Forskningsmetodik (3 sp)
Kod: UOSHV10FM01-3008
Förverkligandets information
Anmälningstid
15.11.2020 - 10.01.2021
Tajmning
14.01.2021 - 31.07.2021
Antal studiepoäng
3 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Verksamhetspunkt
Vasa, Wolffskavägen 31
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till socionom
Lärare
- Ralf Lillbacka
Grupper
-
USO20F-VSocionom (YH), h20, flerform, Vasa
Lärandemål
• Studerande har grundläggande insikter i kunskapsteori och vetenskapsteori
• Studerande förstår forskningsprocessen och hur de olika delarna samverkar med varandra
• Studerande kan tillämpa forskningsprocessen systematiskt och flexibelt i examensprocessen samt i projekt
• Studerande förstår och kan beskriva i kvalitativa och kvantitativa närmelsesätt och kunskapsintressen
Innehåll
- grundläggande vetenskapliga/ vetenskapsteoretiska och metodologiska begrepp
- allmänna logiska regler och metodiska principer samt metoder för datainsamling och analys
- planering, genomförande och utvärdering av forskningsresultat
Tid och plats
Se veckoschema
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Patel, R. & Davidson, R. (1994 eller senare upplaga). Forskningsmetodikens grunder. Att planera, genomföra och rapportera en undersökning. Lund: Studentlitteratur. 2. upplagan.
Rosing, H. (1984 eller tidigare upplaga) Vetenskapens logiska grunder. Hangö: Schildts.
Eller enligt examinators anvisningar.
Undervisningsmetoder
Föreläsningar
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Första tentamentstillfället är under det sista föreläsningstillfället bokat inom kursen. Till det första tillfället krävs ingen anmälan. Omtentamina sker under de två därpå följande allmänna tentamensdagarna, såvida inget annat överenskommits med examinator.
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Skriftlig tentamen
Studerandes tidsanvändning och belastning
27 h per studiepoäng: 81 h totalt.
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
• Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
• Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
• Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter
Arviointikriteerit, berömliga (5)
• Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket
Bedömningskriterier, godkänt/underkänt
Studerande innehar en grundläggande kompetens i ämnet / Studerande visar inte tillräcklig kompetens i ämnet
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Studerande ska i skriftlig examination visa grundläggande kunskaper om vetenskapsteori, forskningsmetodik samt vetenskaplig kritik och källkritik
Underkänd (0)
Studerande saknar grundläggande kunskaper om vetenskapsteori, forskningsmetodik samt vetenskaplig kritik och källkritik
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Studerande har begränsade kunskaper om vetenskapsteori, forskningsmetodik samt vetenskaplig kritik och källkritik
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande uppvisar goda kunskaper om vetenskapsteori, forskningsmetodik samt vetenskaplig kritik och källkritik
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Studerande uppvisar mycket goda kunskaper om vetenskapsteori, forskningsmetodik samt vetenskaplig kritik och källkritik
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav