Hoppa till innehåll

Ledarskap och utvecklingsarbetePoäng (5 sp)

Kod: SO20LED3

Poäng

5 op

Studieperiodens (kursens) lärandemål

Studerande
- har färdigheter att leda arbetssamfund - kan tillämpa kvalitetsledning
- känner till utmaningar, trender och aktuella utvecklingsprojekt inom det sociala området
- kan kritiskt granska och utveckla verksamhet inom det sociala området

Studieperiodens (kursens) innehåll

- Nationella utvecklingsprogram och trender
- Ledarskapsteorier och ledarskapsstilar
- Strategiskt ledarskap: vision, mission och strategi, verksamhetsplanering
- Kvalitetsledning och -arbete
- Personalledning och -utveckling
- Arbetarskydd och säkerhets- och krisplanering

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav

Anmälningstid

02.07.2024 - 09.09.2024

Tajmning

09.09.2024 - 20.10.2024

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Sociala området
Lärare
  • Daniela Sundell
  • Sofia Saloranta
Lärare

Sofia Saloranta

Grupper
  • USO21D-Å
    Socionom (YH), h21, dagstudier, Åbo
  • UT2425USO-Å
    Inkommande utbytesstuderande, USO Åbo 2024-2025

Lärandemål

Studerande
- har färdigheter att leda arbetssamfund - kan tillämpa kvalitetsledning
- känner till utmaningar, trender och aktuella utvecklingsprojekt inom det sociala området
- kan kritiskt granska och utveckla verksamhet inom det sociala området

Innehåll

- Nationella utvecklingsprogram och trender
- Ledarskapsteorier och ledarskapsstilar
- Strategiskt ledarskap: vision, mission och strategi, verksamhetsplanering
- Kvalitetsledning och -arbete
- Personalledning och -utveckling
- Arbetarskydd och säkerhets- och krisplanering

Tid och plats

9.9-14.10.2024

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Referenslitteratur:
Northouse, P. G. (2018). Leadership: Theory and Practice (8th ed.) Thousand Oaks. Sage Publications
Yukl, G. (2010). Leadership in Organizations (7th ed.) Boston. Pearson
Kouzes, James M and Barry Z. Posner (2017) The Leadership Challenge. San Francisco
Nikula Susa and Malkki Eva (2023). Leadership promises. Ansumaa oy. Helsinki

E-böcker:
Scourfield, P. 2018. Putting Professional Leadership into Practice in Social Work. UK. Sage Publications
Holroyd, J, Field, R. 2012. Performance Coaching Skills for Social Work. Sage Publications

Material på internet:
Arbetarskyddsförvaltningens webtjänst:
https://tyosuojelu.fi/en/safety-and-health-in-workplace/cooperation/occupational-safety-and-health-personnel/representative
Tillstånds- och tillsynsverket för social- och hälsovården
https://valvira.fi/en/frontpage
Institutet för hälsa och välfärd
https://thl.fi/en/research-and-development/programmes
Suomi.fi – information och tjänster i livets olika skeden
https://www.suomi.fi/company/developing-the-business/quality-management/guide/quality-development
Megatrender, Sitra
https://www.sitra.fi/en/topics/megatrends/#tools-to-use-1

Undervisningsmetoder

Självstudier, föreläsningar, smågruppsarbete, workshops, konferens och individuell inlärningsuppgift utgör de centrala arbetsformerna.

Praktik- och arbetslivssamarbete

Konferens

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Examiation 1: Obligatorisk närvaro, smågruppsarbete och workshops (2sp) v. 37-42
Examination 2: Portfolio (3 sp) deadline 20.10

Studerandes tidsanvändning och belastning

5 sp = 135 h

Obligatorisk närvaro, smågruppsarbete och workshops 54h
Portfolio 81h

Tilläggsuppgifter för studerande

AI: Det är inte tillåtet för studerande att använda artificiell intelligens för att skapa innehållet i examinationerna. Artificiell intelligens får dock användas för idéer, planering och granskning av språkdräkt.

Vitsordsskala

H-5

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Bedömningskriterier för examination 1 (GK/UK):
- närvaro i föreläsningar
- deltagande i smågruppsarbete och workshops

Bedömningskriterier för examination 2 (0-5):
- professionell utformning
- teoretisk sakkunskap och praktisk tillämpning
- tydligt framställda inlärningsresultat
- mångsidig och utvecklingsinriktad reflektion
- professionellt förhållningssätt och självstyrdhet

Studerande får feedback på inlärningsuppgiften inom tre arbetsveckor från kursens slutdatum

Underkänd (0)

- brister i den tekniska utformningen
- kurslitteraturen används inte
- koppling mellan teori och praktisk tillämpning saknas
- inlärningsresultat saknas
- reflektioner saknas
- brister i det professionella förhållningssättet och självstyrdheten
- uppgiften innehåller inte alla krävda delar

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

- nöjaktig teknisk utformning
- kurslitteraturen används ytligt
- ytlig koppling mellan teori och praktisk tillämpning
- otydligt framställda inlärningsresultat
- ytliga reflektioner
- nöjaktigt professionellt förhållningssätt och självstyrdhet

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

- god teknisk utformning
- kurslitteraturen används mångsidigt
- god koppling mellan teori och praktisk tillämpning
- tydligt framställda inlärningsresultat
- goda reflektioner
- gott professionellt förhållningssätt och självstyrdhet

Bedömningskriterier, berömliga (5)

- berömlig teknisk utformning
- kurslitteraturen används uttömmande och mångsidigt
- mångsidig koppling mellan teori och praktisk tillämpning
- berömligt framställda inlärningsresultat
- vetenskaplig och analytisk reflektion
- berömligt professionellt förhållningssätt och självstyrdhet

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav

Anmälningstid

15.06.2023 - 14.09.2023

Tajmning

14.09.2023 - 31.12.2023

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Sociala området
Lärare
  • Lilian Nordell
  • Pia Liljeroth
Lärare

Lilian Nordell

Grupper
  • USO21F-Å
    Socionom (YH), h21, flerform, Åbo

Lärandemål

Studerande
- har färdigheter att leda arbetssamfund - kan tillämpa kvalitetsledning
- känner till utmaningar, trender och aktuella utvecklingsprojekt inom det sociala området
- kan kritiskt granska och utveckla verksamhet inom det sociala området

Innehåll

- Nationella utvecklingsprogram och trender
- Ledarskapsteorier och ledarskapsstilar
- Strategiskt ledarskap: vision, mission och strategi, verksamhetsplanering
- Kvalitetsledning och -arbete
- Personalledning och -utveckling
- Arbetarskydd och säkerhets- och krisplanering

Tid och plats

Åbo 14.9-31.12.2023

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Kursens referenslitteratur:
Ahl, H., Bergmo-Prvulovic, I. & Kilhammar, K. (red) 2017. HR. Att ta tillvara mänskliga resurser. Lund. Studentlitteratur.
Alvesson, M., Blom, M. & Sveningsson, S. 2017. Reflexivt ledarskap. Lund. Studentlitteratur.
Angelöw, B. 2017. Ledarskapshandboken. Att utveckla och stärka ledarskapet. Stockholm. Natur och Kultur.
Blomquist, C. & Röding, P. 2016. Ledarskap. Personen, reflektionen, samtalet. Lund. Studentlitteratur.
Bornemark, J. 2018. Det omätbaras renässans – en uppgörelse med pedanternas världsherravälde. Stockholm. Volante.
Heide, M., Johansson, C. & Simonsson, C. 2011. Kommunikation & organisation. Malmö. Liber.
Hilmarsson, H. T. 2016. Coachande ledarskap för samarbete, effektivitet och hälsa. Lund. Studentlitteratur.
Juuti, P. 2017. Jaetun johtajuuden taito. Jyväskylä. PS-Kustannus.
Kirkhaug, R. 2015. Värdebaserat ledarskap. Förutsättning för ett modernt ledarskap. Lund Studentlitteratur.
Lundin, K. & Sandström, B. 2016. Ledarskap inom vård och omsorg. Lund. Studentlitteratur.
Pakarinen, T. & Kananoja, A. 2017. Sosiaalihuollon ja sosiaalityön johtaminen. I Kananoja, A., Lähteinen, M. & Marjamäki, P. Sosiaalityön käsikirja. Helsinki. Tietosanoma. (ss. 471-484)
Rissanen, S & Lammintakanen, J. 2017. Sosiaali- ja terveydenhuolto johtamisympäristönä. I Rissanen, S. & Lammintakanen, J. (red). Sosiaali- ja terveysjohtaminen. Helsinki. Sanoma Pro (ss. 15-37)
Romppanen, B. & Kallasvuo, A. 2011. Johtajuuden rakentuminen. Eväitä lähijohtamiseen. Helsinki. Kansanvalistusseura.
Svedberg, L. 2016. Gruppsykologi. Om grupper, organisationer och ledarskap. Lund. Studentlitteratur.

E-böcker:
Holroyd, J, Field, R. 2012. Performance Coaching Skills for Social Work. Sage Publications
Scourfield, P. 2018. Putting Professional Leadership into Practice in Social Work. UK. Sage Publications

Material på internet:
- Arbetarskyddsförvaltningens webtjänst. https://www.tyosuojelu.fi/web/sv
- Evidensbaserad praktik. https://kunskapsguiden.se/omraden-och-teman/verksamhetsutveckling/evidensbaserad-praktik/
- Kommunförbundet. Utvärdering och kvalitetsledning. https://www.kommunforbundet.fi/utvardering-och-kvalitetsledning
- Megatrender. Sitra. https://www.sitra.fi/sv/%C3%A4mnen/megatrender/#uppdatering-av-megatrender-2023-forstaelse-i-en-tid-av-overraskningar
- Kasvun tuki: Implementointi. https://kasvuntuki.fi/implementointi/tietoa-implementoinnista/
- Näkökulmia sosiaalihuollon palvelujen turvallisuuteen (2017) https://www.julkari.fi/handle/10024/134849
- Riskhantering och säkerhetsplanering. Handbok för ledningen och säkerhetsexperterna inom social- och hälsovården. Social och hälsovårdsministeriet 2011 (finns på nätet)
- Valvira. Egenkontroll inom socialvården. https://www.valvira.fi/web/sv/socialvard/tillsyn-over-socialvarden/egenkontroll

Undervisningsmetoder

Självstudier, föreläsningar, konferens, seminarium, individuell inlärningsuppgift

Praktik- och arbetslivssamarbete

Konferens

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Närstudier i Åbo: 14.9, 15.9, 13.10, 16.11, 18.11.2023

Introduktion till studierna för USO23F-Å, deadline 25.10.2023
Seminarium, individuella presentationer, deadline 18.11.2023
Individuell inlärningsuppgift/blogginlägg (1 sp) deadline 31.12.2023.

Skriftlig feedback gällande inlärningsuppgiften ges på Moodle inom tre veckor från kursens slutdatum.

Studerandes tidsanvändning och belastning

5 sp x 27 h=135 h
Närstudier, introduktion till studierna för USO23F-Å och seminarium 4 sp (Godkänd/Underkänd)
Individuell inlärningsuppgift 1 sp (Skala 0-5)

Tilläggsuppgifter för studerande

Lärare Lilian Nordell (kursansvarig) och Pia Liljeroth

Vitsordsskala

H-5

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Seminarium:
- professionell utformning och professionellt framförande
- teoretisk sakkunskap
- självstyrdhet
Bedöms som GK/UK

Bedömningskriterier för den individuella inlärningsuppgiften:
- Förmåga att kunna sammanfatta relevant data
- Kritisk reflektion
- Användning av litteratur
- Språkhantering
- Källhantering
Bedöms enlig 0-5

Studerande får feedback på inlärningsuppgiften inom tre arbetsveckor från kursens slutdatum

Underkänd (0)

Individuell inlärningsuppgift:

Kriterierna för vitsord 1 uppfylls inte
Texten är fragmentarisk och det är svårt att förstå vad texten handlar om
Reflektioner framförs inte
Litteratur används inte
Språket är mycket svagt och innehåller språk- och skrivfel, vilka gör innehållet svårbegripligt.
Källhänvisningar saknas

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Individuell inlärningsuppgift:

Texten är ologiskt uppbyggd
Reflektioner framförs ytterst begränsat
Uppgiften baserar sig på litteratur riktad till allmänheten
Språket är begripligt, men innehåller rikligt med språk- och skrivfel.
Källhänvisningar används, men inte konsekvent eller felaktigt

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Individuell inlärningsuppgift:¨

Texten är logiskt uppbyggd
Texten är reflekterande
Uppgiften baserar sig på en ensidig vetenskaplig litteratur
Språket är smidigt och gott, även om språkfel förekommer
Källhänvisningar används, men det förekommer fel i hänvisningarna

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Individuell inlärningsuppgift:

Texten är logiskt uppbyggd och ger en mångsidig bild av fenomenet som beskrivs
Reflektionen är vetenskapligt analytisk
Uppgiften baserar sig på en mångsidig vetenskaplig litteratur
Språket är nyanserat, smidigt och så gott som felfritt
Källhänvisningarna är korrekta

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav

Anmälningstid

15.06.2023 - 04.09.2023

Tajmning

04.09.2023 - 02.11.2023

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Sociala området
Lärare
  • Lilian Nordell
  • Pia Liljeroth
Lärare

Lilian Nordell

Grupper
  • USO20D-Å
    Socionom (YH), h20, dagstudier, Åbo

Lärandemål

Studerande
- har färdigheter att leda arbetssamfund - kan tillämpa kvalitetsledning
- känner till utmaningar, trender och aktuella utvecklingsprojekt inom det sociala området
- kan kritiskt granska och utveckla verksamhet inom det sociala området

Innehåll

- Nationella utvecklingsprogram och trender
- Ledarskapsteorier och ledarskapsstilar
- Strategiskt ledarskap: vision, mission och strategi, verksamhetsplanering
- Kvalitetsledning och -arbete
- Personalledning och -utveckling
- Arbetarskydd och säkerhets- och krisplanering

Tid och plats

Åbo 4.9-2.11.2023

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Kursens referenslitteratur:

Ahl, H., Bergmo-Prvulovic, I. & Kilhammar, K. (red) 2017. HR. Att ta tillvara mänskliga resurser. Lund. Studentlitteratur.
Alvesson, M., Blom, M. & Sveningsson, S. 2017. Reflexivt ledarskap. Lund. Studentlitteratur.
Angelöw, B. 2017. Ledarskapshandboken. Att utveckla och stärka ledarskapet. Stockholm. Natur och Kultur.
Blomquist, C. & Röding, P. 2016. Ledarskap. Personen, reflektionen, samtalet. Lund. Studentlitteratur.
Bornemark, J. 2018. Det omätbaras renässans – en uppgörelse med pedanternas världsherravälde. Stockholm. Volante.
Heide, M., Johansson, C. & Simonsson, C. 2011. Kommunikation & organisation. Malmö. Liber.
Hilmarsson, H. T. 2016. Coachande ledarskap för samarbete, effektivitet och hälsa. Lund. Studentlitteratur.
Juuti, P. 2017. Jaetun johtajuuden taito. Jyväskylä. PS-Kustannus.
Kirkhaug, R. 2015. Värdebaserat ledarskap. Förutsättning för ett modernt ledarskap. Lund Studentlitteratur.
Lundin, K. & Sandström, B. 2016. Ledarskap inom vård och omsorg. Lund. Studentlitteratur.
Pakarinen, T. & Kananoja, A. 2017. Sosiaalihuollon ja sosiaalityön johtaminen. I Kananoja, A., Lähteinen, M. & Marjamäki, P. Sosiaalityön käsikirja. Helsinki. Tietosanoma. (ss. 471-484)
Rissanen, S & Lammintakanen, J. 2017. Sosiaali- ja terveydenhuolto johtamisympäristönä. I Rissanen, S. & Lammintakanen, J. (red). Sosiaali- ja terveysjohtaminen. Helsinki. Sanoma Pro (ss. 15-37)
Romppanen, B. & Kallasvuo, A. 2011. Johtajuuden rakentuminen. Eväitä lähijohtamiseen. Helsinki. Kansanvalistusseura.
Svedberg, L. 2016. Gruppsykologi. Om grupper, organisationer och ledarskap. Lund. Studentlitteratur.

E-böcker:
Holroyd, J, Field, R. 2012. Performance Coaching Skills for Social Work. Sage Publications
Scourfield, P. 2018. Putting Professional Leadership into Practice in Social Work. UK. Sage Publications

Material på internet:
- Arbetarskyddsförvaltningens webtjänst. https://www.tyosuojelu.fi/web/sv
- Evidensbaserad praktik. https://kunskapsguiden.se/omraden-och-teman/verksamhetsutveckling/evidensbaserad-praktik/
- Kommunförbundet. Utvärdering och kvalitetsledning. https://www.kommunforbundet.fi/utvardering-och-kvalitetsledning
- Megatrender. Sitra. https://www.sitra.fi/sv/%C3%A4mnen/megatrender/#uppdatering-av-megatrender-2023-forstaelse-i-en-tid-av-overraskningar
- Kasvun tuki: Implementointi. https://kasvuntuki.fi/implementointi/tietoa-implementoinnista/
- Näkökulmia sosiaalihuollon palvelujen turvallisuuteen (2017) https://www.julkari.fi/handle/10024/134849
- Riskhantering och säkerhetsplanering. Handbok för ledningen och säkerhetsexperterna inom social- och hälsovården. Social och hälsovårdsministeriet 2011 (finns på nätet)
- Valvira. Egenkontroll inom socialvården. https://www.valvira.fi/web/sv/socialvard/tillsyn-over-socialvarden/egenkontroll

Undervisningsmetoder

Självstudier, föreläsningar, simulering, konferens, workshops, individuella presentationer i mindre grupp och individuell inlärningsuppgift utgör de centrala arbetsformerna.

Praktik- och arbetslivssamarbete

Konferens
Studerande utför en praktikkurs med liknande innehåll som denna teoretiska kurs

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Individuella presentationer v. 40-41
Inlärningsuppgift (2 sp) deadline 22.10

Internationella kontakter

Internationella studerande deltar i workshop 12.10.2023

Studerandes tidsanvändning och belastning

5 sp = 135 h

Närstudier, individuell presentation, simulering 3 sp (Godkänd/Underkänd)
Individuell inlärningsuppgift/blogginlägg 2 sp (Skala 0-5)

Tilläggsuppgifter för studerande

Lärare Lilian Nordell (kursansvarig) och Pia Liljeroth

Vitsordsskala

H-5

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Bedömningskriterier för den individuella presentationen (GK/UK):
- professionell utformning och professionellt framförande
- teoretisk sakkunskap
- självstyrdhet


Bedömningskriterier för den individuella inlärningsuppgiften (0-5):
- Förmåga att kunna sammanfatta relevant data
- Kritisk reflektion
- Användning av litteratur
- Språkhantering
- Källhantering

Studerande får feedback på inlärningsuppgiften inom tre arbetsveckor från kursens slutdatum

Underkänd (0)

Individuell inlärningsuppgift:

Kriterierna för vitsord 1 uppfylls inte
Texten är fragmentarisk och det är svårt att förstå vad texten handlar om
Reflektioner framförs inte
Litteratur används inte
Språket är mycket svagt och innehåller språk- och skrivfel, vilka gör innehållet svårbegripligt.
Källhänvisningar saknas

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Individuell inlärningsuppgift:

Texten är ologiskt uppbyggd
Reflektioner framförs ytterst begränsat
Uppgiften baserar sig på litteratur riktad till allmänheten
Språket är begripligt, men innehåller rikligt med språk- och skrivfel.
Källhänvisningar används, men inte konsekvent eller felaktigt

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Individuell inlärningsuppgift:¨

Texten är logiskt uppbyggd
Texten är reflekterande
Uppgiften baserar sig på en ensidig vetenskaplig litteratur
Språket är smidigt och gott, även om språkfel förekommer
Källhänvisningar används, men det förekommer fel i hänvisningarna

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Individuell inlärningsuppgift:

Texten är logiskt uppbyggd och ger en mångsidig bild av fenomenet som beskrivs
Reflektionen är vetenskapligt analytisk
Uppgiften baserar sig på en mångsidig vetenskaplig litteratur
Språket är nyanserat, smidigt och så gott som felfritt
Källhänvisningarna är korrekta

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav