Scenkonstpedagog (YH) h23, dagstudier: Planering 2023
Kod: DAG23SP-UMS
Beskrivning
Utbildningen omfattar 240 studiepoäng / 4 år. Studiernas uppbyggnad:
-Grundstudier
-Grundstudier i pedagogik
-Ämnespedagogiska studier
-Yrkesstudier
-Valfria studier
-Praktik
-Examensarbete
Första året: fokus på grundutbildning i teaterkonst och de pedagogiska grundstudierna.
Andra året: fokus på teater- och dramapedagogik.
Tredje året: under höstterminen yrkespraktik i Finland eller utomlands som väljs enligt eget intresseområde. Under vårterminen ägnar studerande sig åt fördjupning inom teaterkonsten samt konstnärlig ledarskap och de första förberedelserna inför examensarbete.
Fjärde året: specialkurser både i dramapedagogik och i teaterkonst. En stor del av året ägnas åt examensarbetet som omfattar 15 sp. Examensarbeten visas under ett teaterfestival som organiseras av studeranden.
I grundstudierna ingår allmänna studier så som språk och branschspecifika studier.
Utbildningen arbetar i fortgående praktiskt inriktade forskningsprocesser där teori vävs parallellt in under den konstnärliga/pedagogiska processen.
Som utvärderings- och kommunikationsinstrument används portfoliometoden där studerande står i en ständig dialog med sin egen utvecklingsprocess. Stor vikt läggs även på personlig studiehandledning. Studierna involverar hela människan och ett starkt fokus ligger på kroppsligt uttryck vilket tränas under ett flertal kurser så som akrobatik, dans, stagefighting, fysisk teater, mask och clown.
Kurser i t.ex. röst, rörelse, improvisation, skådespelarträning, nutidsteater, regi och dramapedagogik utmynnar i scenframställningsprojekt som ger möjlighet till att pröva sitt kunnande i ett meningsfullt sammanhang. Praktisk och teoretisk undervisning löper alltid parallellt och stöder varandra. Kurser som teater- och dramahistoria, drama-didaktik och företagsamhet ger studierna dess teoretiska underbyggnad. Specialkurser som t.ex. mask, clown, fysisk teater och scenteknik avrundar utbildningen. I studierna ingår 60 studiepoäng pedagogikstudier som ger behörighet för att undervisa inom den grundläggande konstundervisningen och det fria bildningsväsendet.
Stor vikt läggs vid ensemblearbete samt utveckling av studerandens personliga konstnärliga identitet och profil. Via egna projekt, gemensamma kurser samt valfria studier kan gränserna mellan konstarterna sprängas.
Praktik kan göras vid professionella teatrar, vid amatörteatrar, i skolor, i drama-/teaterklubbar, på kulturinstitutioner, inom radio-och tv-produktioner samt via studier vid våra internationella partnerhögskolor. Praktiken avläggs under tredje studieårets hela hösttermin utomlands eller inom Finland. Det är möjligt att via praktik och valfria kurser sätta en personlig tyngdpunkt på skådespel, regi, dramapedagogik eller musikteater.
Lärdomsprov
Examensarbetet består av två delar: en konstnärlig eller konstnärlig-pedagogisk del och en skriftlig del. Arbetet utförs under den fjärde årskursen. Examensarbetet kan vara ett beställningsarbete eller ett utvecklingsarbete för en organisation, en skola, en teater eller dylikt.
Den konstnärliga delen kan vara ett regiuppdrag, ett ledarskap för ett dramaprojekt, en koreografi, ett skådespelaruppdrag, en performans och dylikt. Den teoretiska delen har anknytning till den konstnärliga delen så att studerande väljer en aspekt för den skriftliga delen som utforskas grundligare.
Utveckling
Läroplanen utvecklas kontinuerligt på basen av studerandens utvärderingar och yrkeslivets krav samt i samråd med andra nationella och internationella teaterutbildningar och professionella experter. Internationalisering:
Utbildningen är med i europeiska utbytesprogram. Inom Erasmus förekommer regelbundet studerande- och lärarutbyten med högskolor i Tyskland, Litauen, Norge och Nederländerna.
Internationella workshoparna är ett återkommande inslag för både studerande och lärare.
Vi har en stor del återkommande praktikplatser såväl i Finland som utomlands.
Dessutom har vi i ramen av våra projekt många samarbetspartner och uppdragsgivare inom arbetslivet.
Mer information
Karriärmöjligheter
Efter examen kan scenkonstpedagoger hitta karriärmöjligheter inom ett brett område på kulturfältet:
- Professionella teatrar och fria teatergrupper (Publikarbete, teaterpedagogik, skådespeleri och regi)
- Amatörteatrar ( Ledning, regiuppdrag)
- Konstnärlig och organisatorisk utveckling av teaterevenemang och kulturella tillställningar.
- Kommunala konstutbildningar och konstskolor.
- Dramaprojekt inom grundskolor och högskolor.
- Hälsoinstitutioner och organisationer (drama-arbete inom terapi-inrättningar)
- Museer
- Dramaarbete inom det sociala området, t.ex. fängelser, integrationsarbete med ungdomar, immigranter, seniorer, mm.
- Kommunikationsträning och träning av sociala färdigheter.
- Företag (Teatermässiga metoder för forskning och föreställningar i samarbete med företagsvärlden, utveckling av koncept för managementträning, medarbetarfortbildning.)
Kompetens
Enligt finsk lagstiftning är en person som har avlagt yrkeshögskoleexamen behörig för tjänster eller befattningar, där behörighetskravet är lägre högskoleexamen eller yrkeshögskoleexamen. I vissa fall innehåller behörighetskravet också ett krav på slutförda studier inom särskilt angivna studieområden. Examen omfattas av artikel 11 i direktiv 2005/36/EG av Europaparlamentets och Europarådets direktiv om erkännande av yrkeskvalifikationer, nivå d.
I studierna ingår 60 studiepoäng pedagogikstudier som ger behörighet för att undervisa inom den grundläggande konst undervisningen och det fria bildningsväsendet.
Lärandemål
Den studerande
- har både pedagogisk och konstnärlig spetskompetens inom scenkonstområdet.
- har under studietiden utvecklat sin kreativitet och sin egen personliga och konstnärliga profil.
- kan med sitt konstnärliga och pedagogiska arbete reagera på vår multikulturella samhällsstruktur med dess ständig föränderliga behov.
- kan arbeta mångkonstnärligt och utveckla teater- och dramapedagogiska projekt, kurser, workshops samt publikarbeten på ett brett arbetsfält för alla
tänkbara institutioner och åldersgrupper.
- söker fördomsfritt efter kreativa lösningar och är hela tiden intresserad av att
följa med och utveckla arbetsfältet.
Välj mellan tajmning, struktur eller strukturerande vyn
Visa tajmningar för studier efter läsår, termin eller period
Kod | Kursnamn | Poäng (sp) | 2023-2024 | 2024-2025 | 2025-2026 | 2026-2027 | Höst 2023 | Vår 2024 | Höst 2024 | Vår 2025 | Höst 2025 | Vår 2026 | Höst 2026 | Vår 2027 | 1. / 2023 | 2. / 2023 | 3. / 2024 | 4. / 2024 | 5. / 2024 | 1. / 2024 | 2. / 2024 | 3. / 2025 | 4. / 2025 | 5. / 2025 | 1. / 2025 | 2. / 2025 | 3. / 2026 | 4. / 2026 | 5. / 2026 | 1. / 2026 | 2. / 2026 | 3. / 2027 | 4. / 2027 | 5. / 2027 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
GRU-3086 |
GRUNDSTUDIER
(Välj alla) |
30 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
UOKUÖ10AS-1020 |
Allmänna studier
(Välj alla) |
15 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
KU22IN01 | Introduktion till högskolestudier | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | ||||||||||||||||||||||||||||
KU22SV01 | Svenska | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | ||||||||||||||||||||||||||||
YH10SV01-M | Svenska - muntliga kunskaper | 0 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
YH10SV01-S | Svenska - skriftliga kunskaper | 0 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
KU22FI01 | Finska | 3 | 3 | 3 | 1 | 1 | 1 | |||||||||||||||||||||||||||
YH10FI01-M | Finska - muntliga kunskaper | 0 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
YH10FI01-S | Finska - skriftliga kunskaper | 0 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
KU22EN01 | Engelska | 3 | 3 | 3 | 1 | 1 | 1 | |||||||||||||||||||||||||||
MU22FM01 | Forskningsmetodik | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | ||||||||||||||||||||||||||||
UOKUÖ10BS-1004 |
Branschspecifika studier
(Välj alla) |
15 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
DI17BS01 | Leken som teaterns grund | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | ||||||||||||||||||||||||||||
DI17BS02 | Teater -och dramahistoria | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | ||||||||||||||||||||||||||||
DI17BS03 | Företagsamhet | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | 0.8 | 0.8 | 0.5 | 0.5 | 0.5 | ||||||||||||||||||||||||
DI17BS04 | Kulturkunskap | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | ||||||||||||||||||||||||||||
YRK-3065 |
YRKESSTUDIER
(Välj alla) |
153 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
DITE-1004 |
Teaterstudier
(Välj alla) |
79 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
SP19SK01 | Grundutbildning i skådespelarkonst 1 | 10 | 10 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | 1.7 | 1.7 | 1.7 | ||||||||||||||||||||||||
SP19SK02 | Grundutbildning i skådespelarkonst 2 | 8 | 8 | 4 | 4 | 2 | 2 | 1.3 | 1.3 | 1.3 | ||||||||||||||||||||||||
DI17TE01 | Röst och text | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | ||||||||||||||||||||||||||||
DI17TE03 | Scenteknik | 4 | 4 | 1.6 | 2.4 | 0.8 | 0.8 | 0.8 | 0.8 | 0.8 | ||||||||||||||||||||||||
DI17TE04 | Scenframställning 1 | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | ||||||||||||||||||||||||||||
DI17TE05 | Scenframställning 2 | 10 | 10 | 10 | 3.3 | 3.3 | 3.3 | |||||||||||||||||||||||||||
DI17TE09 | Scenframställning 3 | 4 | 4 | 4 | 1.3 | 1.3 | 1.3 | |||||||||||||||||||||||||||
DI17TE10 | Scenframställning 4 | 10 | 10 | 10 | 3.3 | 3.3 | 3.3 | |||||||||||||||||||||||||||
DI17TE07 | Regi 1 | 7 | 7 | 7 | 2.3 | 2.3 | 2.3 | |||||||||||||||||||||||||||
DI17TE12 | Regi 2 | 8 | 8 | 8 | 2.7 | 2.7 | 2.7 | |||||||||||||||||||||||||||
DI17TE08 | Dramaturgiskt skrivande | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | ||||||||||||||||||||||||||||
DI17TE11 | Mask och clown | 5 | 5 | 2 | 3 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | ||||||||||||||||||||||||
DI17TE13 | Fysisk teater | 3 | 3 | 3 | 1 | 1 | 1 | |||||||||||||||||||||||||||
DIRÖ-1004 |
Rörelsestudier
(Välj alla) |
19 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
DI17RÖ01 | Röst och rörelse | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | ||||||||||||||||||||||||||||
DI17RÖ02 | Rörelse 1 | 4 | 4 | 4 | 1.3 | 1.3 | 1.3 | |||||||||||||||||||||||||||
DI17RÖ03 | Rörelse 2 | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | ||||||||||||||||||||||||||||
DI17RÖ04 | Rörelse 3 | 4 | 4 | 4 | 1.3 | 1.3 | 1.3 | |||||||||||||||||||||||||||
DI17RÖ05 | Rörelse 4 | 4 | 4 | 4 | 1.3 | 1.3 | 1.3 | |||||||||||||||||||||||||||
DIPD-1004 |
Pedagogiska studier för scenkonstpedagoger
(Välj alla) |
55 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
MS17PD-1009 |
Pedagogiska studier för lärare, grundstudier
(Välj alla) |
20 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
MS22PD01 | Pedagogikens sociologi | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||||||||||||||||||
MS22PD02 | Pedagogikens psykologi | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||||||||||||||||||
MS22PD08 | Specialpedagogik och inkludering | 5 | 5 | 5 | 1.7 | 1.7 | 1.7 | |||||||||||||||||||||||||||
MS22PD04 | Didaktik I | 5 | 5 | 5 | 1.7 | 1.7 | 1.7 | |||||||||||||||||||||||||||
DIFPD-1004 |
Pedagogiska studier för lärare, ämnesstudier
(Välj alla) |
35 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
DI17PD05 | Ämnespedagogik med fokus på drama: Konventioner och arbetssätt | 5 | 5 | 5 | 1.7 | 1.7 | 1.7 | |||||||||||||||||||||||||||
DI17PD06 | Ämnesdidaktisk teori och praktik med fokus på barn och unga: Undervisningsövning 1 | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||||||||||||||||||
DI17PD07 | Ämnesdidaktisk teori och praktik med fokus på professionell teater: Konstnärligt ledarskap 1 | 5 | 5 | 5 | 1.7 | 1.7 | 1.7 | |||||||||||||||||||||||||||
DI17PD08 | Ämnespedagogik med fokus på tillämpad teater, ungdomar och vuxna (TUI) | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | 1.3 | 1.3 | 0.8 | 0.8 | 0.8 | ||||||||||||||||||||||||
DI17PD09 | Ämnesdidaktisk teori och praktik med fokus på professionell teater: Konstnärligt ledarskap 2 | 5 | 5 | 5 | 1.7 | 1.7 | 1.7 | |||||||||||||||||||||||||||
DI17PD10 | Ämnespedagogik med fokus på publikarbete | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||||||||||||||||||
DI17PD11 | Ämnesdidaktisk teori och praktik med fokus på specialgrupper: Undervisningsövning 2 | 5 | 5 | 5 | 1.7 | 1.7 | 1.7 | |||||||||||||||||||||||||||
VAL-123 |
VALFRIA STUDIER
(Välj poäng: 12) |
12 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
PRA-1112 |
PRAKTIK
(Välj alla) |
30 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
-------------PRA-1004 |
PRA-P
(Välj alla) |
30 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
MS22PR01 | Praktik 1: Ingår i pedagogiska studier för lärare, grundstudier | 5 | 5 | 5 | 1.7 | 1.7 | 1.7 | |||||||||||||||||||||||||||
SP19PR02 | Praktik 2 | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||||||||||||||||||
DI17PR03 | Praktik 3 | 10 | 10 | 10 | 5 | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||
DI17PR04 | Praktik 4 | 10 | 10 | 10 | 5 | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||
EXA-1114 |
EXAMENSARBETE
(Välj alla) |
15 | 15 | 15 | 7.5 | 7.5 | ||||||||||||||||||||||||||||
UMSSP19EXA01 | Examensarbete | 15 | 15 | 7.5 | 7.5 | 3.8 | 3.8 | 2.5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||||||||||||||
Totalt | 240 | 68 | 72 | 55 | 33 | 31.6 | 36.4 | 33 | 39 | 25 | 30 | 17.5 | 15.5 | 15.8 | 15.8 | 12.2 | 12.2 | 12.2 | 16.6 | 16.6 | 12.9 | 12.9 | 12.9 | 12.5 | 12.5 | 10 | 10 | 10 | 8.75 | 8.75 | 5.2 | 5.2 | 5.2 |
Antalet studiepoäng kan variera från läsår till läsår och termin till termin beroende på hur valfria och alternativa studier har tajmats.