Individ och samhälle i sociologiskt perspektivPoäng (5 sp)
Kod: SOV22BUF01
Poäng
5 op
Studieperiodens (kursens) lärandemål
Studerande:
-känner till sociologins grundläggande begrepp och aktuella forskningsområden av särskild betydelse för socionomer
-kan identifiera grunddragen och förändringarna i det finländska samhället i ett samhällsvetenskapligt perspektiv
-har förståelse för de faktorer som inverkar på människors och gruppens sociala beteende
Studieperiodens (kursens) innehåll
-vardagssociologi
-sociala roller
-socialisation och identitet
-social stratifiering
-fattigdom och social utslagning
-nära relationer och deras betydelse
-sjukdom och hälsa i ett sociologiskt perspektiv
-kön, könsminoriteter, genus och jämställdhet
-etnicitet, religion och kultur ur ett sociologiskt perspektiv
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav
Bedömningskriterier, tillräcklig (1)
Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket
Bedömningskriterier, godkänt/underkänt
Studerande innehar en grundläggande kompetens i ämnet / Studerande visar inte tillräcklig kompetens i ämnet
Anmälningstid
15.06.2024 - 31.12.2024
Tajmning
06.01.2025 - 02.03.2025
Antal studiepoäng
5 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Verksamhetspunkt
Vasa, Wolffskavägen 31
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till socionom
Lärare
- Susanne Jungerstam
Lärare
Susanne Jungerstam
Grupper
-
USO24D-VSocionom (YH), h24, dagstudier, Vasa
Lärandemål
Studerande:
-känner till sociologins grundläggande begrepp och aktuella forskningsområden av särskild betydelse för socionomer
-kan identifiera grunddragen och förändringarna i det finländska samhället i ett samhällsvetenskapligt perspektiv
-har förståelse för de faktorer som inverkar på människors och gruppens sociala beteende
Innehåll
-vardagssociologi
-sociala roller
-socialisation och identitet
-social stratifiering
-fattigdom och social utslagning
-nära relationer och deras betydelse
-sjukdom och hälsa i ett sociologiskt perspektiv
-kön, könsminoriteter, genus och jämställdhet
-etnicitet, religion och kultur ur ett sociologiskt perspektiv
Tid och plats
Se schema.
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Giddens, Anthony och Sutton, Philip W. 2021. Sociologi. Lund: Studentlitteratur. Enligt instruktion.
Tilläggslitteratur som presenteras i anslutning till föreläsningarna och på Moodle.
Undervisningsmetoder
Föreläsningar, smågruppsdiskussioner, fältstudie i grupp, medieanalys, litteraturstudier, självstudier, inlämningsuppgifter i enlighet med instruktion.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Tidtabell för inlämningsuppgifter (examinationsuppgifter) slås fast vid det första närstudietillfället (obligatorisk närvaro). Fältstudie och medieanalys genomförs under schemalagda närstudietillfällen (obligatorisk närvaro).
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Deltagande i närstudietillfällen obligatoriskt vid första tillfället då mera information ges om utförande och examination samt fältstudie och medieanalys som genomförs under schemalagda närstudietillfällen. Om särskilda skäl föreligger kan övriga inlämningsuppgifter delvis ersättas av muntlig tentamen i samråd med kursansvarig.
Studerandes tidsanvändning och belastning
Kursens omfattning är 5 sp vilket motsvarar 135h arbete för studerande, inklusive närstudietillfällen, fältstudie, medieanalys, litteraturstudier och övriga examinationsuppgifter.
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket
Bedömningskriterier, godkänt/underkänt
Studerande innehar en grundläggande kompetens i ämnet / Studerande visar inte tillräcklig kompetens i ämnet
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Samtliga uppgifter bör vara godkända för godkänd bedömning i kursen. Bedömning och bedömningskriterier för de enskilda uppgifterna presenteras närmare vid det första närstudietillfället.
Användning av AI är tillåten endast med avseende på korrigering av språk (grammatik och stavning).
Underkänd (0)
Se uppgifter om kursen.
Bedömningen för enskilda inlämningsuppgifter introduceras vid närstudietillfällen då uppgifterna ges.
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Se uppgifter om kursen.
Bedömningen för enskilda inlämningsuppgifter introduceras vid närstudietillfällen då uppgifterna ges.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Se uppgifter om kursen.
Bedömningen för enskilda inlämningsuppgifter introduceras vid närstudietillfällen då uppgifterna ges.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Se uppgifter om kursen.
Bedömningen för enskilda inlämningsuppgifter introduceras vid närstudietillfällen då uppgifterna ges.
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav
Anmälningstid
01.12.2023 - 07.04.2024
Tajmning
08.04.2024 - 09.06.2024
Antal studiepoäng
5 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Verksamhetspunkt
Vasa, Wolffskavägen 31
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till socionom
Lärare
- Nadja Suomela
- Jessica Emaus
Lärare
Nadja Suomela
Grupper
-
USO23D-VSocionom (YH), h23, dagstudier, Vasa
Lärandemål
Studerande:
-känner till sociologins grundläggande begrepp och aktuella forskningsområden av särskild betydelse för socionomer
-kan identifiera grunddragen och förändringarna i det finländska samhället i ett samhällsvetenskapligt perspektiv
-har förståelse för de faktorer som inverkar på människors och gruppens sociala beteende
Innehåll
-vardagssociologi
-sociala roller
-socialisation och identitet
-social stratifiering
-fattigdom och social utslagning
-nära relationer och deras betydelse
-sjukdom och hälsa i ett sociologiskt perspektiv
-kön, könsminoriteter, genus och jämställdhet
-etnicitet, religion och kultur ur ett sociologiskt perspektiv
Tid och plats
Se schema.
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Giddens, Anthony och Sutton, Philip W. 2021. Sociologi. Lund: Studentlitteratur.
samt tilläggslitteratur som presenteras i anslutning till föreläsningarna och på Moodle.
Undervisningsmetoder
Föreläsningar, seminarium, kortfilmer, smågruppsdiskussioner, arbete i grupp, självstudier, litteratur och inlämningsuppgifter.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Kursen omfattar 3 delexaminationer:
1. Individuell inlämningsuppgift: Socionomens sociologi (GK/UK). Deadline: 26.4.2024
2. Fördjupande paruppgift kring ett specifikt tema (0-5). Deadline 17.5 (samt gruppresentation senast 26.5)
3. Gruppdiskussion. Obligatorisk närvaro 27.5. (GK/UK)
Delppgift 1. Individuell uppgift och deluppgift 3. Gruppdiskussion bedöms enligt GK/UK medan uppgift 2. Paruppgift bedöms med vitsord 0-5. Närmare beskrivning av bedömningsgrunderna ges vid kursintroduktionen samt på Moodle.
Internationella kontakter
Deltagande i internationell temadag på Alere
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Deltagande i närstudietillfällen är obligatorisk följande datum:
- 8.4, kursintroduktion
- 18.4, interkulturell dag på Novia
- 27.5, gruppdiskussion och grupparbete
Studerandes tidsanvändning och belastning
Kursens omfattning är 5 sp vilket motsvarar 135h arbete för studerande, inklusive närstudietillfällen, seminarium, litteraturstudier och examinationsuppgifter.
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket
Bedömningskriterier, godkänt/underkänt
Studerande innehar en grundläggande kompetens i ämnet / Studerande visar inte tillräcklig kompetens i ämnet
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
GK/UK:
Studerande innehar en grundläggande kompetens i ämnet / Studerande visar inte tillräcklig kompetens i ämnet
Underkänd (0)
Studerande har inte lämnat in alla examinationsuppgifter.
Inlämnade uppgifter följer inte anvisningar.
Inlämnade uppgifter är synnerligen knapphändiga eller inkompletta.
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Studerande har en fördjupad kompetens, med förankring i mångsidiga källor, och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav
Anmälningstid
15.06.2023 - 30.09.2023
Tajmning
01.10.2023 - 31.12.2023
Antal studiepoäng
5 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till socionom
Lärare
- Jessica Emaus
Lärare
Jessica Emaus
Grupper
-
ÖH22REGSMPED-VÖppna yh, regionalt till socionom inom småbarnspedagogik, 120sp
Lärandemål
Studerande:
-känner till sociologins grundläggande begrepp och aktuella forskningsområden av särskild betydelse för socionomer
-kan identifiera grunddragen och förändringarna i det finländska samhället i ett samhällsvetenskapligt perspektiv
-har förståelse för de faktorer som inverkar på människors och gruppens sociala beteende
Innehåll
-vardagssociologi
-sociala roller
-socialisation och identitet
-social stratifiering
-fattigdom och social utslagning
-nära relationer och deras betydelse
-sjukdom och hälsa i ett sociologiskt perspektiv
-kön, könsminoriteter, genus och jämställdhet
-etnicitet, religion och kultur ur ett sociologiskt perspektiv
Tid och plats
Närstudier hösten 2023 enligt schema. Alla närstudier är obligatoriska och frånvaro kompenseras.
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Giddens, Anthony och Sutton, Philip W. 2021. Sociologi. Lund: Studentlitteratur.
samt tilläggslitteratur som presenteras i anslutning till föreläsningarna och på Moodle.
Undervisningsmetoder
Föreläsningar, smågruppsdiskussioner, litteraturstudier, självstudier, inlämningsuppgifter.
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Deltagande i första närstudietillfället är obligatoriskt för alla då mera information ges om utförande och examination.
Individuella uppgifter: obligatoriskt deltagande i föreläsningarna, artikelanalys (deadline 25.10) samt föreläsningsdagbok med egna reflektioner (deadline 18.12)
Gruppuppgifter: Portfolio kring ett specifikt tema (deadline 19.11), gruppresentation (deadline 16.12)
Studerandes tidsanvändning och belastning
Kursens omfattning är 5 sp vilket motsvarar 135h arbete för studerande, inklusive närstudietillfällen, grupparbete, litteraturstudier och examinationsuppgifter.
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket
Bedömningskriterier, godkänt/underkänt
Studerande innehar en grundläggande kompetens i ämnet / Studerande visar inte tillräcklig kompetens i ämnet
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Bedömning och bedömningskriterier presenteras närmare vid det första närstudietillfället.
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav
Anmälningstid
01.12.2022 - 09.04.2023
Tajmning
10.04.2023 - 11.06.2023
Antal studiepoäng
5 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till socionom
Lärare
- Daniela Sundell
- Eva Juslin
Lärare
Nadja Suomela
Grupper
-
USO22D-VSocionom (YH), h22, dagstudier, Vasa
Lärandemål
Studerande:
-känner till sociologins grundläggande begrepp och aktuella forskningsområden av särskild betydelse för socionomer
-kan identifiera grunddragen och förändringarna i det finländska samhället i ett samhällsvetenskapligt perspektiv
-har förståelse för de faktorer som inverkar på människors och gruppens sociala beteende
Innehåll
-vardagssociologi
-sociala roller
-socialisation och identitet
-social stratifiering
-fattigdom och social utslagning
-nära relationer och deras betydelse
-sjukdom och hälsa i ett sociologiskt perspektiv
-kön, könsminoriteter, genus och jämställdhet
-etnicitet, religion och kultur ur ett sociologiskt perspektiv
Tid och plats
Enligt schema.
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Giddens, Anthony och Sutton, Philip W. 2021. Sociologi. Lund: Studentlitteratur.
samt tilläggslitteratur/rekommenderad litteratur som presenteras i anslutning till föreläsningarna.
Undervisningsmetoder
Föreläsningar, fältstudie, smågruppsdiskussioner, litteraturstudier och självstudier.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Tidtabell för examination (inlämningsuppgifter) slås fast vid det första närstudietillfället.
För höjning av vitsord eller tentamen kan studerande anmäla sig till de två tentamenstillfällena efter avslutad kurs (datum anges på Moodle då kursen inleds)
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Deltagande i närstudietillfällen obligatoriskt vid första tillfället då mera information ges om utförande och examination.
För studerande som avlägger kursen medelst inlämningsuppgifter är också fältstudie i grupp samt och seminarium obligatoriskt.
För den som inte deltar i närstudietillfällen eller lämnar in examinationsuppgifter är det möjligt att avlägga kursen som litteraturtentamen vid två allmänna tentamenstillfällen efter avslutad kurs (datum meddelas på Moodle då kursen inletts).
Studerandes tidsanvändning och belastning
Kursens omfattning är 5 sp vilket motsvarar 135h arbete för studerande, inklusive närstudietillfällen, fältstudie, litteraturstudier och examinationsuppgifter eller tentamen.
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket
Bedömningskriterier, godkänt/underkänt
Studerande innehar en grundläggande kompetens i ämnet / Studerande visar inte tillräcklig kompetens i ämnet
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Bedömning och bedömningskriterier presenteras närmare vid det första närstudietillfället.
Om kursen genomförs som litteraturtentamen krävs minst hälften av tentamens poäng för godkänt vitsord.
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav
Anmälningstid
01.12.2022 - 31.12.2022
Tajmning
02.01.2023 - 31.05.2023
Antal studiepoäng
5 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Verksamhetspunkt
Vasa, Wolffskavägen 31
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till socionom
Lärare
- Peter Edelsköld
- Susanne Jungerstam
Lärare
Susanne Jungerstam
Grupper
-
USO22F-VSocionom (YH), h22, flerform, Vasa
Lärandemål
Studerande:
-känner till sociologins grundläggande begrepp och aktuella forskningsområden av särskild betydelse för socionomer
-kan identifiera grunddragen och förändringarna i det finländska samhället i ett samhällsvetenskapligt perspektiv
-har förståelse för de faktorer som inverkar på människors och gruppens sociala beteende
Innehåll
-vardagssociologi
-sociala roller
-socialisation och identitet
-social stratifiering
-fattigdom och social utslagning
-nära relationer och deras betydelse
-sjukdom och hälsa i ett sociologiskt perspektiv
-kön, könsminoriteter, genus och jämställdhet
-etnicitet, religion och kultur ur ett sociologiskt perspektiv
Tid och plats
Se schema.
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Giddens, Anthony och Sutton, Philip W. 2021. Sociologi. Lund: Studentlitteratur.
samt tilläggslitteratur som presenteras i anslutning till föreläsningarna och på Moodle.
Undervisningsmetoder
Föreläsningar, fältstudie i grupp, smågruppsdiskussioner, litteraturstudier, självstudier, inlämningsuppgifter.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Tidtabell för examination (inlämningsuppgifter) slås fast vid det första närstudietillfället.
För höjning av vitsord eller tentamen kan studerande anmäla sig till de två första tentamenstillfällena efter avslutad kurs (datum anges på Moodle efter kursens inledande närstudietillfälle)
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Deltagande i närstudietillfällen obligatoriskt vid första tillfället då mera information ges om utförande och examination.
Fältstudie i grupp obligatorisk delprestation, kan dock utföras vid valfritt tillfälle om gruppen så besluter.
Övriga examinationsuppgiufter kan utföras antingen individuellt eller i par enligt kursansvarigas instruktioner.
För den som inte deltar i närstudietillfällen, eller lämnar in uppgifter i anslutning till desamma, är det också möjligt att avlägga kursen som litteraturtentamen vid två allmänna tentamenstillfällen efter avslutad kurs (datum meddelas på Moodle efter att kursen inletts).
Studerandes tidsanvändning och belastning
Kursens omfattning är 5 sp vilket motsvarar 135h arbete för studerande, inklusive närstudietillfällen, fältstudie, litteraturstudier och examinationsuppgifter.
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket
Bedömningskriterier, godkänt/underkänt
Studerande innehar en grundläggande kompetens i ämnet / Studerande visar inte tillräcklig kompetens i ämnet
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Bedömning och bedömningskriterier presenteras närmare vid det första närstudietillfället.
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav