Hoppa till innehåll

Utgångspunkter inom evidensbaserad barnmorskekunskap (2 sp)

Kod: BM22BK01-3001

Förverkligandets information


Anmälningstid

02.12.2024 - 02.03.2025

Tajmning

03.03.2025 - 11.04.2025

Antal studiepoäng

2 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk

  • Svenska

Utbildning

  • Utbildning till barnmorska

Lärare

  • Terese Österberg

Lärare

Terese Österberg

Grupper

  • UBM22D-V
    Barnmorska (YH), h22, dagstudier, Vasa

Lärandemål

Studerande:
- har insikter i frågor som rör barnmorskans historia och dess inverkan på barnmorskekunskapen idag
- är förtrogen med barnmorskeyrkets etik och värden samt förstår betydelsen av att skapa en god vårdrelation
- känner till och kan använda sig av den lagstiftning som styr barnmorskans arbete
- är förtrogen med barnmorskekunskapens familje- och kvinnocentrerade arbete
- har förståelse för barnmorskans roll i samhället och världen och har ett professionellt tankesätt att inom sexuell och reproduktiv hälsa uppmärksamma alla former och dimensioner av fattigdom och ojämlikhet
- har full insikt i betydelsen av evidens inom barnmorskekunskapen och utgår från evidensbaserad kunskap i sitt förhållningssätt
- har förmåga att självständigt förvärva nya forskningsresultat inom barnmorskekunskapen

Innehåll

Barnmorskans historia
Barnmorskeutbildningen i Finland idag
Barnmorskans arbetsområde
Barnmorskeyrkets etik
Lagstiftning
Statistik
Barnmorskans roll i samhället (nationellt och internationellt)
Hållbarhetsfrågor från ett barnmorskeperspektiv

Tid och plats

Campus Alere våren 2025

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Vainio-Korhonen K 2012, De frimodiga, WSOY.
Oscarsson & Georgsson red. 2021, Etik för barnmorskor
Statistikrapport Perinatalstatisktik – föderskor, förlossningar och nyfödda 2021. THL.
Lundgren et al(2022) Theories and perspectives for midwifery. Studentlitteratur.
Melender, H-L. 2012. Näyttöön perustuva Kätilötyö - mistä näyttöä. Kätilölehti - Tidskrift för barnmorskor 2, 12-13.
Sarajärvi, A., Mattila, L-R. & Rekola, L. 2011. Näyttöön perustuva toiminta. Avain hoitotyön kehittymiseen. WSOY, Helsink

Undervisningsmetoder

Föreläsning, diskussion, individuella lärandeuppgifter, examination med seminarier

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Seminarier xx och xx, obligatorisk närvaro

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Individuella lärande- och examinationsuppgifter:
1. Barnmorskans historia - lyssna på en dramapodd
2. Reflektion om bemötande och kommunikation
3. Välj en valfri skönlitterär bok som på något sätt handlar om en kvinna/kvinnors liv. Läs boken och beakta följande frågor:
Var i livet befinner sig kvinnan?
Vilken är hennes situation?
Vilken problematik behandlar boken och hur påverkar den kvinnan?

Välj ett tema utgående från ett barnmorskeperspektiv och sök tre
relevanta forskningsartiklar som behandlar temat. Skriv en kort recension av boken utgående från frågorna ovan och redogör sedan för artiklarnas resultat. Gör sedan en analys av det som boken handlar om utgående från de forskningsartiklar du har valt.

Arbetet framförs i diskussionsform (30min), alla andra studerande agerar opponenter och kommenterar arbetet vid presentationstillfället

Feedback ges skriftligt till varje studerande efter seminariet.

Studerandes tidsanvändning och belastning

27 h/sp

Närstudier i klass: 17 h
Dramapodd: 4 timmar
Etikreflektion: 5 timmar
Bokrecension (läsning, recension): 28 timmar

Tilläggsuppgifter för studerande

Introduktion och seminarier obligatoriska. Rekommenderas närvaro vid samtliga schemalagda lektioner. Aktivitet under lektioner kan höja ett slutvitsord.

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella

Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och kan leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Aktivt deltagande i kursen som helhet
Genomförda och godkända lärandeuppgifter
Sökt och hittat relevanta artiklar till den individuella examinationsuppgiften, förmåga att analysera bokens tema och valda artiklar

Förkunskapskrav

Studiehelheterna:
VÅV22GV
VÅV22HF
VÅV22KV
VÅV22PR