ForskningsmetodikPoäng (3 sp)
Kod: BYR22FM01
Poäng
3 op
Studieperiodens (kursens) lärandemål
Den studerande skall känna till att det finns olika former av kunskapssyn och de vanligaste forskningsmetoder inom några olika vetenskapsområden. Den studerande ska kunna utveckla och precisera problemställningar, och förankra detta i en ingenjörsmässig referensram av tidigare praktisk och teoretisk kunskap inom sitt kompetensområde. Dessutom ska den studerande kunna göra upp en plan för ett eget forsknings- eller utvecklingsarbete och bedöma dylika arbetens och forskningsrapporters kvaliteter.
Studieperiodens (kursens) innehåll
Introduktion till forskningsmetodiken
Vetenskapens historia och metodutveckling
Grundbegrepp inom modern forskningsmetodik
Forskningsprocessens olika delar
Kvalitativ och kvantitativ metod
Forskningsetiska krav
Examensarbetets betydelse i högskolestudierna
Analys av tidigare examensarbeten
Novias regler för examensarbetet
Att genomföra lärdomsprovet i praktiken
Informationssökning och källor
Skrivanvisningar
Bedömningsgrunder för lärdomsprovet
Förkunskapskrav
Kurserna Introduktion till högskolestudier och Svenska eller motsvarande kunskaper
Bedömningskriterier, godkänt/underkänt
50% i tentamen för godkänt vitsord samt samtliga övningar godkända och presentationen är godkänd.
Anmälningstid
01.12.2024 - 21.01.2025
Tajmning
21.01.2025 - 25.04.2025
Antal studiepoäng
3 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för teknik och sjöfart
Verksamhetspunkt
Ekenäs, Raseborgsvägen 9
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning i byggnads- och samhällsteknik, ingenjör
- Utbildning i byggnads- och samhällsteknik, byggmästare
Lärare
- Mats Lindholm
Grupper
-
BYS22D-EIngenjör (YH), byggnads- och samhällsteknik, 2022, dagstudier, Ekenäs
-
BYB22D-EByggmästare (YH), h22,dagstudier
Lärandemål
Den studerande skall känna till att det finns olika former av kunskapssyn och de vanligaste forskningsmetoder inom några olika vetenskapsområden. Den studerande ska kunna utveckla och precisera problemställningar, och förankra detta i en ingenjörsmässig referensram av tidigare praktisk och teoretisk kunskap inom sitt kompetensområde. Dessutom ska den studerande kunna göra upp en plan för ett eget forsknings- eller utvecklingsarbete och bedöma dylika arbetens och forskningsrapporters kvaliteter.
Innehåll
Introduktion till forskningsmetodiken
Vetenskapens historia och metodutveckling
Grundbegrepp inom modern forskningsmetodik
Forskningsprocessens olika delar
Kvalitativ och kvantitativ metod
Forskningsetiska krav
Examensarbetets betydelse i högskolestudierna
Analys av tidigare examensarbeten
Novias regler för examensarbetet
Att genomföra lärdomsprovet i praktiken
Informationssökning och källor
Skrivanvisningar
Bedömningsgrunder för lärdomsprovet
Tid och plats
På Campus Raseborg period 3-4 (januari-april) våren 2024
Studiematerial och rekommenderad litteratur
- Yrkeshögskolan Novias processbeskrivning för examensarbete och bedömningskriterier för lärdomsprov
- Yrkeshögskolan Novias skrivanvisningar för examensarbete och snabbguide till källhantering
- Forskningsetiska delegationen. 2012. God vetenskaplig praxis och handläggning av misstankar om avvikelser från den i Finland. http://www.tenk.fi/sites/tenk.fi/files/HTK_ohje_2012.pdf
- Patel & Davidson. 1994. Forskningsmetodikens grunder. Att planera, genomföra och rapportera en undersökning.
- Urkund, Plagiathandboken http://static.urkund.com/manuals/URKUND_Plagiarism_Handbook_SE.pdf
- Övrig aktuell yrkesområdesrelaterad referenslitteratur och material som finns tillgängligt på Moodle
Undervisningsmetoder
Lektioner, inlämningsuppgifter, presentationer och deltagande som åhörare i äldre studerandes examensarbetsseminarier.
Studerandes tidsanvändning och belastning
Lektioner med föreläsninigar, seminarier och handledda övningar 32 h
Självstudier, övningsarbeten och hemtent på egen tid 48 h
Bedömningskriterier, godkänt/underkänt
Godkända övningsuppgifter och hemtent. Kursen bedöms enligt skalan godkänd/underkänd
Vitsordsskala
Godkänd/Underkänd
Bedömningskriterier, godkänt/underkänt
50% i tentamen för godkänt vitsord samt samtliga övningar godkända och presentationen är godkänd.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Kursen bedöms på basen av en individuell hemtent och övningsarbete
Förkunskapskrav
Kurserna Introduktion till högskolestudier och Svenska eller motsvarande kunskaper
Anmälningstid
01.12.2023 - 31.12.2023
Tajmning
01.01.2024 - 26.04.2024
Antal studiepoäng
3 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för teknik och sjöfart
Verksamhetspunkt
Ekenäs, Raseborgsvägen 9
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning i byggnads- och samhällsteknik, ingenjör
- Utbildning i byggnads- och samhällsteknik, byggmästare
Lärare
- Mats Lindholm
Grupper
-
BYB21D-EByggmästare (YH), h21,dagstudier
-
BYS21D-EIngenjör (YH), byggnads- och samhällsteknik, 2021, dagstudier, Ekenäs
Lärandemål
Den studerande skall känna till att det finns olika former av kunskapssyn och de vanligaste forskningsmetoder inom några olika vetenskapsområden. Den studerande ska kunna utveckla och precisera problemställningar, och förankra detta i en ingenjörsmässig referensram av tidigare praktisk och teoretisk kunskap inom sitt kompetensområde. Dessutom ska den studerande kunna göra upp en plan för ett eget forsknings- eller utvecklingsarbete och bedöma dylika arbetens och forskningsrapporters kvaliteter.
Innehåll
Introduktion till forskningsmetodiken
Vetenskapens historia och metodutveckling
Grundbegrepp inom modern forskningsmetodik
Forskningsprocessens olika delar
Kvalitativ och kvantitativ metod
Forskningsetiska krav
Examensarbetets betydelse i högskolestudierna
Analys av tidigare examensarbeten
Novias regler för examensarbetet
Att genomföra lärdomsprovet i praktiken
Informationssökning och källor
Skrivanvisningar
Bedömningsgrunder för lärdomsprovet
Tid och plats
På Campus Raseborg period 3-4 (januari-april) våren 2024
Studiematerial och rekommenderad litteratur
- Yrkeshögskolan Novias processbeskrivning för examensarbete och bedömningskriterier för lärdomsprov
- Yrkeshögskolan Novias skrivanvisningar för examensarbete och snabbguide till källhantering
- Forskningsetiska delegationen. 2012. God vetenskaplig praxis och handläggning av misstankar om avvikelser från den i Finland. http://www.tenk.fi/sites/tenk.fi/files/HTK_ohje_2012.pdf
- Patel & Davidson. 1994. Forskningsmetodikens grunder. Att planera, genomföra och rapportera en undersökning.
- Urkund, Plagiathandboken http://static.urkund.com/manuals/URKUND_Plagiarism_Handbook_SE.pdf
- Övrig aktuell yrkesområdesrelaterad referenslitteratur och material som finns tillgängligt på Moodle
Undervisningsmetoder
Lektioner, inlämningsuppgifter, presentationer och deltagande som åhörare i äldre studerandes examensarbetsseminarier.
Studerandes tidsanvändning och belastning
Lektioner med föreläsninigar, seminarier och handledda övningar 32 h
Självstudier, övningsarbeten och hemtent på egen tid 48 h
Bedömningskriterier, godkänt/underkänt
Godkända övningsuppgifter och hemtent. Kursen bedöms enligt skalan godkänd/underkänd
Vitsordsskala
Godkänd/Underkänd
Bedömningskriterier, godkänt/underkänt
50% i tentamen för godkänt vitsord samt samtliga övningar godkända och presentationen är godkänd.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Kursen bedöms på basen av en individuell hemtent och övningsarbete
Förkunskapskrav
Kurserna Introduktion till högskolestudier och Svenska eller motsvarande kunskaper