Hoppa till innehåll

Grafisk programmeringPoäng (3 sp)

Kod: ELA18DS02

Poäng

3 op

Studieperiodens (kursens) lärandemål

I denna kurs lär sig den studerande hur man skapar 2D och 3D modeller för visualisering. I kursen lär man sig också den bakomliggande matematiken som behövs för att kunna programmera och implementera visuella system.

Studieperiodens (kursens) innehåll

- 3D matematik
- Visualiseringsverktyg
- Modellering
- Simulationmodellering och programmering

Förkunskapskrav

Alla matematik -och programmeringskurser.

Bedömningskriterier, tillräcklig (1)

Förstå visualiserings matematiken för både 2D och 3D.
Kan göra enkla visualiseringar med hjälp av programvara.
Grundkunskaper hur man använder programvara för att design grafiska element. Förstår sig på interaktiva element.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Kan tillämpa beräkningsmodeller för visualisering.
Kan modifiera och underhålla program för visualisering.
Kan producera nya grafiska element och visualiserings artefakter. Kan skapa interaktiva element via skript eller verktyg.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Kan utveckla och förändra beräkningsmodeller för givna problem.
Kan utveckla ny programvara för specifika nya visualiseringsbehov.
Kan konstruera AR/VR baserade grafiska element och programmera nya interaktiva element.

Läromaterial

Se kursens gällande förverkligande.

Anmälningstid

30.11.2023 - 14.01.2024

Tajmning

15.01.2024 - 17.04.2024

Antal studiepoäng

3 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för teknik och sjöfart

Verksamhetspunkt

Vasa, Wolffskavägen 33

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning i el- och automationsteknik
Lärare
  • Kaj Wikman
Lärare

Ronnie Sundsten

Grupper
  • ELA21-I (Storlek: 30. Öppet universitet: 0.)
Grupper
  • ELA21D-V
    Ingenjör (YH), el- och automationsteknik, 2021, dagstudier
Smågrupper
  • ELA21-I

Lärandemål

I denna kurs lär sig den studerande hur man skapar 2D och 3D modeller för visualisering. I kursen lär man sig också den bakomliggande matematiken som behövs för att kunna programmera och implementera visuella system.

Innehåll

- 3D matematik
- Visualiseringsverktyg
- Modellering
- Simulationmodellering och programmering

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Förstå visualiserings matematiken för både 2D och 3D.
Kan göra enkla visualiseringar med hjälp av programvara.
Grundkunskaper hur man använder programvara för att design grafiska element. Förstår sig på interaktiva element.

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Kan tillämpa beräkningsmodeller för visualisering.
Kan modifiera och underhålla program för visualisering.
Kan producera nya grafiska element och visualiserings artefakter. Kan skapa interaktiva element via skript eller verktyg.

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Kan utveckla och förändra beräkningsmodeller för givna problem.
Kan utveckla ny programvara för specifika nya visualiseringsbehov.
Kan konstruera AR/VR baserade grafiska element och programmera nya interaktiva element.

Förkunskapskrav

Alla matematik -och programmeringskurser.

Anmälningstid

01.12.2022 - 16.01.2023

Tajmning

16.01.2023 - 19.03.2023

Antal studiepoäng

3 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för teknik och sjöfart

Verksamhetspunkt

Vasa, Wolffskavägen 33

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning i el- och automationsteknik
Lärare
  • Kaj Wikman
Lärare

Ronnie Sundsten

Grupper
  • ELA20-I (Storlek: 30. Öppet universitet: 0.)
Grupper
  • ELA20D-V
    Ingenjör (YH), el- och automationsteknik, h20, dagstudier
Smågrupper
  • ELA20-I

Lärandemål

I denna kurs lär sig den studerande hur man skapar 2D och 3D modeller för visualisering. I kursen lär man sig också den bakomliggande matematiken som behövs för att kunna programmera och implementera visuella system.

Innehåll

- 3D matematik
- Visualiseringsverktyg
- Modellering
- Simulationmodellering och programmering

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Förstå visualiserings matematiken för både 2D och 3D.
Kan göra enkla visualiseringar med hjälp av programvara.
Grundkunskaper hur man använder programvara för att design grafiska element. Förstår sig på interaktiva element.

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Kan tillämpa beräkningsmodeller för visualisering.
Kan modifiera och underhålla program för visualisering.
Kan producera nya grafiska element och visualiserings artefakter. Kan skapa interaktiva element via skript eller verktyg.

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Kan utveckla och förändra beräkningsmodeller för givna problem.
Kan utveckla ny programvara för specifika nya visualiseringsbehov.
Kan konstruera AR/VR baserade grafiska element och programmera nya interaktiva element.

Förkunskapskrav

Alla matematik -och programmeringskurser.