Hoppa till innehåll

Kommunikation för socionomerPoäng (3 sp)

Kod: SOV22SPR01

Poäng

3 op

Studieperiodens (kursens) lärandemål

Studerande:
- kan kommunicera muntligt och skriftlig på ett strukturerat och språkligt välfungerande sätt
- känner till processen för vetenskapligt skrivande och kan använda referenssystem
- kan använda olika vägar till att söka information och rapportera enligt reglerna för standarduppställning

Studeranden med finska som skolbildningsspråk ska uppvisa sådana kunskaper i svenska som enligt lagen (424/2003) krävs av offentligt anställda. Detta innebär att dessa studerande bör visa nöjaktig (vitsord 1-3) eller god (vitsord 4-5) förmåga att använda svenska i tal och skrift. Muntlig och skriftlig förmåga bedöms separat

Studieperiodens (kursens) innehåll

Klarspråk och vetenskapligt skrivande
Muntlig framställning

Förkunskapskrav

Examen från andra stadiet

Bedömningskriterier, tillräcklig (1)

Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket

Läromaterial

Av kursansvarig anvisat material

Anmälningstid

15.06.2024 - 30.09.2024

Tajmning

01.10.2024 - 17.11.2024

Antal studiepoäng

3 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Verksamhetspunkt

Vasa, Wolffskavägen 31

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning till socionom
Lärare
  • Miranda Ekholm
Lärare

Terese Herrgård-Backlund

Grupper
  • USO24D-V
    Socionom (YH), h24, dagstudier, Vasa

Lärandemål

Studerande:
- kan kommunicera muntligt och skriftlig på ett strukturerat och språkligt välfungerande sätt
- känner till processen för vetenskapligt skrivande och kan använda referenssystem
- kan använda olika vägar till att söka information och rapportera enligt reglerna för standarduppställning

Studeranden med finska som skolbildningsspråk ska uppvisa sådana kunskaper i svenska som enligt lagen (424/2003) krävs av offentligt anställda. Detta innebär att dessa studerande bör visa nöjaktig (vitsord 1-3) eller god (vitsord 4-5) förmåga att använda svenska i tal och skrift. Muntlig och skriftlig förmåga bedöms separat

Innehåll

Klarspråk och vetenskapligt skrivande
Muntlig framställning

Tid och plats

Hösten 2024

Studiematerial och rekommenderad litteratur

-Yrkeshögskolan Novias skrivanvisningar
-enligt föreläsarens anvisningar (se Moodle)

Undervisningsmetoder

Föreläsningar, diskussioner, muntliga och skriftliga övningar individuellt och i grupp.

Praktik- och arbetslivssamarbete

-

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Information om deadline för arbeten finns på Moodle.

Internationella kontakter

-

Förverkligandets alternativa prestationssätt

-utförd och godkänd presentationsuppgift
-godkänt skriftligt arbetet som följer skolans anvisningar.

Studerandes tidsanvändning och belastning

3 x 27 h = 81 timmar.

Periodisering av innehållet

-

Tilläggsuppgifter för studerande

-

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Enligt skalan 1-5 och i en del uppgifter underkänd/godkänd.

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hen behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och kan leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)

Förkunskapskrav

Examen från andra stadiet

Anmälningstid

15.06.2024 - 30.09.2024

Tajmning

01.09.2024 - 31.12.2024

Antal studiepoäng

3 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Verksamhetspunkt

Vasa, Wolffskavägen 31

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning till socionom
Lärare
  • Miranda Ekholm
Lärare

Terese Herrgård-Backlund

Grupper
  • USO24F-V
    Socionom (YH), h24, flerformstudier, Vasa

Lärandemål

Studerande:
- kan kommunicera muntligt och skriftlig på ett strukturerat och språkligt välfungerande sätt
- känner till processen för vetenskapligt skrivande och kan använda referenssystem
- kan använda olika vägar till att söka information och rapportera enligt reglerna för standarduppställning

Studeranden med finska som skolbildningsspråk ska uppvisa sådana kunskaper i svenska som enligt lagen (424/2003) krävs av offentligt anställda. Detta innebär att dessa studerande bör visa nöjaktig (vitsord 1-3) eller god (vitsord 4-5) förmåga att använda svenska i tal och skrift. Muntlig och skriftlig förmåga bedöms separat

Innehåll

Klarspråk och vetenskapligt skrivande
Muntlig framställning

Tid och plats

Hösten 2024

Studiematerial och rekommenderad litteratur

-Yrkeshögskolan Novias skrivanvisningar
-enligt föreläsarens anvisningar (se Moodle)

Undervisningsmetoder

Föreläsningar, diskussioner, muntliga och skriftliga övningar individuellt och i grupp.

Praktik- och arbetslivssamarbete

-

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Information om deadline för arbeten finns på Moodle.

Internationella kontakter

-

Förverkligandets alternativa prestationssätt

-utförd och godkänd presentationsuppgift
-godkänt skriftligt arbetet som följer skolans anvisningar.

Studerandes tidsanvändning och belastning

3 x 27 h = 81 timmar.

Periodisering av innehållet

-

Tilläggsuppgifter för studerande

-

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Enligt skalan 1-5 och i en del uppgifter underkänd/godkänd.

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hen behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och kan leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)

Förkunskapskrav

Examen från andra stadiet

Anmälningstid

15.06.2023 - 17.09.2023

Tajmning

04.09.2023 - 15.10.2023

Antal studiepoäng

3 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning till socionom
Lärare
  • Terese Herrgård-Backlund
Lärare

Terese Herrgård-Backlund

Grupper
  • USO23D-V
    Socionom (YH), h23, dagstudier, Vasa

Lärandemål

Studerande:
- kan kommunicera muntligt och skriftlig på ett strukturerat och språkligt välfungerande sätt
- känner till processen för vetenskapligt skrivande och kan använda referenssystem
- kan använda olika vägar till att söka information och rapportera enligt reglerna för standarduppställning

Studeranden med finska som skolbildningsspråk ska uppvisa sådana kunskaper i svenska som enligt lagen (424/2003) krävs av offentligt anställda. Detta innebär att dessa studerande bör visa nöjaktig (vitsord 1-3) eller god (vitsord 4-5) förmåga att använda svenska i tal och skrift. Muntlig och skriftlig förmåga bedöms separat

Innehåll

Klarspråk och vetenskapligt skrivande
Muntlig framställning

Tid och plats

Hösten 2023

Studiematerial och rekommenderad litteratur

-Yrkeshögskolan Novias skrivanvisningar
-enligt föreläsarens anvisningar (se Moodle)

Undervisningsmetoder

Föreläsningar, diskussioner, muntliga och skriftliga övningar individuellt och i grupp.

Praktik- och arbetslivssamarbete

-

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Information om deadline för arbeten finns på Moodle.

Internationella kontakter

-

Förverkligandets alternativa prestationssätt

-utförd och godkänd presentationsuppgift
-godkänt skriftligt arbetet som följer skolans anvisningar.

Studerandes tidsanvändning och belastning

3 x 27 h = 81 timmar.

Periodisering av innehållet

-

Tilläggsuppgifter för studerande

-

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Enligt skalan 1-5 och i en del uppgifter underkänd/godkänd.

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hen behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och kan leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)

Förkunskapskrav

Examen från andra stadiet

Anmälningstid

01.12.2022 - 31.12.2023

Tajmning

02.01.2023 - 31.03.2023

Antal studiepoäng

3 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning till socionom
Lärare
  • Tanja Myntti
Lärare

Terese Herrgård-Backlund

Grupper
  • ÖH22REGSMPED-V
    Öppna yh, regionalt till socionom inom småbarnspedagogik, 120sp

Lärandemål

Studerande:
- kan kommunicera muntligt och skriftlig på ett strukturerat och språkligt välfungerande sätt
- känner till processen för vetenskapligt skrivande och kan använda referenssystem
- kan använda olika vägar till att söka information och rapportera enligt reglerna för standarduppställning

Studeranden med finska som skolbildningsspråk ska uppvisa sådana kunskaper i svenska som enligt lagen (424/2003) krävs av offentligt anställda. Detta innebär att dessa studerande bör visa nöjaktig (vitsord 1-3) eller god (vitsord 4-5) förmåga att använda svenska i tal och skrift. Muntlig och skriftlig förmåga bedöms separat

Innehåll

Klarspråk och vetenskapligt skrivande
Muntlig framställning

Tid och plats

Våren 2023

Studiematerial och rekommenderad litteratur

-Yrkeshögskolan Novias skrivanvisningar
-enligt föreläsarens anvisningar (se Moodle)

Undervisningsmetoder

Föreläsningar, diskussioner, muntliga och skriftliga övningar individuellt och i grupp.

Praktik- och arbetslivssamarbete

-

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Information om deadline för arbeten finns på Moodle.

Internationella kontakter

-

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Utförd och godkänd presentationsuppgift som videobandas och analyseras, godkända skriftliga arbeten som följer skolans anvisningar.

Studerandes tidsanvändning och belastning

3 x 27 h = 81 timmar.

Periodisering av innehållet

-

Tilläggsuppgifter för studerande

-

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Enligt skalan 1-5 och i en del uppgifter underkänd/godkänd.

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hen behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och kan leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)

Förkunskapskrav

Examen från andra stadiet