Hoppa till innehåll

Grunder i småbarnspedagogikPoäng (5 sp)

Kod: SO21ESMÅ1

Poäng

5 op

Studieperiodens (kursens) lärandemål

Studerande:
- kan arbeta enligt småbarnspedagogikens värdegrund, läroplansgrunder och rekommendationer
- kan i samarbete med övrig personal planera, genomföra, dokumentera, utvärdera och utveckla verksamheten och lärmiljön
- kan främja och stöda barnets och familjens delaktighet och påverkningsmöjligheter
- kan främja barnets och familjernas likabehandling, jämlikhet och trygghet och kan verka för en miljö som respekterar mångfald
- uppvisar en sensitiv barnsyn och kan stöda vårdnadshavarna i fostringsarbetet

Studieperiodens (kursens) innehåll

- lagstiftning som gäller småbarnspedagogik
- läroplansgrunder och rekommendationer
- pedagogisk dokumentation, barncentrerad utvärdering och kvalitets- och utvecklingsarbete
- barns och familjers delaktighet och möjligheter till påverkan
- dialogiskt fostringssamarbete
- kulturell mångfald som resurs
- fostrings- och lärmiljöns betydelse för barnets utveckling, lärande och välbefinnande
- förebyggande av och ingripande i mobbning
- normkritisk pedagogik

Förkunskapskrav

Inga

Anmälningstid

02.12.2024 - 29.12.2025

Tajmning

01.01.2025 - 31.12.2025

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Undervisningsspråk
  • Svenska
Lärare
  • Susanne Davidsson
Lärare

Susanne Davidsson

Grupper
  • USO22FE-Å
    Socionom (YH), h22, e-socionom, Åbo
  • USO23FE-Å
    Socionom (YH), h23, e-socionom, Åbo
  • USO24FE-Å
    Socionom (YH), h24, e-socionom, Åbo

Lärandemål

Studerande:
- kan arbeta enligt småbarnspedagogikens värdegrund, läroplansgrunder och rekommendationer
- kan i samarbete med övrig personal planera, genomföra, dokumentera, utvärdera och utveckla verksamheten och lärmiljön
- kan främja och stöda barnets och familjens delaktighet och påverkningsmöjligheter
- kan främja barnets och familjernas likabehandling, jämlikhet och trygghet och kan verka för en miljö som respekterar mångfald
- uppvisar en sensitiv barnsyn och kan stöda vårdnadshavarna i fostringsarbetet

Innehåll

- lagstiftning som gäller småbarnspedagogik
- läroplansgrunder och rekommendationer
- pedagogisk dokumentation, barncentrerad utvärdering och kvalitets- och utvecklingsarbete
- barns och familjers delaktighet och möjligheter till påverkan
- dialogiskt fostringssamarbete
- kulturell mångfald som resurs
- fostrings- och lärmiljöns betydelse för barnets utveckling, lärande och välbefinnande
- förebyggande av och ingripande i mobbning
- normkritisk pedagogik

Tid och plats

Kursen är öppen 2.1-31.12.2025.

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Obligatorisk kurslitteratur för examination 1. Muntlig tentamen (finns länkar på moodle till nätpublikationerna och inskannat material finns nere i mappen med kurslitteratur):
Lagstiftning:
Lag om småbarnspedagogik 540/2018.
Statsrådets förordning om småbarnspedagogik 2018/753.

Arvola, O, Liljeroth, P & Reunamo, J. 2023. Is physical activity a pathway to culturally and linguistically diverse children’s participation in early childhood education and care? Ingår i: Journal of Early Childhood Education Research. Vol. 12 Issue 1. Sidorna 150-168.
.
Davidsson & Juslin 2021. Resursstarka barn - stöd till socialt utsatta barn inom småbarnspedagogiken. Yrkeshögskolan Novia. Novia publikation och produktion, serie L: läromedel, 1/2021.
.
Holm, P, Aledin, S.2019. Pedagogisk dokumentation. Vad, hur och varför?. En handbok för pedagoger.
.
Lundström, S, Donner, P, Heikkilä, M. 2022. Children excluding other children from play through passive resistance by ignoring and neglecting. Ingår i: Journal of Early Childhood Education Research. Vol. 11 Issue.2. Sidorna 223-242.

Mansikka, J E & Lundkvist, M. 2019. Barns perspektiv och delaktighet som ideologisk orientering för småbarnspedagogiken i Finland. Ingår i: Nordisk tidsskrift for pedagogikk & kritikk, Volum 5. Sidorna 111-129.
.
Rintakorpi, K, Holmikari, J, Jalasmäki H & Kukkonen, S (toim.). Ammattina varhaiskasvatuksen sosionomi. Sidorna 9-27.
.
Talentia. 2022. Sosionomit varhaiskasvatuksessa. Opas työntekijöille ja työnantajille.

Utbildningsstyrelsen. 2022. Grunderna för planen för småbarnspedagogik.

Westerlund, S. 2021. Monikulttuurinen varhaiskasvatus osallisuuden poluilla - kohti yhdenvertaista varhaiskasvatusta. Sidorna 53-59. Ingår i verket: Lund, V & Väliaho, P(toim.). Uudet tuulet - varhaiskasvatus matkalla tulevaisuuteen. Laurea Ammattikorkeakoulu. Laurea Julkaisut/Laurea Publications 162.

Obs! Studerande från Åland - det fungerar bra att använda översättningsfunktion t ex word translate för att kunna ta del av den finskspråkiga litteraturen. Ta konktakt med kursansvarig om du behöver hjälp.

Tips på referenslitteratur för Examination 2 finns på kursens moodlesida. Material om socionomen inom småbarnspedagogik finns på kursens moodlesida.

Undervisningsmetoder

Kursen är digital med material och inlämningar i Moodle.
Anhållan om validering lämnas in på kursens sida i Moodle. Instruktioner för anhållan om validering hittas på moodlesidan Socionom, Åbo -Information

Praktik- och arbetslivssamarbete

Personalintervju inom småbarnspedagogiken.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Valfri under kursens gång enligt individuell studieplan. Examination 1 Muntlig tentamen ska avläggas innan examination 2.

Studerandes tidsanvändning och belastning

1. Muntlig tentamen 3 sp 81 h
2. Fackuppsats med personalintervju 2 sp 54 h

Tilläggsuppgifter för studerande

Kursansvarig: Sussy Davidsson, susanne.davidsson@novia.fi

Kursen är avsedd endast för e-socionomstuderande. Kursen hittas i Moodle under studiehelheten e-socionom SO21ESMÅ-21 Småbarnspedagogik.
Kursens moodlesida kan uppdateras med nytt material av kursansvarig under kursens gång. Kursen ingår i de behörighetsgivande studierna inom småbarnspedagogik.

AI: Det är inte tillåtet för studerande att använda artificiell intelligens för att skapa innehållet i examinationerna. Artificiell intelligens får dock användas för idéer, planering och granskning av språkdräkt. Studerande anger i text i slutet på examinationen hur och var AI använts. Se också informationen om AI i Novias skrivanvisningar.
https://intra.novia.fi/assets/Sidor/Studier/Examensstuderande-YH-3/Examensarbete/Skrivanvisningar-2/Skrivanvisningar2.pdf
https://intra.novia.fi/assets/Sidor/Studier/Examensstuderande-YH-3/Examensarbete/Skrivanvisningar-2/APA-snabbguide-Novia-final-version-2024.pdf

Vitsordsskala

H-5

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

1. Muntlig tentamen 3 sp
Tenten fokuserar på innehållet i den givna litteraturen och studiematerialet, se punkten litteratur/studiematerial. Studerande läser den obligatoriska tentlitteraturen och anmäler sig till ett individuellt muntligt tentamenstillfälle. Anmälan görs per e-post till susanne.davidsson@novia.fi. Under tentamen besvarar och diskuterar studerande olika småbarnspedagogiska frågeställningar tillsammans med kursansvarig lärare (via Teams). Feedback fås muntligt i slutet av tentamenstillfället.
Examinator: Sussy Davidsson

2. Fackuppsats med personalintervju 2 sp
Tentamen bör vara godkänd innan studerande avlägger examination 2.

Studerande väljer att av följande temaområden och skriver en fackuppsats utgående från det:
- Jämställdhet, likabehandling och barns rättigheter inom småbarnspedagogiken
- Kulturell mångfald inom småbarnspedagogiken och delaktighetsfrämjande arbete
- Mobbning bland små barn och mobbningsförebyggande arbete inom småbarnspedagogiken
.
Fackuppsatsen ska innehålla relevant forskning och teori kring det presenterade temat samt idéer, praktiska råd och tips kring hur man kan arbeta i praktiken. På moodle finns en del förslag på referenslitteratur och forskning. Studerande söker själv ytterligare vetenskapliga artiklar till uppsatsen. I rapporten ska också ingå nätsidor mm som man senare kan ha nytta av i arbetslivet. Rapporten ska följa YH Novias skrivanvisningar.

Studerande intervjuar en personal (gärna en socionom inom småbarnspedagogik) som arbetar med temat och inkluderar fakta från den muntliga kommunikationen i fackuppsatsen. Här ska även ingå en diskussion om socionomen inom småbarnspedagogik (uppgiftsbeskrivningen för socionomen inom småbarnspedagogik och kompetensen hos socionomen inom småbarnspedagogik och hur personalen ser på det i relation till fackuppsatsens tema. Fackuppsatsen lämnas in på anvisad plats på kursens moodlesida. Skriftlig feedback sätts in i Moodle i kommentarsfältet bredvid den inlämnade examinationen.

Bedömningskriterier:
1. Muntlig tentamen 3 sp
- innehållsmässig sakkunskap utgående från tentlitteraturen och studiematerial
- förmåga att sammanfatta teori och koppling till hur teorin till omsätts i praktisk handling och konkret verksamhet inom småbarnspedagogiken
- ett hållbart, etiskt och professionellt förhållningssätt

Bedömning enligt skala 0-5.
Examinator: Sussy Davidsson

2. Fackuppsats med personalintervju 2 sp
- förmåga att sammanfatta teori och att presentera en logisk helhet av det valda temat
- förmåga att förankra den presenterade forskningen och teorin i det praktiska arbetet inom småbarnspedagogiken
- förmåga att se socionomens roll, uppgift och kompetensområden inom småbarnspedagogiken

Bedömning enligt skala 0-5.
Examinator: Sussy Davidsson
Vid validering bedömning enligt skala godkänd/underkänd.

Förkunskapskrav

Inga

Anmälningstid

02.12.2023 - 15.12.2024

Tajmning

01.01.2024 - 31.12.2024

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Undervisningsspråk
  • Svenska
Lärare
  • Susanne Davidsson
Lärare

Susanne Davidsson

Grupper
  • USO22FE-Å
    Socionom (YH), h22, e-socionom, Åbo
  • USO23FE-Å
    Socionom (YH), h23, e-socionom, Åbo

Lärandemål

Studerande:
- kan arbeta enligt småbarnspedagogikens värdegrund, läroplansgrunder och rekommendationer
- kan i samarbete med övrig personal planera, genomföra, dokumentera, utvärdera och utveckla verksamheten och lärmiljön
- kan främja och stöda barnets och familjens delaktighet och påverkningsmöjligheter
- kan främja barnets och familjernas likabehandling, jämlikhet och trygghet och kan verka för en miljö som respekterar mångfald
- uppvisar en sensitiv barnsyn och kan stöda vårdnadshavarna i fostringsarbetet

Innehåll

- lagstiftning som gäller småbarnspedagogik
- läroplansgrunder och rekommendationer
- pedagogisk dokumentation, barncentrerad utvärdering och kvalitets- och utvecklingsarbete
- barns och familjers delaktighet och möjligheter till påverkan
- dialogiskt fostringssamarbete
- kulturell mångfald som resurs
- fostrings- och lärmiljöns betydelse för barnets utveckling, lärande och välbefinnande
- förebyggande av och ingripande i mobbning
- normkritisk pedagogik

Tid och plats

Kursen är öppen 2.1-31.12.2024.

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Obligatorisk kurslitteratur(finns länkar på moodle till nätpublikationerna eller inskannat material):
Lagstiftning:
Lag om småbarnspedagogik 540/2018.
Statsrådets förordning om småbarnspedagogik 2018/753.

Arvola, O, Liljeroth, P & Reunamo, J. 2023. Is physical activity a pathway to culturally and linguistically diverse children’s participation in early childhood education and care? Ingår i: Journal of Early Childhood Education Research. Vol. 12 Issue 1. Sidorna 150-168.
.
Davidsson & Juslin 2021. Resursstarka barn - stöd till socialt utsatta barn inom småbarnspedagogiken. Yrkeshögskolan Novia. Novia publikation och produktion, serie L: läromedel, 1/2021.
.
Holm, P, Aledin, S.2019. Pedagogisk dokumentation. Vad, hur och varför?. En handbok för pedagoger.
.
Lundström, S, Donner, P, Heikkilä, M. 2022. Children excluding other children from play through passive resistance by ignoring and neglecting. Ingår i: Journal of Early Childhood Education Research. Vol. 11 Issue.2. Sidorna 223-242.

Mansikka, J E & Lundkvist, M. 2019. Barns perspektiv och delaktighet som ideologisk orientering för småbarnspedagogiken i Finland. Ingår i: Nordisk tidsskrift for pedagogikk & kritikk, Volum 5. Sidorna 111-129.
.
Rintakorpi, K, Holmikari, J, Jalasmäki H & Kukkonen, S (toim.). Ammattina varhaiskasvatuksen sosionomi. Sidorna 9-27.
.
Talentia. 2022. Sosionomit varhaiskasvatuksessa. Opas työntekijöille ja työnantajille.

Utbildningsstyrelsen. 2022. Grunderna för planen för småbarnspedagogik.

Westerlund, S. 2021. Monikulttuurinen varhaiskasvatus osallisuuden poluilla - kohti yhdenvertaista varhaiskasvatusta. Sidorna 53-59. Ingår i verket: Lund, V & Väliaho, P(toim.). Uudet tuulet - varhaiskasvatus matkalla tulevaisuuteen. Laurea Ammattikorkeakoulu. Laurea Julkaisut/Laurea Publications 162.

Obs! Studerande från Åland - det fungerar bra att använda översättningsfunktion t ex word translate för att kunna ta del av den finskspråkiga litteraturen. Ta konktakt med kursansvarig om du behöver hjälp.

Tips på referenslitteratur för Examination 2 finns på kursens moodlesida. Material om socionomen inom småbarnspedagogik finns på kursens moodlesida.

Undervisningsmetoder

Kursen är digital med material och inlämningar i Moodle.
Kursen hittas i Moodle under studiehelheten e-socionom SO21ESMÅ-21 Småbarnspedagogik https://moodlecourses.novia.fi/course/view.php?id=3714

Praktik- och arbetslivssamarbete

Personalintervju inom småbarnspedagogiken.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Valfri under kursens gång enligt individuell studieplan. Examination 1 Muntlig tentamen ska avläggas innan examination 2.

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Anhållan om validering lämnas in på kursens sida i Moodle. Instruktioner för anhållan om validering hittas på moodlesidan Socionom, Åbo -Information https://moodlecourses.novia.fi/course/view.php?id=3142

Studerandes tidsanvändning och belastning

1. Muntlig tentamen 3 sp 81 h
2. Fackuppsats med personalintervju 2 sp 54 h

Tilläggsuppgifter för studerande

Kursansvarig: Sussy Davidsson, susanne.davidsson@novia.fi
Kursen är avsedd endast för e-socionomstuderande.
Kursens moodlesida kan uppdateras med nytt material av kursansvarig under kursens gång. Kursen ingår i de behörighetsgivande studierna inom småbarnspedagogik.
Kursen hittas i Moodle under studiehelheten e-socionom SO21ESMÅ-21 Småbarnspedagogik

AI: Det är inte tillåtet för studerande att använda artificiell intelligens för att skapa innehållet i examinationerna. Artificiell intelligens får dock användas för idéer, planering och granskning av språkdräkt. Studerande anger i text i slutet på examinationen hur och var AI använts.

Vitsordsskala

H-5

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

1. Muntlig tentamen 3 sp
Tenten fokuserar på innehållet i den givna litteraturen och studiematerialet, se punkten litteratur/studiematerial. Studerande läser den obligatoriska tentlitteraturen och anmäler sig till ett individuellt muntligt tentamenstillfälle. Anmälan görs per e-post till susanne.davidsson@novia.fi. Under tentamen besvarar och diskuterar studerande olika småbarnspedagogiska frågeställningar tillsammans med kursansvarig lärare (via Teams). Feedback fås muntligt i slutet av tentemenstillfället.
Examinator: Sussy Davidsson
.
2. Fackuppsats med personalintervju 2 sp
Tentamen bör vara godkänd innan studerande avlägger examination 2.

Studerande väljer att av följande temaområden och skriver en fackuppsats utgående från det:
- Jämställdhet, likabehandling och barns rättigheter inom småbarnspedagogiken
- Kulturell mångfald inom småbarnspedagogiken
- Mobbningsförebyggande arbete inom småbarnspedagogiken
.
Fackuppsatsen ska innehålla relevant forskning och teori kring det presenterade temat samt idéer, praktiska råd och tips kring hur man kan arbeta i praktiken. På moodle finns en del förslag på referenslitteratur och forskning. Studerande söker själv ytterligare vetenskapliga artiklar till uppsatsen. I rapporten ska också ingå nätsidor mm som man senare kan ha nytta av i arbetslivet. Rapporten ska följa YH Novias skrivanvisningar. Studerande intervjuar en personal (en socionom med lärarbehörighet eller en socionom inom småbarnspedagogik) som arbetar med temat och inkluderar fakta från den muntliga kommunikationen i fackuppsatsen. Här ska även ingå en diskussion om socionomen inom småbarnspedagogik (uppgiftsbeskrivningen för socionomen inom småbarnspedagogik och kompetensen hos socionomen inom småbarnspedagogik och hur personalen ser på det. Fackuppsatsen lämnas in på anvisad plats på kursens moodlesida. Skriftlig feedback sätts in i Moodle i kommentarsfältet bredvid de inlämnade uppgifterna.

Bedömningskriterier:
1. Muntlig tentamen 3 sp
- innehållsmässig sakkunskap utgående från tentlitteraturen och studiematerial
- förmåga till reflektion kring småbarnspedagogiska frågeställningar
- ett hållbart, etiskt och professionellt förhållningssätt

Bedömning enligt skala 0-5.
Examinator: Sussy Davidsson

2. Fackuppsats med personalintervju 2 sp
- förmåga att sammanfatta teori och att presentera en logisk helhet av det valda temat
- förmåga att förankra den presenterade forskningen och teorin i det praktiska arbetet inom småbarnspedagogiken
- förmåga att se socionomens roll, uppgift och kompetensområden inom småbarnspedagogiken
Bedömning enligt skala 0-5.
Examinator: Sussy Davidsson
Vid validering bedömning enligt skala godkänd/underkänd.

Förkunskapskrav

Inga

Anmälningstid

01.09.2021 - 15.12.2023

Tajmning

01.09.2021 - 31.12.2023

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Undervisningsspråk
  • Svenska
Lärare
  • Susanne Davidsson
Lärare

Susanne Davidsson

Grupper
  • USO21FE-Å
    Socionom (YH), h21, e-socionom, Åbo
  • ÖH21SMPED-Å
    Öppna yh; småbarnspedagogik60sp
  • USO22FE-Å
    Socionom (YH), h22, e-socionom, Åbo

Lärandemål

Studerande:
- kan arbeta enligt småbarnspedagogikens värdegrund, läroplansgrunder och rekommendationer
- kan i samarbete med övrig personal planera, genomföra, dokumentera, utvärdera och utveckla verksamheten och lärmiljön
- kan främja och stöda barnets och familjens delaktighet och påverkningsmöjligheter
- kan främja barnets och familjernas likabehandling, jämlikhet och trygghet och kan verka för en miljö som respekterar mångfald
- uppvisar en sensitiv barnsyn och kan stöda vårdnadshavarna i fostringsarbetet

Innehåll

- lagstiftning som gäller småbarnspedagogik
- läroplansgrunder och rekommendationer
- pedagogisk dokumentation, barncentrerad utvärdering och kvalitets- och utvecklingsarbete
- barns och familjers delaktighet och möjligheter till påverkan
- dialogiskt fostringssamarbete
- kulturell mångfald som resurs
- fostrings- och lärmiljöns betydelse för barnets utveckling, lärande och välbefinnande
- förebyggande av och ingripande i mobbning
- normkritisk pedagogik

Tid och plats

Kursen är digital. Enligt individuell studieplan.

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Obligatorisk kurslitteratur(finns länkar på moodle till nätpublikationerna eller inskannat material):
Lagstiftning:
Lag om småbarnspedagogik 540/2018.
Statsrådets förordning om småbarnspedagogik 2018/753.

Davidsson & Juslin 2021. Resursstarka barn - stöd till socialt utsatta barn inom småbarnspedagogiken. Yrkeshögskolan Novia. Novia publikation och produktion, serie L: läromedel, 1/2021.

Hakyemez-Paul, S, Pihlaja, P & Silvennoinen, H. 2018. Factors Affecting Early Childhood Educators Views and Practices of Parental Involvement. Ingår i: Varhaiskasvatuksen tiedelehti, Journal of Early Childhood Education Research. Vol 7, Issue 1 2018. Sidorna 76-99.

Holm, P, Aledin, S.2019. Pedagogisk dokumentation. Vad, hur och varför?. En handbok för pedagoger.
.
Iloa, leikkiä ja yhdessä tekemistä. 2016. Varhaisvuosien fyysisen aktiivisuuden suositukset.
Opetus- ja kulttuuriministeriön julkaisuja 2016:21.
eller
Joy, play and doing together; Recommendations for physical activity in early childhood

Krook. U. 2020. Hemligt eller inte. Offentlighet och sekretess inom småbarnspedagogik och skola. Förbundet Hem och Skola i Finland.

Mansikka, J E & Lundkvist, M. 2019. Barns perspektiv och delaktighet som ideologisk orientering för småbarnspedagogiken i Finland. Ingår i: Nordisk tidsskrift for pedagogikk & kritikk, Volum 5. Sidorna 111-129.

Utbildningsstyrelsen. 2022. Grunderna för planen för småbarnspedagogik.

Westerlund, S. 2021. Monikulttuurinen varhaiskasvatus osallisuuden poluilla - kohti yhdenvertaista varhaiskasvatusta. Sidorna 53-59. Ingår i verket: Lund, V & Väliaho, P(toim.). Uudet tuulet - varhaiskasvatus matkalla tulevaisuuteen. Laurea Ammattikorkeakoulu. Laurea Julkaisut/Laurea Publications 162.

Undervisningsmetoder

Kursen är digital med material och inlämningar i Moodle.
Kursen hittas i Moodle under studiehelheten e-socionom SO21ESMÅ-21 Småbarnspedagogik https://moodlecourses.novia.fi/course/view.php?id=3714

Praktik- och arbetslivssamarbete

Personalintervju inom småbarnspedagogiken.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Enligt individuell tidtabell.

Studerandes tidsanvändning och belastning

1. Tentamen 3 sp 81 h
2. Fackuppsats med personalintervju 2 sp 54 h

Tilläggsuppgifter för studerande

Kursen ingår i den behörighetsgivande studierna inom småbarnspedagogik.
Kursansvarig: Sussy Davidsson, susanne.davidsson@novia.fi

Vitsordsskala

H-5

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

1. Tentamen 3 sp
Tenten fokuserar på innehållet i den givna litteraturen och studiematerialet, se punkten litteratur/studiematerial. Tenttiden är 4 h från det att studerande öppnar sidan med tentfrågorna i Moodle. Tenten kan skrivas vid valfri tidpunkt så länge kursen är öppen. Kort individuell feedback sätts in i anslutning till inlämnad tentamen. Examinator: Sussy Davidsson
.
2. Fackuppsats med personalintervju 2 sp
Studerande väljer att av följande temaområden och skriver en fackuppsats utgående från det:
- Jämställdhet, likabehandling och normkritisk pedagogik inom småbarnspedagogiken
- Mobbningsförebyggande arbete inom småbarnspedagogiken
- Mångfald och mångkulturellt arbete inom småbarnspedagogiken
.
Fackuppsatsen ska innehålla relevant forskning och teori kring det presenterade temat samt idéer, praktiska råd och tips kring hur man kan arbeta i praktiken. På moodle finns en del förslag på referenslitteratur och forskning. Studerande söker själv ytterligare vetenskapliga artiklar till uppsatsen. I rapporten ska också ingå nätsidor mm som man senare kan ha nytta av i arbetslivet. Rapporten ska följa YH Novias skrivanvisningar. Studerande intervjuar en personal som arbetar med temat och inkluderar fakta från den muntliga kommunikationen i fackuppsatsen. Fackuppsatsen lämnas in på anvisad plats på kursens moodlesida. Skriftlig feedback sätts in i Moodle i kommentarsfältet bredvid de inlämnade uppgifterna.

Bedömningskriterier:
1. Tentamen 3 sp
- innehållsmässig sakkunskap utgående från tentlitteraturen och studiematerial
- förmåga till reflektion kring småbarnspedagogiska frågeställningar
Bedömning enligt skala 0-5.
Examinator: Sussy Davidsson

2. Fackuppsats med personalintervju 2 sp
- förmåga att sammanfatta teori och att presentera en logisk helhet av det valda temat
- förmåga att förankra den presenterade forskningen och teorin i det praktiska arbetet inom småbarnspedagogiken
Bedömning enligt skala 0-5.
Examinator: Sussy Davidsson
Vid validering bedömning enligt skala godkänd/underkänd.

Förkunskapskrav

Inga