Service designPoäng (5 sp)
Kod: FEKÅ19MK05
Poäng
5 op
Studieperiodens (kursens) lärandemål
Studerande:
- kan utforma tjänsteerbjudanden och utveckla tjänster i ett mångprofessionellt perspektiv.
- inser kopplingen mellan service design, affärs- och verksamhetsutveckling.
- förstår hur service design kan producera mervärde för kunden.
- känner till metoder för service design och kan använda dem i sitt arbete på ett innovativt och kreativt sätt.
Studieperiodens (kursens) innehåll
Se kursförverkligande för mer information
Förkunskapskrav
Se kursförverkligande för mer information
Bedömningskriterier, tillräcklig (1)
Se kursförverkligande för mer information
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Se kursförverkligande för mer information
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Se kursförverkligande för mer information
Bedömningskriterier, godkänt/underkänt
Se kursförverkligande för mer information
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Se kursförverkligande för mer information
Mera information
Se kursförverkligande för mer information
Anmälningstid
01.12.2023 - 18.02.2024
Tajmning
19.02.2024 - 28.04.2024
Antal studiepoäng
5 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för företagsekonomi
Undervisningsspråk
- Englanti
Antal studerande (min. - max.)
0 - 80
Utbildning
- Utbildning i företagsekonomi
Lärare
- Timo Kerke
- Annemari Andrésen
- Maria Westerlund
Grupper
-
FEK21D-ÅTradenom (YH), h21, dagstudier, Åbo
Lärandemål
Studerande:
- kan utforma tjänsteerbjudanden och utveckla tjänster i ett mångprofessionellt perspektiv.
- inser kopplingen mellan service design, affärs- och verksamhetsutveckling.
- förstår hur service design kan producera mervärde för kunden.
- känner till metoder för service design och kan använda dem i sitt arbete på ett innovativt och kreativt sätt.
Innehåll
Se kursförverkligande för mer information
Tid och plats
Våren 2024, Campus Åbo.
Närstudietillfällen enligt följande:
Introduktion till tjänstedesign:
19.2.2024 kl. 13.15 - 15, klassrum 101
26.2.2024 kl. 13.15 - 15, klassrum 101
4.3.2024 kl. 13.15 - 15, klassrum 101
11.3.2024 Gästföreläsning Hanna Luotola, If
25.3.2024 kl. 13.15 - 15, klassrum 101
Design jam 4.4.2024 kl. 9-16
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Polaine, A., Reason, B. & Lövlie, L. 2013. Service Design. From Insight to Implementation.
Stickdorn, M. & Schneider, J. 2013.This is Service Design Thinking. John Wiley & Sons.
Stickdorn, M., Hormess, M., Lawrence, A. & Schneider, J. 2018. This is Service Design Doing. O'Reilly. Delar av boken är fritt tillgängliga på webben.
Tuulaniemi, J. 2013. Palvelumuotoilu.
Undervisningsmetoder
- träningar
- föreläsningar
- verkstäder och övningsuppgifter
- tjänstedesignprojekt för en uppdragsgivare /examensarbetet
- reflektioner i valfritt format
Innehåll:
Introduktion till tjänstedesign
- grunderna till Design Thinking
- tjänstedesignprocessen
- tjänstedesignmetoder och -verktyg
- design jam
Praktik- och arbetslivssamarbete
Projektuppdrag för olika uppdragsgivare
Studerandes tidsanvändning och belastning
Introduktion till tjänstedesign, 3 sp
- närtillfällen och självstudier 1,5 sp
- närvaro på träningar 1,5 sp
-reflektioner i valfritt format
Projektarbete, 2 sp
- inkl design jam
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Se kursförverkligande för mer information
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Se kursförverkligande för mer information
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Se kursförverkligande för mer information
Bedömningskriterier, godkänt/underkänt
Se kursförverkligande för mer information
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Komplettering (omtentamensmöjlighet)
-En studerande som inte fått godkänt vitsord i en studiehelhet eller kurs, erbjuds minst två (2) tillfällen för omtagning av tentamen eller komplettering av prestationer. Som omtagningar räknas också de tillfällen då den studerande uteblir från fastställda tillfällen för omtagning.
-En studerande som inte fått godkänt vitsord i en studiehelhet eller kurs, och som inte inom utsatt tid gjort nödvändiga kompletteringar eller blivit godkänd i kursen på basen av omtagning av tentamen, skall avlägga studiehelheten eller kursen på nytt.
Omtentamensdatum
- Inlämningskompletteringar bör ske under de tre följande aktiva studiemånaderna (flexibel lösning) ; 9-12, 1-4
- Uteblivna korspollineringar bör ske enligt samma princip som inlämningskompletteringar
- Försenade inlämningar bedöms -1 vitsord (den enskilda uppgiften)
Höjande av vitsord inom ett år
-En studerande har rätt att en gång försöka höja vitsordet för en studiehelhet eller kurs som bedömts med godkänt vitsord (1–5) inom 12 månader från prestationsdatumet enligt yrkeshögskolans anvisningar.
Underkänd (0)
Kvantitet: uppgifterna och projektarbetet är inte slutförda och,
Kvalitet: minimikraven för innehåll uppfylls inte.
Försenade inlämningar bedöms -1 vitsord (den enskilda uppgiften)
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Tillfredsställande 1:
Man ser att du har läst rätt teori och förstått ämnet. Du har kunnat utnyttja teorin i uppgifterna och projektarbetet. Inlämningsarbetet har en bra struktur.
Aktivt deltagande.
Synnerligen tillfredställande 2:
Du använder dig av rätt terminologi med tanke på kursens kompetenser. Du förstår teorin och dess användbarhet i uppgifterna och projektarbetet.
Aktivt deltagande.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Goda 3:
Du förstår teorin och kan tillämpa den och olika metoder i uppgifterna och projektarbetet.
Aktivt deltagande.
Synnerligen goda 4:
Du kan knyta teorin till praktiken, reflektera och implementera olika metoder i uppgifterna och projektarbetet.
Mycket aktivt deltagande.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Berömliga 5:
Du kan bidra med egen tillämpning, relatera till större sammanhang och ge nya lösningar.
Mycket aktivt deltagande.
Förkunskapskrav
Se kursförverkligande för mer information
Tilläggsuppgifter
Se kursförverkligande för mer information
Anmälningstid
01.12.2022 - 27.02.2023
Tajmning
21.02.2023 - 31.07.2023
Antal studiepoäng
5 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för företagsekonomi
Undervisningsspråk
- Englanti
Utbildning
- Utbildning i företagsekonomi
Lärare
- Emma Vironmäki
- Marika Nygårdas
Grupper
-
FEK20D-ÅTradenom (YH), h20, dagstudier, Åbo
Lärandemål
Studerande:
- kan utforma tjänsteerbjudanden och utveckla tjänster i ett mångprofessionellt perspektiv.
- inser kopplingen mellan service design, affärs- och verksamhetsutveckling.
- förstår hur service design kan producera mervärde för kunden.
- känner till metoder för service design och kan använda dem i sitt arbete på ett innovativt och kreativt sätt.
Innehåll
Se kursförverkligande för mer information
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Se kursförverkligande för mer information
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Se kursförverkligande för mer information
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Se kursförverkligande för mer information
Bedömningskriterier, godkänt/underkänt
Se kursförverkligande för mer information
Förkunskapskrav
Se kursförverkligande för mer information
Tilläggsuppgifter
Se kursförverkligande för mer information