Regi 1 (7 sp)
Kod: DI17TE07-3003
Förverkligandets information
Anmälningstid
01.12.2022 - 06.03.2023
Tajmning
07.03.2023 - 19.05.2023
Antal studiepoäng
7 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för konst och kultur
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning i musik och scenkonst
Lärare
- Gabriele Alisch
Lärare
Ida-Maria Rak
Grupper
-
UMS21DSP-JScenkonstpedagog (YH), ht21, dagstudier
Lärandemål
Studerande skall efter avlagd kurs:
Kunskap och förståelse
- Förstå grundprinciperna av pjäsanalys
- Förstå betydelsen av att hitta det egna temat/uttrycket
- Känna till metoder för att fördjupa scenanalysen
- Ha inblick i regissörens mångfasetterade arbete
- Vara medveten om scenens geometri
- Ha förståelse för val av spelplats
Färdighet och förmåga
- Kunna utveckla en regiplan
- Kunna regissera en självvald scen
- Kunna använda sig av de olika tecknen för att förtydliga sitt egna budskap
- Kunna tänka i symboler
- Kunna utveckla meningsfulla uppvärmningar
- Kunna ge konkret feedback
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- Ha börjat utveckla en personlig ledarskapsstil som regissör
- Ha förstått att teaterarbete är kommunikation
- Ha börjat utveckla sitt eget formspråk
- har förståelse för hållbarhetsfrågor gällande arbetsetik inom teaterbranschen
Innehåll
Registilar
Regissörens uppgifter
Pjäsanalys
Dramaturgiska modeller
Teaterns teckensystem
Symbolspråk
Produktionsarbete som tar hänsyn till hållbarhetsfrågor gällande scenframställning, rekvisita, kläder och smink.
Tid och plats
7.3.-19.5.2023
Studiematerial och rekommenderad litteratur
-Martha Vestin, Regi
-Gabriele Alisch, Regikompendium
Undervisningsmetoder
-Föreläsningar och diskussioner
-Regiövningar
-Praktisk forskning
-grupparbete
-Portfoliometoden
-Learning by doing
-Genomgående feed-back-process
-Självanalys
Open space
Praktik- och arbetslivssamarbete
resultaten av regiscenerna visas offentligt i en föreställning
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
18.-19.5.2023
Internationella kontakter
Föreställningen visas åt studeranden av våra partnerhögskolor i Lingen, Tyskland och Arnhem Nederländarna
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Regiassistens vid en professionell teater eller sommarteater plus regiansvar för en scen
Studerandes tidsanvändning och belastning
189 timmar
Bedömningskriterier, godkänt/underkänt
Godkänt motsvarar minst vitsordet 3
Den Studerande
-deltar aktivt i undervisningen
-utför givna omständigheter självständigt och visar prov på eget initiativ
-retunerar givna uppgifter i tid
-behärskar studieavsnittets innehåll
- skaffar självständigt information
Tilläggsuppgifter för studerande
Studeranden skall efter kursen:
Kunskap och förståelse:
-förstå vikten av regissörens förarbete
-förstå grundprinciperna av pjäsanalys
-förstå vikten av det egna temat
-ha inblick i regissörens mångfacetterade arbete
-är medveten om scenrumens geometri
-ha förståelse för vikten av valet av spelplatsen
Färdighet och förmåga:
-kunna utveckla en regiplan
-kunna regissera en scen
-kunna använda sig av teaterns tecken för att förtydliga det egna budskap
-kunna tänka i symboler
-kunna utveckla meningsfulla uppvärmningar
-kunna ge konkret feed back
Värderingsförmåga och förhållningssätt:
-ha börjat utveckla en personlig ledarskapsstil
-ha förstått att teaterarbete är kommunikation
-ha börjat utveckla sitt eget formspråk
Vitsordsskala
Godkänd/Underkänd
Bedömningskriterier, godkänt/underkänt
Godkänt motsvarar minst vitsordet 3
Den Studerande
-deltar aktivt i undervisningen
-utför givna omständigheter självständigt och visar prov på eget initiativ
-retunerar givna uppgifter i tid
-behärskar studieavsnittets innehåll
- skaffar självständigt information
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
-regiplan
-kollationering
-praktiska prestationer under kursen
-praktisk tent
-open space
-skriftlig analys
Underkänd (0)
Den Studerande
-Närvaro mindre än 85% eller 60% plus kompensation
-returnera inte givna uppgifter
-behärskar inte kursens innehåll
Förkunskapskrav
Scenframställning 1-2