Hoppa till innehåll

Forskningsmetodik (3 sp)

Kod: UOSHV10FM01-3008

Förverkligandets information


Anmälningstid

15.11.2020 - 10.01.2021

Tajmning

14.01.2021 - 31.07.2021

Antal studiepoäng

3 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Verksamhetspunkt

Vasa, Wolffskavägen 31

Undervisningsspråk

  • Svenska

Utbildning

  • Utbildning till socionom

Lärare

  • Ralf Lillbacka

Grupper

  • USO20F-V
    Socionom (YH), h20, flerform, Vasa

Lärandemål

• Studerande har grundläggande insikter i kunskapsteori och vetenskapsteori
• Studerande förstår forskningsprocessen och hur de olika delarna samverkar med varandra
• Studerande kan tillämpa forskningsprocessen systematiskt och flexibelt i examensprocessen samt i projekt
• Studerande förstår och kan beskriva i kvalitativa och kvantitativa närmelsesätt och kunskapsintressen

Innehåll

- grundläggande vetenskapliga/ vetenskapsteoretiska och metodologiska begrepp
- allmänna logiska regler och metodiska principer samt metoder för datainsamling och analys
- planering, genomförande och utvärdering av forskningsresultat

Tid och plats

Se veckoschema

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Patel, R. & Davidson, R. (1994 eller senare upplaga). Forskningsmetodikens grunder. Att planera, genomföra och rapportera en undersökning. Lund: Studentlitteratur. 2. upplagan.
Rosing, H. (1984 eller tidigare upplaga) Vetenskapens logiska grunder. Hangö: Schildts.
Eller enligt examinators anvisningar.

Undervisningsmetoder

Föreläsningar

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Första tentamentstillfället är under det sista föreläsningstillfället bokat inom kursen. Till det första tillfället krävs ingen anmälan. Omtentamina sker under de två därpå följande allmänna tentamensdagarna, såvida inget annat överenskommits med examinator.

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Skriftlig tentamen

Studerandes tidsanvändning och belastning

27 h per studiepoäng: 81 h totalt.

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

• Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

• Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
• Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter

Arviointikriteerit, berömliga (5)

• Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket

Bedömningskriterier, godkänt/underkänt

Studerande innehar en grundläggande kompetens i ämnet / Studerande visar inte tillräcklig kompetens i ämnet

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Studerande ska i skriftlig examination visa grundläggande kunskaper om vetenskapsteori, forskningsmetodik samt vetenskaplig kritik och källkritik

Underkänd (0)

Studerande saknar grundläggande kunskaper om vetenskapsteori, forskningsmetodik samt vetenskaplig kritik och källkritik

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande har begränsade kunskaper om vetenskapsteori, forskningsmetodik samt vetenskaplig kritik och källkritik

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande uppvisar goda kunskaper om vetenskapsteori, forskningsmetodik samt vetenskaplig kritik och källkritik

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Studerande uppvisar mycket goda kunskaper om vetenskapsteori, forskningsmetodik samt vetenskaplig kritik och källkritik

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav