Personlig professionell utveckling för socionomer (5 sp)
Kod: VAL24020-3002
Förverkligandets information
Anmälningstid
20.01.2025 - 24.04.2025
Tajmning
24.04.2025 - 30.05.2025
Antal studiepoäng
5 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till socionom
Lärare
- Luisa Tast
Lärare
Luisa Tast
Lärandemål
Studerande:
- har en solid självkännedom och medvetenhet om den egna utvecklingspotentialen samt kan identifiera sina individuella behov av egen professionell utveckling
- stärker sin yrkesroll och främjar en hållbar yrkesidentitet genom kritisk självreflektion och etisk medvetenhet utifrån egna livserfarenheter, attityder och värderingar
- har kunskap om och förståelse för mellanmänskliga processer och vilken betydelse det egna agerandet har med människor i utsatta livssituationer
- utvecklar relationskompetens och inser betydelsen av professionell kommunikation och ett empatiskt förhållningssätt samt dess inverkan på den egna psykiska hälsan
Innehåll
- Självkännedom och yrkesidentitet
- Värderingar och människosyn
- Relationsbaserat socialt arbete
- Empati och empatitrötthet
- Kommunikation och samspel
Tid och plats
Närmare information på Peppi och på kursens Moodle-sida.
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Närmare information på kursens Moodle-sida.
Undervisningsmetoder
- Föreläsningar
- Övningar
- Gäst från arbetslivet
- Självständigt arbete
Praktik- och arbetslivssamarbete
Kursen genomförs i samarbete med gäst från arbetslivet.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Närmare information på kursens Moodle-sida.
Studerandes tidsanvändning och belastning
Kursen består av 5 sp vilket motsvarar 135 h arbete. Obligatorisk närvaro vid närstudietillfällen. Frånvaro kompenseras.
Bedömningskriterier, godkänt/underkänt
Bedömningsskala: GK/UK
För att bli godkänd bör följande kriterier uppnås:
- Studerande påvisar en god självkännedom och medvetenhet om sin personliga professionella utveckling.
- Studerande har förståelse för sin blivande yrkesidentitet, visar etisk medvetenhet och kan kritiskt reflektera, motivera och analysera utifrån sina livserfarenheter, attityder och värderingar.
- Studerande har god kunskap om betydelsen av mellanmänskliga processer och förståelse för professionell kommunikation.
- Studerande har utvecklat sin relationskompetens och insett betydelsen av det egna agerandet och ett empatiskt förhållningssätt ur ett hållbarhetsperspektiv.
- Studerande har genomfört individuella uppgifter och övningar i grupp enligt instruktion samt visat engagemang, delaktighet och öppenhet under närstudierna.
Tilläggsuppgifter för studerande
Kursen riktar sig främst till andra, tredje och fjärde årets studerande inom sociala området. Obs. max 30 studerande ryms med på kursen.
Vitsordsskala
Godkänd/Underkänd
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
- Obligatorisk närvaro vid närstudietillfällen. Frånvaro kompenseras.
- Aktivt deltagande under närstudietillfällen.
- Portfolio med fokus på självreflektion.
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav