Hoppa till innehåll

Organisation och ledarskap (5 sp)

Kod: FEK23ÅOL01-3002

Förverkligandets information


Anmälningstid

15.06.2024 - 30.09.2024

Tajmning

02.09.2024 - 31.12.2024

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för företagsekonomi

Undervisningsspråk

  • Svenska

Antal studerande (min. - max.)

0 - 80

Utbildning

  • Utbildning i företagsekonomi

Lärare

  • Niklas Sundström
  • Annemari Andrésen
  • Håkan Sourander

Grupper

  • FEK23D-Å
    Tradenom (YH), h23, dagstudier, Åbo

Lärandemål

Studerande:
- känner till olika organisationsmodeller och hur de påverkar organisationens verksamhet
- kan utgående från organisationens vision och strategi identitfiera interna strukturer och processer
- vet hur man analyserar och utvecklar organisationskulturer
- kan reflektera över sitt eget ledarskap
- förstår styrkan i att medarbetarna har olika kompetenser och yrkesbakgrund
- förstår kopplingen mellan CSR och företagets verksamhet

Innehåll

- organisationsstrukturer och -teorier
- flödesscheman
- ledarskapsteorier

Tid och plats

Campus, hösten 2023

06.09.2024 12.15 - 14.00
13.09.2024 08.15 - 10.00
20.09.2024 08.15 - 10.00
25-26.9.2024 NBF
27.09.2024 08.15 - 10.00
03-04.10.2024 Hackathon
11.10.2024 08.15 - 10.00

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Ledarskapsbok av Simon SInek, t ex Start with Why, Find your Why, Leaders Eat Last, Infinite Game
Ben Salem Dynehäll & Denti: TOOKIG - att leda i osäkerhet eller
Ben Salem Dynehäll, Denti & Lärk Ståhlberg: Vadå Agilt?

Verktyg för organisations- och processutveckling, tex Hyper Island Toolbox, Miro, Lemonsoft

ÖVRIGA LITTERATURTIPS:

Alvesson & Sveningsson: Organisationer, ledning och processer
Alvesson & Svenningsson: Ledarskap
Bolman & Deal: Nya perspektiv på organisation och ledarskap
Hatch: Organisationsteori
Jönsson & Strannegård: Ledarskapsboken
Aaltonen & Junkkari: Yrityksen arvot etiikka
Ljungberg & Larsson: Processbaserad verksamhetsutveckling
Bolman & Deal: Reframing organizations
Aaltonen & Pajunen & Tuominen: syty ja sytytä
Edgren & Skärvad: nätverksorganisationer
Connock & Johns: Etiskt ledarskap
Granberg & Wallenholm: Ledningsgruppen
Abrahamsson: organisationsteori
Mayo & Land: Lärande i organisationen
Chowdhury: Management 21C (artiklar av flera författare)
Bakka, Fivelsdal & Lindkvist: Organisationsteori
Czarniawska: organisationsteori på svenska

Undervisningsmetoder

Resurstillfällen
Träningar
Teoristudier
Nordic Business Forum
Hackathon
Övningar och inlämningsuppgifter

Slutprodukt: Teamet har utvecklat en välmotiverad organisationsmodell för den egna organisationen.

Praktik- och arbetslivssamarbete

Deltagande och reflektioner kring Nordic Business Forum
Deltagande och reflektioner kring interkulturellt ledarskapshackathon

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Nordic business forum 25-26.9.2024
Interkulturellt ledarskapshackathon 3-4.10.2024
KLN deadline 20.10.2024

Internationella kontakter

Samarbete med utländska utbytesstuderande i form av hackathon ingår

Studerandes tidsanvändning och belastning

2,5 sp resurstillfällen och träningar (inkl. NBF)
1 sp hackathon
1,5 sp självstudier + KLN

Vitsordsskala

H-5

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Gruppuppgift hackathon 0-5, 20%
NBF-relaterad uppgift 10%
Teamdokumentation 20%
KLN, vitsord 0-5, 40%
Deltagande i närtillfällen 10%

Komplettering (omtentamensmöjlighet)
-En studerande som inte fått godkänt vitsord i en studiehelhet eller kurs, erbjuds minst två (2) tillfällen för omtagning av tentamen eller komplettering av prestationer. Som omtagningar räknas också de tillfällen då den studerande uteblir från fastställda tillfällen för omtagning.
-En studerande som inte fått godkänt vitsord i en studiehelhet eller kurs, och som inte inom utsatt tid gjort nödvändiga kompletteringar eller blivit godkänd i kursen på basen av omtagning av tentamen, skall avlägga studiehelheten eller kursen på nytt.
Omtentamensdatum
- Inlämningskompletteringar bör ske under de tre följande aktiva studiemånaderna (flexibel lösning) ; 9-12, 1-4
- Uteblivna korspollineringar bör ske enligt samma princip som inlämningskompletteringar
- Försenade inlämningar bedöms -1 vitsord (den enskilda uppgiften)

Höjande av vitsord inom ett år
-En studerande har rätt att en gång försöka höja vitsordet för en studiehelhet eller kurs som bedömts med godkänt vitsord (1–5) inom 12 månader från prestationsdatumet enligt yrkeshögskolans anvisningar.

Underkänd (0)

Kvantitet: uppgifterna och projektarbetet är inte slutförda och,

Kvalitet: minimikraven för innehåll uppfylls inte.

Försenade inlämningar bedöms -1 vitsord (den enskilda uppgiften)

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Tillfredsställande 1:
Man ser att du har läst rätt teori och förstått ämnet. Du har kunnat utnyttja teorin i uppgifterna och projektarbetet. Inlämningsarbetet har en bra struktur.
Aktivt deltagande.

Synnerligen tillfredställande 2:
Du använder dig av rätt terminologi med tanke på kursens kompetenser. Du förstår teorin och dess användbarhet i uppgifterna och projektarbetet.
Aktivt deltagande.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Goda 3:
Du förstår teorin och kan tillämpa den och olika metoder i uppgifterna och projektarbetet.
Aktivt deltagande.

Synnerligen goda 4:
Du kan knyta teorin till praktiken, reflektera och implementera olika metoder i uppgifterna och projektarbetet.
Mycket aktivt deltagande.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Berömliga 5:
Du kan bidra med egen tillämpning, relatera till större sammanhang och ge nya lösningar.
Mycket aktivt deltagande

Förkunskapskrav

- Inga