Hoppa till innehåll

3D game engine programming (5 sp)

Kod: IT23GP02-3002

Förverkligandets information


Anmälningstid

15.06.2025 - 02.11.2025

Tajmning

03.11.2025 - 08.02.2026

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för teknik och sjöfart

Verksamhetspunkt

Vasa, Wolffskavägen 33

Undervisningsspråk

  • Englanti
  • Svenska

Utbildning

  • Degree Programme in Information Technology
  • Utbildning i informationsteknik

Lärare

  • Kaj Wikman

Lärare

Kaj Wikman

Grupper

  • ITE24D-V
    Information Technology, day time studies 2024, Vasa

Lärandemål

Studerande:
- förstår hur en 3d engine är uppbyggd
- förstår de bakomliggande matematiska ekvationerna
- kan programmera tillägg till en 3d engine

Innehåll

- 3D matematik
- strukturer
- hastighet

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Se kursens gällande förverkligande.

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Förstå uppbyggnaden för både 2D och 3D.
Kan göra enkla ändringar med hjälp av programvara.
Grundkunskaper hur man använder programvara för att design grafiska element. Förstår sig på interaktiva element.

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Kan tillämpa beräkningsmodeller för visualisering.
Kan modifiera och underhålla program för visualisering.
Kan skapa interaktiva element via skript eller verktyg.

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Kan utveckla och förändra beräkningsmodeller för givna problem.
Kan utveckla ny programvara för specifika nya visualiseringsbehov.
Kan konstruera AR/VR baserade grafiska element och programmera nya interaktiva element

Förkunskapskrav

Alla matematik -och programmeringskurser.