ServicehandledningPoäng (5 sp)
Kod: SOV22PUF101
Poäng
5 op
Studieperiodens (kursens) lärandemål
Studerande:
-kan i samråd med klienten och hens närstående handleda och koordinera service med beaktande av klientens individuella behov, rättigheter och säkerhet, samt klientprocessen och det sektorövergripande servicesystemet
-kan bedöma klientens behov av service vid olika tidpunkter i livscykeln i interprofessionellt samarbete
-kan verka i digitala verksamhetsmiljöer och kan handleda
klienter i användningen av e-tjänster
-kan klientcentrerat utvärdera och dokumentera
klientarbetet
-bekantar sig med välfärdstjänsternas framtidsutsikter
Studieperiodens (kursens) innehåll
-bedömning av servicebehov
-klientprocessen
-simulering av klientsituationer
-dokumentering
-klientmöte och arbetssäkerhet
-digitala hjälpmedel och handledningsmetoder
-interprofessionellt samarbete
-aktuell utveckling inom servicehandling
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav
Anmälningstid
15.06.2025 - 31.07.2025
Tajmning
27.10.2025 - 31.12.2025
Antal studiepoäng
5 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Verksamhetspunkt
Vasa, Wolffskavägen 31
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till socionom
Lärare
- Luisa Tast
- Lina Nybjörk
- Viktor Matintupa
Lärare
Luisa Tast
Grupper
-
USO23D-VSocionom (YH), h23, dagstudier, Vasa
-
SO23ASO23A
-
SO23BSO23B
Lärandemål
Studerande:
-kan i samråd med klienten och hens närstående handleda och koordinera service med beaktande av klientens individuella behov, rättigheter och säkerhet, samt klientprocessen och det sektorövergripande servicesystemet
-kan bedöma klientens behov av service vid olika tidpunkter i livscykeln i interprofessionellt samarbete
-kan verka i digitala verksamhetsmiljöer och kan handleda
klienter i användningen av e-tjänster
-kan klientcentrerat utvärdera och dokumentera
klientarbetet
-bekantar sig med välfärdstjänsternas framtidsutsikter
Innehåll
-bedömning av servicebehov
-klientprocessen
-simulering av klientsituationer
-dokumentering
-klientmöte och arbetssäkerhet
-digitala hjälpmedel och handledningsmetoder
-interprofessionellt samarbete
-aktuell utveckling inom servicehandling
Tid och plats
Se schema.
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Närmare information ges vid första närstudietillfället och på kursens Moodle-sida.
Undervisningsmetoder
Föreläsningar
Gäster från arbetslivet
Workshop
Grupparbete
Digital utbildning
Simulering
Praktik- och arbetslivssamarbete
Kursen genomförs i samarbete med gästföreläsare från arbetslivet.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Mer information ges vid första närstudietillfället och på kursens Moodle-sida.
Studerandes tidsanvändning och belastning
5 sp = 135h
En studiepoäng motsvarar 27 timmars arbete (135 h / 5 studiepoäng) för en studerande. Dessa timmar består av föreläsningar, workshop, simuleringar och eget arbete med inlämningsuppgifter.
Vitsordsskala
H-5
Underkänd (0)
Studerande uppvisar inte de mest elementära kunskaperna inom ämnet. Studerande uppvisar upprepade missförstånd av fenomenen och ämnet. Uppgifter saknas efter deadline, är ogjorda eller bristfälliga. Kompensationsuppgifter saknas.
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet. Studerande har genomfört inlämningsuppgifter, deltagit i simulering, deltagit i grupparbete enligt instruktion, men återger, tolkar och analyserar på ett kortfattat och ytligt sätt. Studerande visar att hen tagit till sig litteraturen på en ytlig nivå.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande har god förståelse och kompetens inom ämnesområdet. Studerande har tagit till sig litteraturen och genomfört uppgifter och grupparbete väl i enlighet med instruktion. Studerande har engagerat sig aktivt i diskussioner och simuleringar. Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter. Studerande visar en förståelse av det kommande yrkets roll i relation till ämnesområdet.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Studerande har en djupgående förståelse och kompetens inom ämnesområdet. Studerande har tagit till sig litteraturen och genomfört uppgifter och grupparbete på ett utmärkt sätt i enlighet med instruktioner. Studerande har engagerat sig aktivt i diskussioner och simuleringar. Studerande kan analysera och reflektera djupgående. Studerande visar engagemang och en fördjupad förståelse av det kommande yrkets roll i relation till ämnesområdet.
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav
Anmälningstid
02.12.2024 - 31.12.2024
Tajmning
06.01.2025 - 31.05.2025
Antal studiepoäng
5 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Verksamhetspunkt
Jakobstad, Köpmansgatan 10
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till socionom
Lärare
- Luisa Tast
- Viktor Matintupa
Lärare
Luisa Tast
Grupper
-
USO24F-JSocionom (YH), h24, flerformstudier, Jakobstad
Lärandemål
Studerande:
-kan i samråd med klienten och hens närstående handleda och koordinera service med beaktande av klientens individuella behov, rättigheter och säkerhet, samt klientprocessen och det sektorövergripande servicesystemet
-kan bedöma klientens behov av service vid olika tidpunkter i livscykeln i interprofessionellt samarbete
-kan verka i digitala verksamhetsmiljöer och kan handleda
klienter i användningen av e-tjänster
-kan klientcentrerat utvärdera och dokumentera
klientarbetet
-bekantar sig med välfärdstjänsternas framtidsutsikter
Innehåll
-bedömning av servicebehov
-klientprocessen
-simulering av klientsituationer
-dokumentering
-klientmöte och arbetssäkerhet
-digitala hjälpmedel och handledningsmetoder
-interprofessionellt samarbete
-aktuell utveckling inom servicehandling
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Mer info på kursens Moodle-sida
Undervisningsmetoder
- Föreläsningar
- Caseövningar
- Samarbete med arbetslivet.
Praktik- och arbetslivssamarbete
Samarbete med arbetslivet.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Instruktioner för examinationerna fås vid det första kurstillfället samt på kursens moodle-sida.
Studerandes tidsanvändning och belastning
5 sp = 135h
En studiepoäng motsvarar 27 timmars arbete (135 h / 5 studiepoäng) för en studerande. Dessa timmar består av föreläsningar och eget arbete med examinationsuppgifter.
Vitsordsskala
H-5
Underkänd (0)
Studerande visar inte tillräcklig kompetens i ämnet.
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket.
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav
Anmälningstid
15.06.2024 - 13.11.2024
Tajmning
11.11.2024 - 31.12.2024
Antal studiepoäng
5 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Verksamhetspunkt
Vasa, Wolffskavägen 31
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till socionom
Lärare
- Luisa Tast
- Lina Nybjörk
Lärare
Lina Nybjörk
Grupper
-
USO22D-VSocionom (YH), h22, dagstudier, Vasa
Lärandemål
Studerande:
-kan i samråd med klienten och hens närstående handleda och koordinera service med beaktande av klientens individuella behov, rättigheter och säkerhet, samt klientprocessen och det sektorövergripande servicesystemet
-kan bedöma klientens behov av service vid olika tidpunkter i livscykeln i interprofessionellt samarbete
-kan verka i digitala verksamhetsmiljöer och kan handleda
klienter i användningen av e-tjänster
-kan klientcentrerat utvärdera och dokumentera
klientarbetet
-bekantar sig med välfärdstjänsternas framtidsutsikter
Innehåll
-bedömning av servicebehov
-klientprocessen
-simulering av klientsituationer
-dokumentering
-klientmöte och arbetssäkerhet
-digitala hjälpmedel och handledningsmetoder
-interprofessionellt samarbete
-aktuell utveckling inom servicehandling
Tid och plats
Föreläsningarna och handledningarna äger rum på Alere.
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Blommila, K., Juntunen, M., Kosunen, S. (red.) (2022). Puheenvuoroja palveluohjauksesta. Helsingfors: Suomen palveluohjausyhdistys, SPO ry,
Helminen, J. (red.) (2016). Sosiaaliohjaus: Lähtökohtia ja käytäntöjä. Helsingfors: Edita.
Hujala, A. & Taskinen, H. (red.) Uudistuva Sosiaali- ja terveysala. Tammerfors: Tampere University Press. https://trepo.tuni.fi/handle/10024/123995
Laanterä, S., Saunders, H. (red.) (2020). Sosiaali- ja terveysalan ammattilaisten geneerinen osaaminen. Kirjallisuuskatsaus. St Michel: Kaakkois Suomen ammattikorkeakoulu. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-344-253-5
Socialvårdslag 1301/2014.
Vähäkangas, P., Orava, M., Hammar, M. & Kivimäki, B. (2018) Österbottens servicehandledning i skick – Verksamhetsmodeller och nyckeltal för informationsledning Helsingfors: Social och hälsovårdsministeriets rapporter och promemorior https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/handle/10024/161288
Av läraren anvisad litteratur under kursens gång.
Undervisningsmetoder
Föreläsningar, workshops, handledningar i praktiken m.m.
Praktik- och arbetslivssamarbete
Samarbete med arbetslivet.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Instruktioner för examinationerna fås på det första kurstillfället.
Studerandes tidsanvändning och belastning
5 sp = 135h
En studiepoäng motsvarar 27 timmars arbete (135 h / 5 studiepoäng) för en studerande. Dessa timmar består av föreläsningar, gruppuppgifter och eget arbete med examinationsuppgifter.
Närstudier på Alere.
Tilläggsuppgifter för studerande
Moodlekursen innehåller material, instruktioner, uppgifter, föreläsningsmaterial och litteratur.
Vitsordsskala
H-5
Underkänd (0)
Studerande visar inte tillräcklig kompetens i ämnet.
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket.
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav
Anmälningstid
15.06.2024 - 22.09.2024
Tajmning
02.09.2024 - 31.12.2024
Antal studiepoäng
5 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till socionom
Lärare
- Lina Nybjörk
Lärare
Lina Nybjörk
Grupper
-
USO22F-VSocionom (YH), h22, flerform, Vasa
Lärandemål
Studerande:
-kan i samråd med klienten och hens närstående handleda och koordinera service med beaktande av klientens individuella behov, rättigheter och säkerhet, samt klientprocessen och det sektorövergripande servicesystemet
-kan bedöma klientens behov av service vid olika tidpunkter i livscykeln i interprofessionellt samarbete
-kan verka i digitala verksamhetsmiljöer och kan handleda
klienter i användningen av e-tjänster
-kan klientcentrerat utvärdera och dokumentera
klientarbetet
-bekantar sig med välfärdstjänsternas framtidsutsikter
Innehåll
-bedömning av servicebehov
-klientprocessen
-simulering av klientsituationer
-dokumentering
-klientmöte och arbetssäkerhet
-digitala hjälpmedel och handledningsmetoder
-interprofessionellt samarbete
-aktuell utveckling inom servicehandling
Tid och plats
Föreläsningarna äger rum på Alere enligt schema.
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Blommila, K., Juntunen, M., Kosunen, S. (red.) (2022). Puheenvuoroja palveluohjauksesta. Helsingfors: Suomen palveluohjausyhdistys, SPO ry,
Helminen, J. (red.) (2016). Sosiaaliohjaus: Lähtökohtia ja käytäntöjä. Helsingfors: Edita.
Hujala, A. & Taskinen, H. (red.) Uudistuva Sosiaali- ja terveysala. Tammerfors: Tampere University Press. https://trepo.tuni.fi/handle/10024/123995
Laanterä, S., Saunders, H. (red.) (2020). Sosiaali- ja terveysalan ammattilaisten geneerinen osaaminen. Kirjallisuuskatsaus. St Michel: Kaakkois Suomen ammattikorkeakoulu. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-344-253-5
Socialvårdslag 1301/2014.
Vähäkangas, P., Orava, M., Hammar, M. & Kivimäki, B. (2018) Österbottens servicehandledning i skick – Verksamhetsmodeller och nyckeltal för informationsledning Helsingfors: Social och hälsovårdsministeriets rapporter och promemorior https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/handle/10024/161288
Av läraren anvisad litteratur under kursens gång.
Undervisningsmetoder
Föreläsningar, samarbete med arbetslivet.
Praktik- och arbetslivssamarbete
Samarbete med arbetslivet.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Instruktioner för examinationerna fås på det första kurstillfället.
Studerandes tidsanvändning och belastning
5 sp = 135h
En studiepoäng motsvarar 27 timmars arbete (135 h / 5 studiepoäng) för en studerande. Dessa timmar består av föreläsningar och eget arbete med examinationsuppgifter.
Närstudietillfällena utgör 15h.
Tilläggsuppgifter för studerande
Moodlekursen innehåller material, instruktioner, uppgifter, föreläsningsmaterial och litteratur.
Vitsordsskala
H-5
Underkänd (0)
Studerande visar inte tillräcklig kompetens i ämnet.
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket.
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav