Hoppa till innehåll

Stöd till barn och familjer i utmanande livssituationer inom småbarnspedagogikenPoäng (5 sp)

Kod: SO21ESMÅ4

Poäng

5 op

Studieperiodens (kursens) lärandemål

Studerande:
- kan identifiera riskfaktorer hos barn och familjer i utmanande livssituationer och vid barn- och familjerelaterade kriser
- kan stöda utsatta barns och familjers resurser och välmående
- kan använda resursförstärkande metoder som stöder barnets psykosociala välbefinnande inom småbarnspedagogiken
- omfattar ett respektfullt barn- och familjecentrerat interprofessionellt arbetssätt

Studieperiodens (kursens) innehåll

- metoder som stöd för barns psykosociala välbefinnande och personliga integritet
- kropps-, känslo-, och trygghetsfostran
- tidigt ingripande
- familjestöd och samarbete med vårdnadshavare
- stöd för barn på daghemmet som upplevt sorg, kriser, trauma, sjukdom, mental ohälsa, våld och fattigdom
- interprofessionellt samarbete

Förkunskapskrav

Inga

Anmälningstid

02.12.2024 - 29.12.2025

Tajmning

01.01.2025 - 31.12.2025

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Undervisningsspråk
  • Svenska
Lärare
  • Susanne Davidsson
Lärare

Susanne Davidsson

Grupper
  • USO22FE-Å
    Socionom (YH), h22, e-socionom, Åbo
  • USO23FE-Å
    Socionom (YH), h23, e-socionom, Åbo
  • USO24FE-Å
    Socionom (YH), h24, e-socionom, Åbo

Lärandemål

Studerande:
- kan identifiera riskfaktorer hos barn och familjer i utmanande livssituationer och vid barn- och familjerelaterade kriser
- kan stöda utsatta barns och familjers resurser och välmående
- kan använda resursförstärkande metoder som stöder barnets psykosociala välbefinnande inom småbarnspedagogiken
- omfattar ett respektfullt barn- och familjecentrerat interprofessionellt arbetssätt

Innehåll

- metoder som stöd för barns psykosociala välbefinnande och personliga integritet
- kropps-, känslo-, och trygghetsfostran
- tidigt ingripande
- familjestöd och samarbete med vårdnadshavare
- stöd för barn på daghemmet som upplevt sorg, kriser, trauma, sjukdom, mental ohälsa, våld och fattigdom
- interprofessionellt samarbete

Tid och plats

Kursens förverkligande är öppet under tiden 2.1-31.12.2025. Enligt individuell studieplan.

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Obligatorisk kurslitteratur för examination Inlärningsuppgifter 2 sp:
Direktänkar till materialet finns också på kursens moodlesida. Delar av litteraturen finns inskannad i mappen obligatorisk kurslitteratur.
.
Bris. 2019. Bra från början. Förskolans betydelse för barn som flytt. Bris rapport 2019:2. Sidorna 1-36.
.
Davidsson, S & Storbacka-Järvinen, L. Träna med djurvännerna – Resursstarka barn inom småbarnspedagogiken och i barnets hem. 2022. Läs kapitel 6 Djurvännernas hemmaträning sidorna 13-16 samt bilagorna. Novia publikation och produktion, Serie: P, Produktioner 2/2022.
.
Eriksson, E. & Arnkil, T.E. 2006: Ta upp oron. En handbok i tidigadialoger. Opas 64. Helsinki: Sosiaali- ja terveysalan tutkimus- jakehittämiskeskus (Stakes) eller Eriksson, E. ja Arnkil, T. E. 2012. Huolipuheeksi. Opas varhaisista dialogeista. Stakesin tutkimuksia. Tampere:Tampereen yliopistopaino Oy.
.
Gustafsson, L H & Lindberg, T(red.). 2022. Möta barn på flykt. Enkel handbok för alla. UNICEF Sverige. Läs Del 1 Det första mötet. Sidorna 9-16 och Del 2 Bra att veta. Sidorna 17-29.
.
Hellberg, A. 2016. Barns reaktioner vid sorg och kris. Sidorna 109-124. Ingår i: Hellberg, A. 2016. Psykologi i förskolans vardag. Lund: Studentlitteratur.
.
Hellberg, A. 2017. Kapitel 1. Traumamedvetenhet i förskolan. Sidorna 17-24 och kapitel 2 Vad är trauma?. Sidorna 27-35. Ingår i: Hellberg, A. 2017. Traumamedvetenhet i förskolan. Lund: Studentlitteratur.
.
Hellberg Björklund, A. 2023. Stress hos barn. Sidorna 37-49. Ingår i: Hellberg Björklund, A. 2023. Främja barn psykiska hälsa i förskolan.
Lund: Studentlitteratur. Lund: Studentlitteratur.
.
Nielsen, A. Barn som far illa. 2022.Sidorna 134-146. Ingår i: Nielsen, A & Nyroos, M (RED.). 2022.En förskola för alla. Specialpedagogik, inkludering och likvärdighet.

Psykisk Hälsa Finland rf. För barnet på tal metoden. https://mieli.fi/sv/material-och-utbildningar/information-starka-den-psykiska-halsan/familjer/familj-och-barn-i-samspel-arbete/fora-barnen-pa-tal-metoden/
Psykisk Hälsa Finland rf. Föra barnen på tal. Loggbok för småbarnspedagogiken

Referenslitteratur:
Storbacka-Järvinen, L, Davidsson, S, Liljetorth, P & Juslin, E. 2023. Resursstarka barn. Djurvännernas metodguide. Novia publikation och produktion. L, Läromedel 1/2023. https://www.novia.fi/assets/Publikationer/Serie-L-Laromedel/Reursstarka-barn-Djurvannernas-metodguide.pdf

Ytterligare litteratur och material med koppling till examination 1 Projektarbete och kursen finns på kursens moodlesida.

Undervisningsmetoder

Studerande gör inlämningsuppgifter på Moodle. Handledning fås digitalt i kursens handledningsforum.
Kursen hittas i Moodle under studiehelheten e-socionom SO21ESMÅ-21 Småbarnspedagogik

Anhållan om validering lämnas in på kursens sida i Moodle. Instruktioner för anhållan om validering hittas på moodlesidan Socionom, Åbo -Information

Praktik- och arbetslivssamarbete

I kursen ingår att studerande avlägger familjecenterkörkortet. (en del i examination 1)
https://www.varha.fi/sv/aktuellt/familjecenterkorkort-ger-redskap-och-gemensam-forstaelse-att-stoda-natverksbaserat-och
https://www.eoppiva.fi/koulutukset/familjecenterkorkort/

Ifall du som studerande redan i ditt arbete eller i andra studier har avlagt körkortet kan du vara i kontakt med kursansvarig.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Examinationer kan lämnas in under den tid som förverkligandet gäller 2.1-31.12.2025.

Studerandes tidsanvändning och belastning

1. Projektarbete 3 sp (3x27 h = 81 h)
2. Inlärningsuppgifter 2 sp (2x27 h = 54 h)

Tilläggsuppgifter för studerande

Kursansvarig: Sussy Davidsson, susanne.davidsson@novia.fi

Kursens moodlesida kan uppdateras med nytt material av kursansvarig under kursens gång. Kursen ingår i de behörighetsgivande studierna inom småbarnspedagogik. Kursen är avsedd endast för e-socionomstuderande.

AI: Det är inte tillåtet för studerande att använda artificiell intelligens för att skapa innehållet i examinationerna. Artificiell intelligens får dock användas för idéer, planering och granskning av språkdräkt. Studerande anger i text i slutet på examinationen hur och var AI använts.

Vitsordsskala

H-5

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Bedömningsmetoder:
I kursen ingår två examinationer enligt följande:
1. Projektarbete 3 sp
2. Inlärningsuppgifter 2 sp

Studerande utför projektarbetet och inlärningsuppgifterna utgående från de anvisningar som finns på kursens moodlesida. Inlärningsuppgifterna baserar sig på den obligatoriska kurslitteraturen och material som finns på moodle. Du får gärna också använda dig av annan kompletterande litteratur.
Inlämning: Uppgiften inlämnas på anvisad plats på moodle.
Examinator: Sussy Davidsson

Bedömningsgrunder:
- förmåga att identifiera barns och familjers behov i utmanande situationer
- förmåga att sammanfatta teori och kunna tillämpa resursförstärkande metoder i praktiken
- Innehållsmässig sakkunskap, tydlig och bearbetad text som följer Novias skrivanvisningar
- professionellt och etiskt förhållningssätt i arbete med barn, familjer och andra professionella

Bedömning enligt skala 0-5. Studerande får kort skriftlig feedback via moodle.
Examinator: Sussy Davidsson

Vid validering bedömning enligt skala godkänd/underkänd.

Förkunskapskrav

Inga

Anmälningstid

02.12.2023 - 15.12.2024

Tajmning

01.01.2024 - 31.12.2024

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Undervisningsspråk
  • Svenska
Lärare
  • Susanne Davidsson
Lärare

Susanne Davidsson

Lärandemål

Studerande:
- kan identifiera riskfaktorer hos barn och familjer i utmanande livssituationer och vid barn- och familjerelaterade kriser
- kan stöda utsatta barns och familjers resurser och välmående
- kan använda resursförstärkande metoder som stöder barnets psykosociala välbefinnande inom småbarnspedagogiken
- omfattar ett respektfullt barn- och familjecentrerat interprofessionellt arbetssätt

Innehåll

- metoder som stöd för barns psykosociala välbefinnande och personliga integritet
- kropps-, känslo-, och trygghetsfostran
- tidigt ingripande
- familjestöd och samarbete med vårdnadshavare
- stöd för barn på daghemmet som upplevt sorg, kriser, trauma, sjukdom, mental ohälsa, våld och fattigdom
- interprofessionellt samarbete

Tid och plats

Kursens förverkligande är öppet under tiden 2.1-31.12.2024. Enligt individuell studieplan.

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Obligatorisk kurslitteratur för examination Inlärmningsuppgifter 2 sp:
Direktänkar till materialet finns också på kursens moodlesida. Delar av litteraturen finns inskannad i mappen obligatorisk kurslitteratur.
.
Bris. 2019. Bra från början. Förskolans betydelse för barn som flytt. Bris rapport 2019:2. Sidorna 1-36.
.
Davidsson, S & Storbacka-Järvinen, L. Träna med djurvännerna – Resursstarka barn inom småbarnspedagogiken och i barnets hem. 2022. Läs kapitel 6 Djurvännernas hemmaträning sidorna 13-16 samt bilagorna. Novia publikation och produktion, Serie: P, Produktioner 2/2022.
.
Eriksson, E. & Arnkil, T.E. 2006: Ta upp oron. En handbok i tidigadialoger. Opas 64. Helsinki: Sosiaali- ja terveysalan tutkimus- jakehittämiskeskus (Stakes) eller Eriksson, E. ja Arnkil, T. E. 2012. Huolipuheeksi. Opas varhaisista dialogeista. Stakesin tutkimuksia. Tampere:Tampereen yliopistopaino Oy.
.
Gustafsson, L H & Lindberg, T(red.). 2022. Möta barn på flykt. Enkel handbok för alla. UNICEF Sverige. Läs Del 1 Det första mötet. Sidorna 9-16 och Del 2 Bra att veta. Sidorna 17-29.
.
Hellberg, A. 2016. Barns reaktioner vid sorg och kris. Sidorna 109-124. Ingår i: Hellberg, A. 2016. Psykologi i förskolans vardag. Lund: Studentlitteratur.
.
Nielsen, A. Barn som far illa. 2022.Sidorna 134-146. Ingår i: Nielsen, A & Nyroos, M (RED.). 2022.En förskola för alla. Specialpedagogik, inkludering och likvärdighet.

Psykisk Hälsa Finland rf. För barnet på tal metoden. https://mieli.fi/sv/material-och-utbildningar/information-starka-den-psykiska-halsan/familjer/familj-och-barn-i-samspel-arbete/fora-barnen-pa-tal-metoden/
Psykisk Hälsa Finland rf. Föra barnen på tal. Loggbok för småbarnspedagogiken

Referenslitteratur:
Storbacka-Järvinen, L, Davidsson, S, Liljetorth, P & Juslin, E. 2023. Resursstarka barn. Djurvännernas metodguide. Novia publikation och produktion. L, Läromedel 1/2023. https://www.novia.fi/assets/Publikationer/Serie-L-Laromedel/Reursstarka-barn-Djurvannernas-metodguide.pdf

Ytterligare litteratur och material med koppling till kursen finns på kursens moodlesida.

Undervisningsmetoder

Studerande gör inlämningsuppgifter på Moodle.
Kursen hittas i Moodle under studiehelheten e-socionom SO21ESMÅ-21 Småbarnspedagogik
Handledning fås digitalt i kursens handledningsforum.

Praktik- och arbetslivssamarbete

I kursen ingår att studerande avlägger familjecenterkörkortet. (en del i examination 1)
https://www.varha.fi/sv/aktuellt/familjecenterkorkort-ger-redskap-och-gemensam-forstaelse-att-stoda-natverksbaserat-och
https://www.eoppiva.fi/koulutukset/familjecenterkorkort/

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Examinationer kan lämnas in under den tid som förverkligandet gäller 2.1-31.12.2024.
Kursen består av två uppgifter
1. Projektarbete (3 sp) och 2. Inlämningsuppgift (2 sp)

Studerande utför projektarbetet och inlämningsuppgifterna utgående från de anvisningar som finns på kursens moodlesida. Inlärningsuppgifterna baserar sig på den obligatoriska kurslitteraturen och material som finns på moodle. Du får gärna också använda dig av annan kompletterande litteratur.
Inlämning: Uppgiften inlämnas på anvisad plats på moodle.

Examinator: Sussy Davidsson

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Anhållan om validering lämnas in på kursens sida i Moodle. Instruktioner för anhållan om validering hittar på moodlesidan Socionom, Åbo -Information https://moodlecourses.novia.fi/course/view.php?id=3142

Studerandes tidsanvändning och belastning

1. Projektarbete 3 sp (3x27 h = 81h)
2. Inlämningsuppgift 2 sp (2x27 h = 54h)

Tilläggsuppgifter för studerande

Kursansvarig: Sussy Davidsson, susanne.davidsson@novia.fi
Kursen är avsedd endast för e-socionomstuderande.
Kursens moodlesida kan uppdateras med nytt material av kursansvarig under kursens gång. Kursen ingår i de behörighetsgivande studierna inom småbarnspedagogik.
Kursen hittas i Moodle under studiehelheten e-socionom SO21ESMÅ-21 Småbarnspedagogik

AI: Det är inte tillåtet för studerande att använda artificiell intelligens för att skapa innehållet i examinationerna. Artificiell intelligens får dock användas för idéer, planering och granskning av språkdräkt. Studerande ska i så fall i examinationen infoga info om hur AI använts.

Vitsordsskala

H-5

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Bedömningsmetoder:
- studeranden lämnar in två individuella examinationsuppgifter på moodle (2 sp + 3 sp)
Bedömningsgrunder:
- förmåga att identifiera barn och familjers behov i utmanande situationer
- förmåga att sammanfatta teori och kunna tillämpa resursförstärkande metoder i praktiken
- professionellt och etiskt förhållningssätt i arbete med barn, familjer och andra professionella

Bedömning enligt skala 0-5. Studerande får kort skriftlig feedback via moodle.
Examinator: Sussy Davidsson
Vid validering bedömning enligt skala godkänd/underkänd.

Förkunskapskrav

Inga

Anmälningstid

01.09.2021 - 15.12.2023

Tajmning

01.09.2021 - 31.12.2023

Antal studiepoäng

5 op

Andel virtuell undervisning

5 op

Prestationssätt

Virtuell undervisning

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning till socionom
Lärare
  • Lena Storbacka-Järvinen
Lärare

Lena Storbacka-Järvinen

Grupper
  • USO21FE-Å
    Socionom (YH), h21, e-socionom, Åbo
  • ÖH21SMPED-Å
    Öppna yh; småbarnspedagogik60sp
  • USO22FE-Å
    Socionom (YH), h22, e-socionom, Åbo

Lärandemål

Studerande:
- kan identifiera riskfaktorer hos barn och familjer i utmanande livssituationer och vid barn- och familjerelaterade kriser
- kan stöda utsatta barns och familjers resurser och välmående
- kan använda resursförstärkande metoder som stöder barnets psykosociala välbefinnande inom småbarnspedagogiken
- omfattar ett respektfullt barn- och familjecentrerat interprofessionellt arbetssätt

Innehåll

- metoder som stöd för barns psykosociala välbefinnande och personliga integritet
- kropps-, känslo-, och trygghetsfostran
- tidigt ingripande
- familjestöd och samarbete med vårdnadshavare
- stöd för barn på daghemmet som upplevt sorg, kriser, trauma, sjukdom, mental ohälsa, våld och fattigdom
- interprofessionellt samarbete

Tid och plats

Kursens förverkligande gäller 1.9.2021-31.12.2022.

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Obligatorisk kurslitteratur:

Almqvist m.fl. 2019. Barn, unga och trauma. Kapitel 1 och 2. (Kapitel 1 tillgängligt, kapitel två i Moodle). Boken rekommenderas i sin helhet.

Barn som anhöriga. Stöd till barn i förskola och skola som har svårigheter hemma. 2017. Socialstyrelsen. https://www.socialstyrelsen.se/globalassets/sharepoint-dokument/artikelkatalog/ovrigt/2014-5-10.pdf

Barn som anhöriga. Konsekvenser och behov när föräldrar har allvarliga svårigheter, eller avlider. 2017. Socialstyrelsen. https://www.socialstyrelsen.se/globalassets/sharepoint-dokument/artikelkatalog/kunskapsstod/2013-6-6.pdf
Davidsson & Juslin 2021. Resursstarka barn - stöd till socialt utsatta barn inom småbarnspedagogiken. Yrkeshögskolan Novia. Novia publikation och produktion, serie L: läromedel, 1/2021.

Eriksson, E. & Arnkil, T.E. (2006): Ta upp oron. En handbok i tidiga dialoger. Opas 64. Helsinki: Sosiaali- ja terveysalan tutkimus- ja kehittämiskeskus (Stakes). eller Eriksson, E. ja Arnkil, T. E. 2012. Huoli puheeksi. Opas varhaisista dialogeista. Stakesin tutkimuksia. Tampere: Tampereen yliopistopaino Oy. http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/90845/URN_ISBN_978-951-33-1792-8.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Familjeskolans handbok – praktisk handledning för föräldrar. Barnavårdsföreningen (materialet laddat på moodle)

Föra barnen på tal. Loggbok för småbarnspedagogiken https://mieli.fi/sites/default/files/materials_files/fbt_loggbok_smabarnspedagogiken_2019.pdf

Masi-opas 2020. Apua isille masennusoireisiin tai niiden kohtaamiseen perheessä

Monimuotoiset perheet -opas kasvatuksen ja varhaiskasvatuksen henkilökunnalle. 2020

När det värsta händer – om krishantering i förskola och skola. Myndigheten för skolutveckling. Ur verket läses kapitlet "Våga vara medmänniska", "Den läkande leken".https://www.skolverket.se/publikationsserier/stodmaterial/2006/nar-det-varsta-hander

Roine, M & Magnusson, M. 2010. Lapsi ja vanhempien alkoholinkäyttö - Opas varhaiskasvatuksen työntekijöille. A-klinikkasäätiö. Helsinki. Multiprint Oy. https://lasinenlapsuus.fi/sites/default/files/pdf/lapsi_ja_vanhempien_alkoholinkaytto_-_opas_varhaiskasvatuksen_tyontekijoille.pdf

Röst Riben & Nordenhed 2021. Kris och potentiellt trauma - förstå och stötta utsatta barn i förskolan. (delar skannat och finns på Moodle, boken rekommenderas i sin helhet)

Storbacka-Järvinen L. 2021. Faktorer om bidrar till att på ett framgångsrikt sätt stöda barns sociala och emotionella färdigheter. Yrkeshögskolan Novia. Novia publikation och produktion, serie A: Artiklar 1/2021.

Uittomäki m.fl. 2018. Stöd till barn som mist en närstående - handbok för närstående och personer som arbetar med barn och unga
https://www.nuoretlesket.fi/wp-content/uploads/2019/03/Stod-till-barn-som-mist-en-narstaende.pdf

+Annat material som laddas på moodle och som studerande väljer enligt preferens

Undervisningsmetoder

Kursen är digital. Studerande gör inlämningsuppgifter på Moodle.
Kursen hittas i Moodle under studiehelheten e-socionom SO21ESMÅ-21 Småbarnspedagogik
Handledning fås digitalt i kursens handledningsforum.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Kursen består av två olika uppgifter
1. Individuellt projektarbete (3sp) och 2. Individuell inlämningsuppgift (2sp)

Studerande utför inlämningsuppgifterna utgående från de anvisningar som finns på kursens moodlesida från och med kursstarten.

De individuella inlärningsuppgifterna finns publicerade på moodle. Inlärningsuppgifterna baserar sig på den obligatoriska kurslitteraturen och material som finns på moodle. Du får gärna också använda dig av annan kompletterande litteratur. Under din arbetsprocess har du möjlighet till handledning via moodle i forumet frågor och svar.

Inlämning: Uppgiften inlämnas på anvisad plats på moodle.

Examinator: Lena Storbacka-Järvinen

Studerandes tidsanvändning och belastning

1. Individuellt projektarbete 2sp (2x27h = 54h)

2. Individuell inlämningsuppgift 3 sp (3x27 = 81h)

Tilläggsuppgifter för studerande

Kursansvarig: Lena Storbacka-Järvinen, lena.storbacka-jarvinen@novia.fi
Kursens moodlesida kan uppdateras med nytt material av kursansvarig under kursens gång. Kursen ingår i de behörighetsgivande valfria yrkesstudierna inom småbarnspedagogik.
Kursen hittas i Moodle under studiehelheten e-socionom SO21ESMÅ-21 Småbarnspedagogik

Vitsordsskala

H-5

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Bedömningsmetoder:
- studeranden lämnar in två individuella examinationsuppgifter på moodle (2sp + 3sp)


Bedömningsgrunder:
- förmåga att identifiera barn och familjers behov i utmanande situationer
- förmåga att sammanfatta teori och kunna tillämpa resursförstärkande metoder i praktiken
- professionellt och etiskt förhållningssätt i arbete med barn, familjer och andra professionella

Bedömning enligt skala 0-5. Studerande får kort skriftlig feedback via moodle.
Examinator: Lena Storbacka-Järvinen
Vid validering bedömning enligt skala godkänd/underkänd.

Underkänd (0)

Godkänd / Underkänd
Studerande innehar en grundläggande kompetens i ämnet / Studerande visar inte tillräcklig kompetens i ämnet

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Vitsord: 1
• Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet

Vitsord: 2
Studerande påvisar en ytligt kompetens och grundläggande förståelse för ämnet och det egna kritiska tänkandet syns begränsad utsträckning

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Vitsord 3
• Studerande påvisar en kompetens som står i relation till litteraturen
• Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter

Vitsord 4:
•Studerande påvisar en kompetens som står i relation till litteraturen och kan analysera det på en djupare nivå.
•Studerande reflekterar och motivera egna synpunkter.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Vitsord 5
• Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket. Studerande argumenterar för sammanhang, föreslår nya synsätt på temat samt motiverar sina val.

Förkunskapskrav

Inga