Vård vid urogenital ohälsaPoäng (3 sp)
Kod: VÅV18KV12
Poäng
3 op
Studieperiodens (kursens) lärandemål
Studerande
- kan vid urogenital ohälsa tillämpa evidensbaserad klinisk praxis och kritiskt tänkande
- har evidensbaserad kunskap om den medicinska- och kirurgiska patientens särdrag och om vården vid urogenital ohälsa
- kan använda vårdvetenskapen som en grund för vårdandet
- kan enligt nationella direktiv utföra strukturerad vårdplanering och dokumentation
- kan bedöma patientens vårdbehov genom adekvata kliniska och fysiologiska bedömningar och mätmetoder, samt kan prioritera och dokumentera dessa enligt nationella klassificeringssystem
- kan redogöra för njurarnas, urinvägarnas och fortplantningssystemets fysiologi och anatomi
- kan redogöra för och beräkna vätske- och elektrolytbalansen
- har kunskap om människans vanligaste urogenitala sjukdomstillstånd och deras bakomliggande patofysiologi
- har kunskap om sjukdomstillstånd i bröstmuskel och - körtlar samt deras bakomliggande patofysiologi
- har kunskap om den medicinska terminologin och läkemedelsbehandlingen vid urogenitala sjukdomstillstånd
- har förmåga att bedöma vårdbehovet hos patienter i behov av akutvård, samt stödja dem och deras närstående
- förstår betydelsen av hälsofrämjande, förebyggande vård och rehabilitering i relation till urogenital ohälsa
- kan integrera hälsofrämjande vård vid urogenital ohälsa, samt stödja och handleda patienten i egenvård
- förstår betydelsen av att beakta människans sexualitet och främjandet av denna som en integrerad del av vården
Studieperiodens (kursens) innehåll
Urologi
Förkunskapskrav
Inga förkunkskaper
Bedömningskriterier, tillräcklig (1)
Kriterier för utvärdering av tentamen:
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten:
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.
Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten:
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Kriterier för utvärdering av tentamen:
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella
Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp:
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och kan leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)
Anmälningstid
01.12.2022 - 16.03.2023
Tajmning
17.03.2023 - 27.04.2023
Antal studiepoäng
3 op
Andel virtuell undervisning
1 op
Prestationssätt
67 % Kontaktundervisning, 33 % Virtuell undervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Antal studerande (min. - max.)
10 - 25
Utbildning
- Utbildning till sjukskötare
- Utbildning till hälsovårdare
- Utbildning till barnmorska
Lärare
- Åsa Lågland
- Anita Wikberg
Lärare
Anita Wikberg
Grupper
-
USS21D-VSjukskötare (YH), h21, dagstudier, Vasa
-
SSK21-2SSK21-2
Lärandemål
Studerande
- kan vid urogenital ohälsa tillämpa evidensbaserad klinisk praxis och kritiskt tänkande
- har evidensbaserad kunskap om den medicinska- och kirurgiska patientens särdrag och om vården vid urogenital ohälsa
- kan använda vårdvetenskapen som en grund för vårdandet
- kan enligt nationella direktiv utföra strukturerad vårdplanering och dokumentation
- kan bedöma patientens vårdbehov genom adekvata kliniska och fysiologiska bedömningar och mätmetoder, samt kan prioritera och dokumentera dessa enligt nationella klassificeringssystem
- kan redogöra för njurarnas, urinvägarnas och fortplantningssystemets fysiologi och anatomi
- kan redogöra för och beräkna vätske- och elektrolytbalansen
- har kunskap om människans vanligaste urogenitala sjukdomstillstånd och deras bakomliggande patofysiologi
- har kunskap om sjukdomstillstånd i bröstmuskel och - körtlar samt deras bakomliggande patofysiologi
- har kunskap om den medicinska terminologin och läkemedelsbehandlingen vid urogenitala sjukdomstillstånd
- har förmåga att bedöma vårdbehovet hos patienter i behov av akutvård, samt stödja dem och deras närstående
- förstår betydelsen av hälsofrämjande, förebyggande vård och rehabilitering i relation till urogenital ohälsa
- kan integrera hälsofrämjande vård vid urogenital ohälsa, samt stödja och handleda patienten i egenvård
- förstår betydelsen av att beakta människans sexualitet och främjandet av denna som en integrerad del av vården
Innehåll
Urologi
Tid och plats
Novia, Vasa Alere.
Våren 2023
Studiematerial och rekommenderad litteratur
GYNEKOLOGISK OHÄLSA
Borgfeldt, C mfl. 2019 Obstetrik och gynekologi för sjuksköterskor. lund: Studentlitteratur. kapitel 1, 2, 9-19
eller
Tapanainen m.fl. (toim.) 2019. Naistentaudit ja synnytykset. Kapitel: 1-17,19-31.
UROLOGISK OHÄLSA
Andersson R., Jeppsson B. & Rydholm A. (2012). Kirurgiska sjukdomar (red.). Kap 9 Studentlitteratur, Lund.
Almås, H., Stubberud, D-G., Grönseth, R. (red) (2011). Klinisk omvårdnad, del 2. Kap 20 och 21. Liber.
Braun, C. A. & Anderson. C.M. (2012) Patofysiologi. Om hur förändringar i kroppens funktioner påverkar vår hälsa. Kap 15, det som handlar om njurfunktionen s 416 – 420, 423 – 426, 429 - 435. Studentlitteratur.
Ericson, E. & Ericson, T. 2012. Medicinska sjukdomar. Kap. 15. Studentlitteratur.
Föreläsningar på moodle
Undervisningsmetoder
Föreläsningar, grupparbeten, självstudier, instuderingsfrågor,
Praktik- och arbetslivssamarbete
-
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Gemensam tentamen för båda delarna
Första tenten på kursens sista lektion 24.4
Två omtentamenstillfällen på allmänna examenstillfällen 5 maj och 26 maj 2023, registrering i tid är nödvändig
Deadline på sexualitetsuppgiften 20.4
Internationella kontakter
-
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Validering enligt Novias allmänna anvisningar
Studerandes tidsanvändning och belastning
1 sp = 27 h.
3 sp= 81 h.
Gynekologisk ohälsa 16 h föreläsning, 2 h tent, 4 h eget arbete med uppgift om sexualitet, 32 h eget arbete = 54 h
Urologisk ohälsa = 27 h
Periodisering av innehållet
-
Tilläggsuppgifter för studerande
Kursen innehåller två delar: gynekologisk ohälsa (2 sp) och urologisk ohälsa (1 sp)
Eget virtuellt arbete om sexualitet
Grupparbete om cancervård och preventivmedel under lektionstid
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Kriterier för utvärdering av tentamen:
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten:
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.
Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten:
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Kriterier för utvärdering av tentamen:
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella
Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp:
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och kan leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
På svenska
Godkänd gemensam tentamen
Vitsord 0-5
Gynekologisk ohälsa 50 poäng
Urologisk ohälsa 25 poäng = totalt 75 poäng
38-44 p. = 1
45-52 p. = 2
53-60 p. = 3
61-68 p. = 4
69-75 p. = 5
Uppgift om sexualitet GK/ UK
Förkunskapskrav
Inga förkunkskaper
Anmälningstid
01.12.2022 - 22.01.2023
Tajmning
02.01.2023 - 05.03.2023
Antal studiepoäng
3 op
Andel virtuell undervisning
1 op
Prestationssätt
67 % Kontaktundervisning, 33 % Virtuell undervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Antal studerande (min. - max.)
15 - 25
Utbildning
- Utbildning till sjukskötare
- Utbildning till hälsovårdare
- Utbildning till barnmorska
Lärare
- Åsa Lågland
- Anita Wikberg
Lärare
Anita Wikberg
Grupper
-
USS21D-VSjukskötare (YH), h21, dagstudier, Vasa
-
SSK21-1SSK21-1
Lärandemål
Studerande
- kan vid urogenital ohälsa tillämpa evidensbaserad klinisk praxis och kritiskt tänkande
- har evidensbaserad kunskap om den medicinska- och kirurgiska patientens särdrag och om vården vid urogenital ohälsa
- kan använda vårdvetenskapen som en grund för vårdandet
- kan enligt nationella direktiv utföra strukturerad vårdplanering och dokumentation
- kan bedöma patientens vårdbehov genom adekvata kliniska och fysiologiska bedömningar och mätmetoder, samt kan prioritera och dokumentera dessa enligt nationella klassificeringssystem
- kan redogöra för njurarnas, urinvägarnas och fortplantningssystemets fysiologi och anatomi
- kan redogöra för och beräkna vätske- och elektrolytbalansen
- har kunskap om människans vanligaste urogenitala sjukdomstillstånd och deras bakomliggande patofysiologi
- har kunskap om sjukdomstillstånd i bröstmuskel och - körtlar samt deras bakomliggande patofysiologi
- har kunskap om den medicinska terminologin och läkemedelsbehandlingen vid urogenitala sjukdomstillstånd
- har förmåga att bedöma vårdbehovet hos patienter i behov av akutvård, samt stödja dem och deras närstående
- förstår betydelsen av hälsofrämjande, förebyggande vård och rehabilitering i relation till urogenital ohälsa
- kan integrera hälsofrämjande vård vid urogenital ohälsa, samt stödja och handleda patienten i egenvård
- förstår betydelsen av att beakta människans sexualitet och främjandet av denna som en integrerad del av vården
Innehåll
Urologi
Tid och plats
Novia, Vasa Alere.
Våren 2023
Studiematerial och rekommenderad litteratur
GYNEKOLOGISK OHÄLSA
Borgfeldt, C mfl. 2019 Obstetrik och gynekologi för sjuksköterskor. lund: Studentlitteratur. kapitel 1, 2, 9-19
eller
Tapanainen m.fl. (toim.) 2019. Naistentaudit ja synnytykset. Kapitel: 1-17,19-31.
UROLOGISK OHÄLSA
Andersson R., Jeppsson B. & Rydholm A. (2012). Kirurgiska sjukdomar (red.). Kap 9 Studentlitteratur, Lund.
Almås, H., Stubberud, D-G., Grönseth, R. (red) (2011). Klinisk omvårdnad, del 2. Kap 20 och 21. Liber.
Braun, C. A. & Anderson. C.M. (2012) Patofysiologi. Om hur förändringar i kroppens funktioner påverkar vår hälsa. Kap 15, det som handlar om njurfunktionen s 416 – 420, 423 – 426, 429 - 435. Studentlitteratur.
Ericson, E. & Ericson, T. 2012. Medicinska sjukdomar. Kap. 15. Studentlitteratur.
Föreläsningar på moodle
Undervisningsmetoder
Föreläsningar, grupparbeten, självstudier, instuderingsfrågor,
Praktik- och arbetslivssamarbete
-
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Första tenten på kursens sista lektion
Två omtentamenstillfällen på allmänna examenstillfällen 31.3 och 21.4.2023
Deadline för sexualitetsuppgift 10.3.2023
Internationella kontakter
-
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Validering enligt Novias allmänna instruktioner
Gemensam tent för båda delarna
Studerandes tidsanvändning och belastning
1 sp = 27 h.
3 sp= 81 h.
Gynekologisk ohälsa 16 h föreläsning, 2 h tent, 4 h eget arbete med uppgift om sexualitet, 32 h eget arbete = 54 h
Urologisk ohälsa = 27 h
Periodisering av innehållet
-
Tilläggsuppgifter för studerande
Kursen innehåller två delar: gynekologisk ohälsa (2 sp) och urologisk ohälsa (1 sp)
Eget virtuellt arbete om sexualitet
Grupparbete om cancervård och preventivmedel
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Kriterier för utvärdering av tentamen:
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten:
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.
Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten:
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Kriterier för utvärdering av tentamen:
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella
Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp:
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och kan leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
På svenska
Godkänd gemensam tentamen
Vitsord 0-5
Gynekologisk ohälsa 50 poäng
Urologisk ohälsa 25 poäng = totalt 75 poäng
38-44 p. = 1
45-52 p. = 2
53-60 p. = 3
61-68 p. = 4
69-75 p. = 5
Uppgift om sexualitet GK/ UK
Förkunskapskrav
Inga förkunkskaper
Anmälningstid
01.12.2022 - 01.01.2023
Tajmning
02.01.2023 - 12.02.2023
Antal studiepoäng
3 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Antal studerande (min. - max.)
15 - 25
Utbildning
- Utbildning till sjukskötare
- Utbildning till hälsovårdare
- Utbildning till barnmorska
Lärare
- Åsa Lågland
- Anita Wikberg
Lärare
Anita Wikberg
Grupper
-
UBM21D-VBarnmorska (YH), h21, dagstudier, Vasa
-
UHV21D-VHälsovårdare (YH), h20, dagstudier, Vasa
Lärandemål
Studerande
- kan vid urogenital ohälsa tillämpa evidensbaserad klinisk praxis och kritiskt tänkande
- har evidensbaserad kunskap om den medicinska- och kirurgiska patientens särdrag och om vården vid urogenital ohälsa
- kan använda vårdvetenskapen som en grund för vårdandet
- kan enligt nationella direktiv utföra strukturerad vårdplanering och dokumentation
- kan bedöma patientens vårdbehov genom adekvata kliniska och fysiologiska bedömningar och mätmetoder, samt kan prioritera och dokumentera dessa enligt nationella klassificeringssystem
- kan redogöra för njurarnas, urinvägarnas och fortplantningssystemets fysiologi och anatomi
- kan redogöra för och beräkna vätske- och elektrolytbalansen
- har kunskap om människans vanligaste urogenitala sjukdomstillstånd och deras bakomliggande patofysiologi
- har kunskap om sjukdomstillstånd i bröstmuskel och - körtlar samt deras bakomliggande patofysiologi
- har kunskap om den medicinska terminologin och läkemedelsbehandlingen vid urogenitala sjukdomstillstånd
- har förmåga att bedöma vårdbehovet hos patienter i behov av akutvård, samt stödja dem och deras närstående
- förstår betydelsen av hälsofrämjande, förebyggande vård och rehabilitering i relation till urogenital ohälsa
- kan integrera hälsofrämjande vård vid urogenital ohälsa, samt stödja och handleda patienten i egenvård
- förstår betydelsen av att beakta människans sexualitet och främjandet av denna som en integrerad del av vården
Innehåll
Urologi
Tid och plats
Novia, Vasa Alere.
Våren 2023
Studiematerial och rekommenderad litteratur
GYNEKOLOGISK OHÄLSA
Borgfeldt, C mfl. 2019 Obstetrik och gynekologi för sjuksköterskor. lund: Studentlitteratur. kapitel 1, 2, 9-19
eller
Tapanainen m.fl. (toim.) 2019. Naistentaudit ja synnytykset. Kapitel: 1-17,19-31.
UROLOGISK OHÄLSA
Andersson R., Jeppsson B. & Rydholm A. (2012). Kirurgiska sjukdomar (red.). Kap 9 Studentlitteratur, Lund.
Almås, H., Stubberud, D-G., Grönseth, R. (red) (2011). Klinisk omvårdnad, del 2. Kap 20 och 21. Liber.
Braun, C. A. & Anderson. C.M. (2012) Patofysiologi. Om hur förändringar i kroppens funktioner påverkar vår hälsa. Kap 15, det som handlar om njurfunktionen s 416 – 420, 423 – 426, 429 - 435. Studentlitteratur.
Ericson, E. & Ericson, T. 2012. Medicinska sjukdomar. Kap. 15. Studentlitteratur.
Föreläsningar på moodle
Undervisningsmetoder
Föreläsningar, grupparbeten, självstudier, instuderingsfrågor,
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Första tenten på kursens sista lektion 10.2
Två omtentamenstillfällen på allmänna examenstillfällen 10.3 och 31.3
Deadline för sexualitetsuppgift 6.2
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Validation according to Novia instructions
Common exam for both parts
Studerandes tidsanvändning och belastning
1 sp = 27 h.
3 sp= 81 h.
Gynekologisk ohälsa 16 h föreläsning, 2 h tent, 4 h eget arbete med uppgift om sexualitet, 32 h eget arbete = 54 h
Urologisk ohälsa = 27 h
Tilläggsuppgifter för studerande
Kursen innehåller två delar: gynekologisk ohälsa (2 sp) och urologisk ohälsa (1 sp)
Eget virtuellt arbete om sexualitet
Grupparbete om cancervård och preventivmedel
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Kriterier för utvärdering av tentamen:
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten:
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.
Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten:
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Kriterier för utvärdering av tentamen:
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella
Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp:
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och kan leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
På svenska
Godkänd gemensam tentamen
Vitsord 0-5
Gynekologisk ohälsa 50 poäng
Urologisk ohälsa 25 poäng = totalt 75 poäng
38-44 p. = 1
45-52 p. = 2
53-60 p. = 3
61-68 p. = 4
69-75 p. = 5
Uppgift om sexualitet GK/ UK
Förkunskapskrav
Inga förkunkskaper
Anmälningstid
02.07.2022 - 11.12.2022
Tajmning
12.12.2022 - 05.02.2023
Antal studiepoäng
3 op
Andel virtuell undervisning
2 op
Prestationssätt
34 % Kontaktundervisning, 66 % Virtuell undervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Antal studerande (min. - max.)
10 - 22
Utbildning
- Utbildning till sjukskötare
- Utbildning till hälsovårdare
- Utbildning till barnmorska
Lärare
- Åsa Lågland
- Anita Wikberg
Lärare
Anita Wikberg
Grupper
-
USS21F-VSjukskötare (YH), h21, flerform, Vasa
Lärandemål
Studerande
- kan vid urogenital ohälsa tillämpa evidensbaserad klinisk praxis och kritiskt tänkande
- har evidensbaserad kunskap om den medicinska- och kirurgiska patientens särdrag och om vården vid urogenital ohälsa
- kan använda vårdvetenskapen som en grund för vårdandet
- kan enligt nationella direktiv utföra strukturerad vårdplanering och dokumentation
- kan bedöma patientens vårdbehov genom adekvata kliniska och fysiologiska bedömningar och mätmetoder, samt kan prioritera och dokumentera dessa enligt nationella klassificeringssystem
- kan redogöra för njurarnas, urinvägarnas och fortplantningssystemets fysiologi och anatomi
- kan redogöra för och beräkna vätske- och elektrolytbalansen
- har kunskap om människans vanligaste urogenitala sjukdomstillstånd och deras bakomliggande patofysiologi
- har kunskap om sjukdomstillstånd i bröstmuskel och - körtlar samt deras bakomliggande patofysiologi
- har kunskap om den medicinska terminologin och läkemedelsbehandlingen vid urogenitala sjukdomstillstånd
- har förmåga att bedöma vårdbehovet hos patienter i behov av akutvård, samt stödja dem och deras närstående
- förstår betydelsen av hälsofrämjande, förebyggande vård och rehabilitering i relation till urogenital ohälsa
- kan integrera hälsofrämjande vård vid urogenital ohälsa, samt stödja och handleda patienten i egenvård
- förstår betydelsen av att beakta människans sexualitet och främjandet av denna som en integrerad del av vården
Innehåll
Urologi
Tid och plats
Novia, Vasa Alere.
Börjar 12.12.2022
Våren 2023
Studiematerial och rekommenderad litteratur
GYNEKOLOGISK OHÄLSA
Borgfeldt, C mfl. 2019 Obstetrik och gynekologi för sjuksköterskor. lund: Studentlitteratur. kapitel 1, 2, 9-19
eller
Tapanainen m.fl. (toim.) 2019. Naistentaudit ja synnytykset. Kapitel: 1-17,19-31.
UROLOGISK OHÄLSA
Andersson R., Jeppsson B. & Rydholm A. (2012). Kirurgiska sjukdomar (red.). Kap 9 Studentlitteratur, Lund.
Almås, H., Stubberud, D-G., Grönseth, R. (red) (2011). Klinisk omvårdnad, del 2. Kap 20 och 21. Liber.
Braun, C. A. & Anderson. C.M. (2012) Patofysiologi. Om hur förändringar i kroppens funktioner påverkar vår hälsa. Kap 15, det som handlar om njurfunktionen s 416 – 420, 423 – 426, 429 - 435. Studentlitteratur.
Ericson, E. & Ericson, T. 2012. Medicinska sjukdomar. Kap. 15. Studentlitteratur.
Föreläsningar på moodle
Undervisningsmetoder
Inbandade föreläsningar, grupparbeten, självstudier, instuderingsfrågor,
Praktik- och arbetslivssamarbete
-
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Första tenten på kursens sista lektion 31.1.2023 i skolan
Två omtentamenstillfällen på allmänna examenstillfällen 10.2 och 10.3.2023
Deadline för individuellt sexualitetsarbete 20.1.2023
Internationella kontakter
-
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Validering enligt Novia allmänna anvisningar
Gemensam tentamen för båda delarna
Studerandes tidsanvändning och belastning
1 sp = 27 h.
3 sp= 81 h.
Gynekologisk ohälsa + sexualitet = 54 h
Urologisk och nefrologisk ohälsa = 27 h
Periodisering av innehållet
-
Tilläggsuppgifter för studerande
Kursen innehåller två delar: gynekologisk ohälsa (2 sp) och urologisk ohälsa (1 sp)
Eget virtuellt arbete om sexualitet
Grupparbete om cancervård och preventivmedel online
Novias skrivanvisningar ska användas i den individuella uppgiften.
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Kriterier för utvärdering av tentamen:
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten:
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.
Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten:
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Kriterier för utvärdering av tentamen:
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella
Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp:
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och kan leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Godkänd gemensam tentamen
Vitsord 0-5
Gynekologisk ohälsa 50 poäng (sexualitet ingår inte)
Urologisk ohälsa 25 poäng = totalt 75 poäng
38-44 p. = 1
45-52 p. = 2
53-60 p. = 3
61-68 p. = 4
69-75 p. = 5
Uppgift om sexualitet GK/ UK
Feedback gemensam för hela klassen, individuell feedback på förfrågan
Ourignial plagiatkontroll används på individuellt arbete
Underkänd (0)
Se ovan
Förkunskapskrav
Inga förkunkskaper