Forskningsmetodik 2 (5 sp)
Kod: SOV10FM-3004
Förverkligandets information
Anmälningstid
01.08.2020 - 30.09.2020
Tajmning
31.08.2020 - 08.11.2020
Antal studiepoäng
5 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Verksamhetspunkt
Vasa, Wolffskavägen 31
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till socionom
Lärare
- Ralf Lillbacka
Lärare
Susanne Jungerstam
Grupper
- SO18A (Storlek: 0. Öppet universitet: 0.)
Grupper
-
USO18D-VSocionom (YH) h18, dagstudier, Vasa
-
SO18ASO18A
Smågrupper
- SO18A
Lärandemål
Studerande
- behärskar de kvantitativa och statistiska grundbegreppen, samt kan analysera och tillämpa beskrivande statistik
- behärskar grundbegreppen inom de kvalitativa forskningsmetoderna samt har kunskap om de vanligaste metoderna för kvantitativ och kvalitativ datainsamling och analys
- känner till forskningsprocessen och behärskar de olika faserna i forskningsprocessen. Hon/han kan planera, organisera och självständigt, dock under handledning, genomföra ett examensarbete
Innehåll
- forskningsprocessens olika faser
- principer och krav, datainsamling och analys inom kvantitativ och kvalitativ forskning
- kvalitativ innehållsanalys
- beskrivande statistik; sannolikhetslära och estimation, statistisk inferens
- hypotesprövning och bivariata sambandstester
Tid och plats
Se veckoschema
Studiematerial och rekommenderad litteratur
1. Holme, I.M. & Solvang, B.K. (1992). Forskningsmetodik. Kvalitativa och kvantitativa metoder. Lund: Studentlitteratur.
2. Kvale, S. (1997) Kvalitativ forskningsintervju. Lund: Studentlitteratur.
3. Widjeskog, Ö. 1995 (eller nyare upplaga). Statistik. En introduktion. Åbo: W-statistik
Eller enligt examinators anvisningar.
Undervisningsmetoder
Föreläsningar, övningar, litteraturstudier, deltagande i seminarier
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Första tentamenstillfället infaller före övningarna i dataklassen. Alla skriftliga deluppgifter bör vara inlämnade senast förverkligandets sista dag.
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Forskningsmetodik, allmän del (3 sp):
Delkursen bedöms enligt skalan 1-5 baserad på fyra kortare skriftliga övningsarbeten.
Forskningsplan för examensarbetet samt närvaro vid examensarbetesseminarier (minst 2) bedöms enligt skalan godkänt/icke godkänt
Statistik (2 sp)
Delkursen bedöms enligt ett skriftligt övningsarbete som bedöms enligt skalan 1-5.
Studerandes tidsanvändning och belastning
27 h per studiepoäng: 81 h för forskningsmetodik, allmän del, samt 54 h för statistik, totalt 135 h.
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
• Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
• Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
• Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter
Arviointikriteerit, berömliga (5)
• Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket
Bedömningskriterier, godkänt/underkänt
Studerande innehar en grundläggande kompetens i ämnet / Studerande visar inte tillräcklig kompetens i ämnet
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Forskningsmetodik, allmän del (3 sp):
- Studerande ska i tentamen visa kunskap i vetenskaplig metodologi
- Forskningsplan för examensarbete
Statistik (2 sp)
- Genom tentamen och en övningsuppgift bedöms studerandes förmåga att förstå och tillämpa grundläggande statistiska begrepp, samt att utföra en statistisk analys.
Underkänd (0)
Forskningsmetodik, allmän del (3 sp):
- Studerande har bristfällig kunskap om vetenskaplig metodik
- Studerande har ej en godkänd forskningsplan
Statistik (2 sp)
Studerande kan ej förstå och tillämpa statistiska begrepp, samt kan ej genonmföra en korrekt statistisk analys.
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Forskningsmetodik, allmän del (3 sp):
Studerande har i tentamen visat en grundläggande men mycket svag kunskap om vetenskapliga metoder.
Statistik (2 sp):
Det föreligger stora svagheter i studerandes förståelse och tillämpning av statistiska begrepp, eller så är den statistiska analysen inte korrekt genomförd.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Forskningsmetodik, allmän del (3 sp):
Studerande har i tentamen visat en god kunskap om vetenskapliga metoder.
Statistik (2 sp):
Studerande visar mestadels en god förståelse av statistiska begrepp och kan tillämpa dessa, och den statistiska analysen innehåller enbart mindre fel.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Forskningsmetodik, allmän del (3 sp):
Studerande har i tentamen visat en utmärkt kunskap om vetenskapliga metoder.
Statistik (2 sp):
Studerande visar på en fullständig förståelse av statistiska begrepp och gör enbart obetydliga fel i tillämpningen av dessa, samt utför en felfri statistisk analys.
Förkunskapskrav
Forskningsmetodik 1