Hoppa till innehåll

Profilstudier 1Poäng (3 sp)

Kod: SOV19TM04

Poäng

3 op

Studieperiodens (kursens) lärandemål

Studerande
- har grundläggande metodiska kunskaper och färdigheter i anslutning till valt profileringsalternativ.

Studieperiodens (kursens) innehåll

Grunderna i teori och metodik inom aktuellt profileringsalternativ.

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav

Bedömningskriterier, tillräcklig (1)

• Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

• Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
• Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter

Bedömningskriterier, berömliga (5)

• Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket

Bedömningskriterier, godkänt/underkänt

Studerande innehar en grundläggande kompetens i ämnet / Studerande visar inte tillräcklig kompetens i ämnet

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Av kursansvarig anvisat material

Anmälningstid

01.12.2022 - 09.04.2023

Tajmning

10.04.2023 - 09.06.2023

Antal studiepoäng

3 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning till socionom
Lärare
  • Lena Storbacka-Järvinen
Lärare

Susanne Davidsson

Grupper
  • USO21D-V
    Socionom (YH), h21, dagstudier, Vasa

Lärandemål

Studerande
- har grundläggande metodiska kunskaper och färdigheter i anslutning till valt profileringsalternativ.

Innehåll

Grunderna i teori och metodik inom aktuellt profileringsalternativ.

Tid och plats

Vasa 10.04.2023 - 09.06.2023
Kursen berör teman mångkulturellt arbete, genusfostran och jämnställsställdhetsfostran, mobbningsförebyggande arbete, mjuklandning och resursförstärkande arbete inom småbarnspedagogiken

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Arvola, Outi 2021. Varhaiskasvatus eri kieli- ja kulttuuritaustaisten lasten osallisuuden ja oppimisen mahdollistajana.https://www.utupub.fi/handle/10024/152202

Boberg 2017. Betydelsen av inskolning och trygghet för de yngsta i förskolan. I verket Pramling Samuelsson & Jonsson 2017. Perspektiv på omsorg, lärande och lek. Kapitel 1 (finns skannad på Moodle)

Björkman, Bromseth, Hill 2021. Normkritisk pedagogik – framväxten och utvecklingen av ett nytt begrepp i den svenska utbildningskontexten
https://pedagogikkogkritikk.no/index.php/ntpk/article/view/2314

Davidsson & Juslin 2016. Det resursstarka barnet. https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/106091/Davidsson-Juslin-Det-resursstarka-barnet.pdf?sequence=1&isAllowed=y (kapitel 2.4 Mobbning bland barn s. 22-23, kapitel 5.2. Den genussensitiva barndomen s. 64-72 och kapitel 6 resursförstärkande yrkespraxis s. 73-82)

Davidsson & Juslin 2021. Resursstarka barn - stöd till socialt utsatta barn. (Kapitel 5.1 Det resursstarka barnet Sidorna 23-25) https://www.novia.fi/assets/Publikationer/Serie-L-Laromedel/RB-Laromdel-Final.pdf

Eskelinen, M & Itäkare, S. 2020. ”Pidetään huolta ettei erotella tyttöjen ja poikien juttuja”. Tasa-arvoa, yhdenvertaisuutta ja sukupuolisensitiivisyyttä rakentavat diskurssit paikallisissa varhaiskasvatussuunnitelmissa. Ingår i: Journal of Early Childhood Education Research; Vol 9(2), ss 197-229.

Folkhälsan. Kompiskonst-del II och del II
https://indd.adobe.com/view/d267bc3d-06ee-4561-8b95-b37321393489

Heikkilä 2020. Gender equality work in preschools and early childhood education setting in the Nordic countries - an empirically based illustration.

Honko, M, Mustonen, S. 2021. Lisää taitoja ja mahdollisuuksia varhaiskasvatukseen: Tavoitteena tasa-arvoisempi ja kielitietoisempi varhaiskasvatus. Ingår i: Journal of Early Childhood Education Research. Vol. 10 Issue.2. Sidorna 28-44.

Jokikokko & Karikoski 2016. Exploring the narrative of a Finnish early childhood education teacher on her professional intercultural learning. Varhaiskasvatuksen tiedelehti.
Paavola, H & Pesonen, J. 2021. Diversity discourses in the Finnish National Core Curriculum for Early Childhood Education and Care. Ingår i: Journal of Early Childhood Education Research. Volume 10, Nr 3, 2021, s.1–20

Seta 2019. Sukupuolen moninaisuus. Opas varhaiskasvatuksessa työskenteleville ja varhaiskasvatuksen ammattilaisille moninaisten lasten ja heidän perheidensä kohtaamisesta https://www.dropbox.com/s/pina1x952cjbamu/Opas_varhaiskasvattajille2019.pdf?dl=0
OBS! svensk version på kommande!

Stoor-Grenner M & Kirves L. (2010) Mobbar även små barn? Helsingfors: Folkhälsan &
Mannerheims barnskyddsförbund. Tillgänglig https://www.yumpu.com/sv/document/read/20278886/mobbar-aven-sma-barn-buu-klubben


Westerlund, S. 2021. Monikulttuurinen varhaiskasvatus osallisuuden poluilla – kohti yhdenvertaista varhaiskasvatusta; s. 53-59. Ingår i: Lund, V & Väliaho, P(toim.). 2021. Uudet tuulet - varhaiskasvataus matkalla tulevaisuuteen. Laurea Ammattikorkeakoulu. Laurea- julkaisut 162.

+ annat material som laddas på kursens Moodle-sida

Undervisningsmetoder

Obligatorisk schemalagd undervisning, workshops, självstudier.
Eventuell frånvaro i undervisningen kompenseras skriftlig enligt instruktionerna på Moodle.

Praktik- och arbetslivssamarbete

Evetuella studiebesök.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Hemtent 2sp, studeranden får kort skriftlig feedback på Moodle
Närvaro i den obligatoriska schemalagda undervisningen och förhandsuppgift 1sp

Studerandes tidsanvändning och belastning

Föreläsningar och förhandsuppgift 1sp, 27h
Hemtentamen och självstudier 2sp (2x27h = 54h)

Tilläggsuppgifter för studerande

Teman för kursen:
- Mångkulturellt arbete
- Genusfostran och jämnställsställdhetsfostran
- Mobbningsförebyggande arbete
- Mjuklandning
- Resursförstärkande arbete inom småbarnspedagogiken

Kursens förverkligande uppdateras fram till kursstarten.

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

• Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

• Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
• Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter

Arviointikriteerit, berömliga (5)

• Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket

Bedömningskriterier, godkänt/underkänt

Studerande innehar en grundläggande kompetens i ämnet / Studerande visar inte tillräcklig kompetens i ämnet

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

- innehållsmässig sakkunskap
- förmåga att reflektera och analysera den lästa litteraturen
- professionellt och etiskt förhållningssätt

Underkänd (0)

Studerande har inte den kompetens som krävs för att nå upp till vitsord 1

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet.
De egna reflektionerna är ytliga och har en svag motivering.
Studerande behöver ännu stöd för att utveckla det professionella och etiska förhållningssättet.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
Det etiska och professionella förhållningssättet är på en god nivå.
Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket. Kopplingen till litteraturen är uttömmande. Det professionella och etiska förhållningssättet är mycket gott.

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav

Anmälningstid

01.12.2022 - 30.04.2023

Tajmning

10.04.2023 - 09.06.2023

Antal studiepoäng

3 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning till socionom
Lärare
  • Viktor Matintupa
  • Marlene Gädda
  • Johanna Sigfrids
Lärare

Viktor Matintupa

Grupper
  • USO21D-V
    Socionom (YH), h21, dagstudier, Vasa

Lärandemål

Studerande
- har grundläggande metodiska kunskaper och färdigheter i anslutning till valt profileringsalternativ.

Innehåll

Grunderna i teori och metodik inom aktuellt profileringsalternativ.

Tid och plats

03.05.2023 09.00 - 16.00 W31-D109
04.05.2023 10.00 - 15.00 W31-D109

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Av lärare anvisat material

Socialvårdslagen 1301/2014
Mentalvårdslagen 1116/1990
Lag om missbrukarvård 41/1986

Undervisningsmetoder

Föreläsningar, litteraturstudier, övningar , diskussioner

Praktik- och arbetslivssamarbete

Gästföreläsningar

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Examination:
- Skriftlig inlämningsuppgift och diskussionprotokoll

Studerandes tidsanvändning och belastning

3 sp = 81 h

Närvarostudier: 16 h
Övrigt arbete: 65 h

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

• Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

• Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
• Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter

Arviointikriteerit, berömliga (5)

• Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket

Bedömningskriterier, godkänt/underkänt

Studerande innehar en grundläggande kompetens i ämnet / Studerande visar inte tillräcklig kompetens i ämnet

Underkänd (0)

Studerande har inte utfört examinationsuppgifterna alternativt inte uppnått godkänd nivå i examinationsuppgifterna pga ofullständiga uppgifter och/eller pga i uppgifterna ytterst ytlig påvisad kunskap.

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav

Anmälningstid

01.12.2022 - 09.04.2023

Tajmning

10.04.2023 - 09.06.2023

Antal studiepoäng

3 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning till socionom
Lärare
  • Peter Edelsköld
  • Pia Höglund-Ingo
Lärare

Pia Höglund-Ingo

Grupper
  • USO21D-V
    Socionom (YH), h21, dagstudier, Vasa

Lärandemål

Studerande
- har grundläggande metodiska kunskaper och färdigheter i anslutning till valt profileringsalternativ.

Innehåll

Grunderna i teori och metodik inom aktuellt profileringsalternativ.

Tid och plats

Kursen riktar sej till SO21 D - Vasa
Föreläsningar sker på Alere

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Ungdomslagen 21.12.2016/1285 samt
Statsrådets förordning om ungdomsarbete och ungdomspolitik 6.4.2017/211
Rungpo målprogram
Övriga artiklar och sidomaterial
Kursansvarige tillhandahåller det material som studerande behöver i kursen

Undervisningsmetoder

Obligatorisk schemalagd undervisning vid följande tillfällen:
- 3-4.5 kl. 8.00-16.15. De båda tillfällena kräver obligatorisk närvaro
Föreläsningstiderna sker helt och hållet i samarbete med familjearbetsprofileringen på så sätt att båda grupperna läser ungdomsarbete som tema inom kursen profilstudier 1.

Praktik- och arbetslivssamarbete

Egna studiebesök i anslutning till djupstudiearbetet

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Kursen examineras genom egna djupstudiearbeten på teman med anknytning till något temaområde som omnämns i ungdomslag- och förordning

Internationella kontakter

-

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Fördjupningsarbete eller validering

Studerandes tidsanvändning och belastning

Föreläsningar - 16 timmar
Eget arbete - 69 timmar

Periodisering av innehållet

Kursen förverkligas under maj - 2023.
Föreläsningstillfällena iscensätts av Pia Höglund-Ingo samt examineras av densamma

Tilläggsuppgifter för studerande

Kursen riktar sig till studerande i grupperna USO21 - D - Vasa; Ungdoms- och familjearbetsprofileringarna

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

• Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

• Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
• Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter

Arviointikriteerit, berömliga (5)

• Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket

Bedömningskriterier, godkänt/underkänt

Studerande innehar en grundläggande kompetens i ämnet / Studerande visar inte tillräcklig kompetens i ämnet

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Djupstudiearbetet bedöms med 1-5 enligt kriterier och frånvaro vid något av de båda kurstillfällena kräver komplettering som görs inom därpåföljande kalendervecka.

Underkänd (0)

Studerande har inte beaktat instruktioner för uppgiften och visar en ytterst allmän och fragmentarisk förståelse av ämnet. Studerande använder inte sej av adekvata källhänvisningar i sitt djupstudiearbete. Studerande har inte deltagit i närstudietillfällena

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

• Studerande påvisar en ytlig och fragmentarisk förståelse. Kunskapen ytterst allmän.
Studerande förmår inte beskriva helheter och sammanhang

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

• Studerande påvisar en klar förståelse som kan relateras och kopplas till kursens källmaterial. Kan förklara helheter och sätta in olika fenomen i sitt rätta sammanhang
• Studerande kan göra egna reflektioner kring ämnet som ytterligare visar en djupare förståelse

Bedömningskriterier, berömliga (5)

• Studerande visar en ytterst djupgående förståelse för ämnet och de studerade fenomenen och kan göra egna självständiga kopplingar och reflektera kring dessa. Studerande kan aktivt motivera ståndpunkter och reflektera kritiskt. Visar insikter och mognad i sin kunskapsutveckling. Djupstudiearbetet är ambitiöst och gjort med tydligt engagemang

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav