Hoppa till innehåll

Stöd till barn och familjer i utmanande livssituationer inom småbarnspedagogiken (5 sp)

Kod: SO21ESMÅ4-3003

Förverkligandets information


Anmälningstid

02.12.2024 - 29.12.2025

Tajmning

01.01.2025 - 31.12.2025

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Undervisningsspråk

  • Svenska

Lärare

  • Susanne Davidsson

Lärare

Susanne Davidsson

Grupper

  • USO22FE-Å
    Socionom (YH), h22, e-socionom, Åbo
  • USO23FE-Å
    Socionom (YH), h23, e-socionom, Åbo
  • USO24FE-Å
    Socionom (YH), h24, e-socionom, Åbo

Lärandemål

Studerande:
- kan identifiera riskfaktorer hos barn och familjer i utmanande livssituationer och vid barn- och familjerelaterade kriser
- kan stöda utsatta barns och familjers resurser och välmående
- kan använda resursförstärkande metoder som stöder barnets psykosociala välbefinnande inom småbarnspedagogiken
- omfattar ett respektfullt barn- och familjecentrerat interprofessionellt arbetssätt

Innehåll

- metoder som stöd för barns psykosociala välbefinnande och personliga integritet
- kropps-, känslo-, och trygghetsfostran
- tidigt ingripande
- familjestöd och samarbete med vårdnadshavare
- stöd för barn på daghemmet som upplevt sorg, kriser, trauma, sjukdom, mental ohälsa, våld och fattigdom
- interprofessionellt samarbete

Tid och plats

Kursens förverkligande är öppet under tiden 2.1-31.12.2025. Enligt individuell studieplan.

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Obligatorisk kurslitteratur för examination Inlärningsuppgifter 2 sp:
Direktänkar till materialet finns också på kursens moodlesida. Delar av litteraturen finns inskannad i mappen obligatorisk kurslitteratur.
.
Bris. 2019. Bra från början. Förskolans betydelse för barn som flytt. Bris rapport 2019:2. Sidorna 1-36.
.
Davidsson, S & Storbacka-Järvinen, L. Träna med djurvännerna – Resursstarka barn inom småbarnspedagogiken och i barnets hem. 2022. Läs kapitel 6 Djurvännernas hemmaträning sidorna 13-16 samt bilagorna. Novia publikation och produktion, Serie: P, Produktioner 2/2022.
.
Eriksson, E. & Arnkil, T.E. 2006: Ta upp oron. En handbok i tidigadialoger. Opas 64. Helsinki: Sosiaali- ja terveysalan tutkimus- jakehittämiskeskus (Stakes) eller Eriksson, E. ja Arnkil, T. E. 2012. Huolipuheeksi. Opas varhaisista dialogeista. Stakesin tutkimuksia. Tampere:Tampereen yliopistopaino Oy.
.
Gustafsson, L H & Lindberg, T(red.). 2022. Möta barn på flykt. Enkel handbok för alla. UNICEF Sverige. Läs Del 1 Det första mötet. Sidorna 9-16 och Del 2 Bra att veta. Sidorna 17-29.
.
Hellberg, A. 2016. Barns reaktioner vid sorg och kris. Sidorna 109-124. Ingår i: Hellberg, A. 2016. Psykologi i förskolans vardag. Lund: Studentlitteratur.
.
Hellberg, A. 2017. Kapitel 1. Traumamedvetenhet i förskolan. Sidorna 17-24 och kapitel 2 Vad är trauma?. Sidorna 27-35. Ingår i: Hellberg, A. 2017. Traumamedvetenhet i förskolan. Lund: Studentlitteratur.
.
Hellberg Björklund, A. 2023. Stress hos barn. Sidorna 37-49. Ingår i: Hellberg Björklund, A. 2023. Främja barn psykiska hälsa i förskolan.
Lund: Studentlitteratur. Lund: Studentlitteratur.
.
Nielsen, A. Barn som far illa. 2022.Sidorna 134-146. Ingår i: Nielsen, A & Nyroos, M (RED.). 2022.En förskola för alla. Specialpedagogik, inkludering och likvärdighet.

Psykisk Hälsa Finland rf. För barnet på tal metoden. https://mieli.fi/sv/material-och-utbildningar/information-starka-den-psykiska-halsan/familjer/familj-och-barn-i-samspel-arbete/fora-barnen-pa-tal-metoden/
Psykisk Hälsa Finland rf. Föra barnen på tal. Loggbok för småbarnspedagogiken

Referenslitteratur:
Storbacka-Järvinen, L, Davidsson, S, Liljetorth, P & Juslin, E. 2023. Resursstarka barn. Djurvännernas metodguide. Novia publikation och produktion. L, Läromedel 1/2023. https://www.novia.fi/assets/Publikationer/Serie-L-Laromedel/Reursstarka-barn-Djurvannernas-metodguide.pdf

Ytterligare litteratur och material med koppling till examination 1 Projektarbete och kursen finns på kursens moodlesida.

Undervisningsmetoder

Studerande gör inlämningsuppgifter på Moodle. Handledning fås digitalt i kursens handledningsforum.
Kursen hittas i Moodle under studiehelheten e-socionom SO21ESMÅ-21 Småbarnspedagogik

Anhållan om validering lämnas in på kursens sida i Moodle. Instruktioner för anhållan om validering hittas på moodlesidan Socionom, Åbo -Information

Praktik- och arbetslivssamarbete

I kursen ingår att studerande avlägger familjecenterkörkortet. (en del i examination 1)
https://www.varha.fi/sv/aktuellt/familjecenterkorkort-ger-redskap-och-gemensam-forstaelse-att-stoda-natverksbaserat-och
https://www.eoppiva.fi/koulutukset/familjecenterkorkort/

Ifall du som studerande redan i ditt arbete eller i andra studier har avlagt körkortet kan du vara i kontakt med kursansvarig.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Examinationer kan lämnas in under den tid som förverkligandet gäller 2.1-31.12.2025.

Studerandes tidsanvändning och belastning

1. Projektarbete 3 sp (3x27 h = 81 h)
2. Inlärningsuppgifter 2 sp (2x27 h = 54 h)

Tilläggsuppgifter för studerande

Kursansvarig: Sussy Davidsson, susanne.davidsson@novia.fi

Kursens moodlesida kan uppdateras med nytt material av kursansvarig under kursens gång. Kursen ingår i de behörighetsgivande studierna inom småbarnspedagogik. Kursen är avsedd endast för e-socionomstuderande.

AI: Det är inte tillåtet för studerande att använda artificiell intelligens för att skapa innehållet i examinationerna. Artificiell intelligens får dock användas för idéer, planering och granskning av språkdräkt. Studerande anger i text i slutet på examinationen hur och var AI använts.

Vitsordsskala

H-5

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Bedömningsmetoder:
I kursen ingår två examinationer enligt följande:
1. Projektarbete 3 sp
2. Inlärningsuppgifter 2 sp

Studerande utför projektarbetet och inlärningsuppgifterna utgående från de anvisningar som finns på kursens moodlesida. Inlärningsuppgifterna baserar sig på den obligatoriska kurslitteraturen och material som finns på moodle. Du får gärna också använda dig av annan kompletterande litteratur.
Inlämning: Uppgiften inlämnas på anvisad plats på moodle.
Examinator: Sussy Davidsson

Bedömningsgrunder:
- förmåga att identifiera barns och familjers behov i utmanande situationer
- förmåga att sammanfatta teori och kunna tillämpa resursförstärkande metoder i praktiken
- Innehållsmässig sakkunskap, tydlig och bearbetad text som följer Novias skrivanvisningar
- professionellt och etiskt förhållningssätt i arbete med barn, familjer och andra professionella

Bedömning enligt skala 0-5. Studerande får kort skriftlig feedback via moodle.
Examinator: Sussy Davidsson

Vid validering bedömning enligt skala godkänd/underkänd.

Förkunskapskrav

Inga