English and Cross-cultural Communication for EPS (3 sp)
Kod: TKV21EPS04-3010
Förverkligandets information
Anmälningstid
11.01.2025 - 09.02.2025
Tajmning
10.02.2025 - 02.05.2025
Antal studiepoäng
3 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Verksamhetspunkt
Vasa, Wolffskavägen 33
Undervisningsspråk
- Englanti
Utbildning
- Utbildning i produktionsekonomi
Lärare
- Miranda Ekholm
Lärare
Mikael Ehrs
Grupper
-
UT2425PRE-VInkommande utbytesstuderande, EPS, Produktionsekonomi, Vasa 2024-2025
Lärandemål
Interkulturell kommunikation
I slutet av kursen har studerandena blivit bekanta med begreppet tvärkulturell kommunikation, för att kunna identifiera, diskutera och lösa eventuella kulturella kollisioner och utmaningar. Studerandena kan presentera sin kultur och jämföra kulturella dimensioner med en annan. Studerandena är medvetna om den kulturella variationen och de specifika kulturella inslagen i Finland.
Akademiskt skrivande och teknisk engelska
Studerandena känner igen de tre varianterna av det engelska språket och kan identifiera de stilar och sammanhang där de används. Studenterna kan identifiera och skapa ingenjörsrelaterade dokument med lämplig stil. Studenterna lär känna specialfunktionerna i skriftlig akademisk engelska och vet hur man tillämpar den akademiska stilen på sina egna skriftliga dokument.
Innehåll
-interkulturell kommunikation
-akademisk skrivande
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Lärarens eget material
Undervisningsmetoder
Närundervisning
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Uppsats
Studerandes tidsanvändning och belastning
27h/sp = 81 h
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Studeranden visar tillfredsställande färdigheter i akademiskt skrivande och förståelse av tvärkulturella dimensioner.
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Studeranden visar goda färdigheter i akademiskt skrivande och förståelse av tvärkulturella dimensioner.
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Studeranden visar utmärkta färdigheter i akademiskt skrivande och förståelse av tvärkulturella dimensioner.
Bedömningskriterier, godkänt/underkänt
-brist på närvaron, oinlämnade uppgifter
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Godkända inlämningsuppgifter och muntlig presentation, deltagande i undervisning
Underkänd (0)
Studerande har inte följt uppgiftens anvisningar och påvisar synnerligen svaga kunskaper inom ämnet.
Inlämningsuppgifterna är bristfälliga eller saknas.
Studerande har inte visat större engagemang och har inte varit aktiv under kursens gång.
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Studerande har delvis följt uppgiftens anvisningar och påvisar nöjaktiga kunskaper inom ämnet.
Inlämningsuppgifternas innehåll är tillfredsställande.
Studerande har deltagit i kursen, men engagemanget och aktiviteten har varit låga eller tillfredsställande.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen.
Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter.
Studerande har nästan eller har fullföljt uppgiftens anvisningar och påvisar goda eller synnerligen goda kunskaper inom ämnet.
Inlämningsuppgifternas innehåll är bra eller synnerligen bra.
Studerande har deltagit aktivt i kursen och påvisar engagemang för kursinnehållet och kursuppgifterna.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Studerande har fullföljt uppgiftens anvisningar och påvisar utmärkta kunskaper inom ämnet.
Inlämningsuppgifternas innehåll är utmärkt och uppgifterna utomordentligt väl gjorda.
Studerande har varit aktiv under hela kursen och påvisar extra engagemang och intresse för kursinnehållet och kursuppgifterna.
Studerande har fördjupade kunskaper och påvisar en djupare förståelse av ämnet i relation till det kommande yrket.
Förkunskapskrav
inga förkunskapskrav