IntensivvårdPoäng (3 sp)
Kod: VÅV21AK02
Poäng
3 op
Studieperiodens (kursens) lärandemål
Studerande
- har evidensbaserad kunskap om intensivvård och förstår betydelsen av att skapa en god vårdrelation både till patienten och deras närstående
- har beredskap att vårda patienter inom intensivvård
- har beredskap att vårda barnpatienter inom intensivvård
- visar förmåga att bedöma, planera, genomföra och utvärdera vården
- kan utföra strukturerad vårdplanering och dokumentation enligt nationella direktiv
- kan i en simulerad situation ansvara för en säker läkemedelsbehandling inom intensivvård
Studieperiodens (kursens) innehåll
Intensivvård
Förkunskapskrav
Biomedicinsk vetenskap
Klinisk vårdvetenskap
Hälsofrämjande vårdvetenskap
Klinisk vårdvetenskap i olika kontext förutom Inremedicin och kirurgi 5 och Fördjupad vård inom klinisk kontext
Bedömningskriterier, tillräcklig (1)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.
Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella
Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och
Kan leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas arbeten och kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället.
Anmälningstid
01.12.2023 - 22.01.2024
Tajmning
23.01.2024 - 26.05.2024
Antal studiepoäng
3 op
Andel virtuell undervisning
1 op
Prestationssätt
67 % Kontaktundervisning, 33 % Virtuell undervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Antal studerande (min. - max.)
10 - 35
Utbildning
- Utbildning till sjukskötare
Lärare
- Vasa - timlärare Vård
- Anita Ståhl-Levón
- Viktor Matintupa
- Jannica Andtfolk
- Carita Blomström
- Marice Nedergård
Lärare
Marice Nedergård
Grupper
-
USS21F-VSjukskötare (YH), h21, flerform, Vasa
-
USS21D-VSjukskötare (YH), h21, dagstudier, Vasa
Lärandemål
Studerande
- har evidensbaserad kunskap om intensivvård och förstår betydelsen av att skapa en god vårdrelation både till patienten och deras närstående
- har beredskap att vårda patienter inom intensivvård
- har beredskap att vårda barnpatienter inom intensivvård
- visar förmåga att bedöma, planera, genomföra och utvärdera vården
- kan utföra strukturerad vårdplanering och dokumentation enligt nationella direktiv
- kan i en simulerad situation ansvara för en säker läkemedelsbehandling inom intensivvård
Innehåll
Intensivvård
Tid och plats
YH Novia, Alere, Vasa
Våren 2024
Studiematerial och rekommenderad litteratur
BARNSJUKVÅRD
Helminen, M. & Nokso-Koivisto, J. 2016. Akuutti epiglottiitti. Kirjassa: Korppi, M., Kröger, L., Rantala, H. & Niinikoski, H. (toim.) Lastentautien päivystyskirja 3.
Jartti, T., Mäkelä, M. & Remes, S. 2016. Akuutti astma ja uloshengitysvaikeus. Kirjassa: Korppi, M., Kröger, L., Rantala, H. & Niinikoski, H. (toim.) Lastentautien päivystyskirja 3.
Jääskeläinen, J., Miettinen, P., Niinikoski, H., Saha, M-T. & Veijola R. 2016. Diabeettisen ketoasidoosinhoito. Kirjassa: Korppi, M., Kröger, L., Rantala, H. & Niinikoski, H. (toim.) Lastentautien päivystyskirja 3.
Mäkelä, M. & Dunder, T. 2016. Anafylaktinen reaktio. Kirjassa: Korppi, M., Kröger, L., Rantala, H. &Niinikoski, H. (toim.) Lastentautien päivystyskirja 3.
Saxén, H. & Nokso-Koivisto, J. 2016. Akuutti laryngiitti. Kirjassa: Korppi, M., Kröger, L., Rantala, H. & Niinikoski, H. (toim.) Lastentautien päivystyskirja 3.
Åhörarkopior
INTENSIVVÅRD VUXNA
Boman, L. & Wikström, C. 2019. Andra upplagan. Medicinsk teknik. Teori, planering och genomförande. Studentlitteratur AB, Lund.
Rubertsson, S., Larsson, A., Lipcsey, M., Smekal, D. 2022. Intensivvård. Tredje upplagan. Liber AB, Stockholm. Kapitel 42.
Stubberud, D-G., Gronseth, R., Almås, H., (red). 2020. Tredje upplagan. Klinisk Omvårdnad 1. Liber AB, Stockholm.
Föreläsningsmaterial på moodle.
Brevidläsning:
Gulbrandsen, T. & Stubberud, D-G. 2009. Intensivvård. Avancerad omvårdnad och behandling. Studentlitteratur AB, Lund.
Undervisningsmetoder
Närundervisning.
Föreläsningar, diskussioner, demonstrationer, individuella uppgifter, videor, case, problemlösningar, SimMan övningar.
Obligatorisk närvaro vid Kliniska övningar.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Första tentamen sker i kursen.
Omtentamen 1
Omtentamen 2
Studerandes tidsanvändning och belastning
3 sp = 27 h/sp = Totalt: 81 h
Moodle tent 2 h.
Tilläggsuppgifter för studerande
Obligatorisk närvaro vid kliniska övningar.
Vid kliniska övningar används vårddräkt + inneskor.
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.
Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella
Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och
Kan leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas arbeten och kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället.
Förkunskapskrav
Biomedicinsk vetenskap
Klinisk vårdvetenskap
Hälsofrämjande vårdvetenskap
Klinisk vårdvetenskap i olika kontext förutom Inremedicin och kirurgi 5 och Fördjupad vård inom klinisk kontext