Hoppa till innehåll

ServicehandledningPoäng (5 sp)

Kod: SOV22PUF101

Poäng

5 op

Studieperiodens (kursens) lärandemål

Studerande:
-kan i samråd med klienten och hens närstående handleda och koordinera service med beaktande av klientens individuella behov, rättigheter och säkerhet, samt klientprocessen och det sektorövergripande servicesystemet
-kan bedöma klientens behov av service vid olika tidpunkter i livscykeln i interprofessionellt samarbete
-kan verka i digitala verksamhetsmiljöer och kan handleda
klienter i användningen av e-tjänster
-kan klientcentrerat utvärdera och dokumentera
klientarbetet
-bekantar sig med välfärdstjänsternas framtidsutsikter

Studieperiodens (kursens) innehåll

-bedömning av servicebehov
-klientprocessen
-simulering av klientsituationer
-dokumentering
-klientmöte och arbetssäkerhet
-digitala hjälpmedel och handledningsmetoder
-interprofessionellt samarbete
-aktuell utveckling inom servicehandling

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav

Anmälningstid

15.06.2025 - 31.07.2025

Tajmning

27.10.2025 - 31.12.2025

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Verksamhetspunkt

Vasa, Wolffskavägen 31

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning till socionom
Lärare
  • Luisa Tast
  • Lina Nybjörk
  • Viktor Matintupa
Lärare

Luisa Tast

Grupper
  • USO23D-V
    Socionom (YH), h23, dagstudier, Vasa
  • SO23A
    SO23A
  • SO23B
    SO23B

Lärandemål

Studerande:
-kan i samråd med klienten och hens närstående handleda och koordinera service med beaktande av klientens individuella behov, rättigheter och säkerhet, samt klientprocessen och det sektorövergripande servicesystemet
-kan bedöma klientens behov av service vid olika tidpunkter i livscykeln i interprofessionellt samarbete
-kan verka i digitala verksamhetsmiljöer och kan handleda
klienter i användningen av e-tjänster
-kan klientcentrerat utvärdera och dokumentera
klientarbetet
-bekantar sig med välfärdstjänsternas framtidsutsikter

Innehåll

-bedömning av servicebehov
-klientprocessen
-simulering av klientsituationer
-dokumentering
-klientmöte och arbetssäkerhet
-digitala hjälpmedel och handledningsmetoder
-interprofessionellt samarbete
-aktuell utveckling inom servicehandling

Tid och plats

Se schema.

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Närmare information ges vid första närstudietillfället och på kursens Moodle-sida.

Undervisningsmetoder

Föreläsningar
Gäster från arbetslivet
Workshop
Grupparbete
Digital utbildning
Simulering

Praktik- och arbetslivssamarbete

Kursen genomförs i samarbete med gästföreläsare från arbetslivet.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Mer information ges vid första närstudietillfället och på kursens Moodle-sida.

Studerandes tidsanvändning och belastning

5 sp = 135h

En studiepoäng motsvarar 27 timmars arbete (135 h / 5 studiepoäng) för en studerande. Dessa timmar består av föreläsningar, workshop, simuleringar och eget arbete med inlämningsuppgifter.

Vitsordsskala

H-5

Underkänd (0)

Studerande uppvisar inte de mest elementära kunskaperna inom ämnet. Studerande uppvisar upprepade missförstånd av fenomenen och ämnet. Uppgifter saknas efter deadline, är ogjorda eller bristfälliga. Kompensationsuppgifter saknas.

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet. Studerande har genomfört inlämningsuppgifter, deltagit i simulering, deltagit i grupparbete enligt instruktion, men återger, tolkar och analyserar på ett kortfattat och ytligt sätt. Studerande visar att hen tagit till sig litteraturen på en ytlig nivå.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande har god förståelse och kompetens inom ämnesområdet. Studerande har tagit till sig litteraturen och genomfört uppgifter och grupparbete väl i enlighet med instruktion. Studerande har engagerat sig aktivt i diskussioner och simuleringar. Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter. Studerande visar en förståelse av det kommande yrkets roll i relation till ämnesområdet.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Studerande har en djupgående förståelse och kompetens inom ämnesområdet. Studerande har tagit till sig litteraturen och genomfört uppgifter och grupparbete på ett utmärkt sätt i enlighet med instruktioner. Studerande har engagerat sig aktivt i diskussioner och simuleringar. Studerande kan analysera och reflektera djupgående. Studerande visar engagemang och en fördjupad förståelse av det kommande yrkets roll i relation till ämnesområdet.

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav

Anmälningstid

02.12.2024 - 31.12.2024

Tajmning

06.01.2025 - 31.05.2025

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Verksamhetspunkt

Jakobstad, Köpmansgatan 10

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning till socionom
Lärare
  • Luisa Tast
  • Viktor Matintupa
Lärare

Luisa Tast

Grupper
  • USO24F-J
    Socionom (YH), h24, flerformstudier, Jakobstad

Lärandemål

Studerande:
-kan i samråd med klienten och hens närstående handleda och koordinera service med beaktande av klientens individuella behov, rättigheter och säkerhet, samt klientprocessen och det sektorövergripande servicesystemet
-kan bedöma klientens behov av service vid olika tidpunkter i livscykeln i interprofessionellt samarbete
-kan verka i digitala verksamhetsmiljöer och kan handleda
klienter i användningen av e-tjänster
-kan klientcentrerat utvärdera och dokumentera
klientarbetet
-bekantar sig med välfärdstjänsternas framtidsutsikter

Innehåll

-bedömning av servicebehov
-klientprocessen
-simulering av klientsituationer
-dokumentering
-klientmöte och arbetssäkerhet
-digitala hjälpmedel och handledningsmetoder
-interprofessionellt samarbete
-aktuell utveckling inom servicehandling

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Mer info på kursens Moodle-sida

Undervisningsmetoder

- Föreläsningar
- Caseövningar
- Samarbete med arbetslivet.

Praktik- och arbetslivssamarbete

Samarbete med arbetslivet.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Instruktioner för examinationerna fås vid det första kurstillfället samt på kursens moodle-sida.

Studerandes tidsanvändning och belastning

5 sp = 135h
En studiepoäng motsvarar 27 timmars arbete (135 h / 5 studiepoäng) för en studerande. Dessa timmar består av föreläsningar och eget arbete med examinationsuppgifter.

Vitsordsskala

H-5

Underkänd (0)

Studerande visar inte tillräcklig kompetens i ämnet.

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket.

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav

Anmälningstid

15.06.2024 - 13.11.2024

Tajmning

11.11.2024 - 31.12.2024

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Verksamhetspunkt

Vasa, Wolffskavägen 31

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning till socionom
Lärare
  • Luisa Tast
  • Lina Nybjörk
Lärare

Lina Nybjörk

Grupper
  • USO22D-V
    Socionom (YH), h22, dagstudier, Vasa

Lärandemål

Studerande:
-kan i samråd med klienten och hens närstående handleda och koordinera service med beaktande av klientens individuella behov, rättigheter och säkerhet, samt klientprocessen och det sektorövergripande servicesystemet
-kan bedöma klientens behov av service vid olika tidpunkter i livscykeln i interprofessionellt samarbete
-kan verka i digitala verksamhetsmiljöer och kan handleda
klienter i användningen av e-tjänster
-kan klientcentrerat utvärdera och dokumentera
klientarbetet
-bekantar sig med välfärdstjänsternas framtidsutsikter

Innehåll

-bedömning av servicebehov
-klientprocessen
-simulering av klientsituationer
-dokumentering
-klientmöte och arbetssäkerhet
-digitala hjälpmedel och handledningsmetoder
-interprofessionellt samarbete
-aktuell utveckling inom servicehandling

Tid och plats

Föreläsningarna och handledningarna äger rum på Alere.

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Blommila, K., Juntunen, M., Kosunen, S. (red.) (2022). Puheenvuoroja palveluohjauksesta. Helsingfors: Suomen palveluohjausyhdistys, SPO ry,
Helminen, J. (red.) (2016). Sosiaaliohjaus: Lähtökohtia ja käytäntöjä. Helsingfors: Edita.
Hujala, A. & Taskinen, H. (red.) Uudistuva Sosiaali- ja terveysala. Tammerfors: Tampere University Press. https://trepo.tuni.fi/handle/10024/123995
Laanterä, S., Saunders, H. (red.) (2020). Sosiaali- ja terveysalan ammattilaisten geneerinen osaaminen. Kirjallisuuskatsaus. St Michel: Kaakkois Suomen ammattikorkeakoulu. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-344-253-5
Socialvårdslag 1301/2014.
Vähäkangas, P., Orava, M., Hammar, M. & Kivimäki, B. (2018) Österbottens servicehandledning i skick – Verksamhetsmodeller och nyckeltal för informationsledning Helsingfors: Social och hälsovårdsministeriets rapporter och promemorior https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/handle/10024/161288

Av läraren anvisad litteratur under kursens gång.

Undervisningsmetoder

Föreläsningar, workshops, handledningar i praktiken m.m.

Praktik- och arbetslivssamarbete

Samarbete med arbetslivet.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Instruktioner för examinationerna fås på det första kurstillfället.

Studerandes tidsanvändning och belastning

5 sp = 135h
En studiepoäng motsvarar 27 timmars arbete (135 h / 5 studiepoäng) för en studerande. Dessa timmar består av föreläsningar, gruppuppgifter och eget arbete med examinationsuppgifter.

Närstudier på Alere.

Tilläggsuppgifter för studerande

Moodlekursen innehåller material, instruktioner, uppgifter, föreläsningsmaterial och litteratur.

Vitsordsskala

H-5

Underkänd (0)

Studerande visar inte tillräcklig kompetens i ämnet.

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket.

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav

Anmälningstid

15.06.2024 - 22.09.2024

Tajmning

02.09.2024 - 31.12.2024

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning till socionom
Lärare
  • Lina Nybjörk
Lärare

Lina Nybjörk

Grupper
  • USO22F-V
    Socionom (YH), h22, flerform, Vasa

Lärandemål

Studerande:
-kan i samråd med klienten och hens närstående handleda och koordinera service med beaktande av klientens individuella behov, rättigheter och säkerhet, samt klientprocessen och det sektorövergripande servicesystemet
-kan bedöma klientens behov av service vid olika tidpunkter i livscykeln i interprofessionellt samarbete
-kan verka i digitala verksamhetsmiljöer och kan handleda
klienter i användningen av e-tjänster
-kan klientcentrerat utvärdera och dokumentera
klientarbetet
-bekantar sig med välfärdstjänsternas framtidsutsikter

Innehåll

-bedömning av servicebehov
-klientprocessen
-simulering av klientsituationer
-dokumentering
-klientmöte och arbetssäkerhet
-digitala hjälpmedel och handledningsmetoder
-interprofessionellt samarbete
-aktuell utveckling inom servicehandling

Tid och plats

Föreläsningarna äger rum på Alere enligt schema.

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Blommila, K., Juntunen, M., Kosunen, S. (red.) (2022). Puheenvuoroja palveluohjauksesta. Helsingfors: Suomen palveluohjausyhdistys, SPO ry,
Helminen, J. (red.) (2016). Sosiaaliohjaus: Lähtökohtia ja käytäntöjä. Helsingfors: Edita.
Hujala, A. & Taskinen, H. (red.) Uudistuva Sosiaali- ja terveysala. Tammerfors: Tampere University Press. https://trepo.tuni.fi/handle/10024/123995
Laanterä, S., Saunders, H. (red.) (2020). Sosiaali- ja terveysalan ammattilaisten geneerinen osaaminen. Kirjallisuuskatsaus. St Michel: Kaakkois Suomen ammattikorkeakoulu. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-344-253-5
Socialvårdslag 1301/2014.
Vähäkangas, P., Orava, M., Hammar, M. & Kivimäki, B. (2018) Österbottens servicehandledning i skick – Verksamhetsmodeller och nyckeltal för informationsledning Helsingfors: Social och hälsovårdsministeriets rapporter och promemorior https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/handle/10024/161288

Av läraren anvisad litteratur under kursens gång.

Undervisningsmetoder

Föreläsningar, samarbete med arbetslivet.

Praktik- och arbetslivssamarbete

Samarbete med arbetslivet.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Instruktioner för examinationerna fås på det första kurstillfället.

Studerandes tidsanvändning och belastning

5 sp = 135h
En studiepoäng motsvarar 27 timmars arbete (135 h / 5 studiepoäng) för en studerande. Dessa timmar består av föreläsningar och eget arbete med examinationsuppgifter.

Närstudietillfällena utgör 15h.

Tilläggsuppgifter för studerande

Moodlekursen innehåller material, instruktioner, uppgifter, föreläsningsmaterial och litteratur.

Vitsordsskala

H-5

Underkänd (0)

Studerande visar inte tillräcklig kompetens i ämnet.

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket.

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav