Hoppa till innehåll

IntensivvårdPoäng (3 sp)

Kod: VÅV21AK02

Poäng

3 op

Studieperiodens (kursens) lärandemål

Studerande
- har evidensbaserad kunskap om intensivvård och förstår betydelsen av att skapa en god vårdrelation både till patienten och deras närstående
- har beredskap att vårda patienter inom intensivvård
- har beredskap att vårda barnpatienter inom intensivvård
- visar förmåga att bedöma, planera, genomföra och utvärdera vården
- kan utföra strukturerad vårdplanering och dokumentation enligt nationella direktiv
- kan i en simulerad situation ansvara för en säker läkemedelsbehandling inom intensivvård

Studieperiodens (kursens) innehåll

Intensivvård

Förkunskapskrav

Biomedicinsk vetenskap
Klinisk vårdvetenskap
Hälsofrämjande vårdvetenskap
Klinisk vårdvetenskap i olika kontext förutom Inremedicin och kirurgi 5 och Fördjupad vård inom klinisk kontext

Bedömningskriterier, tillräcklig (1)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.

Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella
Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och

Kan leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)

Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas arbeten och kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället.

Anmälningstid

01.12.2023 - 22.01.2024

Tajmning

23.01.2024 - 26.05.2024

Antal studiepoäng

3 op

Andel virtuell undervisning

1 op

Prestationssätt

67 % Kontaktundervisning, 33 % Virtuell undervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk
  • Svenska
Antal studerande (min. - max.)

10 - 35

Utbildning
  • Utbildning till sjukskötare
Lärare
  • Vasa - timlärare Vård
  • Anita Ståhl-Levón
  • Viktor Matintupa
  • Jannica Andtfolk
  • Carita Blomström
  • Marice Nedergård
Lärare

Marice Nedergård

Grupper
  • USS21F-V
    Sjukskötare (YH), h21, flerform, Vasa
  • USS21D-V
    Sjukskötare (YH), h21, dagstudier, Vasa

Lärandemål

Studerande
- har evidensbaserad kunskap om intensivvård och förstår betydelsen av att skapa en god vårdrelation både till patienten och deras närstående
- har beredskap att vårda patienter inom intensivvård
- har beredskap att vårda barnpatienter inom intensivvård
- visar förmåga att bedöma, planera, genomföra och utvärdera vården
- kan utföra strukturerad vårdplanering och dokumentation enligt nationella direktiv
- kan i en simulerad situation ansvara för en säker läkemedelsbehandling inom intensivvård

Innehåll

Intensivvård

Tid och plats

YH Novia, Alere, Vasa
Våren 2024

Studiematerial och rekommenderad litteratur

BARNSJUKVÅRD
Helminen, M. & Nokso-Koivisto, J. 2016. Akuutti epiglottiitti. Kirjassa: Korppi, M., Kröger, L., Rantala, H. & Niinikoski, H. (toim.) Lastentautien päivystyskirja 3.
Jartti, T., Mäkelä, M. & Remes, S. 2016. Akuutti astma ja uloshengitysvaikeus. Kirjassa: Korppi, M., Kröger, L., Rantala, H. & Niinikoski, H. (toim.) Lastentautien päivystyskirja 3.
Jääskeläinen, J., Miettinen, P., Niinikoski, H., Saha, M-T. & Veijola R. 2016. Diabeettisen ketoasidoosinhoito. Kirjassa: Korppi, M., Kröger, L., Rantala, H. & Niinikoski, H. (toim.) Lastentautien päivystyskirja 3.
Mäkelä, M. & Dunder, T. 2016. Anafylaktinen reaktio. Kirjassa: Korppi, M., Kröger, L., Rantala, H. &Niinikoski, H. (toim.) Lastentautien päivystyskirja 3.
Saxén, H. & Nokso-Koivisto, J. 2016. Akuutti laryngiitti. Kirjassa: Korppi, M., Kröger, L., Rantala, H. & Niinikoski, H. (toim.) Lastentautien päivystyskirja 3.
Åhörarkopior

INTENSIVVÅRD VUXNA
Boman, L. & Wikström, C. 2019. Andra upplagan. Medicinsk teknik. Teori, planering och genomförande. Studentlitteratur AB, Lund.
Rubertsson, S., Larsson, A., Lipcsey, M., Smekal, D. 2022. Intensivvård. Tredje upplagan. Liber AB, Stockholm. Kapitel 42.
Stubberud, D-G., Gronseth, R., Almås, H., (red). 2020. Tredje upplagan. Klinisk Omvårdnad 1. Liber AB, Stockholm.
Föreläsningsmaterial på moodle.

Brevidläsning:
Gulbrandsen, T. & Stubberud, D-G. 2009. Intensivvård. Avancerad omvårdnad och behandling. Studentlitteratur AB, Lund.

Undervisningsmetoder

Närundervisning.
Föreläsningar, diskussioner, demonstrationer, individuella uppgifter, videor, case, problemlösningar, SimMan övningar.
Obligatorisk närvaro vid Kliniska övningar.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Första tentamen sker i kursen.
Omtentamen 1
Omtentamen 2

Studerandes tidsanvändning och belastning

3 sp = 27 h/sp = Totalt: 81 h
Moodle tent 2 h.

Tilläggsuppgifter för studerande

Obligatorisk närvaro vid kliniska övningar.
Vid kliniska övningar används vårddräkt + inneskor.

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.

Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella
Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och

Kan leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)

Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas arbeten och kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället.

Förkunskapskrav

Biomedicinsk vetenskap
Klinisk vårdvetenskap
Hälsofrämjande vårdvetenskap
Klinisk vårdvetenskap i olika kontext förutom Inremedicin och kirurgi 5 och Fördjupad vård inom klinisk kontext