Hoppa till innehåll

Socialpedagogiskt arbete med barn och ungaPoäng (5 sp)

Kod: SOV22BUF02

Poäng

5 op

Studieperiodens (kursens) lärandemål

Studerande:
-förstår betydelsen av ett socialpedagogiskt förhållningssätt i mötet med barn och unga
-förstår delaktighetsfrämjande och resursförstärkande arbetsmetoder bland unga
-förstår kommunikationens- och olika konstformers betydelse i mötet med och i relationen med barn och unga
-förstår djurens och naturens betydelse som verktyg i socialpedagogiskt arbete
-kan ta ställning i etiska dilemman i arbete bland barn och unga

Studieperiodens (kursens) innehåll

-samspelsprocess och resurstänkande
-delaktighet
-kreativitet som utgångspunkt
-naturens roll och betydelse
-etiska överväganden i samband med val av metod

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav

Bedömningskriterier, tillräcklig (1)

Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet
The student demonstrates superficial competence and basic understanding of the subjec

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket

Anmälningstid

02.12.2024 - 31.12.2024

Tajmning

31.03.2025 - 01.06.2025

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning till socionom
Lärare
  • Lina Nybjörk
  • Pia Höglund-Ingo
Lärare

Lina Nybjörk

Grupper
  • USO24D-V
    Socionom (YH), h24, dagstudier, Vasa

Lärandemål

Studerande:
-förstår betydelsen av ett socialpedagogiskt förhållningssätt i mötet med barn och unga
-förstår delaktighetsfrämjande och resursförstärkande arbetsmetoder bland unga
-förstår kommunikationens- och olika konstformers betydelse i mötet med och i relationen med barn och unga
-förstår djurens och naturens betydelse som verktyg i socialpedagogiskt arbete
-kan ta ställning i etiska dilemman i arbete bland barn och unga

Innehåll

-samspelsprocess och resurstänkande
-delaktighet
-kreativitet som utgångspunkt
-naturens roll och betydelse
-etiska överväganden i samband med val av metod

Tid och plats

Föreläsningstillfällen på Campus Alere.

Närstudietillfällena har obligatorisk närvaro och frånvaro kompenseras med en kompensationsuppgift specifikt för det föreläsningstillfället. Kompensationsuppgifterna finns i Moodle.

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Cederlund, Christer & Berglund, Stig-Arne (2017) Socialpedagogik - pedagogiskt socialt arbete. Stockholm: Liber.

Cedersund, Elisabet; Eriksson, Lisbeth; Ringsby Jansson, Bibbi; Svensson, Lars A: (2019) Renässans för socialpedagogik? En bok om socialpedagogiskt bildning. Lund: Studentlitteratur. (kap.8)

Davidsson, Susanne ; Juslin, Eva (2021) Resursstarka barn – Material för barnets hem. Yrkehögskolan Novia ; Novia University of Applied Sciences.

Davidsson, Susanne ; Juslin, Eva (2021) Resursstarka barn. Stöd till socialt utsatta barn inom småbarnspedagogiken. Yrkehögskolan Novia ; Novia University of Applied Sciences.

Kata Nylén, Malin & Fäldt, Jonas (2019) Kbt i socialt arbete med barn och unga. Lund: Studentlitteratur.

Naar-King, Sylvie & Suarez, Mariann (2014) Motiverande samtal - MI med tonåringar och unga vuxna. Lund: Studentlitteratur.

Nilsson Tapper, Magnus (2021) Professionella samtal med barn - förhållningssätt, metoder och övningar. Lund: Studentlitteratur.

Nivala, Elina & Saastamoinen, Mikko (red.) (2010) Ungdomsfostrans teori – utgångspunkter och inlägg. Helsingfors: Nätverket för ungdomsforskning/ Ungdomsforskningssällskapet Nätpublikation 35.

Storö, Jan (2013) Practical social pedagogy - Theories, values and tools for working with children and young people. Bristol: Policy Press.

Ylilauri, Martta (red.) (2021) Green Care – Värt att pröva på : Naturligt stöd för livet (LuoNa) -projektets erfarenheter och centrala resultat. Vasa: University of Vaasa reports. https://osuva.uwasa.fi/handle/10024/13141

Naturen som källan för välbefinnande - finländsk Green Care. https://www.gcfinland.fi/pa-svenska/


Övrig litteratur enligt anvisningar under kursens gång.

Undervisningsmetoder

Föreläsningar, workshops, grupphandledarskolning.

Praktik- och arbetslivssamarbete

Gäster från arbetslivet är inbjudna till kursen.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Skriftlig och muntlig examinationsuppgift.

Anvisningar för examinationsuppgiften fås under det första föreläsningstillfället och finns även i Moodle.

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Vid frånvaro från föreläsningstillfällena skall en kompensationsuppgift göras.

Studerandes tidsanvändning och belastning

5 sp = 135h

En studiepoäng motsvarar 27 timmars arbete (135 h / 5 studiepoäng) för en studerande. Dessa timmar består av föreläsningar, egna uppgifter och eget arbete med examinationsuppgifter.

Tilläggsuppgifter för studerande

Moodlekursen innehåller material, instruktioner, uppgifter, föreläsningsmaterial och litteratur.

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet
The student demonstrates superficial competence and basic understanding of the subjec

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket

Underkänd (0)

Studerande visar inte tillräcklig kompetens i ämnet. Studerande saknar insikt i vad socialpedagogiskt arbete bland barn och unga är.

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet. Studerande visar en ytlig förståelse för vad socialpedagogiskt arbete bland barn och unga är.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen. Studerande påvisar goda insikter i och en god förståelse för vad socialpedagogiskt arbete bland barn och unga är.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket. Studerande påvisa en djupare förståelse för vad socialpedagogiskt arbete bland barn och unga är.

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav

Anmälningstid

15.06.2024 - 14.03.2025

Tajmning

06.01.2025 - 31.05.2025

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Verksamhetspunkt

Vasa, Wolffskavägen 31

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning till socionom
Lärare
  • Lina Nybjörk
  • Pia Höglund-Ingo
Lärare

Lina Nybjörk

Grupper
  • USO24F-V
    Socionom (YH), h24, flerformstudier, Vasa

Lärandemål

Studerande:
-förstår betydelsen av ett socialpedagogiskt förhållningssätt i mötet med barn och unga
-förstår delaktighetsfrämjande och resursförstärkande arbetsmetoder bland unga
-förstår kommunikationens- och olika konstformers betydelse i mötet med och i relationen med barn och unga
-förstår djurens och naturens betydelse som verktyg i socialpedagogiskt arbete
-kan ta ställning i etiska dilemman i arbete bland barn och unga

Innehåll

-samspelsprocess och resurstänkande
-delaktighet
-kreativitet som utgångspunkt
-naturens roll och betydelse
-etiska överväganden i samband med val av metod

Tid och plats

Föreläsningstillfällen på Campus Alere.

Alla närstudiedagar har obligatorisk närvaro och frånvaro kompenseras alltid med en kompensationsuppgift specifikt för det föreläsningstillfället. Kompensationsuppgifterna finns i Moodle.

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Cederlund, Christer & Berglund, Stig-Arne (2017) Socialpedagogik - pedagogiskt socialt arbete. Stockholm: Liber.

Cedersund, Elisabet; Eriksson, Lisbeth; Ringsby Jansson, Bibbi; Svensson, Lars A: (2019) Renässans för socialpedagogik? En bok om socialpedagogiskt bildning. Lund: Studentlitteratur. (kap.8)

Davidsson, Susanne ; Juslin, Eva (2021) Resursstarka barn – Material för barnets hem. Yrkehögskolan Novia ; Novia University of Applied Sciences.

Davidsson, Susanne ; Juslin, Eva (2021) Resursstarka barn. Stöd till socialt utsatta barn inom småbarnspedagogiken. Yrkehögskolan Novia ; Novia University of Applied Sciences.

Kata Nylén, Malin & Fäldt, Jonas (2019) Kbt i socialt arbete med barn och unga. Lund: Studentlitteratur.

Naar-King, Sylvie & Suarez, Mariann (2014) Motiverande samtal - MI med tonåringar och unga vuxna. Lund: Studentlitteratur.

Nilsson Tapper, Magnus (2021) Professionella samtal med barn - förhållningssätt, metoder och övningar. Lund: Studentlitteratur.

Nivala, Elina & Saastamoinen, Mikko (red.) (2010) Ungdomsfostrans teori – utgångspunkter och inlägg. Helsingfors: Nätverket för ungdomsforskning/ Ungdomsforskningssällskapet Nätpublikation 35.

Storö, Jan (2013) Practical social pedagogy - Theories, values and tools for working with children and young people. Bristol: Policy Press.

Ylilauri, Martta (red.) (2021) Green Care – Värt att pröva på : Naturligt stöd för livet (LuoNa) -projektets erfarenheter och centrala resultat. Vasa: University of Vaasa reports. https://osuva.uwasa.fi/handle/10024/13141

Naturen som källan för välbefinnande - finländsk Green Care. https://www.gcfinland.fi/pa-svenska/


Övrig litteratur enligt anvisningar under kursens gång.

Undervisningsmetoder

Föreläsningar, workshop.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Skriftlig examinationsuppgift.

Anvisningar för examinationsuppgiften fås under det första föreläsningstillfället och finns även i Moodle.

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Vid frånvaro från föreläsningstillfällena skall en kompensationsuppgift göras.

Studerandes tidsanvändning och belastning

5 sp = 135h
En studiepoäng motsvarar 27 timmars arbete (135 h / 5 studiepoäng) för en studerande. Dessa timmar består av föreläsningar, egna uppgifter och eget arbete med examinationsuppgifter.

Tilläggsuppgifter för studerande

Moodlekursen innehåller material, instruktioner, uppgifter, föreläsningsmaterial och litteratur.

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet
The student demonstrates superficial competence and basic understanding of the subjec

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket

Underkänd (0)

Studerande visar inte tillräcklig kompetens i ämnet. Studerande saknar insikt i vad socialpedagogiskt arbete bland barn och unga är.

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet. Studerande visar en ytlig förståelse för vad socialpedagogiskt arbete bland barn och unga är.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen. Studerande påvisar goda insikter i och en god förståelse för vad socialpedagogiskt arbete bland barn och unga är.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket. Studerande påvisa en djupare förståelse för vad socialpedagogiskt arbete bland barn och unga är.

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav

Anmälningstid

01.12.2023 - 07.04.2024

Tajmning

08.04.2024 - 09.06.2024

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Verksamhetspunkt

Vasa, Wolffskavägen 31

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning till socionom
Lärare
  • Lina Nybjörk
  • Pia Höglund-Ingo
Lärare

Lina Nybjörk

Grupper
  • USO23D-V
    Socionom (YH), h23, dagstudier, Vasa

Lärandemål

Studerande:
-förstår betydelsen av ett socialpedagogiskt förhållningssätt i mötet med barn och unga
-förstår delaktighetsfrämjande och resursförstärkande arbetsmetoder bland unga
-förstår kommunikationens- och olika konstformers betydelse i mötet med och i relationen med barn och unga
-förstår djurens och naturens betydelse som verktyg i socialpedagogiskt arbete
-kan ta ställning i etiska dilemman i arbete bland barn och unga

Innehåll

-samspelsprocess och resurstänkande
-delaktighet
-kreativitet som utgångspunkt
-naturens roll och betydelse
-etiska överväganden i samband med val av metod

Tid och plats

Föreläsningstillfällen på Campus Alere.

Närstudietillfällena har obligatorisk närvaro och frånvaro kompenseras med en kompensationsuppgift specifikt för det föreläsningstillfället. Kompensationsuppgifterna finns i Moodle.

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Cederlund, Christer & Berglund, Stig-Arne (2017) Socialpedagogik - pedagogiskt socialt arbete. Stockholm: Liber.

Cedersund, Elisabet; Eriksson, Lisbeth; Ringsby Jansson, Bibbi; Svensson, Lars A: (2019) Renässans för socialpedagogik? En bok om socialpedagogiskt bildning. Lund: Studentlitteratur. (kap.8)

Davidsson, Susanne ; Juslin, Eva (2021) Resursstarka barn – Material för barnets hem. Yrkehögskolan Novia ; Novia University of Applied Sciences.

Davidsson, Susanne ; Juslin, Eva (2021) Resursstarka barn. Stöd till socialt utsatta barn inom småbarnspedagogiken. Yrkehögskolan Novia ; Novia University of Applied Sciences.

Kata Nylén, Malin & Fäldt, Jonas (2019) Kbt i socialt arbete med barn och unga. Lund: Studentlitteratur.

Naar-King, Sylvie & Suarez, Mariann (2014) Motiverande samtal - MI med tonåringar och unga vuxna. Lund: Studentlitteratur.

Nilsson Tapper, Magnus (2021) Professionella samtal med barn - förhållningssätt, metoder och övningar. Lund: Studentlitteratur.

Nivala, Elina & Saastamoinen, Mikko (red.) (2010) Ungdomsfostrans teori – utgångspunkter och inlägg. Helsingfors: Nätverket för ungdomsforskning/ Ungdomsforskningssällskapet Nätpublikation 35.

Storö, Jan (2013) Practical social pedagogy - Theories, values and tools for working with children and young people. Bristol: Policy Press.

Ylilauri, Martta (red.) (2021) Green Care – Värt att pröva på : Naturligt stöd för livet (LuoNa) -projektets erfarenheter och centrala resultat. Vasa: University of Vaasa reports. https://osuva.uwasa.fi/handle/10024/13141

Naturen som källan för välbefinnande - finländsk Green Care. https://www.gcfinland.fi/pa-svenska/


Övrig litteratur enligt anvisningar under kursens gång.

Undervisningsmetoder

Föreläsningar, workshops, grupphandledarskolning.

Praktik- och arbetslivssamarbete

Gäster från arbetslivet är inbjudna till kursen.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Skriftlig och muntlig examinationsuppgift.

Anvisningar för examinationsuppgiften fås under det första föreläsningstillfället och finns även i Moodle.

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Vid frånvaro från föreläsningstillfällena skall en kompensationsuppgift göras.

Studerandes tidsanvändning och belastning

5 sp = 135h

En studiepoäng motsvarar 27 timmars arbete (135 h / 5 studiepoäng) för en studerande. Dessa timmar består av föreläsningar, egna uppgifter och eget arbete med examinationsuppgifter.

Tilläggsuppgifter för studerande

Moodlekursen innehåller material, instruktioner, uppgifter, föreläsningsmaterial och litteratur.

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet
The student demonstrates superficial competence and basic understanding of the subjec

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket

Underkänd (0)

Studerande visar inte tillräcklig kompetens i ämnet. Studerande saknar insikt i vad socialpedagogiskt arbete bland barn och unga är.

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet. Studerande visar en ytlig förståelse för vad socialpedagogiskt arbete bland barn och unga är.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen. Studerande påvisar goda insikter i och en god förståelse för vad socialpedagogiskt arbete bland barn och unga är.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket. Studerande påvisa en djupare förståelse för vad socialpedagogiskt arbete bland barn och unga är.

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav

Anmälningstid

15.06.2023 - 01.10.2023

Tajmning

05.09.2023 - 31.12.2023

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning till socionom
Lärare
  • Lina Nybjörk
Lärare

Carita Blomström

Grupper
  • ÖH22REGSMPED-V
    Öppna yh, regionalt till socionom inom småbarnspedagogik, 120sp

Lärandemål

Studerande:
-förstår betydelsen av ett socialpedagogiskt förhållningssätt i mötet med barn och unga
-förstår delaktighetsfrämjande och resursförstärkande arbetsmetoder bland unga
-förstår kommunikationens- och olika konstformers betydelse i mötet med och i relationen med barn och unga
-förstår djurens och naturens betydelse som verktyg i socialpedagogiskt arbete
-kan ta ställning i etiska dilemman i arbete bland barn och unga

Innehåll

-samspelsprocess och resurstänkande
-delaktighet
-kreativitet som utgångspunkt
-naturens roll och betydelse
-etiska överväganden i samband med val av metod

Tid och plats

Alla närstudiedagar har obligatorisk närvaro och frånvaro kompenseras med en kompensationsuppgift specifikt för det föreläsningstillfället. Kompensationsuppgifterna finns i Moodle.

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Cederlund, Christer & Berglund, Stig-Arne (2017) Socialpedagogik - pedagogiskt socialt arbete. Stockholm: Liber.

Cedersund, Elisabet; Eriksson, Lisbeth; Ringsby Jansson, Bibbi; Svensson, Lars A: (2019) Renässans för socialpedagogik? En bok om socialpedagogiskt bildning. Lund: Studentlitteratur. (kap.8)

Davidsson, Susanne ; Juslin, Eva (2021) Resursstarka barn – Material för barnets hem. Yrkehögskolan Novia ; Novia University of Applied Sciences.

Davidsson, Susanne ; Juslin, Eva (2021) Resursstarka barn. Stöd till socialt utsatta barn inom småbarnspedagogiken. Yrkehögskolan Novia ; Novia University of Applied Sciences.

Kata Nylén, Malin & Fäldt, Jonas (2019) Kbt i socialt arbete med barn och unga. Lund: Studentlitteratur.

Naar-King, Sylvie & Suarez, Mariann (2014) Motiverande samtal - MI med tonåringar och unga vuxna. Lund: Studentlitteratur.

Nilsson Tapper, Magnus (2021) Professionella samtal med barn - förhållningssätt, metoder och övningar. Lund: Studentlitteratur.

Nivala, Elina & Saastamoinen, Mikko (red.) (2010) Ungdomsfostrans teori – utgångspunkter och inlägg. Helsingfors: Nätverket för ungdomsforskning/ Ungdomsforskningssällskapet Nätpublikation 35.

Storö, Jan (2013) Practical social pedagogy - Theories, values and tools for working with children and young people. Bristol: Policy Press.

Ylilauri, Martta (red.) (2021) Green Care – Värt att pröva på : Naturligt stöd för livet (LuoNa) -projektets erfarenheter och centrala resultat. Vasa: University of Vaasa reports. https://osuva.uwasa.fi/handle/10024/13141

Naturen som källan för välbefinnande - finländsk Green Care. https://www.gcfinland.fi/pa-svenska/


Övrig litteratur enligt anvisningar under kursens gång.

Undervisningsmetoder

Föreläsningar, workshops.

Praktik- och arbetslivssamarbete

Gäster från arbetslivet medverkar i kursen.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Skriftlig samt muntlig examinationsuppgift - en individuell del och en del som enligt eget val görs i grupp eller individuellt.

Anvisningar för examinationsuppgiften fås under det första föreläsningstillfället och finns även i Moodle.

Studerandes tidsanvändning och belastning

5 sp = 135h
En studiepoäng motsvarar 27 timmars arbete (135 h / 5 studiepoäng) för en studerande. Dessa timmar består av föreläsningar, egna uppgifter och eget arbete med examinationsuppgifter.

Tilläggsuppgifter för studerande

Moodlekursen innehåller material, instruktioner, uppgifter, föreläsningsmaterial och litteratur.

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet
The student demonstrates superficial competence and basic understanding of the subjec

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket

Underkänd (0)

Studerande visar inte tillräcklig kompetens i ämnet. Studerande saknar insikt i vad socialpedagogiskt arbete bland barn och unga är.

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet. Studerande visar en ytlig förståelse för vad socialpedagogiskt arbete bland barn och unga är.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen. Studerande påvisar goda insikter i och en god förståelse för vad socialpedagogiskt arbete bland barn och unga är.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket. Studerande påvisa en djupare förståelse för vad socialpedagogiskt arbete bland barn och unga är.

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav

Anmälningstid

01.12.2022 - 09.04.2023

Tajmning

10.04.2023 - 02.06.2023

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning till socionom
Lärare
  • Lina Nybjörk
Lärare

Lina Nybjörk

Grupper
  • USO22D-V
    Socionom (YH), h22, dagstudier, Vasa

Lärandemål

Studerande:
-förstår betydelsen av ett socialpedagogiskt förhållningssätt i mötet med barn och unga
-förstår delaktighetsfrämjande och resursförstärkande arbetsmetoder bland unga
-förstår kommunikationens- och olika konstformers betydelse i mötet med och i relationen med barn och unga
-förstår djurens och naturens betydelse som verktyg i socialpedagogiskt arbete
-kan ta ställning i etiska dilemman i arbete bland barn och unga

Innehåll

-samspelsprocess och resurstänkande
-delaktighet
-kreativitet som utgångspunkt
-naturens roll och betydelse
-etiska överväganden i samband med val av metod

Tid och plats

Föreläsningstillfällen på Campus Alere.

Alla närstudiedagar har obligatorisk närvaro och frånvaro kompenseras alltid med en kompensationsuppgift specifikt för det föreläsningstillfället. Kompensationsuppgifterna finns i Moodle.

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Cederlund, Christer & Berglund, Stig-Arne (2017) Socialpedagogik - pedagogiskt socialt arbete. Stockholm: Liber.

Cedersund, Elisabet; Eriksson, Lisbeth; Ringsby Jansson, Bibbi; Svensson, Lars A: (2019) Renässans för socialpedagogik? En bok om socialpedagogiskt bildning. Lund: Studentlitteratur. (kap.8)

Davidsson, Susanne ; Juslin, Eva (2021) Resursstarka barn – Material för barnets hem. Yrkehögskolan Novia ; Novia University of Applied Sciences.

Davidsson, Susanne ; Juslin, Eva (2021) Resursstarka barn. Stöd till socialt utsatta barn inom småbarnspedagogiken. Yrkehögskolan Novia ; Novia University of Applied Sciences.

Kata Nylén, Malin & Fäldt, Jonas (2019) Kbt i socialt arbete med barn och unga. Lund: Studentlitteratur.

Naar-King, Sylvie & Suarez, Mariann (2014) Motiverande samtal - MI med tonåringar och unga vuxna. Lund: Studentlitteratur.

Nilsson Tapper, Magnus (2021) Professionella samtal med barn - förhållningssätt, metoder och övningar. Lund: Studentlitteratur.

Nivala, Elina & Saastamoinen, Mikko (red.) (2010) Ungdomsfostrans teori – utgångspunkter och inlägg. Helsingfors: Nätverket för ungdomsforskning/ Ungdomsforskningssällskapet Nätpublikation 35.

Storö, Jan (2013) Practical social pedagogy - Theories, values and tools for working with children and young people. Bristol: Policy Press.

Ylilauri, Martta (red.) (2021) Green Care – Värt att pröva på : Naturligt stöd för livet (LuoNa) -projektets erfarenheter och centrala resultat. Vasa: University of Vaasa reports. https://osuva.uwasa.fi/handle/10024/13141

Naturen som källan för välbefinnande - finländsk Green Care. https://www.gcfinland.fi/pa-svenska/


Övrig litteratur enligt anvisningar under kursens gång.

Undervisningsmetoder

Föreläsningar, workshop, skolning.

Praktik- och arbetslivssamarbete

Gäster från arbetslivet är inbjudna till kursen.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Skriftlig examinationsuppgift.

Anvisningar för examinationsuppgiften fås under det första föreläsningstillfället och finns även i Moodle.

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Vid frånvaro från föreläsningstillfällena skall en kompensationsuppgift göras.

Studerandes tidsanvändning och belastning

5 sp = 135h
En studiepoäng motsvarar 27 timmars arbete (135 h / 5 studiepoäng) för en studerande. Dessa timmar består av föreläsningar, egna uppgifter och eget arbete med examinationsuppgifter.

Närstudietillfällena utgör 38 h.

Tilläggsuppgifter för studerande

Moodlekursen innehåller material, instruktioner, uppgifter, föreläsningsmaterial och litteratur.

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet
The student demonstrates superficial competence and basic understanding of the subjec

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket

Underkänd (0)

Studerande visar inte tillräcklig kompetens i ämnet. Studerande saknar insikt i vad socialpedagogiskt arbete bland barn och unga är.

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet. Studerande visar en ytlig förståelse för vad socialpedagogiskt arbete bland barn och unga är.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen. Studerande påvisar goda insikter i och en god förståelse för vad socialpedagogiskt arbete bland barn och unga är.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket. Studerande påvisa en djupare förståelse för vad socialpedagogiskt arbete bland barn och unga är.

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav

Anmälningstid

01.12.2022 - 03.06.2023

Tajmning

06.02.2023 - 31.05.2023

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning till socionom
Lärare
  • Lina Nybjörk
Lärare

Lina Nybjörk

Grupper
  • USO22F-V
    Socionom (YH), h22, flerform, Vasa

Lärandemål

Studerande:
-förstår betydelsen av ett socialpedagogiskt förhållningssätt i mötet med barn och unga
-förstår delaktighetsfrämjande och resursförstärkande arbetsmetoder bland unga
-förstår kommunikationens- och olika konstformers betydelse i mötet med och i relationen med barn och unga
-förstår djurens och naturens betydelse som verktyg i socialpedagogiskt arbete
-kan ta ställning i etiska dilemman i arbete bland barn och unga

Innehåll

-samspelsprocess och resurstänkande
-delaktighet
-kreativitet som utgångspunkt
-naturens roll och betydelse
-etiska överväganden i samband med val av metod

Tid och plats

Föreläsningstillfällen på Campus Alere.

Alla närstudiedagar har obligatorisk närvaro och frånvaro kompenseras alltid med en kompensationsuppgift specifikt för det föreläsningstillfället. Kompensationsuppgifterna finns i Moodle.

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Cederlund, Christer & Berglund, Stig-Arne (2017) Socialpedagogik - pedagogiskt socialt arbete. Stockholm: Liber.

Cedersund, Elisabet; Eriksson, Lisbeth; Ringsby Jansson, Bibbi; Svensson, Lars A: (2019) Renässans för socialpedagogik? En bok om socialpedagogiskt bildning. Lund: Studentlitteratur. (kap.8)

Davidsson, Susanne ; Juslin, Eva (2021) Resursstarka barn – Material för barnets hem. Yrkehögskolan Novia ; Novia University of Applied Sciences.

Davidsson, Susanne ; Juslin, Eva (2021) Resursstarka barn. Stöd till socialt utsatta barn inom småbarnspedagogiken. Yrkehögskolan Novia ; Novia University of Applied Sciences.

Kata Nylén, Malin & Fäldt, Jonas (2019) Kbt i socialt arbete med barn och unga. Lund: Studentlitteratur.

Naar-King, Sylvie & Suarez, Mariann (2014) Motiverande samtal - MI med tonåringar och unga vuxna. Lund: Studentlitteratur.

Nilsson Tapper, Magnus (2021) Professionella samtal med barn - förhållningssätt, metoder och övningar. Lund: Studentlitteratur.

Nivala, Elina & Saastamoinen, Mikko (red.) (2010) Ungdomsfostrans teori – utgångspunkter och inlägg. Helsingfors: Nätverket för ungdomsforskning/ Ungdomsforskningssällskapet Nätpublikation 35.

Storö, Jan (2013) Practical social pedagogy - Theories, values and tools for working with children and young people. Bristol: Policy Press.

Ylilauri, Martta (red.) (2021) Green Care – Värt att pröva på : Naturligt stöd för livet (LuoNa) -projektets erfarenheter och centrala resultat. Vasa: University of Vaasa reports. https://osuva.uwasa.fi/handle/10024/13141

Naturen som källan för välbefinnande - finländsk Green Care. https://www.gcfinland.fi/pa-svenska/


Övrig litteratur enligt anvisningar under kursens gång.

Undervisningsmetoder

Föreläsningar, workshop.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Skriftlig examinationsuppgift.

Anvisningar för examinationsuppgiften fås under det första föreläsningstillfället och finns även i Moodle.

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Vid frånvaro från föreläsningstillfällena skall en kompensationsuppgift göras.

Studerandes tidsanvändning och belastning

5 sp = 135h
En studiepoäng motsvarar 27 timmars arbete (135 h / 5 studiepoäng) för en studerande. Dessa timmar består av föreläsningar, egna uppgifter och eget arbete med examinationsuppgifter.

Närstudietillfällena utgör 12 h.

Tilläggsuppgifter för studerande

Moodlekursen innehåller material, instruktioner, uppgifter, föreläsningsmaterial och litteratur.

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet
The student demonstrates superficial competence and basic understanding of the subjec

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket

Underkänd (0)

Studerande visar inte tillräcklig kompetens i ämnet. Studerande saknar insikt i vad socialpedagogiskt arbete bland barn och unga är.

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet. Studerande visar en ytlig förståelse för vad socialpedagogiskt arbete bland barn och unga är.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen. Studerande påvisar goda insikter i och en god förståelse för vad socialpedagogiskt arbete bland barn och unga är.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket. Studerande påvisa en djupare förståelse för vad socialpedagogiskt arbete bland barn och unga är.

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav