Socialgerontologi (3 sp)
Kod: VPV15RP01-3004
Förverkligandets information
Anmälningstid
11.06.2021 - 30.09.2021
Tajmning
01.08.2021 - 31.12.2021
Antal studiepoäng
3 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Verksamhetspunkt
Vasa, Wolffskavägen 31
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till socionom
Lärare
- Susanne Jungerstam
Grupper
-
USO20D-VSocionom (YH), h20, dagstudier, Vasa
Lärandemål
Kursens inlärningsresultat är att den studerande:
- har kännedom om de processer som en åldrande individ genomgår
- känner till de faktorer som bidrar till en god livskvalitet för äldre och har färdigheter som behövs i förverkligandet av en kvlitetsmässigt god äldreomsorg
- känner till struktur och innehåll i äldreomsorgens olika verksamhetsformer
Innehåll
Teorins utveckling
Äldre och empowerment/egenmakt
Livslopp
Minnet av ett levt liv
Kulturell och social ojämlikhet
Försörjning
Migration
Hälsa
Ensamhet
Ålderism
Tid och plats
I enlighet med schema
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Examinationslitteratur och tilläggsläsning delges under det första närstudietillfället.
Litteraturanvisningar, föreläsningsmaterial och uppgiftsbeskrivningar även tillgängliga på Moodle.
Undervisningsmetoder
Föreläsningar
Filminslag
Intervjuer
Smågruppsdiskussioner
Litteraturstudier / självstudier
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Inlämningsdatum för intervju överenskommes under det första närstudietillfället.
Tentamen den 18.10.2021 kl 8.15-11.45.
På begäran kan tentamen den 18.10. ersättas av muntlig tentamen under samma tidsperiod som kurstentamen är schemalagd.
Internationella kontakter
Internationella aspekter beaktas i litteraturen, varvid den tilltänkta intervjun kan genomföras med person bosatt i annat land om studerande så önskar (frivilligt).
Förverkligandets alternativa prestationssätt
På begäran minst fyra veckor före angivet tentamensdatum kan tentamen ersättas med muntlig litteraturtentamen. Det är inte möjligt att begära muntlig tentamen i efterhand. Mera info om detta examinationssätt vid första närstudietillfället.
Studerandes tidsanvändning och belastning
Kursen motsvarar 3 sp = sammanlagt 81h som fördelar sig som följer:
Föreläsningar 16h
Intervjuer (inläsning litteratur, planering, genomförande, sammanställning skriftligt arbete) 28h
Övriga litteraturstudier 33h
Tentamen 4h
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
• Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
• Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
• Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter
Arviointikriteerit, berömliga (5)
• Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket
Bedömningskriterier, godkänt/underkänt
Studerande innehar en grundläggande kompetens i ämnet / Studerande visar inte tillräcklig kompetens i ämnet
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Kursen bedöms utgående ifrån
1. intervju-uppgift enligt instruktion under det första närstudietillfället (intervjun kan genomföras i par)
2. individuell tentamen i enlighet med instruktion.
Underkänd (0)
Examinationsuppgifter saknas efter sista deadline
eller
Fullgjorda/ inlämnade examinationsuppgifter är ofullständiga
eller
Fullgjorda/inlämnade examinationsuppgifter avviker markant från instruktion
eller
Fullgjorda/inlämnade examinationsuppgifter återspeglar synnerligen ytlig förståelse inom kursens kunskapsområde
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Studerande påvisar en tämligen ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnesområdet
och
Studerande har genomfört intervju enligt instruktion, men återger, tolkar och analyserar innehållet på ett kortfattat och ytligt sätt
och
Studerande visar att hen tagit till sig litteraturen, omän på en ytlig nivå
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande har god förståelse och kompetens inom ämnesområdet
och
Studerande har tagit till sig litteraturen och genomfört intervjun väl i enlighet med instruktion
och
Studerande kan analysera och tolka de socialgerontologiska skeenden och aspekter som kursen behandlat i relation till litteraturen på ett gott eller synnerligen gott sätt.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Studerande har en djupgående förståelse och kompetens inom ämnesområdet
och
Studerande har tagit till sig litteraturen och genomfört intervjun på ett utmärkt sätt i enlighet med instruktion
och
Studerande kan analysera och tolka de socialgerontologiska skeenden och aspekter som kursen behandlat i relation till litteraturen på ett djupgående, moget och analytiskt sätt.
Studerande visar engagemang och en fördjupad förståelse av det kommande yrkets roll i relation till ämnesområdet.
Förkunskapskrav
Klientarbete