Hoppa till innehåll

Klinisk bedömningPoäng (3 sp)

Kod: VÅV21AK04

Poäng

3 op

Studieperiodens (kursens) lärandemål

Studerande
- kan redogöra för och förstår människans fysiologi och patofysiologi
- visar förmåga att bedöma, planera, genomföra och utvärdera vården för patienter i olika åldrar
- kan använda sig av centrala undersöknings- och diagnostiseringsmetoder för patienter i olika åldrar
- kan utföra grundläggande klinisk bedömning av vitala funktioner för patienter i olika åldrar
- kan utföra strukturerad vårdplanering och dokumentation enligt nationella direktiv

Studieperiodens (kursens) innehåll

Kliniska bedömningar

Förkunskapskrav

Biomedicinsk vetenskap
Klinisk vårdvetenskap
Hälsofrämjande vårdvetenskap
Klinisk vårdvetenskap i olika kontext förutom Inremedicin och kirurgi 5 och Fördjupad vård inom klinisk kontext

Bedömningskriterier, tillräcklig (1)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.

Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter

Bedömingskritereir för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Kriterier för utvärdering av tentamen

Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella
Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp

Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)

Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas arbeten och kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället.

Anmälningstid

01.12.2023 - 24.03.2024

Tajmning

25.03.2024 - 28.04.2024

Antal studiepoäng

3 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk
  • Svenska
Antal studerande (min. - max.)

10 - 35

Utbildning
  • Utbildning till sjukskötare
Lärare
  • Rika Levy-Malmberg
Lärare

Rika Levy-Malmberg

Grupper
  • USS21F-V
    Sjukskötare (YH), h21, flerform, Vasa
  • USS21D-V
    Sjukskötare (YH), h21, dagstudier, Vasa

Lärandemål

Studerande
- kan redogöra för och förstår människans fysiologi och patofysiologi
- visar förmåga att bedöma, planera, genomföra och utvärdera vården för patienter i olika åldrar
- kan använda sig av centrala undersöknings- och diagnostiseringsmetoder för patienter i olika åldrar
- kan utföra grundläggande klinisk bedömning av vitala funktioner för patienter i olika åldrar
- kan utföra strukturerad vårdplanering och dokumentation enligt nationella direktiv

Innehåll

Kliniska bedömningar

Tid och plats

Våren 2024

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Cox C.L. (red.) (2015). Klinisk undersökningsmetodik för sjuksköterskor. Studentlitteratur, Lund.

Iivanainen, A. & Syväoja, P. (2013) Hoida ja kirjaa. Sanoma Pro, Helsinki.

Hogan-Quigley, B., Palm, ML. & Bickley, LS. (2012 or 2017). Nursing Guide to Physical Examination and History Taking. Philadelphia, Wolther Kluwer Health Lippincott.

Medibas via www.ezproxy.novia.fi

Föreläsningsmaterial Moodle

Timby, B. K. (2013). Fundamental Nursing Skills and Concept. 10th ed. Wolter Kluwer Health. Lippincott

Undervisningsmetoder

föreläsningar och praktik

Praktik- och arbetslivssamarbete

praktisk lektion är obligatorisk

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Se Moodle

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Skriftlig inlämningsuppgift och seminarium

Studerandes tidsanvändning och belastning

1 sp = 27 timmar

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.

Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter

Bedömingskritereir för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Kriterier för utvärdering av tentamen

Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella
Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp

Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)

Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas arbeten och kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

0-5

Underkänd (0)

Studenten uppnådde inte något av kriterierna och deltog i de praktiska föreläsningarna,

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studenten har en ytlig kunskap om ämnet, genomför bräcklig fallanalys och svag analys av resultaten

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Studenten har goda kunskaper i ämnet, genomför respektabel och värdefull fallpresentation, analysen och resultaten gav goda kunskaper om ämnet

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Studenten visar en fördjupad kunskap, processen att samla in data och resultatpresentationen ökar kunskapen och förståelsen

Förkunskapskrav

Biomedicinsk vetenskap
Klinisk vårdvetenskap
Hälsofrämjande vårdvetenskap
Klinisk vårdvetenskap i olika kontext förutom Inremedicin och kirurgi 5 och Fördjupad vård inom klinisk kontext