Hoppa till innehåll

Specialpedagogik och inkluderingPoäng (5 sp)

Kod: MS22PD08

Poäng

5 op

Studieperiodens (kursens) lärandemål

Efter avslutad kurs ska den studerande:
• kunna definiera vad specialpedagogik är
• kunna reflektera kring inkludering, delaktighet, bemötande och människosyn
• utveckla en förståelse för mångfalden inom en grupp och ha grundläggande beredskap
att möta mångfald genom differentiering i gruppen
• ha grundläggande kunskap om olika nivåer av stödformer
• känna till möjliga samarbetsformer mellan lärare'

Allmänfärdigheter:
• utveckla förmågan till vetenskapligt och reflekterande tänkande
• samarbetsförmåga

Studieperiodens (kursens) innehåll

• kunskap om specialpedagogikens framväxt och funktion
• specialpedagogiken introduceras som vetenskaps- och verksamhetsområde från
småbarnspedagogik till gymnasiet
• kunskap om mångfald i daghems- och skolkontext
• grundläggande kunskap och beredskap för differentiering, samundervisning och
inkludering i daghem och skola
• studerande växer i sin förmåga att reflektera kring delaktighet, empati, bemötande och
människosyn i specialpedagogik.

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav

Läromaterial

Jakobsson, I-L., & Nilsson, I. (2019). Specialpedagogik och funktionsvariationer: att möta barn och unga med funktionsnedsättningar i en utvecklande miljö. Stockholm: Natur & Kultur. Kap. 1-6.
Kinge, E. (2015). Empati – Närvaro eller metod. Lund: Studentlitteratur. Mitchell, D. (2015). Inkludering i skolan. Undervisningsstrategier som fungerar. Stockholm. Natur och Kultur.
Sundqvist, C. (2014). Den samarbetande läraren. Lärarhandledning och samundervisning i skolan. Lund: Studentlitteratur, kap.1–2 och 7–8.
Takala, M. & Äikäs, A. (2020). Mahdoton inkluusio. Helsinki: PS Kustannus.
Aktuell lagstiftning
Övrig litteratur enligt föreläsarens anvisningar

Mer information

Examinationsformer: Tentamen och skriftliga uppgifter

Anmälningstid

02.12.2023 - 31.12.2023

Tajmning

01.01.2024 - 31.07.2024

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Jakobstad

Undervisningsspråk
  • Svenska
Lärare
  • Camilla Björk-Åman
Lärare

Camilla Björk-Åman

Grupper
  • UMS22DMP-J
    Musikpedagog (YH), h22, dagstudier
  • UMS23DMP-J
    Musikpedagog (YH), h23, dagstudier
  • UMS23DSP-J
    Scenkonstpedagog (YH), ht23, dagstudier

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska den studerande:
• kunna definiera vad specialpedagogik är
• kunna reflektera kring inkludering, delaktighet, bemötande och människosyn
• utveckla en förståelse för mångfalden inom en grupp och ha grundläggande beredskap
att möta mångfald genom differentiering i gruppen
• ha grundläggande kunskap om olika nivåer av stödformer
• känna till möjliga samarbetsformer mellan lärare'

Allmänfärdigheter:
• utveckla förmågan till vetenskapligt och reflekterande tänkande
• samarbetsförmåga

Innehåll

• kunskap om specialpedagogikens framväxt och funktion
• specialpedagogiken introduceras som vetenskaps- och verksamhetsområde från
småbarnspedagogik till gymnasiet
• kunskap om mångfald i daghems- och skolkontext
• grundläggande kunskap och beredskap för differentiering, samundervisning och
inkludering i daghem och skola
• studerande växer i sin förmåga att reflektera kring delaktighet, empati, bemötande och
människosyn i specialpedagogik.

Vitsordsskala

H-5

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav

Tilläggsuppgifter

Examinationsformer: Tentamen och skriftliga uppgifter