Hoppa till innehåll

Resursförstärkande metoder inom småbarnspedagogikPoäng (5 sp)

Kod: SO21ESMÅ2

Poäng

5 op

Studieperiodens (kursens) lärandemål

Studerande:
- kan planera, genomföra och utvärdera meningsfulla och positiva lek- och lärandesituationer och kan använda resursförstärkande metoder i syfte att stöda barns utveckling, lärande och välbefinnande
- kan stöda barnets känslo- och samspelsfärdigheter
- har kunskaper i barns språkliga medvetenhet och små barns matematiska lärande
- kan stöda barnet i att använda sig av olika uttryckssätt och att omfatta hälsosamma levnadsvanor
- kan situationsanpassa resursförstärkande metoder på individ- och gruppnivå och har en positiv syn på barnet och dess resurser

Studieperiodens (kursens) innehåll

- stöd av den språkliga utvecklingen, språkstimulerande metoder och material
- språkbadsverksamhet
- små barns matematiska lärande och matematiklaborationer
- stimulerande lekmiljöer och handledning i lek och samspel
- multilitteracitet och digital kompetens
- digitala lärmiljöer, verktyg, applikationer och spel
- mediefostran
- matfostran
- resursförstärkande metoder och material

Förkunskapskrav

Inga

Anmälningstid

02.12.2024 - 29.12.2025

Tajmning

01.01.2025 - 31.12.2025

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Undervisningsspråk
  • Svenska
Lärare
  • Susanne Davidsson
Lärare

Susanne Davidsson

Grupper
  • USO22FE-Å
    Socionom (YH), h22, e-socionom, Åbo
  • USO23FE-Å
    Socionom (YH), h23, e-socionom, Åbo
  • USO24FE-Å
    Socionom (YH), h24, e-socionom, Åbo

Lärandemål

Studerande:
- kan planera, genomföra och utvärdera meningsfulla och positiva lek- och lärandesituationer och kan använda resursförstärkande metoder i syfte att stöda barns utveckling, lärande och välbefinnande
- kan stöda barnets känslo- och samspelsfärdigheter
- har kunskaper i barns språkliga medvetenhet och små barns matematiska lärande
- kan stöda barnet i att använda sig av olika uttryckssätt och att omfatta hälsosamma levnadsvanor
- kan situationsanpassa resursförstärkande metoder på individ- och gruppnivå och har en positiv syn på barnet och dess resurser

Innehåll

- stöd av den språkliga utvecklingen, språkstimulerande metoder och material
- språkbadsverksamhet
- små barns matematiska lärande och matematiklaborationer
- stimulerande lekmiljöer och handledning i lek och samspel
- multilitteracitet och digital kompetens
- digitala lärmiljöer, verktyg, applikationer och spel
- mediefostran
- matfostran
- resursförstärkande metoder och material

Tid och plats

Kursen är öppen 2.1-31.12.2025.
Enligt individuell studieplan.

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Obligatorisk litteratur för examination 1:
Direktänkar till materialet finns på kursens moodlesida. Delar av litteraturen finns inskannade och hittas via moodle.
.
Björklund, C.2017. Vad gör yngre barn med matte? Sidorna 120-138. Ingår i verket: PramlingSamuelsson, I & Jonsson, A.(red.). 2017. Förskolans yngsta barn-perspektiv på omsorg, lärande och lek. Stockholm. Liber AB.
.
Furu, A-C & Heikkilä, M. 2022. Att stärka barns resiliens genom konstbaserade och narrativa
arbetssätt. Sidorna 163-175. Ingår i: Furu, A-C & Heikkilä, M. 2022. Resiliens i förskolan. Att stärka
barns välmående, delaktighet och handlingskraft. Stockholm. Natur & Kultur.
.
Gammelgård. L. 2020. Tänk språk! Språkstrategi för dagvården. Reviderad upplaga. Sydkustens
landskapsförbund. https://www.sydkusten.fi/Site/Data/2866/Files/Material/TankSprak_2020_web.pdf
.
Holmberg, K, Lagergren, A, Hjartarson, T & Bøen, E. (Red.). 2019. Lek och lärande med digitala
verktyg i nordiska förskolor. Erfarenheter från två Nordplus-projekt 2015-2019. Ur verket läses kapitel
1 Barn och förskollärare i digitala aktiviteter, sidorna 15-32 och kapitel 2 ”Det här händer på riktigt, det
här händer nu” – videosamtal i daghem och förskola, sidorna 35-47. https://www.divaportal.org/smash/get/diva2:1358757/FULLTEXT01.pdf
.
Luomaniemi, K, Kankaanpää, S, Hannula-Sormunen, M. 2023. Suosituksia monikielisten lasten varhaisten matemaattisten taitojen tukemiseen –Temaattinen synteesi. Ingår i: Journal of Early Childhood Education Research Volym 12, Issue. Sidorna 23-63.
.
Nilsen, M. 2017. Datorplattor och de yngsta barnen i förskolan. Stöttande samspel genom pedagogisk
struktur och lyhörd interaktion. Sidorna 191-206. Ingår i verket: Pramling-Samuelsson, I & Jonsson,
A.(red.). 2017. Förskolans yngsta barn-perspektiv på omsorg, lärande och lek. Stockholm. Liber AB.
.
Storbacka-Järvinen, L. 2021. Faktorer som bidrar till att på ett framgångsrikt sätt stöda barns sociala
och emotionella färdigheter. Yrkeshögskolan Novia; serie A: Artiklar 1/2021.
https://www.theseus.fi/handle/10024/498031

Läroplanen för småbarnspedagogik kopplas i examinationen till de teman som behandlas i examinationen.
Utbildningsstyrelsen. 2022. Grunderna för planen för småbarnspedagogik.
https://www.oph.fi/sv/statistik-och-publikationer/publikationer/grunderna-planensmabarnspedagogik-2022

Referenslitteratur och tips på material för examination 2 Metodrapport och metodaktiviteter inom småbarnspedagogiken 2 sp hittas på kursens moodlesida.

Undervisningsmetoder

Kursen är digital med material och inlämningar i Moodle.
Kursen hittas i Moodle under studiehelheten; e-socionom SO21ESMÅ-21 Småbarnspedagogik.

Anhållan om validering lämnas in på kursens sida i Moodle. Instruktioner för anhållan om validering hittar på moodlesidan Socionom, Åbo -Information

Praktik- och arbetslivssamarbete

Metodaktiviteter görs inom småbarnspedagogiken.

Studerandes tidsanvändning och belastning

1. Digital inlärningsportfolio och digital workshop 3 sp 81 h
2. Metodrapport och metodaktiviteter inom småbarnspedagogiken 2 sp 54 h

Tilläggsuppgifter för studerande

Kursansvarig: Sussy Davidsson, susanne.davidsson@novia.fi


Kursens moodlesida kan uppdateras med nytt material av kursansvarig under kursens gång. Kursen ingår i de behörighetsgivande studierna inom småbarnspedagogik. Kursen är avsedd endast för e-socionomstuderande.

Se också informationen om AI i Novias skrivanvisningar.
https://intra.novia.fi/assets/Sidor/Studier/Examensstuderande-YH-3/Examensarbete/Skrivanvisningar-2/Skrivanvisningar2.pdf
https://intra.novia.fi/assets/Sidor/Studier/Examensstuderande-YH-3/Examensarbete/Skrivanvisningar-2/APA-snabbguide-Novia-final-version-2024.pdf

Vitsordsskala

H-5

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

1. Digital inlärningsportfolio och digital workshop 3 sp
Studeranden utgår från kursens lärandemål och gör en portfolio kring följande temaområden:
Metoder för stöd av barns sociala och emotionella färdigheter
Små barns språk och språkstödjande aktiviteter/metoder
Små barns matematiska lärande, matematikaktiviteter och aktiviteter med surfplatta/applikationer (med fokus på att stöda barns lek-och samspelsfärdigheter och
delaktighetsfrämjande aktiviteter)
.
Portfolion inleds med ett pärmblad och en innehållsförteckning och avslutas med en källförteckning enligt YH Novias skrivanvisningar. De behandlade temana kopplas till Grunderna för planen för småbarnspedagoik 2022. Studeranden läser den angivna obligatoriska litteraturen och använder dem som källor i portfolion. Källhänvisningar ska anges. I portfolion samlar studerande också material, länkar till metoder, material och ideér på verksamhet som kan ordnas för barn inom småbarnspedagogiken kring de tre temana.

Studerande utför sedan den digitala workshopen som finns beskriven på moodle och inkluderar materialet och redovisningen för utförandet med bilder i portfolion. Anvisningarna för den digitala workshopen finns på moodle. Portfolion ska kunna fungera som en teori- och metod/materialbank för studerande under Praktik: Fördjupad teoribaserad praktik och senare i arbetslivet. Studerande avslutar portfolion med en självutvärdering där studeranden utvärderar sina kompetenser, färdigheter och vidare utvecklingsbehov i relation till kursens lärandemål, kursinnehållet och examinationens bedömningskriterier. Portfolion inlämnas på anvisad plats på moodle.
Examinator: Sussy Davidsson

2. Metodrapport och metodaktiviteter inom småbarnspedagogiken 2 sp
Examinationen görs i två delar.

Del 1. Studerande väljer först två metoder som finns presenterade på moodle(se sida på moodle). Arbetet inleds med att studerande läser in sig på metoderna/materialen och forskning om dem. Studerande skriver en teoretisk rapport på 6-8 sidor om metoderna och deras teoretiska och forskningsmässiga förankring. På kursens moodlesida finns länkar och material som kan användas som stöd i arbetet. Studerande kan även fritt välja att använda övrigt material som tillägg. Rapporten ska följa YH Novias skrivanvisningar och lämnas in på anvisad plats i moodle.

Del 2:
Studerande planerar, genomför och utvärderar två valfria aktivitetsstunder på daghem med de metoder som behandlats i kursen. Aktiviteterna ska fokusera på att stöda barns delaktighet och kamratrelationer.Tydliga målsättningar för aktiviteterna ska finnas uttalade och sedan utvärderas efter att aktiviteten hållits. Aktiviteterna planeras skriftligt och dokumenteras genom videoupptagning eller med bilder med fokus på studerande som ledare av aktiviteten. Examinationen avslutas med en skriftlig utvärdering av aktivitetsstuderna utgående från kompetenserna ovan. Alla delar av examinationen laddas upp på anvisad plats i moodle.
Examinator: Sussy Davidsson

Bedömningskriterier:
1. Digital inlärningsportfolio och digital workshop 3 sp
- portfolions struktur, kreativa utformning och läsbarhet
- innehållsmässig sakkunskap och förmåga att sammanfatta teori och välja ut bra tips på material
- förmåga att tillämpa och anpassa teori till praxis
- förmåga att redogöra för digital workshop
- förmåga till självutvärdering och analys

Bedömning enligt skala 0-5. Studerande får skriftlig feedback i Moodle i kommentarsfältet vid de inlämnade uppgifterna.
Vid validering bedöms kursen Godkänd/Underkänd
.
2. Metodrapport och metodaktiviteter inom småbarnspedagogiken 3 sp
- innehållsmässig sakkunskap och teori om metoden
- förmåga att planera, genomföra och utvärdera meningsfulla lek- och lärandesituationer och använda resursförstärkande metoder
- förmåga att situationsanpassa resursförstärkande metoder på individ- och gruppnivå
Bedömning enligt skala 0-5. Kort skrifltig feedback ges på moodle i samband med den inlämnade examinationen.
Vid validering bedöms kursen Godkänd/Underkänd

Förkunskapskrav

Inga

Anmälningstid

02.12.2023 - 15.12.2024

Tajmning

01.01.2024 - 31.12.2024

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Undervisningsspråk
  • Svenska
Lärare
  • Susanne Davidsson
Lärare

Susanne Davidsson

Grupper
  • USO22FE-Å
    Socionom (YH), h22, e-socionom, Åbo
  • USO23FE-Å
    Socionom (YH), h23, e-socionom, Åbo

Lärandemål

Studerande:
- kan planera, genomföra och utvärdera meningsfulla och positiva lek- och lärandesituationer och kan använda resursförstärkande metoder i syfte att stöda barns utveckling, lärande och välbefinnande
- kan stöda barnets känslo- och samspelsfärdigheter
- har kunskaper i barns språkliga medvetenhet och små barns matematiska lärande
- kan stöda barnet i att använda sig av olika uttryckssätt och att omfatta hälsosamma levnadsvanor
- kan situationsanpassa resursförstärkande metoder på individ- och gruppnivå och har en positiv syn på barnet och dess resurser

Innehåll

- stöd av den språkliga utvecklingen, språkstimulerande metoder och material
- språkbadsverksamhet
- små barns matematiska lärande och matematiklaborationer
- stimulerande lekmiljöer och handledning i lek och samspel
- multilitteracitet och digital kompetens
- digitala lärmiljöer, verktyg, applikationer och spel
- mediefostran
- matfostran
- resursförstärkande metoder och material

Tid och plats

Kursen är digital. Kursen är öppen 2.1-31.12.2024.
Enligt individuell studieplan.

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Obligatorisk litteratur för examination 1:
Direktänkar till materialet finns på kursens moodlesida. Delar av litteraturen finns inskannade och hittas via moodle.
.
Björklund, C.2017. Vad gör yngre barn med matte? Sidorna 120-138. Ingår i verket: Pramling-Samuelsson, I & Jonsson, A.(red.). 2017. Förskolans yngsta barn-perspektiv på omsorg, lärande och lek. Stockholm. Liber AB.

Björklund, C, Nilsen, M & Pramling Samuelsson, I. 2016. Berättelser som redskap för att föra och följa resonemang. Ingår i Journal of Early Childhood Education Research. Vol.12(5). Sidorna 1-18.
.
Furu, A-C & Heikkilä, M. 2022. Att stärka barns resiliens genom konstbaserade och narrativa arbetssätt. Sidorna 163-175. Ingår i: Furu, A-C & Heikkilä, M. 2022. Resiliens i förskolan. Att stärka barns välmående, delaktighet och handlingskraft. Stockholm. Natur & Kultur.
.
Gammelgård. L. 2020. Tänk språk! Språkstrategi för dagvården. Reviderad upplaga. Sydkustens landskapsförbund.
.
Holmberg, K, Lagergren, A, Hjartarson, T & Bøen, E. (Red.). 2019. Lek och lärande med digitala verktyg i nordiska förskolor. Erfarenheter från två Nordplus-projekt 2015-2019. Ur verket läses kapitel 1 Barn och förskollärare i digitala aktiviteter, sidorna 15-32 och kapitel 2 ”Det här händer på riktigt, det här händer nu” – videosamtal i daghem och förskola, sidorna 35-47.
.
Nilsen, M. 2017. Datorplattor och de yngsta barnen i förskolan. Stöttande samspel genom pedagogisk struktur och lyhörd interaktion. Sidorna 191-206. Ingår i verket: Pramling-Samuelsson, I & Jonsson, A.(red.). 2017. Förskolans yngsta barn-perspektiv på omsorg, lärande och lek. Stockholm. Liber AB.
.
Storbacka-Järvinen, L. 2021. Faktorer som bidrar till att på ett framgångsrikt sätt stöda barns sociala och emotionella färdigheter. Yrkeshögskolan Novia; serie A: Artiklar 1/2021.
.
Utbildningsstyrelsen. 2022. Grunderna för planen för småbarnspedagogik.

Referenslitteratur och tips på material för examination 2 Metodrapport och metodaktiviteter inom småbarnspedagogiken 2 sp hittas på kursens moodlesida.

Undervisningsmetoder

Kursen är digital med material och inlämningar i Moodle.
Kursen hittas i Moodle under studiehelheten; e-socionom SO21ESMÅ-21 Småbarnspedagogik
https://moodlecourses.novia.fi/course/view.php?id=3714#section-2

Praktik- och arbetslivssamarbete

Metodaktiviteter görs inom småbarnspedagogiken

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

1. Elektronisk inlärningsportfolio och digital workshop 3 sp
Studeranden utgår från kursens lärandemål och gör en portfolio kring följande temaområden:
Metoder för stöd av barns sociala och emotionella färdigheter
Små barns språk och språkstödjande aktiviteter/metoder
Små barns matematiska lärande, matematikaktiviteter och aktiviteter med surfplatta/applikationer
.
Portfolion inleds med ett pärmblad och en innehållsförteckning och avslutas med en källförteckning enligt YH Novias skrivanvisningar. De behandlade temana kopplas till Grunderna för planen för småbarnspedagoik 2022. Studeranden läser den angivna obligatoriska litteraturen och använder dem som källor i portfolion. Källhänvisningar ska anges. I portfolion samlar studerande också material, länkar till metoder, material och ideér på verksamhet som kan ordnas för barn inom småbarnspedagogiken kring de tre temana. Studerande utför den digitala workshopen som finns beskriven på moodle och inkluderar materialet i den inlämnade portfolion. Anvisningarna för den digitala workshopen finns på moodle. Portfolion ska kunna fungera som en teori- och metod/materialbank för studerande under Praktik: Fördjupad teoribaserad praktik och senare i arbetslivet. Portfolion avslutas med en självutvärdering där studeranden utvärderar sina kompetenser, färdigheter och vidare utvecklingsbehov i relation till kursens lärandemål, kursinnehållet och examinationens bedömningskriterier. Portfolion inlämnas på anvisad plats på moodle.
Examinator: Sussy Davidsson

2. Metodrapport och metodaktiviteter inom småbarnspedagogiken 2 sp
Examinationen görs i två delar.
Del 1. Studerande väljer först två metoder som finns presenterade på moodle(se sida på moodle). Arbetet inleds med att studerande läser in sig på metoderna/materialen och forskning om dem. Studerande skriver en teoretisk rapport på 6-8 sidor om metoderna och deras teoretiska och forskningsmässiga förankring. På kursens moodlesida finns länkar och material som kan användas som stöd i arbetet. Studerande kan även fritt välja att använda övrigt material som tillägg. Rapporten ska följa YH Novias skrivanvisningar och lämnas in på anvisad plats i moodle.
Del 2:
Studerande planerar, genomför och utvärderar två valfria aktivitetsstunder på daghem med de metoder som behandlats i kursen. Tydliga målsättningar för aktiviteterna ska finnas uttalade och sedan utvärderas efter att aktiviteten hållits. Aktiviteterna planeras skriftligt och dokumenteras genom videoupptagning eller med bilder med fokus på studerande som ledare av aktiviteten. Examinationen avslutas med en skriftlig utvärdering av aktivitetsstuderna utgående från kompetenserna ovan. Alla delar av examinationen laddas upp på anvisad plats i moodle.
Examinator: Sussy Davidsson

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Anhållan om validering lämnas in på kursens sida i Moodle. Instruktioner för anhållan om validering hittar på moodlesidan Socionom, Åbo -Information https://moodlecourses.novia.fi/course/view.php?id=3142

Studerandes tidsanvändning och belastning

1. Elektronisk inlärningsportfolio och digital workshop 3 sp 81 h
2. Metodrapport och metodaktiviteter inom småbarnspedagogiken 2 sp 54 h

Tilläggsuppgifter för studerande

Kursansvarig: Sussy Davidsson, susanne.davidsson@novia.fi
Kursen är avsedd endast för e-socionomstuderande.
Kursens moodlesida kan uppdateras med nytt material av kursansvarig under kursens gång. Kursen ingår i de behörighetsgivande studierna inom småbarnspedagogik.
Kursen hittas i Moodle under studiehelheten e-socionom SO21ESMÅ-21 Småbarnspedagogik

AI: Det är inte tillåtet för studerande att använda artificiell intelligens för att skapa innehållet i examinationerna. Artificiell intelligens får dock användas för idéer, planering och granskning av språkdräkt. Studerande anger i text i slutet på examinationen hur och var AI använts.

Vitsordsskala

H-5

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Bedömningskriterier:
1. Elektronisk inlärningsportfolio och digital workshop 3 sp
- portfolions struktur, kreativa utformning och läsbarhet
- innehållsmässig sakkunskap och förmåga att sammanfatta teori och välja ut bra tips på material
- förmåga att tillämpa och anpassa teori till praxis
- förmåga till självutvärdering och analys

Bedömning enligt skala 0-5. Studerande får skriftlig feedback i Moodle i kommentarsfältet vid de inlämnade uppgifterna.
Vid validering bedöms kursen Godkänd/Underkänd
.
2. Metodrapport och metodaktiviteter inom småbarnspedagogiken 3 sp
- innehållsmässig sakkunskap och teori om metoden
- förmåga att planera, genomföra och utvärdera meningsfulla lek- och lärandesituationer och använda resursförstärkande metoder
- förmåga att situationsanpassa resursförstärkande metoder på individ- och gruppnivå
Bedömning enligt skala 0-5. Kort skrifltig feedback ges på moodle i samband med den inlämnade examinationen.
Vid validering bedöms kursen Godkänd/Underkänd

Förkunskapskrav

Inga

Anmälningstid

01.09.2021 - 15.12.2023

Tajmning

01.09.2021 - 31.12.2023

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Undervisningsspråk
  • Svenska
Lärare
  • Susanne Davidsson
Lärare

Susanne Davidsson

Grupper
  • USO21FE-Å
    Socionom (YH), h21, e-socionom, Åbo
  • ÖH21SMPED-Å
    Öppna yh; småbarnspedagogik60sp
  • USO22FE-Å
    Socionom (YH), h22, e-socionom, Åbo

Lärandemål

Studerande:
- kan planera, genomföra och utvärdera meningsfulla och positiva lek- och lärandesituationer och kan använda resursförstärkande metoder i syfte att stöda barns utveckling, lärande och välbefinnande
- kan stöda barnets känslo- och samspelsfärdigheter
- har kunskaper i barns språkliga medvetenhet och små barns matematiska lärande
- kan stöda barnet i att använda sig av olika uttryckssätt och att omfatta hälsosamma levnadsvanor
- kan situationsanpassa resursförstärkande metoder på individ- och gruppnivå och har en positiv syn på barnet och dess resurser

Innehåll

- stöd av den språkliga utvecklingen, språkstimulerande metoder och material
- språkbadsverksamhet
- små barns matematiska lärande och matematiklaborationer
- stimulerande lekmiljöer och handledning i lek och samspel
- multilitteracitet och digital kompetens
- digitala lärmiljöer, verktyg, applikationer och spel
- mediefostran
- matfostran
- resursförstärkande metoder och material

Tid och plats

Kursen är digital. Kursen är öppen 1.9.2021-31.12.2022.

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Obligatorisk litteratur för examination 1:
Direktänkar till materialet finns också på kursens moodlesida. Delar av litteraturen finns i mappen obligatorisk kurslitteratur.
.
Björklund, C, Nilsen, M & Pramling Samuelsson, I. 2016. Berättelser som redskap för att föra och följa resonemang. Ingår i Journal of Early Childhood Education Research. Vol.12(5). Sidorna 1-18.
.
Björklund, C.2017. Vad gör yngre barn med matte? Sidorna 120-138. Ingår i verket: Pramling-Samuelsson, I & Jonsson, A.(red.). 2017. Förskolans yngsta barn-perspektiv på omsorg, lärande och lek. Stockholm. Liber AB.
.
Marklund, L. 2020. Swedish pre-school teacher's experiences from pedagogical use of digital play. Ingår i: Journal of Early Childhood Education Research; Vol 9(1). Sidorna 171-193.
.
Mertala, P. 2020. Laaja-alaisen tieto- ja viestintäteknologiaosaamisen tukeminen
varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa. Ingår i: Journal of Early Childhood Education Research Volume 9, Issue 1, 2020, 6–31.
.
Neitola, M, Aerila, J-A, Kauppinen, M. (Toim.). 2020. Rinnalla. Taide, kerronta ja sosiaalisemotionaalinen oppiminen varhaiskasvatuksessa. Painotalo Grano Oy. (e-bok). Ur verket läses kapitlen OSA I Sosiaalisemotionaalinen oppiminen ja taidelähtöisyys oppimisessa och OSA II Rinnalla-menetelmät.
.
Nilsen, M. 2017. Datorplattor och de yngsta barnen i förskolan. Stöttande samspel genom pedagogisk struktur och lyhörd interaktion. Sidorna 191-206. Ingår i verket: Pramling-Samuelsson, I & Jonsson, A.(red.). 2017. Förskolans yngsta barn-perspektiv på omsorg, lärande och lek. Stockholm. Liber AB.
.
Storbacka-Järvinen, L. 2021. Faktorer som bidrar till att på ett framgångsrikt sätt stöda barns
sociala och emotionella färdigheter. Yrkeshögskolan Novia; serie A: Artiklar 1/2021.

Undervisningsmetoder

Kursen är digital med material och inlämningar i Moodle.
Kursen hittas i Moodle under studiehelheten; e-socionom SO21ESMÅ-21 Småbarnspedagogik
https://moodlecourses.novia.fi/course/view.php?id=3714#section-2

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Enligt individuell tidtabell så längen kursen är öppen.

Studerandes tidsanvändning och belastning

1. Elektronisk inlärningsportfolio och digital workshop 3 sp 81 h
2. Metodrapport och metodaktiviteter inom småbarnspedagogiken 2 sp 54 h

Tilläggsuppgifter för studerande

Kursansvarig: Sussy Davidsson, susanne.davidsson@novia.fi
Kursen ingår i de behörighetsgivande studierna inom småbarnspedagogik.

Vitsordsskala

H-5

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

1. Elektronisk inlärningsportfolio och digital workshop 3 sp
Studeranden utgår från kursens kompetenser och bygger under kursen upp en portfolio kring följande temaområden:
Barns sociala och emotionella färdigheter och stöd av dem
Barns språk och språkstödjande aktiviteter
Små barns matematiska lärande och aktiviteter inom småbarnspedagogiken
Digitala lärmiljöer, lärplattan, applikationer och spel
.
Portfolion inleds med ett pärmblad och en innehållsförteckning och avslutas med en källförteckning enligt YH Novias skrivanvisningar. Studerande samlar praktiska idéer, material och information kring de givna temana i portfolion. I portfolion bör ingå sammanfattande kommentarer av teori och forskning och exempel på hur man arbetar konkret inom småbarnspedagogiken. Under kursen läser studeranden den angivna obligatoriska litteraturen och refererar till all den obligatoriska kurslitteraturen där tematiken presenteras i portfolion. Källhänvisningar ska anges. De behandlade temana kopplas till Läroplanen Grunderna för planen för småbarnspedagoik 2018. Studerande utför den digitala workshopen som finns beskriven på moodle och inkluderar materialet i den inlämnade portfolion. Anvisningarna för den digitala workshopen finns på moodle.
.
I portfolion ska ingå en självutvärdering där studeranden utvärderar sina kompetenser, färdigheter och vidare utvecklingsbehov i relation till kursens lärandemål och kursinnehållet. Portfolion inlämnas på anvisad plats på moodle.
Examinator: Sussy Davidsson
.
2. Metodrapport och metodaktiviteter inom småbarnspedagogiken 2 sp
Examinationen görs i två delar.
Del 1. Studerande väljer först två metoder som finns presenterade på moodle(se sida på moodle). Arbetet inleds med att studerande läser in sig på metoderna/materialen och forskning om dem. Studerande skriver en teoretisk rapport på 6-8 sidor om metoderna och deras teoretiska och forskningsmässiga förankring. På kursens moodlesida finns länkar och material som kan användas som stöd i arbetet. Studerande kan även fritt välja att använda övrigt material som tillägg. Rapporten ska följa YH Novias skrivanvisningar och lämnas in på anvisad plats i moodle.
Del 2:
Studerande planerar, genomför och utvärderar två valfria aktivitetsstunder på daghem med de metoder som behandlats i kursen. Aktiviteterna planeras skriftligt och dokumenteras genom videoupptagning eller med bilder med fokus på studerande som ledare av aktiviteten. Examinationen avslutas med en skriftlig utvärdering av aktivitetsstuderna utgående från kompetenserna ovan. Alla delar av examinationen laddas upp på anvisad plats i moodle.
Examinator: Sussy Davidsson

Bedömningskriterier:

1. Elektronisk inlärningsportfolio 2 sp
- portfolions struktur och läsbarhet
- innehållsmässig sakkunskap och förankring i forskning
- förmåga att tillämpa och anpassa teori till praxis
- förmåga till självutvärdering och analys
Bedömning enligt skala 0-5. Studerande får skriftlig feedback i Moodle i kommentarsfältet vid de inlämnade uppgifterna.
Vid validering bedöms kursen Godkänd/Underkänd
.
2. Metodrapport och metodaktiviteter inom småbarnspedagogiken 3 sp
- innehållsmässig sakkunskap och teori om metoden
- förmåga att planera, genomföra och utvärdera meningsfulla lek- och lärandesituationer och använda resursförstärkande metoder
- förmåga att situationsanpassa resursförstärkande metoder på individ- och gruppnivå
Bedömning enligt skala 0-5. Kort skrifltig feedback ges på moodle i samband med den inlämnade examinationen.
Vid validering bedöms kursen Godkänd/Underkänd

Förkunskapskrav

Inga