Hoppa till innehåll

ServicehandledningPoäng (5 sp)

Kod: SOV22PUF101

Poäng

5 op

Studieperiodens (kursens) lärandemål

Studerande:
-kan i samråd med klienten och hens närstående handleda och koordinera service med beaktande av klientens individuella behov, rättigheter och säkerhet, samt klientprocessen och det sektorövergripande servicesystemet
-kan bedöma klientens behov av service vid olika tidpunkter i livscykeln i interprofessionellt samarbete
-kan verka i digitala verksamhetsmiljöer och kan handleda
klienter i användningen av e-tjänster
-kan klientcentrerat utvärdera och dokumentera
klientarbetet
-bekantar sig med välfärdstjänsternas framtidsutsikter

Studieperiodens (kursens) innehåll

-bedömning av servicebehov
-klientprocessen
-simulering av klientsituationer
-dokumentering
-klientmöte och arbetssäkerhet
-digitala hjälpmedel och handledningsmetoder
-interprofessionellt samarbete
-aktuell utveckling inom servicehandling

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav

Anmälningstid

02.12.2024 - 31.12.2024

Tajmning

06.01.2025 - 31.05.2025

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Verksamhetspunkt

Jakobstad, Köpmansgatan 10

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning till socionom
Lärare
  • Luisa Tast
  • Viktor Matintupa
Lärare

Luisa Tast

Grupper
  • USO24F-J
    Socionom (YH), h24, flerformstudier, Jakobstad

Lärandemål

Studerande:
-kan i samråd med klienten och hens närstående handleda och koordinera service med beaktande av klientens individuella behov, rättigheter och säkerhet, samt klientprocessen och det sektorövergripande servicesystemet
-kan bedöma klientens behov av service vid olika tidpunkter i livscykeln i interprofessionellt samarbete
-kan verka i digitala verksamhetsmiljöer och kan handleda
klienter i användningen av e-tjänster
-kan klientcentrerat utvärdera och dokumentera
klientarbetet
-bekantar sig med välfärdstjänsternas framtidsutsikter

Innehåll

-bedömning av servicebehov
-klientprocessen
-simulering av klientsituationer
-dokumentering
-klientmöte och arbetssäkerhet
-digitala hjälpmedel och handledningsmetoder
-interprofessionellt samarbete
-aktuell utveckling inom servicehandling

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Mer info på kursens Moodle-sida

Undervisningsmetoder

- Föreläsningar
- Caseövningar
- Samarbete med arbetslivet.

Praktik- och arbetslivssamarbete

Samarbete med arbetslivet.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Instruktioner för examinationerna fås vid det första kurstillfället samt på kursens moodle-sida.

Studerandes tidsanvändning och belastning

5 sp = 135h
En studiepoäng motsvarar 27 timmars arbete (135 h / 5 studiepoäng) för en studerande. Dessa timmar består av föreläsningar och eget arbete med examinationsuppgifter.

Vitsordsskala

H-5

Underkänd (0)

Studerande visar inte tillräcklig kompetens i ämnet.

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket.

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav

Anmälningstid

15.06.2024 - 13.11.2024

Tajmning

11.11.2024 - 31.12.2024

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Verksamhetspunkt

Vasa, Wolffskavägen 31

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning till socionom
Lärare
  • Luisa Tast
  • Lina Nybjörk
Lärare

Lina Nybjörk

Grupper
  • USO22D-V
    Socionom (YH), h22, dagstudier, Vasa

Lärandemål

Studerande:
-kan i samråd med klienten och hens närstående handleda och koordinera service med beaktande av klientens individuella behov, rättigheter och säkerhet, samt klientprocessen och det sektorövergripande servicesystemet
-kan bedöma klientens behov av service vid olika tidpunkter i livscykeln i interprofessionellt samarbete
-kan verka i digitala verksamhetsmiljöer och kan handleda
klienter i användningen av e-tjänster
-kan klientcentrerat utvärdera och dokumentera
klientarbetet
-bekantar sig med välfärdstjänsternas framtidsutsikter

Innehåll

-bedömning av servicebehov
-klientprocessen
-simulering av klientsituationer
-dokumentering
-klientmöte och arbetssäkerhet
-digitala hjälpmedel och handledningsmetoder
-interprofessionellt samarbete
-aktuell utveckling inom servicehandling

Tid och plats

Föreläsningarna och handledningarna äger rum på Alere.

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Blommila, K., Juntunen, M., Kosunen, S. (red.) (2022). Puheenvuoroja palveluohjauksesta. Helsingfors: Suomen palveluohjausyhdistys, SPO ry,
Helminen, J. (red.) (2016). Sosiaaliohjaus: Lähtökohtia ja käytäntöjä. Helsingfors: Edita.
Hujala, A. & Taskinen, H. (red.) Uudistuva Sosiaali- ja terveysala. Tammerfors: Tampere University Press. https://trepo.tuni.fi/handle/10024/123995
Laanterä, S., Saunders, H. (red.) (2020). Sosiaali- ja terveysalan ammattilaisten geneerinen osaaminen. Kirjallisuuskatsaus. St Michel: Kaakkois Suomen ammattikorkeakoulu. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-344-253-5
Socialvårdslag 1301/2014.
Vähäkangas, P., Orava, M., Hammar, M. & Kivimäki, B. (2018) Österbottens servicehandledning i skick – Verksamhetsmodeller och nyckeltal för informationsledning Helsingfors: Social och hälsovårdsministeriets rapporter och promemorior https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/handle/10024/161288

Av läraren anvisad litteratur under kursens gång.

Undervisningsmetoder

Föreläsningar, workshops, handledningar i praktiken m.m.

Praktik- och arbetslivssamarbete

Samarbete med arbetslivet.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Instruktioner för examinationerna fås på det första kurstillfället.

Studerandes tidsanvändning och belastning

5 sp = 135h
En studiepoäng motsvarar 27 timmars arbete (135 h / 5 studiepoäng) för en studerande. Dessa timmar består av föreläsningar, gruppuppgifter och eget arbete med examinationsuppgifter.

Närstudier på Alere.

Tilläggsuppgifter för studerande

Moodlekursen innehåller material, instruktioner, uppgifter, föreläsningsmaterial och litteratur.

Vitsordsskala

H-5

Underkänd (0)

Studerande visar inte tillräcklig kompetens i ämnet.

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket.

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav

Anmälningstid

15.06.2024 - 22.09.2024

Tajmning

02.09.2024 - 31.12.2024

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning till socionom
Lärare
  • Lina Nybjörk
Lärare

Lina Nybjörk

Grupper
  • USO22F-V
    Socionom (YH), h22, flerform, Vasa

Lärandemål

Studerande:
-kan i samråd med klienten och hens närstående handleda och koordinera service med beaktande av klientens individuella behov, rättigheter och säkerhet, samt klientprocessen och det sektorövergripande servicesystemet
-kan bedöma klientens behov av service vid olika tidpunkter i livscykeln i interprofessionellt samarbete
-kan verka i digitala verksamhetsmiljöer och kan handleda
klienter i användningen av e-tjänster
-kan klientcentrerat utvärdera och dokumentera
klientarbetet
-bekantar sig med välfärdstjänsternas framtidsutsikter

Innehåll

-bedömning av servicebehov
-klientprocessen
-simulering av klientsituationer
-dokumentering
-klientmöte och arbetssäkerhet
-digitala hjälpmedel och handledningsmetoder
-interprofessionellt samarbete
-aktuell utveckling inom servicehandling

Tid och plats

Föreläsningarna äger rum på Alere enligt schema.

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Blommila, K., Juntunen, M., Kosunen, S. (red.) (2022). Puheenvuoroja palveluohjauksesta. Helsingfors: Suomen palveluohjausyhdistys, SPO ry,
Helminen, J. (red.) (2016). Sosiaaliohjaus: Lähtökohtia ja käytäntöjä. Helsingfors: Edita.
Hujala, A. & Taskinen, H. (red.) Uudistuva Sosiaali- ja terveysala. Tammerfors: Tampere University Press. https://trepo.tuni.fi/handle/10024/123995
Laanterä, S., Saunders, H. (red.) (2020). Sosiaali- ja terveysalan ammattilaisten geneerinen osaaminen. Kirjallisuuskatsaus. St Michel: Kaakkois Suomen ammattikorkeakoulu. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-344-253-5
Socialvårdslag 1301/2014.
Vähäkangas, P., Orava, M., Hammar, M. & Kivimäki, B. (2018) Österbottens servicehandledning i skick – Verksamhetsmodeller och nyckeltal för informationsledning Helsingfors: Social och hälsovårdsministeriets rapporter och promemorior https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/handle/10024/161288

Av läraren anvisad litteratur under kursens gång.

Undervisningsmetoder

Föreläsningar, samarbete med arbetslivet.

Praktik- och arbetslivssamarbete

Samarbete med arbetslivet.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Instruktioner för examinationerna fås på det första kurstillfället.

Studerandes tidsanvändning och belastning

5 sp = 135h
En studiepoäng motsvarar 27 timmars arbete (135 h / 5 studiepoäng) för en studerande. Dessa timmar består av föreläsningar och eget arbete med examinationsuppgifter.

Närstudietillfällena utgör 15h.

Tilläggsuppgifter för studerande

Moodlekursen innehåller material, instruktioner, uppgifter, föreläsningsmaterial och litteratur.

Vitsordsskala

H-5

Underkänd (0)

Studerande visar inte tillräcklig kompetens i ämnet.

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket.

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav