MödrahälsovårdPoäng (5 sp)
Kod: BM21BM03
Poäng
5 op
Studieperiodens (kursens) lärandemål
Studerande
- behärskar uppföljningen av den väntande modern och fostret under graviditeten
- kan identifiera riskfaktorer i samband med graviditet och har förmåga att förebygga och tidigt ingripa
- har kunskap om olika graviditetskomplikationer
- kan identifiera mödrar och blivande föräldrar i behov av extra stöd och uppföljning
- har kunskap om modeller och nätverk som stödjer kvinnan och familjen
- behärskar uppföljning, vårdhänvisning, handledning och rådgivning av kvinnan och familjen under graviditet och barnsängstid
- behärskar vården och uppföljningen av den nyblivna modern och det nyfödda barnet
- har kunskap om parrelation, föräldraskap och tidig interaktion
- kan identifiera kvinnor med förlossningsrädsla och har grundläggande kunskap om vården vid förlossningsrädsla
Studieperiodens (kursens) innehåll
Mödrahälsovård
Postpartumvård
Förkunskapskrav
Biomedicinsk vetenskap
Hälsofrämjande vårdvetenskap
Klinisk vårdvetenskap
Inremedicin och kirurgi 1
Inremedicin och kirurgi 2
Hemsjukvård, pediatrik och mödravård
Mental hälsa och psykiatri
Bedömningskriterier, tillräcklig (1)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella
Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och kan leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)
Anmälningstid
01.12.2023 - 03.03.2024
Tajmning
04.03.2024 - 17.05.2024
Antal studiepoäng
5 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Antal studerande (min. - max.)
8 - 15
Utbildning
- Utbildning till barnmorska
Lärare
- Terese Österberg
- Carita Blomström
- Anita Wikberg
Lärare
Terese Österberg
Grupper
-
UBM21D-VBarnmorska (YH), h21, dagstudier, Vasa
Lärandemål
Studerande
- behärskar uppföljningen av den väntande modern och fostret under graviditeten
- kan identifiera riskfaktorer i samband med graviditet och har förmåga att förebygga och tidigt ingripa
- har kunskap om olika graviditetskomplikationer
- kan identifiera mödrar och blivande föräldrar i behov av extra stöd och uppföljning
- har kunskap om modeller och nätverk som stödjer kvinnan och familjen
- behärskar uppföljning, vårdhänvisning, handledning och rådgivning av kvinnan och familjen under graviditet och barnsängstid
- behärskar vården och uppföljningen av den nyblivna modern och det nyfödda barnet
- har kunskap om parrelation, föräldraskap och tidig interaktion
- kan identifiera kvinnor med förlossningsrädsla och har grundläggande kunskap om vården vid förlossningsrädsla
Innehåll
Mödrahälsovård
Postpartumvård
Tid och plats
Alere mars-maj 2024
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Paananen m.fl. (2021). Kätilötyö. Edita.
Lindgren et al (2022). Reproduktiv hälsa. Studentliteratur.
Berg, M. & Lundgren, I. (2010). Att stöda och stärka - vårdande vid barnafödande. Studentlitteratur, Lund.
Klemetti, R. & Hakulinen-Viitanen, T.( red.) (2015). Handbok för mödrarådgivningen. Nationell rekommendation. Institutet för hälsa och välfärd, Helsingfors.
NEUKO-databasen
Tuomi J (red), Viisaat valinnat, hedelmällisyyden suojelu. Tampereen ammattikorkeakoulu.
Aktuella artiklar enligt föreläsares anvisningar
Undervisningsmetoder
Föreläsningar, case, diskussioner, självstudier.
Kliniska övningar + filmning.
Obligatoriskt webinarium 9.4 om maternal mental health inom FAME-projektet
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Klinisk övning (och filmning ) och aktivt deltagande i undervisningen.
Skriftlig tentamen.
Indivuduell inlämningsuppgift.
Individuell uppgift om kulturell känslighet presenteras på seminarium
Obligatorisk närvaro vid föreläsningar i Eftergranskning postpartum maj 2024
Obligatorisk närvaro vid webinarium 9.4 om maternal mental health inom FAME-projektet.
Studerandes tidsanvändning och belastning
27 h/sp. 5 sp = 135 h
Lektioner i klass:
Tenter x 2 =
Individuell uppgift:
Tentläsning
Egen intresseläsning
Periodisering av innehållet
-
Tilläggsuppgifter för studerande
Kursintroduktion och kliniska övningar är obligatoriska.
Närvaro och aktivt deltagande vid samtliga lektioner rekommenderas.
Kursen innehåller flera utomstående föreläsare. Närvaro rekommenderas vid samtliga lektioner.
Feedback på individuell uppgift ges skriftligen per epost till varje studerande. Feedback på tenten ges allmänt till hela gruppen.
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella
Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och kan leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Godkända kliniska övningar genom filmning
Godkända tentamen
Godkända individuella uppgifter
Obligatorisk närvaro vid föreläsningar om eftergranskning postpartum och maternal mental health
Förkunskapskrav
Biomedicinsk vetenskap
Hälsofrämjande vårdvetenskap
Klinisk vårdvetenskap
Inremedicin och kirurgi 1
Inremedicin och kirurgi 2
Hemsjukvård, pediatrik och mödravård
Mental hälsa och psykiatri