Hoppa till innehåll

English and Cross-cultural Communication for EPS (3 sp)

Kod: TKV21EPS04-3010

Förverkligandets information


Anmälningstid

11.01.2025 - 09.02.2025

Tajmning

10.02.2025 - 02.05.2025

Antal studiepoäng

3 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Verksamhetspunkt

Vasa, Wolffskavägen 33

Undervisningsspråk

  • Englanti

Utbildning

  • Utbildning i produktionsekonomi

Lärare

  • Miranda Ekholm

Lärare

Mikael Ehrs

Grupper

  • UT2425PRE-V
    Inkommande utbytesstuderande, EPS, Produktionsekonomi, Vasa 2024-2025

Lärandemål

Interkulturell kommunikation

I slutet av kursen har studerandena blivit bekanta med begreppet tvärkulturell kommunikation, för att kunna identifiera, diskutera och lösa eventuella kulturella kollisioner och utmaningar. Studerandena kan presentera sin kultur och jämföra kulturella dimensioner med en annan. Studerandena är medvetna om den kulturella variationen och de specifika kulturella inslagen i Finland.

Akademiskt skrivande och teknisk engelska

Studerandena känner igen de tre varianterna av det engelska språket och kan identifiera de stilar och sammanhang där de används. Studenterna kan identifiera och skapa ingenjörsrelaterade dokument med lämplig stil. Studenterna lär känna specialfunktionerna i skriftlig akademisk engelska och vet hur man tillämpar den akademiska stilen på sina egna skriftliga dokument.

Innehåll

-interkulturell kommunikation
-akademisk skrivande

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Lärarens eget material

Undervisningsmetoder

Närundervisning

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Uppsats

Studerandes tidsanvändning och belastning

27h/sp = 81 h

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studeranden visar tillfredsställande färdigheter i akademiskt skrivande och förståelse av tvärkulturella dimensioner.

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Studeranden visar goda färdigheter i akademiskt skrivande och förståelse av tvärkulturella dimensioner.

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Studeranden visar utmärkta färdigheter i akademiskt skrivande och förståelse av tvärkulturella dimensioner.

Bedömningskriterier, godkänt/underkänt

-brist på närvaron, oinlämnade uppgifter

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Godkända inlämningsuppgifter och muntlig presentation, deltagande i undervisning

Underkänd (0)

Studerande har inte följt uppgiftens anvisningar och påvisar synnerligen svaga kunskaper inom ämnet.
Inlämningsuppgifterna är bristfälliga eller saknas.
Studerande har inte visat större engagemang och har inte varit aktiv under kursens gång.

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande har delvis följt uppgiftens anvisningar och påvisar nöjaktiga kunskaper inom ämnet.
Inlämningsuppgifternas innehåll är tillfredsställande.
Studerande har deltagit i kursen, men engagemanget och aktiviteten har varit låga eller tillfredsställande.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen.
Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter.
Studerande har nästan eller har fullföljt uppgiftens anvisningar och påvisar goda eller synnerligen goda kunskaper inom ämnet.
Inlämningsuppgifternas innehåll är bra eller synnerligen bra.
Studerande har deltagit aktivt i kursen och påvisar engagemang för kursinnehållet och kursuppgifterna.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Studerande har fullföljt uppgiftens anvisningar och påvisar utmärkta kunskaper inom ämnet.
Inlämningsuppgifternas innehåll är utmärkt och uppgifterna utomordentligt väl gjorda.
Studerande har varit aktiv under hela kursen och påvisar extra engagemang och intresse för kursinnehållet och kursuppgifterna.
Studerande har fördjupade kunskaper och påvisar en djupare förståelse av ämnet i relation till det kommande yrket.

Förkunskapskrav

inga förkunskapskrav