Hoppa till innehåll

Hälsovårdararbete med barnfamiljenPoäng (5 sp)

Kod: HVV22HA04

Poäng

5 op

Studieperiodens (kursens) lärandemål

Studerande:
- behärskar metoder för att stöda och följa upp barnets tillväxt och utveckling
- känner igen och kan tidigt ingripa vid situationer som kan utgöra risk för barnets hälsa och utveckling
- har kunskap om parförhållande, föräldraskap och tidig interaktion
- har beredskap att ge handledning och rådgivning åt familjen i fostranfrågor och frågor relaterade till hälsovanor
- kan beakta barnets och familjens kulturtillhörighet
- har förutsättning för att kunna fungera inom olika nätverk och samarbetsgrupper för att stöda barnet och familjen
- behärskar vaccinationsverksamhet inom barnrådgivningen
- har grundläggande kunskap i neonatalvård och uppföljning och vård av det sjuka nyfödda barnet
- kan ge stöd och råd och handledning åt föräldrar med sjuka nyfödda
- kan använda sig av digitala lösningar i mötet barnfamiljen

Studieperiodens (kursens) innehåll

Parförhållande , föräldraskap , tidig interaktion
Metoder för att stöda och följa upp barnets tillväxt och utveckling
Återkommande och omfattande hälsoundersökningar, screeningar
Tidigt ingripande och igenkännande av situationer som kan utgöra risk för barnets hälsa och utveckling , inklusive barnskydd
Handledning och rådgivning åt familjen i fostranfrågor och frågor relaterade till hälsovanor
Interprofessionellt och interkulturellt hälsovårdararbete
Vaccinationsverksamhet inom barnrådgivningen
Neonatal vård
Digitala verktyg

Förkunskapskrav

HVV22HA01

Bedömningskriterier, tillräcklig (1)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.

Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella
Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och

Kan leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)

Anmälningstid

15.06.2022 - 04.09.2022

Tajmning

03.10.2022 - 09.01.2023

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Verksamhetspunkt

Vasa, Wolffskavägen 31

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning till hälsovårdare
Lärare
  • Christine Alm
Lärare

Christine Alm

Grupper
  • UHV22F-V
    Hälsovårdare (YH), h22, flerform, Vasa

Lärandemål

Studerande:
- behärskar metoder för att stöda och följa upp barnets tillväxt och utveckling
- känner igen och kan tidigt ingripa vid situationer som kan utgöra risk för barnets hälsa och utveckling
- har kunskap om parförhållande, föräldraskap och tidig interaktion
- har beredskap att ge handledning och rådgivning åt familjen i fostranfrågor och frågor relaterade till hälsovanor
- kan beakta barnets och familjens kulturtillhörighet
- har förutsättning för att kunna fungera inom olika nätverk och samarbetsgrupper för att stöda barnet och familjen
- behärskar vaccinationsverksamhet inom barnrådgivningen
- har grundläggande kunskap i neonatalvård och uppföljning och vård av det sjuka nyfödda barnet
- kan ge stöd och råd och handledning åt föräldrar med sjuka nyfödda
- kan använda sig av digitala lösningar i mötet barnfamiljen

Innehåll

Parförhållande , föräldraskap , tidig interaktion
Metoder för att stöda och följa upp barnets tillväxt och utveckling
Återkommande och omfattande hälsoundersökningar, screeningar
Tidigt ingripande och igenkännande av situationer som kan utgöra risk för barnets hälsa och utveckling , inklusive barnskydd
Handledning och rådgivning åt familjen i fostranfrågor och frågor relaterade till hälsovanor
Interprofessionellt och interkulturellt hälsovårdararbete
Vaccinationsverksamhet inom barnrådgivningen
Neonatal vård
Digitala verktyg

Tid och plats

5.10 Föreläsning online 12.30-16.15
Vecka 41-43 självstudier
30.11-2.12 Närstudiedagar Campus Åbo kl. 8.30-16
Vecka 45-48 självstudier
7.12 Föreläsningar online kl. 8,30-11.45
8.12 Föreläsningar online kl. 12.30-16.15

Studiematerial och rekommenderad litteratur

För studiematerial : se närmare kurs i Moodle

Rekommenderad litteratur:
Barnrådgivningen som stöd för barnfamiljer. Handbok för personalen.
Handböcker 2005:12. Social och hälsovårdsministeriet

NEUKO-tietokanta
https://www.terveysportti.fi/apps/dtk/nko,

Edistä, ehkäise, vaikuta - sexuaali ja lisääntymisterveyden toimintaohjelma 2014-2010, Opas 33 , THL, 2013

Hälsoundersökningar vid barnrådgivningen och inom skolhälsovården - Metodhandbok 31/2018. THL ( elektronisk) Mäki P.Wikström K., Hakulinen-Viitanen T., Laatikainen T

Institutet för hälsa och välfärd. www.thl.fi Webbsidan : Infektionssjukdomar och Vaccinationer

Lastenneuvolakäsikirja, 2012. fås i webformat via www.thl.fi

Laaja terveystarkastus. Ohjeistus äitiys- ja lastenneuvolatoimintaan sekä kouluterveydenhuoltoon. Opas 22/2012. THL

Hakulinen-Viitanen, Hietanen-Peltola, Hastrup, Wallin ja Pelkonen
Sosiaali- ja terveysministeriön selvityksiä 2008:24. Isien ja isyyden tukeminen äitiys- ja lastenneuvoloissa.

Tillsammans kring matbordet-kostrekommendationer för barnfamiljer. Kide 27. THL. 2016

Referenslitteratur ( barnhälsovård ) :
Arfman, S & Hujala, N. 2010. Ravitsemus neuvolatyössä. Edita
Armanto, A & Koistinen, P. 2007. Neuvolatyön käsikirja. Tammi
Barnhälsovård-att främja barns hälsa . 2016. red. Magnusson, Blennow, Hagelin, Sundelin. Liber:Stockholm
Bramhagen, A-C. och Carlsson, A. (red.) Hälsofrämjande arbete för barn och ungdomar. 2013. Studentlitteratur
Ensi- ja turvakotien liitto. Tunnista vauvan hätä! Vauvan kaltoinkohtelun tunnistaminen ja siihen puuttuminen
Halme, N. 2009. Isän ja leikki-ikäisen lapsen yhdessäolo. THL.
Koistinen, Ruuskanen & Surakka (toim.). 2004. Lasten ja nuorten hoitotyön käsikirja. Tammi. H:fors
Korteniemi-Poikela, E & Cacciatore, R. 2010. Opas vanhemmille. Portaita pitkin. Lapsen ja nuoren seksuaalisuuden kehittyminen. WSOY
Mothander-Risholm P; Broberg;A. 2018. Att möta små barn och deras föräldrar I vården: om anknytning, utveckling och samspel.
MLL. Hur växer och utvecklas barn.
Ryttyläinen, K. & Valkama, S. 2010. Seksuaalisuus hoitotyössä. Edita.
Social- och hälsovårdsministeriet. Pappa på rådgivningsbyrån – metoder och uppslag för personer som arbetar med blivande och nyblivna pappor. Jämställdhetspublikationer 2002:1
Sosiaali- ja terveysministeriö. 2008. Lapsen ruokavalio ennen kouluikää.
Sosiaali- ja terveysministeriön julkaisuja 2010:7. Älä lyö lasta! Kansallinen lapsiin kohdistuvan kuritusväkivallan vähentämisen toimintaohjelma 2010-2015
Salpa, P. 2007. Lapsen liikkumisen kehitys, ensimmäinen ikävuosi. Tammi.
Silven, M. (toim.Ahonen, L. 2017. Haastavat kasvatustilanteet. Lämpimän vuorovaikutuksen käsikirja. Juva: PS-Kustannus. Ur verket läses: Osa I Lapsen sosiaalisemotionaaliset taidot ja niiden tukeminen. Sidorna 16–5

Undervisningsmetoder

Kursintroduktion online
Föreläsning online och vid närstudier
Basgruppsarbete online
Självstudier
Praktiska övningar Campus Åbo Henriksgatan

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Skriftlig hemexamination inlämning v:2, måndag 9.1.2023
Praktiska övningar 30.11-1.12
Skriftlig sammanfattning som lämnas in efter basgruppsarbete v: 50

Studerandes tidsanvändning och belastning

Studerandes arbetsinsats skall motsvara 27h per studiepoäng, vilket innebär 135h och där ingår både föreläsningar och självstudier

Tilläggsuppgifter för studerande

Obligatorisk närvaro vid kursintroduktion samt vid praktiska övningar.

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.

Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella
Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och

Kan leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Hemtamen; vitsord 1-5 ( utgör 70 % av helhetsskursvitsordet)
Skriftligt arbete och presentation efter basgruppsarbete vitsord 1-5 ( utgör 30 % av helhetskursvitsordet)

Bedömningskriterier: se grunduppgifter

Förkunskapskrav

HVV22HA01