Hoppa till innehåll

Evidensbaserad grundvårdPoäng (7 sp)

Kod: USS22IV05

Poäng

7 op

Studieperiodens (kursens) lärandemål

Studerande:
- kan i ett interprofessionellt team planera, utföra, utvärdera, dokumentera och rapportera klientcentrerad/personcentrerad grundvård i samarbete med patienten och närstående samt påvisar ett reflektivt och etiskt förhållningssätt i vården
- har grundkompetens inom kliniskt vårdarbete och har kunskap i evidensbaserade hållbara vårdmetoder inom grundvården och kan tillämpa dem i patientens helhetsvård
- kan utföra kliniska undersökningar och funktionsmätningar
- behärskar livräddande första hjälp

Studieperiodens (kursens) innehåll

Vårdprocessen (vårdbehov, vårdmål, vårdhandlingar och utvärdering)

Beslutsfattande från den egna professionens perspektiv

Etik

Hållbar vård (klimat- och miljöfrågor, framtidsperspektiv)

Fysisk, social och symbolisk miljö

Patientens och närståendes delaktighet i vården

De vanligaste åtgärderna inom grundvården: bäddning och förebyggande av sänglägeskomplikationer, patientens personliga hygien, näring och utsöndring
Sårvård, kroniska sår

Hjälpmedel

Patient- och klientsäkerhet

Aseptik

Vitalfunktioner, mätningar och undersökningar

Livräddande första hjälpen

Förkunskapskrav

Inget

Anmälningstid

05.12.2024 - 20.04.2025

Tajmning

21.04.2025 - 20.06.2025

Antal studiepoäng

7 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning till sjukskötare
  • Utbildning till hälsovårdare
Lärare
  • Josephine Åberg
  • Jaana-Sofia Tengström
Lärare

Josephine Åberg

Grupper
  • USS242D-Å
    Sjukskötare (YH), h24, dagstudier, Åbo

Lärandemål

Studerande:
- kan i ett interprofessionellt team planera, utföra, utvärdera, dokumentera och rapportera klientcentrerad/personcentrerad grundvård i samarbete med patienten och närstående samt påvisar ett reflektivt och etiskt förhållningssätt i vården
- har grundkompetens inom kliniskt vårdarbete och har kunskap i evidensbaserade hållbara vårdmetoder inom grundvården och kan tillämpa dem i patientens helhetsvård
- kan utföra kliniska undersökningar och funktionsmätningar
- behärskar livräddande första hjälp

Innehåll

Vårdprocessen (vårdbehov, vårdmål, vårdhandlingar och utvärdering)

Beslutsfattande från den egna professionens perspektiv

Etik

Hållbar vård (klimat- och miljöfrågor, framtidsperspektiv)

Fysisk, social och symbolisk miljö

Patientens och närståendes delaktighet i vården

De vanligaste åtgärderna inom grundvården: bäddning och förebyggande av sänglägeskomplikationer, patientens personliga hygien, näring och utsöndring
Sårvård, kroniska sår

Hjälpmedel

Patient- och klientsäkerhet

Aseptik

Vitalfunktioner, mätningar och undersökningar

Livräddande första hjälpen

Tid och plats

Våren 2025, YH Novia, Åbo.

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Kursböcker:
Edberg &Wijk 2019 Omvårnadens grunder, hälsa och ohälsa. kap. 3, 6, 7, 11-23
Boman, L et al 2020. Medicinsk teknik. Teori, planering och genomförande. Valda delar.
Klang et.al.2014. Sjuksköterskans omvårdnadskunnade. En praktisk och teoretisk grundbok. Pearson. Valda delar
Iivanainen & Syväoja. 2016. Hoida ja kirjaa. Sanoma pro. Valda delar
Ekman I (red). 2020 (eller äldre version). Personcentrering inom hälso och sjukvård.
Databaser ( främst: Tervysportti och Vårdhandboken)

Övrig litteratur:
Boman,L. & Wikström,C. 2019. Medicinsk teknik. Teori, planering och genomförande.
Gottlieb, B. 2013. Strengths-Based Nursing Care. s 15-34, 146, 170-171, 313-349 (finns som e-bok)
Hewitt-Taylor. 2018. Personcentrerad vård i praktiken.
Friberg, F et al. 2019.Omvårdnadens grunder. Perspektiv och förhållningssätt. Kap 14-17, 21-25.

Joninen & Virkkunen. 2018. Handbok för strukturerad dokumentation av patientuppgifter, Del 1. THL
Nykänen P. & Junttila K. 2012. Raportti 40. Hoitotyön moniammatillisen kirjaamisen asiantuntijaryhmän loppuraportti.THL. https://www.julkari.fi/handle/10024/90814
Potilasasiakirjojen laatiminen ja käsittely. Opas terveydenhuollolle. Stm 2012. https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/handle/10024/72897
Kinnunen, et al. 2020. Manual FinCC 4.0 för klassificeringshelheten FinCCFinnCC Vårdbehov 4.0. THL.

Artiklar och databas

Undervisningsmetoder

Självstudier
Föreläsningar
Simulationer obligatoriks närvaro
Smågruppsarbete (distans)
Reflektionsdagbok
Examinationer

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Reflektionsdagbok lämnas in på Moodle inför varje flipped lektion / simulation
Simulation
Första hjälp,
Praktisk examination juni /2025 i form av filmning
Skriftlig individuell examination juni. Omtagningstillfälle: augusti och september 2025
Närmare information på kursens Moodle sida

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Diskussionsanteckningar
Smågruppsarbete
Simulationer
Praktisk examination
Individuell skriftlig examination
Förstahjälp

Studerandes tidsanvändning och belastning

Självstudier inför examination 60 h
Självstudier, smågruppsarbete, reflektionsdagbok - inför varje simulation 70 h
Interaktiva föreläsningar och flipped lektion på campus 20 h
Simulation: 25 h
Första hjälp övning: 3 h
Studiebesök: 2 h
Praktisk examination: 2h - filmning av case

Examination: 4h
Tystandsplikt - inlämning

Livräddande första hjälpen 0,25 sp
Skriftlig individuell tentamen 2.5. sp
Simulering 1 sp
Refleksionsdagbok 2.25 sp
Praktisk examination 1 sp
Självstudier (moodle) och föreläsningar

Tilläggsuppgifter för studerande

Ev. anhållan om validering lämnas in till Josephine Åberg via e-ahot före den 30.4.2025

Vitsordsskala

H-5

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

1. Obligatorisk närvaro under smågruppsarbete (distans), flippedlektion och simulationer . Bedöms: GK/UK.

2. Livräddande första hjälp övningar obligatorisk närvaro GK/UK.

3. Inom utsatt tid inlämnade individuella reflektionsdagböcker GK/UK Skriftlig respons på Moodle

4. Praktisk examination bedöms i skalan GK/UK, enligt följande kriterier:
För godkänt bör studerande påvisa evidensbaserade kunskaper och färdigheter gällande kliniska undersökningar, funktionsmätningar och vårdmetoder inom grundvården. Studerandes åtgärder och agerande äventyrar inte patientsäkerheten. Muntlig respons efter examinationen.

Alla inlämningar plagiatkontrolleras i Urkund via Moodle

5. Skriftlig examination bedöms i skalan 0-5 enligt följande kriterier:
Studerande påvisar evidensbaserade kunskaper och färdigheter gällande patientens vårdprocess, kliniska undersökningar, funktionsmätningar, förebyggande och patientcentrerade vårdmetoder inom grundvården. Studerande förstår betydelsen av interprofessionellt arbete inom grundvården. Skriftlig respons och utvärdering på Moodle

6. Tystnadsplikt - inlämning på Moodle

Underkänd (0)

Studerande når inte upp till kriterier för tillfredställande nivå.

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Nöjaktig nivå:
Studerande kan beskriva patientens vårdprocess och sjukskötarens uppgifter inom grundvården men har svårt att relatera de olika delarna av processen till varandra och sjukskötarens uppgifter. Studerande nämner etik och patientsäkerhet, egna reflektioner fattas.
Studerande har ytliga kunskaper i grundvård, kliniska undersökningar, funktionsmätningar, förebyggande och patientcentrerade vårdmetoder och tillämpningen är svag.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande kan beskriva patientens vårdprocess och sjukskötarens uppgifter. Studerande beaktar etik, patientsäkerhet och kan i viss mån göra egna reflektioner.
Studerande har grundläggande kunskaper i grundvård, kliniska undersökningar, funktionsmätningar, förebyggande och patientcentrerade vårdmetoder och kan tillämpa dem i viss mån.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Studerande kan beskriva den patientens vårdprocess och relatera de olika delarna av processen till varandra och sjukskötarens uppgifter. Studerande beaktar mångsidigt etik, patientsäkerhet och kan göra egna mångsidiga reflektioner.
Studerande har djupa kunskaper i grundvård, kliniska undersökningar, funktionsmätningar, förebyggande och patientcentrerade vårdmetoder och kan tillämpa dem.

Förkunskapskrav

Inget

Anmälningstid

15.06.2024 - 09.09.2024

Tajmning

10.09.2024 - 31.01.2025

Antal studiepoäng

7 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning till sjukskötare
  • Utbildning till hälsovårdare
Lärare
  • Josephine Åberg
  • Emilia Kielo-Viljamaa
  • Hanna Limnell
Lärare

Emilia Kielo-Viljamaa

Grupper
  • USS24F-Å
    Sjukskötare (YH), h24, flerformsstudier, Åbo

Lärandemål

Studerande:
- kan i ett interprofessionellt team planera, utföra, utvärdera, dokumentera och rapportera klientcentrerad/personcentrerad grundvård i samarbete med patienten och närstående samt påvisar ett reflektivt och etiskt förhållningssätt i vården
- har grundkompetens inom kliniskt vårdarbete och har kunskap i evidensbaserade hållbara vårdmetoder inom grundvården och kan tillämpa dem i patientens helhetsvård
- kan utföra kliniska undersökningar och funktionsmätningar
- behärskar livräddande första hjälp

Innehåll

Vårdprocessen (vårdbehov, vårdmål, vårdhandlingar och utvärdering)

Beslutsfattande från den egna professionens perspektiv

Etik

Hållbar vård (klimat- och miljöfrågor, framtidsperspektiv)

Fysisk, social och symbolisk miljö

Patientens och närståendes delaktighet i vården

De vanligaste åtgärderna inom grundvården: bäddning och förebyggande av sänglägeskomplikationer, patientens personliga hygien, näring och utsöndring
Sårvård, kroniska sår

Hjälpmedel

Patient- och klientsäkerhet

Aseptik

Vitalfunktioner, mätningar och undersökningar

Livräddande första hjälpen

Tid och plats

Åbo, 10.9.2024-31.1.2025

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Kursböcker:
Edberg &Wijk 2019 Omvårnadens grunder, hälsa och ohälsa. kap. 3, 6, 7, 11-23
Klang et.al.2014. Sjuksköterskans omvårdnadskunnade. En praktisk och teoretisk grundbok. Pearson. Valda delar
Iivanainen & Syväoja. 2016. Hoida ja kirjaa. Sanoma pro. Valda delar
Ekman I (red). 2020 (eller äldre version). Personcentrering inom hälso och sjukvård.
Databaser ( främst: Tervysportti och Vårdhandboken)

Övrig litteratur:
Boman,L. & Wikström,C. 2019. Medicinsk teknik. Teori, planering och genomförande.
Gottlieb, B. 2013. Strengths-Based Nursing Care. s 15-34, 146, 170-171, 313-349 (finns som e-bok)
Hewitt-Taylor. 2018. Personcentrerad vård i praktiken.
Friberg, F et al. 2019.Omvårdnadens grunder. Perspektiv och förhållningssätt. Kap 14-17, 21-25.

Joninen & Virkkunen. 2018. Handbok för strukturerad dokumentation av patientuppgifter, Del 1. THL
Nykänen P. & Junttila K. 2012. Raportti 40. Hoitotyön moniammatillisen kirjaamisen asiantuntijaryhmän loppuraportti.THL. https://www.julkari.fi/handle/10024/90814
Potilasasiakirjojen laatiminen ja käsittely. Opas terveydenhuollolle. Stm 2012. https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/handle/10024/72897
Kinnunen, et al. 2020. Manual FinCC 4.0 för klassificeringshelheten FinCCFinnCC Vårdbehov 4.0. THL.

Artiklar och databas

Undervisningsmetoder

Självstudier
Föreläsningar/Workshopar (obligatorisk närvaro)
Simulationer (obligatorisk närvaro)
Smågruppsarbete (distans)
Reflektionsdagbok
Examinationer

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Reflektionsdagbok lämnas in på Moodle inför varje simulation (dvs. v.40, 45 & 48)
Simulation (vecka 40, 46 & 49)
Första hjälp (januari 2025)
Praktisk examination (filmning) (januari 2025) Omtagningstillfälle: Enligt överenskommelse med examinatorn
Skriftlig individuell examination (hemtentamen) (januari 2025). Omtagningstillfälle: Enligt överenskommelse med examinatorn

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Reflektionsdagbok
Simulationer
Praktisk examination
Individuell skriftlig examination
Förstahjälp

Studerandes tidsanvändning och belastning

Självstudier inför examination 80h
Självstudier, smågruppsarbete, reflektionsdagbok - inför varje simulation 70 h
Föreläsningar på campus ca. 12 h
Simulation: 16h
Första hjälp övning: 4h
Examination: 4h
Tystandsplikt - inlämning

Livräddande förstahjälpen 0,25 sp
Skriftlig individuell tentamen (hemtentamen) 2,5 sp
Simulering 1 sp
Refleksionsdagbok 2,25 sp
Praktisk examination 1 sp
Självstudier (moodle) och föreläsningar

Tilläggsuppgifter för studerande

Ev. anhållan om validering lämnas in till Emilia Kielo-Viljamaa via e-ahot före den 23.9.2024

Vitsordsskala

H-5

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

1. Obligatorisk närvaro under smågruppsarbete (distans) och simulationer. Bedöms: GK/UK.

2. Livräddande första hjälp övningar obligatorisk närvaro. Bedöms: GK/UK.

3. Inom utsatt tid inlämnade individuella reflektionsdagböcker. Bedöms: GK/UK Skriftlig respons på Moodle

4. Praktisk examination bedöms i skalan GK/UK, enligt följande kriterier:
För godkänt bör studerande påvisa evidensbaserade kunskaper och färdigheter gällande kliniska undersökningar, funktionsmätningar och vårdmetoder inom grundvården. Studerandes åtgärder och agerande äventyrar inte patientsäkerheten. Muntlig respons efter examinationen.

Alla inlämningar plagiatkontrolleras i Ouriginal via Moodle

5. Skriftlig examination bedöms i skalan 0-5 enligt följande kriterier:
Studerande påvisar evidensbaserade kunskaper och färdigheter gällande patientens vårdprocess, kliniska undersökningar, funktionsmätningar, förebyggande och patientcentrerade vårdmetoder inom grundvården. Studerande förstår betydelsen av interprofessionellt arbete inom grundvården. Skriftlig respons och utvärdering på Moodle

6. Tystnadsplikt - inlämning på Moodle

Underkänd (0)

Studerande når inte upp till kriterier för tillfredsställande nivå.

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Nöjaktig nivå:
Studerande kan beskriva patientens vårdprocess och sjukskötarens uppgifter inom grundvården men har svårt att relatera de olika delarna av processen till varandra och sjukskötarens uppgifter. Studerande nämner etik och patientsäkerhet, egna reflektioner fattas.
Studerande har ytliga kunskaper i grundvård, kliniska undersökningar, funktionsmätningar, förebyggande och patientcentrerade vårdmetoder och tillämpningen är svag.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande kan beskriva patientens vårdprocess och sjukskötarens uppgifter. Studerande beaktar etik, patientsäkerhet och kan i viss mån göra egna reflektioner.
Studerande har grundläggande kunskaper i grundvård, kliniska undersökningar, funktionsmätningar, förebyggande och patientcentrerade vårdmetoder och kan tillämpa dem i viss mån.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Studerande kan beskriva den patientens vårdprocess och relatera de olika delarna av processen till varandra och sjukskötarens uppgifter. Studerande beaktar mångsidigt etik, patientsäkerhet och kan göra egna mångsidiga reflektioner.
Studerande har djupa kunskaper i grundvård, kliniska undersökningar, funktionsmätningar, förebyggande och patientcentrerade vårdmetoder och kan tillämpa dem.

Förkunskapskrav

Inget

Anmälningstid

15.06.2024 - 04.09.2024

Tajmning

05.09.2024 - 13.12.2024

Antal studiepoäng

7 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning till sjukskötare
  • Utbildning till hälsovårdare
Lärare
  • Josephine Åberg
  • Emilia Kielo-Viljamaa
  • Hanna Limnell
Lärare

Josephine Åberg

Grupper
  • USS24D-Å
    Sjukskötare (YH), h24, dagstudier, Åbo
  • UHV24D-Å
    Hälsovårdare (YH), h24, dagstudier, Åbo

Lärandemål

Studerande:
- kan i ett interprofessionellt team planera, utföra, utvärdera, dokumentera och rapportera klientcentrerad/personcentrerad grundvård i samarbete med patienten och närstående samt påvisar ett reflektivt och etiskt förhållningssätt i vården
- har grundkompetens inom kliniskt vårdarbete och har kunskap i evidensbaserade hållbara vårdmetoder inom grundvården och kan tillämpa dem i patientens helhetsvård
- kan utföra kliniska undersökningar och funktionsmätningar
- behärskar livräddande första hjälp

Innehåll

Vårdprocessen (vårdbehov, vårdmål, vårdhandlingar och utvärdering)

Beslutsfattande från den egna professionens perspektiv

Etik

Hållbar vård (klimat- och miljöfrågor, framtidsperspektiv)

Fysisk, social och symbolisk miljö

Patientens och närståendes delaktighet i vården

De vanligaste åtgärderna inom grundvården: bäddning och förebyggande av sänglägeskomplikationer, patientens personliga hygien, näring och utsöndring
Sårvård, kroniska sår

Hjälpmedel

Patient- och klientsäkerhet

Aseptik

Vitalfunktioner, mätningar och undersökningar

Livräddande första hjälpen

Tid och plats

Hösten 2024, YH Novia, Åbo.

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Kursböcker:
Edberg &Wijk 2019 Omvårnadens grunder, hälsa och ohälsa. kap. 3, 6, 7, 11-23
Klang et.al.2014. Sjuksköterskans omvårdnadskunnade. En praktisk och teoretisk grundbok. Pearson. Valda delar
Iivanainen & Syväoja. 2016. Hoida ja kirjaa. Sanoma pro. Valda delar
Ekman I (red). 2020 (eller äldre version). Personcentrering inom hälso och sjukvård.
Databaser ( främst: Tervysportti och Vårdhandboken)

Övrig litteratur:
Boman,L. & Wikström,C. 2019. Medicinsk teknik. Teori, planering och genomförande.
Gottlieb, B. 2013. Strengths-Based Nursing Care. s 15-34, 146, 170-171, 313-349 (finns som e-bok)
Hewitt-Taylor. 2018. Personcentrerad vård i praktiken.
Friberg, F et al. 2019.Omvårdnadens grunder. Perspektiv och förhållningssätt. Kap 14-17, 21-25.

Joninen & Virkkunen. 2018. Handbok för strukturerad dokumentation av patientuppgifter, Del 1. THL
Nykänen P. & Junttila K. 2012. Raportti 40. Hoitotyön moniammatillisen kirjaamisen asiantuntijaryhmän loppuraportti.THL. https://www.julkari.fi/handle/10024/90814
Potilasasiakirjojen laatiminen ja käsittely. Opas terveydenhuollolle. Stm 2012. https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/handle/10024/72897
Kinnunen, et al. 2020. Manual FinCC 4.0 för klassificeringshelheten FinCCFinnCC Vårdbehov 4.0. THL.

Artiklar och databas

Undervisningsmetoder

Självstudier
Föreläsningar
Simulationer obligatoriks närvaro
Smågruppsarbete (distans)
Reflektionsdagbok
Examinationer

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Reflektionsdagbok lämnas in på Moodle inför varje flipped lektion / simulation
Simulation
Första hjälp,
Praktisk examination december /2024 Omtagningstillfälle: Enligt överenskommlese med examinatorn
Skriftlig individuell examination 4.12. Omtagningstillfälle: Fre 17.1.2025 kl. 12-16; Fre 7.2.2025 kl. 12-16. Närmare information på kursens Moodle sida

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Diskussionsanteckningar
Smågruppsarbete
Simulationer
Praktisk examination
Individuell skriftlig examination
Förstahjälp

Studerandes tidsanvändning och belastning

Självstudier inför examination 60 h
Självstudier, smågruppsarbete, reflektionsdagbok - inför varje simulation 70 h
Interaktiva föreläsningar och flipped lektion på campus 20 h
Simulation: 20 h
Första hjälp övning: 3 h
Studiebesök: 2 h
Praktisk examination: 2h - filmning av case

Examination: 4h
Tystandsplikt - inlämning

Livräddande första hjälpen 0,25 sp
Skriftlig individuell tentamen 2.5. sp
Simulering 1 sp
Refleksionsdagbok 2.25 sp
Praktisk examination 1 sp
Självstudier (moodle) och föreläsningar

Tilläggsuppgifter för studerande

Ev. anhållan om validering lämnas in till Josephine Åberg via e-ahot före den 15.9.2024

Vitsordsskala

H-5

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

1. Obligatorisk närvaro under smågruppsarbete (distans), flippedlektion och simulationer . Bedöms: GK/UK.

2. Livräddande första hjälp övningar obligatorisk närvaro GK/UK.

3. Inom utsatt tid inlämnade individuella reflektionsdagböcker GK/UK Skriftlig respons på Moodle

4. Praktisk examination bedöms i skalan GK/UK, enligt följande kriterier:
För godkänt bör studerande påvisa evidensbaserade kunskaper och färdigheter gällande kliniska undersökningar, funktionsmätningar och vårdmetoder inom grundvården. Studerandes åtgärder och agerande äventyrar inte patientsäkerheten. Muntlig respons efter examinationen.

Alla inlämningar plagiatkontrolleras i Urkund via Moodle

5. Skriftlig examination bedöms i skalan 0-5 enligt följande kriterier:
Studerande påvisar evidensbaserade kunskaper och färdigheter gällande patientens vårdprocess, kliniska undersökningar, funktionsmätningar, förebyggande och patientcentrerade vårdmetoder inom grundvården. Studerande förstår betydelsen av interprofessionellt arbete inom grundvården. Skriftlig respons och utvärdering på Moodle

6. Tystnadsplikt - inlämning på Moodle

Underkänd (0)

Studerande når inte upp till kriterier för tillfredställande nivå.

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Nöjaktig nivå:
Studerande kan beskriva patientens vårdprocess och sjukskötarens uppgifter inom grundvården men har svårt att relatera de olika delarna av processen till varandra och sjukskötarens uppgifter. Studerande nämner etik och patientsäkerhet, egna reflektioner fattas.
Studerande har ytliga kunskaper i grundvård, kliniska undersökningar, funktionsmätningar, förebyggande och patientcentrerade vårdmetoder och tillämpningen är svag.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande kan beskriva patientens vårdprocess och sjukskötarens uppgifter. Studerande beaktar etik, patientsäkerhet och kan i viss mån göra egna reflektioner.
Studerande har grundläggande kunskaper i grundvård, kliniska undersökningar, funktionsmätningar, förebyggande och patientcentrerade vårdmetoder och kan tillämpa dem i viss mån.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Studerande kan beskriva den patientens vårdprocess och relatera de olika delarna av processen till varandra och sjukskötarens uppgifter. Studerande beaktar mångsidigt etik, patientsäkerhet och kan göra egna mångsidiga reflektioner.
Studerande har djupa kunskaper i grundvård, kliniska undersökningar, funktionsmätningar, förebyggande och patientcentrerade vårdmetoder och kan tillämpa dem.

Förkunskapskrav

Inget

Anmälningstid

29.07.2023 - 07.09.2023

Tajmning

04.10.2023 - 09.02.2024

Antal studiepoäng

7 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk
  • Svenska
Antal studerande (min. - max.)

0 - 50

Utbildning
  • Utbildning till sjukskötare
  • Utbildning till hälsovårdare
Lärare
  • Josephine Åberg
  • Daniel Nenonen
  • Hanna Limnell
Lärare

Josephine Åberg

Grupper
  • USS23F-Å
    Sjukskötare (YH), h23, flerformsstudier, Åbo

Lärandemål

Studerande:
- kan i ett interprofessionellt team planera, utföra, utvärdera, dokumentera och rapportera klientcentrerad/personcentrerad grundvård i samarbete med patienten och närstående samt påvisar ett reflektivt och etiskt förhållningssätt i vården
- har grundkompetens inom kliniskt vårdarbete och har kunskap i evidensbaserade hållbara vårdmetoder inom grundvården och kan tillämpa dem i patientens helhetsvård
- kan utföra kliniska undersökningar och funktionsmätningar
- behärskar livräddande första hjälp

Innehåll

Vårdprocessen (vårdbehov, vårdmål, vårdhandlingar och utvärdering)

Beslutsfattande från den egna professionens perspektiv

Etik

Hållbar vård (klimat- och miljöfrågor, framtidsperspektiv)

Fysisk, social och symbolisk miljö

Patientens och närståendes delaktighet i vården

De vanligaste åtgärderna inom grundvården: bäddning och förebyggande av sänglägeskomplikationer, patientens personliga hygien, näring och utsöndring
Sårvård, kroniska sår

Hjälpmedel

Patient- och klientsäkerhet

Aseptik

Vitalfunktioner, mätningar och undersökningar

Livräddande första hjälpen

Tid och plats

Hösten 2023 Inleds 4.10.2023

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Kursböcker:
Edberg &Wijk 2019 Omvårnadens grunder, hälsa och ohälsa. kap. 3, 6, 7, 11-23
Klang et.al.2014. Sjuksköterskans omvårdnadskunnade. En praktisk och teoretisk grundbok. Pearson. Valda delar
Iivanainen & Syväoja. 2016. Hoida ja kirjaa. Sanoma pro. Valda delar
Ekman I (red). 2020 (eller äldre version). Personcentrering inom hälso och sjukvård.
Databaser ( främst: Tervysportti och Vårdhandboken)

Övrig litteratur:
Boman,L. & Wikström,C. 2019. Medicinsk teknik. Teori, planering och genomförande.
Gottlieb, B. 2013. Strengths-Based Nursing Care. s 15-34, 146, 170-171, 313-349 (finns som e-bok)
Hewitt-Taylor. 2018. Personcentrerad vård i praktiken.
Friberg, F et al. 2019.Omvårdnadens grunder. Perspektiv och förhållningssätt. Kap 14-17, 21-25.

Joninen & Virkkunen. 2018. Handbok för strukturerad dokumentation av patientuppgifter, Del 1. THL
Nykänen P. & Junttila K. 2012. Raportti 40. Hoitotyön moniammatillisen kirjaamisen asiantuntijaryhmän loppuraportti.THL. https://www.julkari.fi/handle/10024/90814
Potilasasiakirjojen laatiminen ja käsittely. Opas terveydenhuollolle. Stm 2012. https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/handle/10024/72897
Kinnunen, et al. 2020. Manual FinCC 4.0 för klassificeringshelheten FinCCFinnCC Vårdbehov 4.0. THL.

Artiklar och databas

Undervisningsmetoder

Självstudier
Föreläsningar
Simulationer obligatoriks närvaro
Smågruppsarbete (distans)
Reflektionsdagbok
Examinationer

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Reflektionsdagbok lämnas in på Moodle inför varje simulation (dvs. v.46, 49 samt v. 1/2024)
Simulation( vecka 46, 49 - 2023. Samt v. 2 2024)
Första hjälp, v 2/2024
Praktisk examination v. 7/2024 Omtagningstillfälle: Enligt överenskommlese med examinatorn
Skriftlig individuell examination vecka 4/2024. Omtagningstillfälle: Enligt överenskommlese med examinatorn

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Reflektionsdagbok
Simulationer
Praktisk examination
Individuell skriftlig examination
Förstahjälp

Studerandes tidsanvändning och belastning

Självstudier inför examination 80h
Självstudier, smågruppsarbete, reflektionsdagbok - inför varje simulation 70 h
Föreläsningar på campus ca. 12 h
Simulation: 16h
Första hjälp övning: 4h
Examination: 4h
Tystandsplikt - inlämning

Livräddande första hjälpen 0,25 sp
Skriftlig individuell tentamen (hemtentamen) 2.5. sp
Simulering 1 sp
Refleksionsdagbok 2.25 sp
Praktisk examination 1 sp
Självstudier (moodle) och föreläsningar

Tilläggsuppgifter för studerande

Ev. anhållan om validering lämnas in till Josephine Åberg via e-ahot före den 9.10.2023

Vitsordsskala

H-5

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

1. Obligatorisk närvaro under smågruppsarbete (distans) och simulationer . Bedöms: GK/UK.

2. Livräddande första hjälp övningar obligatorisk närvaro GK/UK.

3. Inom utsatt tid inlämnade individuella reflektionsdagböcker GK/UK Skriftlig respons på Moodle

4. Praktisk examination bedöms i skalan GK/UK, enligt följande kriterier:
För godkänt bör studerande påvisa evidensbaserade kunskaper och färdigheter gällande kliniska undersökningar, funktionsmätningar och vårdmetoder inom grundvården. Studerandes åtgärder och agerande äventyrar inte patientsäkerheten. Muntlig respons efter examinationen.

Alla inlämningar plagiatkontrolleras i Urkund via Moodle

5. Skriftlig examination bedöms i skalan 0-5 enligt följande kriterier:
Studerande påvisar evidensbaserade kunskaper och färdigheter gällande patientens vårdprocess, kliniska undersökningar, funktionsmätningar, förebyggande och patientcentrerade vårdmetoder inom grundvården. Studerande förstår betydelsen av interprofessionellt arbete inom grundvården. Skriftlig respons och utvärdering på Moodle

6. Tystnadsplikt - inlämning på Moodle

Underkänd (0)

Studerande når inte upp till kriterier för tillfredställande nivå.

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Nöjaktig nivå:
Studerande kan beskriva patientens vårdprocess och sjukskötarens uppgifter inom grundvården men har svårt att relatera de olika delarna av processen till varandra och sjukskötarens uppgifter. Studerande nämner etik och patientsäkerhet, egna reflektioner fattas.
Studerande har ytliga kunskaper i grundvård, kliniska undersökningar, funktionsmätningar, förebyggande och patientcentrerade vårdmetoder och tillämpningen är svag.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande kan beskriva patientens vårdprocess och sjukskötarens uppgifter. Studerande beaktar etik, patientsäkerhet och kan i viss mån göra egna reflektioner.
Studerande har grundläggande kunskaper i grundvård, kliniska undersökningar, funktionsmätningar, förebyggande och patientcentrerade vårdmetoder och kan tillämpa dem i viss mån.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Studerande kan beskriva den patientens vårdprocess och relatera de olika delarna av processen till varandra och sjukskötarens uppgifter. Studerande beaktar mångsidigt etik, patientsäkerhet och kan göra egna mångsidiga reflektioner.
Studerande har djupa kunskaper i grundvård, kliniska undersökningar, funktionsmätningar, förebyggande och patientcentrerade vårdmetoder och kan tillämpa dem.

Förkunskapskrav

Inget

Anmälningstid

15.06.2023 - 08.09.2023

Tajmning

04.09.2023 - 31.01.2024

Antal studiepoäng

7 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk
  • Svenska
Antal studerande (min. - max.)

0 - 30

Utbildning
  • Utbildning till sjukskötare
  • Utbildning till hälsovårdare
Lärare
  • Jaana-Sofia Tengström
  • Emilia Kielo-Viljamaa
  • Hanna Limnell
Lärare

Hanna Limnell

Grupper
  • USS23D-Å
    Sjukskötare (YH), h23, dagstudier, Åbo
  • UHV23D-Å
    Hälsovårdare (YH), h23, dagstudier, Åbo

Lärandemål

Studerande:
- kan i ett interprofessionellt team planera, utföra, utvärdera, dokumentera och rapportera klientcentrerad/personcentrerad grundvård i samarbete med patienten och närstående samt påvisar ett reflektivt och etiskt förhållningssätt i vården
- har grundkompetens inom kliniskt vårdarbete och har kunskap i evidensbaserade hållbara vårdmetoder inom grundvården och kan tillämpa dem i patientens helhetsvård
- kan utföra kliniska undersökningar och funktionsmätningar
- behärskar livräddande första hjälp

Innehåll

Vårdprocessen (vårdbehov, vårdmål, vårdhandlingar och utvärdering)

Beslutsfattande från den egna professionens perspektiv

Etik

Hållbar vård (klimat- och miljöfrågor, framtidsperspektiv)

Fysisk, social och symbolisk miljö

Patientens och närståendes delaktighet i vården

De vanligaste åtgärderna inom grundvården: bäddning och förebyggande av sänglägeskomplikationer, patientens personliga hygien, näring och utsöndring
Sårvård, kroniska sår

Hjälpmedel

Patient- och klientsäkerhet

Aseptik

Vitalfunktioner, mätningar och undersökningar

Livräddande första hjälpen

Tid och plats

Hösten 2023 Campus Åbo Henriksgatan

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Kursböcker:
Edberg &Wijk 2019 Omvårnadens grunder, hälsa och ohälsa. kap. 3, 6, 7, 11-23
Klang et.al.2014. Sjuksköterskans omvårdnadskunnade. En praktisk och teoretisk grundbok. Pearson. Valda delar
Iivanainen & Syväoja. 2016. Hoida ja kirjaa. Sanoma pro. Valda delar
Ekman I (red). 2020 (eller äldre version). Personcentrering inom hälso och sjukvård.
Databaser ( främst: Tervysportti och Vårdhandboken)

Övrig litteratur:
Boman,L. & Wikström,C. 2019. Medicinsk teknik. Teori, planering och genomförande.
Gottlieb, B. 2013. Strengths-Based Nursing Care. s 15-34, 146, 170-171, 313-349 (finns som e-bok)
Hewitt-Taylor. 2018. Personcentrerad vård i praktiken.
Friberg, F et al. 2019.Omvårdnadens grunder. Perspektiv och förhållningssätt. Kap 14-17, 21-25.

Joninen & Virkkunen. 2018. Handbok för strukturerad dokumentation av patientuppgifter, Del 1. THL
Nykänen P. & Junttila K. 2012. Raportti 40. Hoitotyön moniammatillisen kirjaamisen asiantuntijaryhmän loppuraportti.THL. https://www.julkari.fi/handle/10024/90814
Potilasasiakirjojen laatiminen ja käsittely. Opas terveydenhuollolle. Stm 2012. https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/handle/10024/72897
Kinnunen, et al. 2020. Manual FinCC 4.0 för klassificeringshelheten FinCCFinnCC Vårdbehov 4.0. THL.

Artiklar och databas

Undervisningsmetoder

Självstudier
Föreläsningar
Kliniska övningar
Studiebesök

Praktik- och arbetslivssamarbete

Studiebesök i smågrupper; Kunnonkoti Åbo YH

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Inlämningsuppgifter inför kliniska övningar lämnas in vecka 41 10.10. på Moodle
Quiz i sårvård Vecka 44
Obligatoriska kliniska övningar och studiebesök vecka 43-49
Livräddande förstahjälpen 4h vecka 49 7-8.12.
Praktisk examination i form av filmning vecka 48-50 Inlämning senast 15.12. på Moodle.
Skriftlig individuell examination vecka 49 5.12.2023 Omtentamen 1 19.01. 2024 omtentamen 2 09.02.2024

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Obligatorisk introduktion 6.9.
Inlämningsuppgifter inför kliniska övningar
Obligatoriska kliniska övningar
Praktisk examination i form av filmning
Individuell skriftlig examination
Nödförstahjälpen 4h

Studerandes tidsanvändning och belastning

1 sp = 27 h 7 sp = 189h

Föreläsningar 24 h 1sp
Inlämningsuppgifter inför kliniska övningar och Quiz 54 h 2sp
Kliniska övningar och studiebesök 27 h 1 sp
Självstudier och skriftlig individuell examination 40 h 1,5 sp
Självstudier och klinisk examination i form av filmning 44h 1,5 sp

Tilläggsuppgifter för studerande

Ev. anhållan om validering av kurs eller kursdel lämnas in innan undervisningen börjar till Hanna Limnell via e-ahot före den 18.9.

Alla inlämningar plagiatkontrolleras i Ouriginal via Moodle

Examensstadga §4 "För att garantera den kompetens som behövs kan en studiehelhet, kurs, del av kurs eller kurslitteratur vara på annat språk än undervisningsspråket svenska."

Vitsordsskala

H-5

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

1. Inlämningsuppgifter inför kliniska övningar GK/UK. Muntlig respons ges under övningar.

2. Quiz i sårvård. Självrättande tent.

3. Obligatorisk närvaro under kliniska övningar och studiebesök GK/UK. Muntlig respons ges under övningar,

4. Livräddande första hjälp övningar obligatorisk närvaro GK/UK. Muntlig respons ges kontinuerligt.

5. Praktisk examination i form av filmning GK/UK, enligt följande kriterier:
För godkänt bör studerande påvisa evidensbaserade kunskaper och färdigheter gällande kliniska undersökningar, funktionsmätningar och vårdmetoder inom grundvården. Studerandes åtgärder och agerande äventyrar inte patientsäkerheten. Studerande får skriftlig respons parvis på Moodle.

6. Skriftlig individuell examination bedöms i skalan 0-5 enligt följande kriterier:
Studerande påvisar evidensbaserade kunskaper och färdigheter gällande patientens vårdprocess, kliniska undersökningar, funktionsmätningar, förebyggande och patientcentrerade vårdmetoder inom grundvården. Studerande förstår betydelsen av interprofessionellt arbete inom grundvården. Studerande får skriftlig individuell respons och utvärdering på Moodle.

Underkänd (0)

Studerande når inte upp till kriterier för tillfredställande nivå.

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande kan beskriva patientens vårdprocess och sjukskötarens uppgifter inom grundvården men har svårt att relatera de olika delarna av processen till varandra och sjukskötarens uppgifter. Studerande nämner etik och patientsäkerhet, egna reflektioner fattas.
Studerande har ytliga kunskaper i grundvård, kliniska undersökningar, funktionsmätningar, förebyggande och patientcentrerade vårdmetoder och tillämpningen är svag.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande kan beskriva patientens vårdprocess och sjukskötarens uppgifter. Studerande beaktar etik, patientsäkerhet och kan i viss mån göra egna reflektioner.
Studerande har grundläggande kunskaper i grundvård, kliniska undersökningar, funktionsmätningar, förebyggande och patientcentrerade vårdmetoder och kan tillämpa dem i viss mån.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Studerande kan beskriva den patientens vårdprocess och relatera de olika delarna av processen till varandra och sjukskötarens uppgifter. Studerande beaktar mångsidigt etik, patientsäkerhet och kan göra egna mångsidiga reflektioner.
Studerande har djupa kunskaper i grundvård, kliniska undersökningar, funktionsmätningar, förebyggande och patientcentrerade vårdmetoder och kan tillämpa dem.

Förkunskapskrav

Inget

Anmälningstid

15.06.2023 - 31.08.2023

Tajmning

14.08.2023 - 31.12.2023

Antal studiepoäng

7 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning till sjukskötare
  • Utbildning till hälsovårdare
Lärare
  • Daniel Nenonen
  • Hanna Limnell
Lärare

Daniel Nenonen

Grupper
  • ÖH23REGUSS-Å
    Öppna YH, Regionalt till sjukskötare, 120 sp

Lärandemål

Studerande:
- kan i ett interprofessionellt team planera, utföra, utvärdera, dokumentera och rapportera klientcentrerad/personcentrerad grundvård i samarbete med patienten och närstående samt påvisar ett reflektivt och etiskt förhållningssätt i vården
- har grundkompetens inom kliniskt vårdarbete och har kunskap i evidensbaserade hållbara vårdmetoder inom grundvården och kan tillämpa dem i patientens helhetsvård
- kan utföra kliniska undersökningar och funktionsmätningar
- behärskar livräddande första hjälp

Innehåll

Vårdprocessen (vårdbehov, vårdmål, vårdhandlingar och utvärdering)

Beslutsfattande från den egna professionens perspektiv

Etik

Hållbar vård (klimat- och miljöfrågor, framtidsperspektiv)

Fysisk, social och symbolisk miljö

Patientens och närståendes delaktighet i vården

De vanligaste åtgärderna inom grundvården: bäddning och förebyggande av sänglägeskomplikationer, patientens personliga hygien, näring och utsöndring
Sårvård, kroniska sår

Hjälpmedel

Patient- och klientsäkerhet

Aseptik

Vitalfunktioner, mätningar och undersökningar

Livräddande första hjälpen

Tid och plats

Hösten 2023 Inleds 4.10.2023

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Kursböcker:
Edberg &Wijk 2019 Omvårnadens grunder, hälsa och ohälsa. kap. 3, 6, 7, 11-23
Klang et.al.2014. Sjuksköterskans omvårdnadskunnade. En praktisk och teoretisk grundbok. Pearson. Valda delar
Iivanainen & Syväoja. 2016. Hoida ja kirjaa. Sanoma pro. Valda delar
Ekman I (red). 2020 (eller äldre version). Personcentrering inom hälso och sjukvård.
Databaser ( främst: Tervysportti och Vårdhandboken)

Övrig litteratur:
Boman,L. & Wikström,C. 2019. Medicinsk teknik. Teori, planering och genomförande.
Gottlieb, B. 2013. Strengths-Based Nursing Care. s 15-34, 146, 170-171, 313-349 (finns som e-bok)
Hewitt-Taylor. 2018. Personcentrerad vård i praktiken.
Friberg, F et al. 2019.Omvårdnadens grunder. Perspektiv och förhållningssätt. Kap 14-17, 21-25.

Joninen & Virkkunen. 2018. Handbok för strukturerad dokumentation av patientuppgifter, Del 1. THL
Nykänen P. & Junttila K. 2012. Raportti 40. Hoitotyön moniammatillisen kirjaamisen asiantuntijaryhmän loppuraportti.THL. https://www.julkari.fi/handle/10024/90814
Potilasasiakirjojen laatiminen ja käsittely. Opas terveydenhuollolle. Stm 2012. https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/handle/10024/72897
Kinnunen, et al. 2020. Manual FinCC 4.0 för klassificeringshelheten FinCCFinnCC Vårdbehov 4.0. THL.

Artiklar och databas

Undervisningsmetoder

Självstudier
Föreläsningar
Simulationer obligatoriks närvaro
Smågruppsarbete (distans)
Reflektionsdagbok
Examinationer

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Reflektionsdagbok lämnas in på Moodle inför varje simulation
Simulation vecka 43 och 50, + öppen klinik vecka 50
Första hjälp vecka 43.
Praktisk examination. Omtagningstillfälle: Enligt överenskommelse med examinator
Skriftlig individuell examination. Omtagningstillfälle: Enligt överenskommelse med examinator

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Reflektionsdagbok
Simulationer
Praktisk examination
Individuell skriftlig examination
Förstahjälp

Studerandes tidsanvändning och belastning

Självstudier inför examination 80h
Självstudier, smågruppsarbete, reflektionsdagbok - inför varje simulation 70 h
Föreläsningar på campus ca. 12 h
Simulation: 16h
Första hjälp övning: 4h
Examination: 4h

Livräddande första hjälpen 0,25 sp
Skriftlig individuell tentamen 2.5 sp
Simulering 1 sp
Releksionsdagbok 1 sp
Praktisk examination 1 sp
Självstudier (moodle) och föreläsningar 1,25 sp

Tilläggsuppgifter för studerande

Ev. anhållan om validering lämnas in till daniel.nenonen@novia.fi via e-ahot före den 31.8.2023

Vitsordsskala

H-5

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

1. Obligatorisk närvaro under smågruppsarbete (distans) och simulationer . Bedöms: GK/UK.

2. Livräddande första hjälp övningar obligatorisk närvaro GK/UK.

3. Inom utsatt tid inlämnade individuella reflektionsdagböcker GK/UK Skriftlig respons på Moodle

4. Praktisk examination bedöms i skalan GK/UK, enligt följande kriterier:
För godkänt bör studerande påvisa evidensbaserade kunskaper och färdigheter gällande kliniska undersökningar, funktionsmätningar och vårdmetoder inom grundvården. Studerandes åtgärder och agerande äventyrar inte patientsäkerheten. Muntlig respons efter examinationen.

5. Skriftlig examination bedöms i skalan 0-5 enligt följande kriterier:
Studerande påvisar evidensbaserade kunskaper och färdigheter gällande patientens vårdprocess, kliniska undersökningar, funktionsmätningar, förebyggande och patientcentrerade vårdmetoder inom grundvården. Studerande förstår betydelsen av interprofessionellt arbete inom grundvården. Skriftlig respons och utvärdering på Moodle

Underkänd (0)

Studerande når inte upp till kriterier för tillfredställande nivå.

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Nöjaktig nivå:
Studerande kan beskriva patientens vårdprocess och sjukskötarens uppgifter inom grundvården men har svårt att relatera de olika delarna av processen till varandra och sjukskötarens uppgifter. Studerande nämner etik och patientsäkerhet, egna reflektioner fattas.
Studerande har ytliga kunskaper i grundvård, kliniska undersökningar, funktionsmätningar, förebyggande och patientcentrerade vårdmetoder och tillämpningen är svag.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande kan beskriva patientens vårdprocess och sjukskötarens uppgifter. Studerande beaktar etik, patientsäkerhet och kan i viss mån göra egna reflektioner.
Studerande har grundläggande kunskaper i grundvård, kliniska undersökningar, funktionsmätningar, förebyggande och patientcentrerade vårdmetoder och kan tillämpa dem i viss mån.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Studerande kan beskriva den patientens vårdprocess och relatera de olika delarna av processen till varandra och sjukskötarens uppgifter. Studerande beaktar mångsidigt etik, patientsäkerhet och kan göra egna mångsidiga reflektioner.
Studerande har djupa kunskaper i grundvård, kliniska undersökningar, funktionsmätningar, förebyggande och patientcentrerade vårdmetoder och kan tillämpa dem.

Förkunskapskrav

Inget