Hoppa till innehåll

Examensarbete 1Poäng (3 sp)

Kod: VÅV21EX01

Poäng

3 op

Studieperiodens (kursens) lärandemål

Studerande:
- kan självständigt framställa en arbetsplan för sitt examensarbete som utgår från friska eller sjuka enskilda personer och/eller gruppers behov eller problem, alternativt evidensbaserad vård eller undervisning i hälsovård för enskilda personer och mindre grupper vid vårdinrättningar eller ute i samhället
- kan bedöma forskningsetiska aspekter i sitt examensarbete

Studieperiodens (kursens) innehåll

Forskningsprocessen
Arbetsplan

Förkunskapskrav

HVV21FU01 för utbildning till hälsovårdare

Bedömningskriterier, godkänt/underkänt

Godkänd: Godkänd idepresentation/arbetsplan
Underkänd: Icke godkänd idepresentation/arbetsplan

Anmälningstid

15.06.2023 - 28.08.2023

Tajmning

29.08.2023 - 03.12.2023

Antal studiepoäng

3 op

Andel virtuell undervisning

1 op

FUI-andel

3 op

Prestationssätt

67 % Kontaktundervisning, 33 % Virtuell undervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk
  • Svenska
Antal studerande (min. - max.)

10 - 30

Utbildning
  • Utbildning till sjukskötare
Lärare
  • Ann-Louise Glasberg
Lärare

Ann-Louise Glasberg

Grupper
  • USS21F-V
    Sjukskötare (YH), h21, flerform, Vasa

Lärandemål

Studerande:
- kan självständigt framställa en arbetsplan för sitt examensarbete som utgår från friska eller sjuka enskilda personer och/eller gruppers behov eller problem, alternativt evidensbaserad vård eller undervisning i hälsovård för enskilda personer och mindre grupper vid vårdinrättningar eller ute i samhället
- kan bedöma forskningsetiska aspekter i sitt examensarbete

Innehåll

Forskningsprocessen
Arbetsplan

Tid och plats

Novia Vasa, Alere
Enligt schema

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Maria Henricson (red.) (2017). Vetenskaplig teori och metod - från idé till examination inom omvårdnad. Studentlitteratur, Lund.

Referenslitteratur:
• Alligood & Marriner Tomey (2018). Nursing theorists and their work, 9th ed. St. Louis, Missouri: Elsevier.
• Backman, Y., Gardelli, T., Gardelli, V. & Persson, A., 2012. Vetenskapliga tankeverktyg: till grund för akademiska studier. Lund: Studentlitteratur.
• Dahlberg, K., 2014. Att undersöka Hälsa & Vårdande. Natur & Kultur (Kvalitativ metod).
• Denscombe, M., 2016. Forskningshandboken: för småskaliga forskningsprojekt inom samhällsvetenskaperna. Lund: Studentlitteratur.
• Ejvegård, R., 2009. Vetenskaplig metod. Lund: Studentlitteratur.
• Friberg, F. (red.), 2017. Dags för uppsats – vägledning för litteraturbaserade examensarbeten. Lund: Studentlitteratur.
• Forsberg, C. & Wengström, Y., 2013. Att göra systematiska litteraturstudier. Värdering, analys och presentation av omvårdnadsforskning. Stockholm: Natur & Kultur.
• Granskär, M. & Höglund-Nielsen, B., 2012. Tillämpad kvalitativ forskning inom hälso- och sjukvård. Lund: Studentlitteratur.
• Jacobsen, D.I., 2012. Förståelse, beskrivning och förklaring: introduktion till samhällsvetenskaplig metod för hälsovård och socialt arbete. Lund: Studentlitteratur.
• Kristensson, J, 2014. Handbok i uppsatsskrivande och forskningsmetodik för studenter inom hälso- och vårdvetenskap. Natur och Kultur.
• Malterud, K., 2014. Kvalitativa metoder i medicinsk forskning: en introduktion. Lund: Studentlitteratur.
• Nehls, E., (2021). Nybörjarens guide till vetenskapligt tänkande. Lund: Studentlitteratur
• Nyberg, R. & Tidström, A., 2012. Skriv vetenskapliga uppsatser, examensarbeten och avhandlingar. Lund: Studentlitteratur.
• Olsson, H. & Sörensen, S., 2021 (även 2011). Forskningsprocessen. Kvalitativa och kvantitativa perspektiv. Stockholm: Liber.
• Parker, M.E., (2019). Nursing Theories and Nursing Practice. F.A. Davis Company.
• Patel, R. & Davidson, B., 2011. Forskningsmetodikens grunder: att planera, genomföra och rapportera en undersökning. Lund: Studentlitteratur.
• Smith, M., 2019. Nursing Theories and Nursing Practice. F.A. Davis Company.
• Tjora, A. & Torhell, S-E., 2012. Från nyfikenhet till systematisk kunskap: kvalitativ forskning i praktiken. Lund: Studentlitteratur.
• Trost, J. & Hultåker, O., 2016. Enkätboken 5 upl. Lund: Studentlitteratur.

Novia har licens att använda MOT Kielipalvelu:
• MOT Ordböcker: 29 ordböcker; allmänna och specialordböcker
• MOT Översättare: automatisk översättning, till 26 språk
• MOT Språkgranskare
• MOT Ordlistor: exempelvis ”Terveydenhuoltosanastoa”
Mera om innehållet: https://www.sanakirja.fi/legal/our-content.
Adressen fungerar när du är på campus, i Novias nät, medan följande adress fungerar på distans: https://www-sanakirja-fi.ezproxy.novia.fi/

Undervisningsmetoder

Självständigt arbete
Presentation av arbetsplan för examensarbete

Praktik- och arbetslivssamarbete

Ämnen för examensarbeten.

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Presentation av godkänd arbetsplan för examensarbete.

Studerandes tidsanvändning och belastning

27 h/sp

Bedömningskriterier, godkänt/underkänt

Underkänd:
Struktur saknas, likaså vissa källor och källhänvisningarna.
Hänvisningar och källförteckning följer inte de skriftliga anvisningar för examensarbete.
Syfte och frågeställningarna är otydliga och saknar vårdperspektivet.
Metoden för examensarbetet är oklar.

Godkänd: Följer anvisningarna och alla delar finns med.

Tilläggsuppgifter för studerande

Planen skall innehålla följande delar (för gk):
• Novia titelblad
• Innehållsförteckning
• Inledning (minst 1 sid): skall innehålla minst 2 källor
• Syfte och frågeställningar
• Bakgrund (minst 4 sidor). Skall innehålla: 1 stud. minst 6 källor, varav minst 2 vetenskapliga; 2 stud. minst 9 källor, varav minst 4 vetenskapliga; 3 stud. minst 12 källor, varav minst 6 vetenskapliga
• Metod (minst 1 sida): Urval; Datainsamling; Dataanalysmetod; Etiska överväganden och Tidsplan
• Källförteckning (över de källor som används i planen)
Omfattning min 7 sidor och max 10 sidor (exkl. titelblad, innehållsförteckning och källförteckning)
Skall följa Novias skrivanvisningar https://intra.novia.fi/studier/examensarbete/skrivanvisningar/

Vitsordsskala

Godkänd/Underkänd

Bedömningskriterier, godkänt/underkänt

Godkänd: Godkänd idepresentation/arbetsplan
Underkänd: Icke godkänd idepresentation/arbetsplan

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Arbetsplan för examensarbete: uk-gk.

Förkunskapskrav

HVV21FU01 för utbildning till hälsovårdare

Anmälningstid

15.06.2023 - 10.09.2023

Tajmning

28.08.2023 - 31.12.2023

Antal studiepoäng

3 op

Andel virtuell undervisning

1 op

FUI-andel

3 op

Prestationssätt

67 % Kontaktundervisning, 33 % Virtuell undervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk
  • Svenska
Antal studerande (min. - max.)

10 - 60

Utbildning
  • Utbildning till sjukskötare
Lärare
  • Ann-Louise Glasberg
Lärare

Ann-Louise Glasberg

Grupper
  • USS21D-V
    Sjukskötare (YH), h21, dagstudier, Vasa
  • SSK21-2
    SSK21-2
  • SSK21-1
    SSK21-1

Lärandemål

Studerande:
- kan självständigt framställa en arbetsplan för sitt examensarbete som utgår från friska eller sjuka enskilda personer och/eller gruppers behov eller problem, alternativt evidensbaserad vård eller undervisning i hälsovård för enskilda personer och mindre grupper vid vårdinrättningar eller ute i samhället
- kan bedöma forskningsetiska aspekter i sitt examensarbete

Innehåll

Forskningsprocessen
Arbetsplan

Tid och plats

Novia Vasa, Alere
Enligt schema

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Maria Henricson (red.) (2017). Vetenskaplig teori och metod - från idé till examination inom omvårdnad. Studentlitteratur, Lund.

Referenslitteratur:
• Alligood & Marriner Tomey (2018). Nursing theorists and their work, 9th ed. St. Louis, Missouri: Elsevier.
• Backman, Y., Gardelli, T., Gardelli, V. & Persson, A., 2012. Vetenskapliga tankeverktyg: till grund för akademiska studier. Lund: Studentlitteratur.
• Dahlberg, K., 2014. Att undersöka Hälsa & Vårdande. Natur & Kultur (Kvalitativ metod).
• Denscombe, M., 2016. Forskningshandboken: för småskaliga forskningsprojekt inom samhällsvetenskaperna. Lund: Studentlitteratur.
• Ejvegård, R., 2009. Vetenskaplig metod. Lund: Studentlitteratur.
• Friberg, F. (red.), 2017. Dags för uppsats – vägledning för litteraturbaserade examensarbeten. Lund: Studentlitteratur.
• Forsberg, C. & Wengström, Y., 2013. Att göra systematiska litteraturstudier. Värdering, analys och presentation av omvårdnadsforskning. Stockholm: Natur & Kultur.
• Granskär, M. & Höglund-Nielsen, B., 2012. Tillämpad kvalitativ forskning inom hälso- och sjukvård. Lund: Studentlitteratur.
• Jacobsen, D.I., 2012. Förståelse, beskrivning och förklaring: introduktion till samhällsvetenskaplig metod för hälsovård och socialt arbete. Lund: Studentlitteratur.
• Kristensson, J, 2014. Handbok i uppsatsskrivande och forskningsmetodik för studenter inom hälso- och vårdvetenskap. Natur och Kultur.
• Malterud, K., 2014. Kvalitativa metoder i medicinsk forskning: en introduktion. Lund: Studentlitteratur.
• Nehls, E., (2021). Nybörjarens guide till vetenskapligt tänkande. Lund: Studentlitteratur
• Nyberg, R. & Tidström, A., 2012. Skriv vetenskapliga uppsatser, examensarbeten och avhandlingar. Lund: Studentlitteratur.
• Olsson, H. & Sörensen, S., 2021 (även 2011). Forskningsprocessen. Kvalitativa och kvantitativa perspektiv. Stockholm: Liber.
• Parker, M.E., (2019). Nursing Theories and Nursing Practice. F.A. Davis Company.
• Patel, R. & Davidson, B., 2011. Forskningsmetodikens grunder: att planera, genomföra och rapportera en undersökning. Lund: Studentlitteratur.
• Smith, M., 2019. Nursing Theories and Nursing Practice. F.A. Davis Company.
• Tjora, A. & Torhell, S-E., 2012. Från nyfikenhet till systematisk kunskap: kvalitativ forskning i praktiken. Lund: Studentlitteratur.
• Trost, J. & Hultåker, O., 2016. Enkätboken 5 upl. Lund: Studentlitteratur.

Novia har licens att använda MOT Kielipalvelu:
• MOT Ordböcker: 29 ordböcker; allmänna och specialordböcker
• MOT Översättare: automatisk översättning, till 26 språk
• MOT Språkgranskare
• MOT Ordlistor: exempelvis ”Terveydenhuoltosanastoa”
Mera om innehållet: https://www.sanakirja.fi/legal/our-content.
Adressen fungerar när du är på campus, i Novias nät, medan följande adress fungerar på distans: https://www-sanakirja-fi.ezproxy.novia.fi/

Undervisningsmetoder

Självständigt arbete
Presentation av arbetsplan för examensarbete

Praktik- och arbetslivssamarbete

Ämnen för examensarbeten.

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Presentation av godkänd arbetsplan för examensarbete.

Studerandes tidsanvändning och belastning

27 h/sp

Bedömningskriterier, godkänt/underkänt

Underkänd:
Struktur saknas, likaså vissa källor och källhänvisningarna.
Hänvisningar och källförteckning följer inte de skriftliga anvisningar för examensarbete.
Syfte och frågeställningarna är otydliga och saknar vårdperspektivet.
Metoden för examensarbetet är oklar.

Godkänd: Följer anvisningarna och alla delar finns med.

Tilläggsuppgifter för studerande

Planen skall innehålla följande delar (för gk):
• Novia titelblad
• Innehållsförteckning
• Inledning (minst 1 sid): skall innehålla minst 2 källor
• Syfte och frågeställningar
• Bakgrund (minst 4 sidor). Skall innehålla: 1 stud. minst 6 källor, varav minst 2 vetenskapliga; 2 stud. minst 9 källor, varav minst 4 vetenskapliga; 3 stud. minst 12 källor, varav minst 6 vetenskapliga
• Metod (minst 1 sida): Urval; Datainsamling; Dataanalysmetod; Etiska överväganden och Tidsplan
• Källförteckning (över de källor som används i planen)
Omfattning min 7 sidor och max 10 sidor (exkl. titelblad, innehållsförteckning och källförteckning)
Skall följa Novias skrivanvisningar https://intra.novia.fi/studier/examensarbete/skrivanvisningar/

Vitsordsskala

Godkänd/Underkänd

Bedömningskriterier, godkänt/underkänt

Godkänd: Godkänd idepresentation/arbetsplan
Underkänd: Icke godkänd idepresentation/arbetsplan

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Arbetsplan för examensarbete: uk-gk.

Förkunskapskrav

HVV21FU01 för utbildning till hälsovårdare

Anmälningstid

01.12.2022 - 19.02.2023

Tajmning

20.02.2023 - 28.05.2023

Antal studiepoäng

3 op

Andel virtuell undervisning

1 op

Prestationssätt

67 % Kontaktundervisning, 33 % Virtuell undervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk
  • Svenska
Antal studerande (min. - max.)

10 - 15

Utbildning
  • Utbildning till hälsovårdare
  • Utbildning till barnmorska
Lärare
  • Anita Wikberg
Lärare

Anita Wikberg

Grupper
  • UBM21D-V
    Barnmorska (YH), h21, dagstudier, Vasa
  • UHV21D-V
    Hälsovårdare (YH), h20, dagstudier, Vasa

Lärandemål

Studerande:
- kan självständigt framställa en arbetsplan för sitt examensarbete som utgår från friska eller sjuka enskilda personer och/eller gruppers behov eller problem, alternativt evidensbaserad vård eller undervisning i hälsovård för enskilda personer och mindre grupper vid vårdinrättningar eller ute i samhället
- kan bedöma forskningsetiska aspekter i sitt examensarbete

Innehåll

Forskningsprocessen
Arbetsplan

Tid och plats

Våren 2023
Alere, Novia
Handledning för planen bokas individuellt

Studiematerial och rekommenderad litteratur

I enlighet med tema för examensarbetet
Se även litteratur i metodkurser
För inspriation till rubriker:
Lundgren, I., Blix, E., Gottfredsdóttir, H., Wikberg, A. & Aagaard Nohr, E. (Eds.) 2022. Theories and perspectives for midwifery - a Nordic view. Lund: Studentlitteratur.
Oscarsson M. & Gerorgsson S. (red.). (2021). Etik för barnmorskor. Lund: Studentlitteratur.

Undervisningsmetoder

En introducerande föreläsning därefter självständigt arbete med möjlighet till handledning.
Presentation av plan för examensarbete är examination.

Arbetsplan för examensarbetet bör innehålla:
Novia pärmblad
Innehållsförteckning
Introduktion
Bakgrund (beskrivning av ämnet, minst 5-6 vetenskapliga studier)
Syfte och frågeställningar
Metod (datainsamlingsmetod baseras på 2 referenser/källor, diskutera urval)
Etiska överväganden (baserat på referenser)
Tidsplan
Källförteckning
Omfattning min 6 sidor och max 10 sidor (exl. Pärmblad och innehållsförteckning)
Följ Novias skrivanvisningar.

1. Examensarbete-titelsida, se novias hemsida
2. Innehållsförteckningen görs i Wordprogrammet, om du inte vet hur du skall göra, välj ? (hjälp) högst upp till höger i översta balken och skriv in innehållsförteckning i sökrutan.
3. Introduktionen skall vara ca 1 sida, här introducerar du ämnet och ditt eget intresse och motivation.
4. Bakgrunden skall vara 3-5 sidor lång, indelad i kapitel där beskrivning av begrepp och ämnesområdet ingår. I bakgrunden beskrivs också vilken tidigare forskning som har gjorts inom ämnesområdet
5. Syftet och frågeställningarna kan vara kort, ca ½ sida.
6. Metodkapitlet skall vara 2-3 sidor. Det innefattar en beskrivning av närmelsesätt (kvalitativ/kvantitativ design), motiveringen till närmelsesättet, datamaterial, urval och insamlingsmetod.Ska innehålla referenser.
7. Etiska överväganden beskrivs på ca 1 sida, och med hjälp av litteratur diskuteras vilka etiska principer som bör beaktas. Referera till relevanta dokument på forsknignsetiska delegationens hemsida tenk.fi
8. Tidsplanen skall sträcka sig över den period som du/ni avser att använda för ditt/ert EA. Gör en så realistisk tidsplan som möjligt och kom ihåg att också skriva in den in din/er kalender
9. Källförteckning

Anmäl om deltagande i presentationen på Moodle. Ladda upp manuskriptet på Moodle

Praktik- och arbetslivssamarbete

Examensarbetet kan vara ett beställningsarbete men behöver nödvändigtvis inte vara det.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Presentation av plan för examensarbet i maj

Internationella kontakter

-

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Validering enligt Novias allmänna direktiv
Presentation av en plan på seminariet
Bedöms GK/UK

Studerandes tidsanvändning och belastning

Kursen är 3 sp vilket innebär ca 80 timmar arbete för studerande av vilka 10 är schemalagda

Bedömningskriterier, godkänt/underkänt

Planen uppfyller de ovan stipulerade kraven = GK

Periodisering av innehållet

Individuell planering är en del av processen

Tilläggsuppgifter för studerande

Börja i tid!
Feedback under seminariet per plan

Vitsordsskala

Godkänd/Underkänd

Bedömningskriterier, godkänt/underkänt

Godkänd: Godkänd idepresentation/arbetsplan
Underkänd: Icke godkänd idepresentation/arbetsplan

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

För godkänd plan krävs att planen fyller de ovan stipulerade kraven

Förkunskapskrav

HVV21FU01 för utbildning till hälsovårdare