Potatis och sockerbetor (3 sp)
Kod: BE22SP20-3001
Förverkligandets information
Anmälningstid
15.11.2024 - 09.03.2025
Tajmning
03.03.2025 - 27.04.2025
Antal studiepoäng
3 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för bioekonomi
Undervisningsspråk
- Svenska
Antal studerande (min. - max.)
5 - 40
Utbildning
- Bioekonomi
Lärare
- Lars Fridefors
Grupper
-
BE22DA-EAgrolog (YH), h22, Bioekonomi, dagstudier
Lärandemål
Den studerande
- känner till för produktkvaliteten centrala parametrar inom potatis- respektive sockerbetsodlingen
- vet hur man uppnår olika produktionsmål inom potatis- respektive sockerbetsodlingen
Innehåll
Produktionskedjor för potatis respektive sockerbeta med tyngdpunkt på för de enskilda grödorna relevanta odlingsåtgärder
Potatisens och sockerbetans historik, morfologi, systematik, anatomi och utvecklingsstadier
Potatisodlingens ändamål (tidig odling/nypotatis, matpotatisodling, odling av utsädespotatis, produktion av stärkelsepotatis och potatis för livsmedelsindustrin och andra industriella ändamål)
Odlingsplanering och odlingsförutsättningar gällande mark, klimat, växtföljd, odlingsmaterial (sorter), utsäde, förgroning och sättning (potatis)
Jordbearbetning, växtnäringsbehov och gödsling
Skötselåtgärder som kupning (potatis) och bevattning
Växtskyddsåtgärder, förebyggande åtgärder, mekanisk och kemisk ogräsbekämpning och reglering av svamp- och virussjukdomar samt skadegörare
Blastdödning (potatis), upptagning, hantering och lagring (stuklagring av sockerbeta)
Kvalitetsaspekter och frågor som berör miljö och livsmedelssäkerhet genomsyrar hela kursen
Kursen utgår från flera av de globala hållbarhetsmålen, främst målen om hållbar produktion, ekosystem och biologisk mångfald
Tid och plats
3.3.2025 - 24.4.2025
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Kursmaterial, referenser och instruktioner anges på kursens moodlesida.
Undervisningsmetoder
Projektbaserat lärande
Föreläsningar
Studiebesök
Praktik- och arbetslivssamarbete
Studiebesök på gårdar med potatisodling och potatispackeri respektive sockerbetsodling
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Skriftlig tentamen den 24.4.2025 kl. 12:30 - 14:30 i rum C292.
Seminarier med projektpresentationer vid schemalagda kurstillfällen den 17.3.2025, 16.4.2025 och den 22.4.2025
Studerandes tidsanvändning och belastning
27 h / sp
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Studerande uppfyller kursens mål, och i berörda kursförverkligande obligatoriska moment, på en tillfredsställande nivå.
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande uppfyller kursens mål, och i berörda kursförverkligande obligatoriska moment, på en god nivå.
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Studerande uppfyller kursens mål, och i berörda kursförverkligande obligatoriska moment, på en utmärkt nivå.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Teoritentamen 50 % av kursvitsordet
Projekt 50 % av kursvitsordet
Deltagande i studiebesök och aktivt kursdeltagande
Underkänd (0)
Ej uppnådda lärandemål, underkänd tentamen eller underkända kursprojekt eller ej kompenserad frånvaro vid obligatoriska studiebesök
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Uppnådda lärandemål på en tillfredsställande nivå, godkänd kurstentamen och projekt på en tillfredsställande nivå.
Deltagande i obligatoriska studiebesök
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Uppnådda lärandemål på en god nivå, godkänd kurstentamen och projekt på en god nivå.
Aktivt deltagande i obligatoriska studiebesök
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Uppnådda lärandemål på en berömlig nivå, godkänd kurstentamen och projekt på en berömlig nivå.
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav.