Hälsovårdararbete med arbetsföra och äldre (4 sp)
Kod: HVV14HA06-3009
Förverkligandets information
Anmälningstid
02.12.2024 - 07.01.2025
Tajmning
07.01.2025 - 09.02.2025
Antal studiepoäng
4 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till hälsovårdare
Lärare
- Jaana-Sofia Tengström
- Marie Hjortell
Lärare
Jaana-Sofia Tengström
Grupper
-
UHV21D-VHälsovårdare (YH), h20, dagstudier, Vasa
Lärandemål
Studerande
- har kunskap om arbetsföras hälsovård och beredskap att kunna tillämpa aktuell lagstiftning och aktuella styrdokument
- har kunskap om och beredskap för att kunna tillämpa god företaghälsovårdspraxis
- kan utföra hälsoundersökningar och stöda främjandet av arbetsföras hälsa och välbefinnande
- har grundläggande beredskap att utföra arbetsplatskartläggningar och riskbedömningar samt insikter i yrkesmedicinska frågor
- känner till särdragen för hälsofrämjande bland äldre och kan stöda främjandet av äldres hälsa och välbefinnande
- kan beakta klienternas/patienternas kulturtillhörighet
- har förutsättning för att kunna fungera inom olika nätverk och samarbetsgrupper för att stöda arbetsföra och äldre och deras familjer
Innehåll
Lagstiftning och styrdokument inom företagshälsovård och arbetarskydd
Principer för god företagshälsovårdspraxis
Arbetsföras hälsoundersökningar, upprätthållande av arbets-och funktionsförmågan, uppföljning av den arbetsföra under arbetslivets olika skeden, bedömning av arbetsförmågan
Verksamhetsplaner, arbetsplatskartläggningar och uppföljning av arbetssamfundet
Yrkesmedicinska frågor
Hälsoundersökning och hälsorådgivning för äldre , resursförstärkande arbetssätt
Mångprofessionellt och mångkulturellt hälsovårdararbete
Tid och plats
Våren 2025
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Arbetsföras hälsovård:
Edling, C. Mfl. (red.) 2019. Arbets- och miljömedicin. Studentlitteratur
Haarala et al. 2015. Terveydenhoitajan osaaminen.
Hakanen, J. et al. Upptäck dina kraftkällor: ABC i arbetshälsa.
Hakanen, J. 2011. Työn imu. TTL
Helldán, Helaskorpi. 2014. Suomalaisen aikuisväestön terveyskäyttäytyminen ja terveys.
Härmä,M.mfl. 2020. Må bra i skiftarbete. TTL
Karvala,K; Leino,T mfl. Arbetshälsoinstitutet. 2019 Exponeringsbaserad uppföljning av hälsa i arbetet.
Martimo, K-P, Uitti, P, Antti-Poika M. 2018. Työstä terveyttä. Duodecim
Michelsson, T, Rejula, K, Ala-Mursula L, Räsänen, K, Uitti J. 2018. Työelämän perustietoa. Duodecim
Manka M-L mfl. Työn iloa ja imua työhyvinvoinnin ratkaisuja pientyöpaikalla.
Rautio,M & Michelsen,T. 2013. AFM: så här använder du arbetsförmågeindex och enkäten. Arbetshälsoinstitutet.
Taskinen mfl. 2011. Terveystarkastukset työterveyshuollossa. TTL
Uitti, J.(red.) 2016. God företagshälsovårdspraxis. Arbetshälsoinstitutet
Jouttimäki, L. & Leino, T. 2008. Kvalitetsnyckel för företagshälsovården, Arbetshälsoinstitutet
Juutilainen 2004. Työterveyshoitajan käsikirja.
Pietiläinen,R. 2003 Työturvallisuuslaki:soveltamisopas TTL
SHM. 2013:14. Osaajia työterveyshuoltoon! Työterveyshuollon koulutuksen turvaaminen ja osaamisen vahvistaminen.
Lagen om företagshälsovård 1383/2001
Lagen om företagshälsovårdhandbok för tillämpning SHM.
Arbetarskyddslagen 738/2002
Arbetarskyddet i Finland SHM 2010
www.tyosuojelu.fi
www.aluehallintovirasto.fi
Sinervo,L.& Hietapakka, L. 2013 Työttömien terveyspalvelut. Valtakunnallisen terveyskeskuskyselyn 2013 tulokset.
Työttömän terveystarkastus; https://thl.fi/fi/web/sote-uudistus/tulevaisuuden-sosiaali-ja-terveyskeskus/toimivia-toimintamalleja-hankkeiden-tueksi/tyottoman-terveystarkastus,
https://stm.fi/sv/halsotjanster-for-arbetslosa
Artiklar och nätbaserad material
Undervisningsmetoder
Arbetshälsa:
Föreläsningar
Intervju
Seminarium (obligatorisk närvaro)
Verkstad (obligatorisk närvaro)
Smågruppsarbeten
Självstudier
Äldres hälsa:
Expertföreläsning
Projekt på NoVakliniken - seniorrådgivning/temadag
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Arbetsföras hälsovård:
Gruppuppgift (0,5 sp)
Verkstad (0,5 sp)
Examensarbete/ hemtentamen (2 sp)
Äldres hälsa:
Genomförande av temamottagning/temadag på NoVakliniken
Studerandes tidsanvändning och belastning
Hälsovårdararbete med arbetsföra:
Undervisining med workshop och grupparbeten 37 h, muntlig respons vid workshoppen
Självstudier med skriftlig hemexamination 37 h, skriftlig respons i Moodle.
Hälsovårdararbete med äldre:
Föreläsningar 3 h
Eget arbete med planering och genomförande av temadag på NoVakliniken 24 h
Tilläggsuppgifter för studerande
Kursen består av kursdelarna :
Hälsovårdararbete med arbetsföra 3 sp kursansvarig : Jaana-Sofia Tengström
Hälsovårdararbete med äldre 1 sp kursansvarig : Marie Hjortell
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.
Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella
Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och
Kan leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas arbeten och kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Hälsovårdararbete med arbetsföra:
Verkstäder och grupparbeten GK/UK
Examination/ hemtentamen vitsord 1-5
Kompletteringar enligt examinators anvisningar.
Hälsovårdararbete med äldre : GK/UK
Underkänd (0)
Hälsovårdararbete med arbetsföra:
Studernade har inte deltogit i verkstaden
Examination: Studerande har inte lämnat in hemtentamen
Hälsovårdararbete med äldre:
Studerande har inte deltagit i planering och genomförande av temadag för äldre på NoVa kliniken
Förkunskapskrav
Hälsovårdararbetets utgångspunkter