Hoppa till innehåll

Hälsoteknologi och servicedesignPoäng (2 sp)

Kod: VÅV21KV03

Poäng

2 op

Studieperiodens (kursens) lärandemål

Studerande
- har insikter i hälso- och välfärdsteknologins olika användningsområden inom vården
- kan beskriva möjligheter och utmaningar med välfärdsteknologiska lösningar inom vården
- kan etiskt reflektera över ibruktagande av välfärdsteknologiska lösningar både ur patient- och vårdarperspektiv
- har grundläggande kunskap om servicedesign inom social- och hälsovård

Studieperiodens (kursens) innehåll

Hälsoteknologi som resurs inom vården
Servicedesign

Förkunskapskrav

Inga förkunskaper

Bedömningskriterier, tillräcklig (1)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella

Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och kan leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)

Anmälningstid

01.12.2022 - 16.04.2023

Tajmning

17.04.2023 - 07.05.2023

Antal studiepoäng

2 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning till sjukskötare
  • Utbildning till hälsovårdare
  • Utbildning till barnmorska
Lärare
  • Camilla Mattjus
Lärare

Camilla Mattjus

Grupper
  • UBM21D-V
    Barnmorska (YH), h21, dagstudier, Vasa
  • UHV21D-V
    Hälsovårdare (YH), h20, dagstudier, Vasa

Lärandemål

Studerande
- har insikter i hälso- och välfärdsteknologins olika användningsområden inom vården
- kan beskriva möjligheter och utmaningar med välfärdsteknologiska lösningar inom vården
- kan etiskt reflektera över ibruktagande av välfärdsteknologiska lösningar både ur patient- och vårdarperspektiv
- har grundläggande kunskap om servicedesign inom social- och hälsovård

Innehåll

Hälsoteknologi som resurs inom vården
Servicedesign

Tid och plats

YH Novia, Alere Vasa
Våren 2023

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Studiematerial och rekommenderad litteratur på Moodle

Undervisningsmetoder

Föreläsningar, uppgifter och självstudiemoduler

Förverkligandets alternativa prestationssätt

2 sp = 54h
Föreläsning i klass/slutseminarie 12h
Tid för uppgifter och självstudier 42h

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella

Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och kan leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Bedöms i vitsorden 0-5

Förkunskapskrav

Inga förkunskaper