Hoppa till innehåll

Ledarskap och utveckling inom barnmorskekunskap (3 sp)

Kod: BM21FU03-3001

Förverkligandets information


Anmälningstid

02.12.2024 - 07.01.2025

Tajmning

07.01.2025 - 02.02.2025

Antal studiepoäng

3 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk

  • Svenska

Utbildning

  • Utbildning till barnmorska

Lärare

  • Terese Österberg
  • Carina Gädda

Lärare

Carina Gädda

Grupper

  • UBM21D-V
    Barnmorska (YH), h21, dagstudier, Vasa

Lärandemål

Studerande
- förstår ledarskapets betydelse i barnmorskeverksamheten
- kan bedöma arbetsgruppens resurser, prioritera arbetsuppgifterna och det ansvar de medför
- kan identifiera huvudprinciperna för planering, organisering och ledning av verksamhet, samt har beredskap att leda arbetet
- kan koordinera och ansvara för en kontinuerlig vård av patienten som en helhet
- kan redogöra för förvaltningsprinciper, arbetslivets verksamhetsformer och kan verka i arbetsgemenskapen
- kan utveckla och förstår betydelsen av inre och yttre företagsamhet
- förstår betydelsen av förändring inom vården och kan fungera ansvarsfullt vid förändringar
- har insikter i barnmorskans professionella beslutsfattande, självständighet och ansvar
- har insikter i barnmorskans samhällsmedvetenhet- och engagemang

Innehåll

Ledarskap och utveckling inom barnmorskekunskapen

Tid och plats

Våren 2025, Campus Alere

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Rekommenderad litteratur i Moodle

Undervisningsmetoder

Föreläsningar vecka 1-4
Självstudier

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Individuell examinationsuppgift i delen om Ledarskap
Grupparbete inom kontextspecifikt ledarskap + närvaro vid intervjuer

Studerandes tidsanvändning och belastning

27 h = 1 sp
Närstudier: xx
Självstudier: xx

Tilläggsuppgifter för studerande

Carina Gädda håller 2 sp om Ledarskap
Terese Österberg håller 1 sp om Ledarskap inom barnmorskans arbete

Feddback ges hur?

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella
Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp

Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och kan leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Grupparbete GK/UK
Individuellt arbete 0-5

Förkunskapskrav

Biomedicinsk vetenskap
Hälsofrämjande vårdvetenskap
Klinisk vårdvetenskap
Barnmorskekunskapens utgångspunkter