Hälsoteknologi och servicedesignPoäng (2 sp)
Kod: VÅV21KV03
Poäng
2 op
Studieperiodens (kursens) lärandemål
Studerande
- har insikter i hälso- och välfärdsteknologins olika användningsområden inom vården
- kan beskriva möjligheter och utmaningar med välfärdsteknologiska lösningar inom vården
- kan etiskt reflektera över ibruktagande av välfärdsteknologiska lösningar både ur patient- och vårdarperspektiv
- har grundläggande kunskap om servicedesign inom social- och hälsovård
Studieperiodens (kursens) innehåll
Hälsoteknologi som resurs inom vården
Servicedesign
Förkunskapskrav
Inga förkunskaper
Bedömningskriterier, tillräcklig (1)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella
Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och kan leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)
Anmälningstid
01.12.2022 - 16.04.2023
Tajmning
17.04.2023 - 07.05.2023
Antal studiepoäng
2 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till sjukskötare
- Utbildning till hälsovårdare
- Utbildning till barnmorska
Lärare
- Camilla Mattjus
Lärare
Camilla Mattjus
Grupper
-
UBM21D-VBarnmorska (YH), h21, dagstudier, Vasa
-
UHV21D-VHälsovårdare (YH), h20, dagstudier, Vasa
Lärandemål
Studerande
- har insikter i hälso- och välfärdsteknologins olika användningsområden inom vården
- kan beskriva möjligheter och utmaningar med välfärdsteknologiska lösningar inom vården
- kan etiskt reflektera över ibruktagande av välfärdsteknologiska lösningar både ur patient- och vårdarperspektiv
- har grundläggande kunskap om servicedesign inom social- och hälsovård
Innehåll
Hälsoteknologi som resurs inom vården
Servicedesign
Tid och plats
YH Novia, Alere Vasa
Våren 2023
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Studiematerial och rekommenderad litteratur på Moodle
Undervisningsmetoder
Föreläsningar, uppgifter och självstudiemoduler
Förverkligandets alternativa prestationssätt
2 sp = 54h
Föreläsning i klass/slutseminarie 12h
Tid för uppgifter och självstudier 42h
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella
Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och kan leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Bedöms i vitsorden 0-5
Förkunskapskrav
Inga förkunskaper