Hoppa till innehåll

Professionell tillväxtPoäng (5 sp)

Kod: SO21ESAP1

Poäng

5 op

Studieperiodens (kursens) lärandemål

Studerande:
- känner till den egna utbildningens krav och resurser.
- förstår den egna utbildningens koppling till agendan för hållbar utveckling, ansvarsfullhet och kolneutrallitet.
- kan under handledning planera, följa upp och utvärdera egna studier och studiegång.
- kan under studietiden definiera egen kompetens och utvecklingsbehov i växelverkan med utbildningen och arbetslivet.
- känner till grunderna i ett vetenskapligt förhållningssätt och kan söka samt granska vetenskaplig information.
- kan fungera hållbart och ansvarsfullt i professionella sammanhang.
- har ett utvecklingsinriktat, interprofessionellt förankrat och professionellt förhållningssätt.

Studieperiodens (kursens) innehåll

- studier och resurser för digitala studier
- hållbarhet, ansvarsfullhet och kolneutralitet inom det sociala området
- individuell studieplanering och vägledning
- vetenskapligt arbetssätt
- professionellt förhållningssätt
- professionell utveckling
- hållbarhet och ansvarsfullhet inom det sociala området

Förkunskapskrav

Inga

Anmälningstid

02.07.2025 - 31.07.2025

Tajmning

01.08.2025 - 31.12.2028

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk
  • Svenska
Lärare
  • Pia Liljeroth
  • Susanne Davidsson
  • Sofia Saloranta
Lärare

Susanne Davidsson

Grupper
  • USO25FE-Å
    Socionom (YH), h25, e-socionom, Åbo

Lärandemål

Studerande:
- känner till den egna utbildningens krav och resurser.
- förstår den egna utbildningens koppling till agendan för hållbar utveckling, ansvarsfullhet och kolneutrallitet.
- kan under handledning planera, följa upp och utvärdera egna studier och studiegång.
- kan under studietiden definiera egen kompetens och utvecklingsbehov i växelverkan med utbildningen och arbetslivet.
- känner till grunderna i ett vetenskapligt förhållningssätt och kan söka samt granska vetenskaplig information.
- kan fungera hållbart och ansvarsfullt i professionella sammanhang.
- har ett utvecklingsinriktat, interprofessionellt förankrat och professionellt förhållningssätt.

Innehåll

- studier och resurser för digitala studier
- hållbarhet, ansvarsfullhet och kolneutralitet inom det sociala området
- individuell studieplanering och vägledning
- vetenskapligt arbetssätt
- professionellt förhållningssätt
- professionell utveckling
- hållbarhet och ansvarsfullhet inom det sociala området

Tid och plats

Kursen pågår under hela studietiden.

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Agenda 2030 https://kestavakehitys.fi/sv/agenda20301
Läroplan Socionom YH, https://studieguide.novia.fi/sv/13624/sv/13654/FF25H-%C3%85-USO/year/2025
Kompetenser för socionom YH https://studieguide.novia.fi/sv/13624/sv/13654/FF25H-%C3%85-USO/year/2025
Moodle: Socionom Åbo - Information
Novias skrivanvisningar https://intra.novia.fi/studier/examensstuderande-yh/examensarbete/skrivanvisningar/
ETENE. Den etiska grunden för social- och hälsovården.
Fackorganisationen för högutbildade inom socialbranschen Talentia, rf www.talentia.fi
Talentia. Työolobarometri 2024. https://www.talentia.fi/wp-content/uploads/2024/03/talentia_tyoolobarometri_2024_yhteenveto.pdf
Övrigt material meddelas under kursens gång

Material som stöd för evidensbaserat arbetssätt:
Att arbeta evidensbaserat - Ett stöd för praktiskt arbete. (2020). Socialstyrelsen. (Online)
Backman, J. (2016). Rapporter och uppsatser. Lund: Studentlitteratur.
Bryman, A. (2018). Samhällsvetenskapliga metoder. Stockholm: Liber.
Glasberg, A-L, Höglund-Ingo, P, Liljeroth, P & Silin, C. (2024). Handbok för utvecklingsinriktade examensarbeten. Novia publikation och produktion, serie L: Läromedel 2/2024. https://www.novia.fi/assets/Publikationer/Serie-L-Laromedel/UTV_EA_WEBB_FINAL_form.pdf
Patel, R. & Davidsson, B. (2020). Forskningsmetodikens grunder. Lund: Studentlitteratur.

LibGuides Yrkeshögskolan Novia https://uva.libguides.com/guides/novia
Guide för informationssökning https://uva.libguides.com/informationssokning

Undervisningsmetoder

Introduktion till studierna under närstudiedagar 4-5.9.2025. (obligatorisk närvaro)
Förberedda handledningssamtal enskilt och i grupp med handledande lärare
Karriärvägledning med handledande lärare
Arbete med portfolio

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Den färdiga portfolion lämnas in tre veckor före studerande gör anhållan om examensbetyg. Examinationen är studerandes sista examination före examen.

Studerandes tidsanvändning och belastning

Förhandsuppgift och obligatoriska närstudiedagar 27 h
Deltagande i individuell och grupphandledning (oblgatoriskt deltagande i minst två grupphandledningar under studietiden) & självstudier 108 h

Bedömningskriterier, godkänt/underkänt

På svenska
Studerande
- har förmåga att beskriva, reflektera kring och sammanfatta den egna professionella tillväxten och kompetensutvecklingen
- följer yrkesområdets etiska principer och kan beakta hållbar utveckling i sin yrkesutövning

Tilläggsuppgifter för studerande

Kursen kan inte tillgodoräknas. Kursen kan uppdateras under kursens gång.
Handledande lärare:
Susanne Davidsson, susanne.davidsson@novia.fi
Pia Liljeroth, pia.liljeroth@novia.fi
Sofia Saloranta, sofia.saloranta@novia.fi

Vitsordsskala

Godkänd/Underkänd

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

1. Förberedelse inför och deltagande i närstudiedagarna 1 sp
Studerande utför de uppgifter som finns beskrivna i informationsbrevet som sänts ut i augusti 2025.

2. Karriärvägledning 2 sp
Handledande samtal i professionell tillväxt med handledande lärare. Samtalen hålls individuellt eller i grupp.

3. Portfolio 2 sp
Studeranden utgår från kursens lärandemål och bygger fortlöpande upp en portfolio som behandlar den egna professionella tillväxten under hela utbildningstiden. Portfolion görs i valfritt format. Portfolions första del är en inledning där studerande definierar och reflekterar kring de individuella inlärnings- och utvecklingsbehoven utgående från kompetenserna för Socionom YH. Studerande tematiserar innehållet i portfolion enligt eget val. I portfolion ingår också reflektioner kring de handledande samtalen. Portfolion avslutas med en sammanfattande analys av den professionella tillväxten och framtida utvecklingsbehov. Portfolion laddas upp under kursen i Moodle.

Förkunskapskrav

Inga

Anmälningstid

15.06.2024 - 30.09.2024

Tajmning

01.08.2024 - 31.12.2028

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning till socionom
Lärare
  • Pia Liljeroth
  • Susanne Davidsson
  • Sofia Saloranta
Lärare

Susanne Davidsson

Grupper
  • USO24FE-Å
    Socionom (YH), h24, e-socionom, Åbo

Lärandemål

Studerande:
- känner till den egna utbildningens krav och resurser.
- förstår den egna utbildningens koppling till agendan för hållbar utveckling, ansvarsfullhet och kolneutrallitet.
- kan under handledning planera, följa upp och utvärdera egna studier och studiegång.
- kan under studietiden definiera egen kompetens och utvecklingsbehov i växelverkan med utbildningen och arbetslivet.
- känner till grunderna i ett vetenskapligt förhållningssätt och kan söka samt granska vetenskaplig information.
- kan fungera hållbart och ansvarsfullt i professionella sammanhang.
- har ett utvecklingsinriktat, interprofessionellt förankrat och professionellt förhållningssätt.

Innehåll

- studier och resurser för digitala studier
- hållbarhet, ansvarsfullhet och kolneutralitet inom det sociala området
- individuell studieplanering och vägledning
- vetenskapligt arbetssätt
- professionellt förhållningssätt
- professionell utveckling
- hållbarhet och ansvarsfullhet inom det sociala området

Tid och plats

Kursen pågår under hela studietiden.

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Agenda 2030 https://kestavakehitys.fi/sv/agenda20301
Läroplan Socionom YH, e-socionom https://studieguide.novia.fi/sv/13624/sv/13654/FF24H-%C3%85-USO/year/2024
Kompetenser för socionom YH https://studieguide.novia.fi/sv/13624/sv/13654/FF24H-%C3%85-USO/year/2024
Moodle: Socionom Åbo - Information
Novias skrivanvisningar https://intra.novia.fi/studier/examensstuderande-yh/examensarbete/skrivanvisningar/
ETENE. Den etiska grunden för social- och hälsovården.
Fackorganisationen för högutbildade inom socialbranschen Talentia, rf www.talentia.fi
Talentia. Työolobarometri 2024. https://www.talentia.fi/wp-content/uploads/2024/03/talentia_tyoolobarometri_2024_yhteenveto.pdf
Övrigt material meddelas under kursens gång

Undervisningsmetoder

Introduktion till studierna under närstudiedagar 5-6.9.2024. (obligatorisk närvaro)
Förberedda handledningssamtal enskilt och i grupp med handledande lärare
Karriärvägledning med handledande lärare
Arbete med portfolio

Praktik- och arbetslivssamarbete

Besök av alumner.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Den färdiga portfolion lämnas in tre veckor före studerande gör anhållan om examensbetyg. Examinationen är studerandes sista examination före examen.

Studerandes tidsanvändning och belastning

Förhandsuppgift och obligatoriska närstudiedagar 27 h
Deltagande i individuell och grupphandledning & självstudier 108 h

Bedömningskriterier, godkänt/underkänt

Studerande
- har förmåga att beskriva, reflektera kring och sammanfatta den egna professionella tillväxten och kompetensutvecklingen
- följer yrkesområdets etiska principer och kan beakta hållbar utveckling i sin yrkesutövning

Tilläggsuppgifter för studerande

Kursen kan inte tillgodoräknas. Kursen kan uppdateras under kursens gång.
Handledande lärare:
Susanne Davidsson, susanne.davidsson@novia.fi
Pia Liljeroth, pia.liljeroth@novia.fi
Sofia Saloranta, sofia.saloranta@novia.fi

Vitsordsskala

Godkänd/Underkänd

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

1. Förberedelse inför och deltagande i närstudiedagarna 1 sp
Studerande utför de uppgifter som finns beskrivna i informationsbrevet som sänts ut i augusti 2024.

2. Karriärvägledning 2 sp
Handledande samtal i professionell tillväxt med handledande lärare. Samtalen hålls individuellt eller i grupp.

3. Digital portfolio 2 sp
Studeranden utgår från kursens lärandemål och bygger fortlöpande upp en portfolio som behandlar den egna professionella tillväxten under hela utbildningstiden. Portfolions första del är en inledning där studerande definierar och reflekterar kring de individuella inlärnings- och utvecklingsbehov utgående från kompetenserna för Socionom YH. Studerande tematiserar innehållet i portfolion enligt eget val. I portfolion ingår också reflektioner kring de handledande samtalen. Portfolion avslutas med en sammanfattande analys av den professionella tillväxten och framtida utvecklingsbehov. Portfolion görs i digitalt format och laddas upp under kursen i Moodle.

Förkunskapskrav

Inga

Anmälningstid

01.09.2023 - 31.12.2023

Tajmning

01.09.2023 - 31.12.2026

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning till socionom
Lärare
  • Pia Liljeroth
  • Susanne Davidsson
  • Sofia Saloranta
  • Johanna Wikgren-Roelofs
Lärare

Susanne Davidsson

Grupper
  • USO23FE-Å
    Socionom (YH), h23, e-socionom, Åbo

Lärandemål

Studerande:
- känner till den egna utbildningens krav och resurser.
- förstår den egna utbildningens koppling till agendan för hållbar utveckling, ansvarsfullhet och kolneutrallitet.
- kan under handledning planera, följa upp och utvärdera egna studier och studiegång.
- kan under studietiden definiera egen kompetens och utvecklingsbehov i växelverkan med utbildningen och arbetslivet.
- känner till grunderna i ett vetenskapligt förhållningssätt och kan söka samt granska vetenskaplig information.
- kan fungera hållbart och ansvarsfullt i professionella sammanhang.
- har ett utvecklingsinriktat, interprofessionellt förankrat och professionellt förhållningssätt.

Innehåll

- studier och resurser för digitala studier
- hållbarhet, ansvarsfullhet och kolneutralitet inom det sociala området
- individuell studieplanering och vägledning
- vetenskapligt arbetssätt
- professionellt förhållningssätt
- professionell utveckling
- hållbarhet och ansvarsfullhet inom det sociala området

Tid och plats

Kursen pågår under hela studietiden.

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Läroplan Socionom YH, e-socionom https://studieguide.novia.fi/sv/13624/sv/13654/FF23-%C3%85-USO/year/2023
Moodle: Socionom Åbo - Information
Novias skrivanvisningar https://intra.novia.fi/studier/examensstuderande-yh/examensarbete/skrivanvisningar/
ETENE. Den etiska grunden för social- och hälsovården.
Fackorganisationen för högutbildade inom socialbranschen Talentia, rf www.talentia.fi
Agenda 2030 https://kestavakehitys.fi/sv/agenda20301
Övrigt material meddelas under kursens gång

Undervisningsmetoder

Introduktion till studierna under närstudiedagar (obligatorisk närvaro)
Förberedda handledningssamtal enskilt och i grupp med handledande lärare
Karriärvägledning med handledande lärare
Arbete med portfolio

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Den färdiga portfolion lämnas in tre veckor före studerande gör anhållan om examensbetyg. Examinationen är studerandes sista examination före examen.

Bedömningskriterier, godkänt/underkänt

Studerande
- har förmåga att beskriva, reflektera kring och sammanfatta den egna professionella tillväxten och kompetensutvecklingen
- följer yrkesområdets etiska principer och kan beakta hållbar utveckling i sin yrkesutövning

Tilläggsuppgifter för studerande

Kursen kan inte tillgodoräknas.
Kursen kan uppdateras under kursens gång.
Handledande lärare:
Sofia Saloranta, sofia.saloranta@novia.fi
Susanne Davidsson, susanne.davidsson@novia.fi
Johanna Wikgren-Roelofs, johanna.wikgren-roelofs@novia.fi)

Vitsordsskala

Godkänd/Underkänd

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

1. Förberedelse inför närstudiedagarna 1 sp
Studerande utför de uppgifter som finns beskrivna i informationsbrevet som sänts ut i augusti 2023.

2. Karriärvägledning 2 sp
Handledande samtal i professionell tillväxt med handledande lärare. Samtalen hålls individuellt eller i grupp.

3. Digital portfolio 2 sp
Studeranden utgår från kursens lärandemål och bygger fortlöpande upp en portfolio som behandlar den egna professionella tillväxten under hela utbildningstiden. Portfolions första del är en inledning där studerande definierar och reflekterar kring de individuella inlärnings- och utvecklingsbehov utgående från kompetenserna för Socionom YH. Studerande tematiserar innehållet i portfolion enligt eget val. I portfolion ingår också reflektioner kring de handledande samtalen. Portfolion avslutas med en sammanfattande analys av den professionella tillväxten och framtida utvecklingsbehov. Portfolion görs i digitalt format och laddas upp under kursen i Moodle.

Förkunskapskrav

Inga

Anmälningstid

02.08.2022 - 15.12.2025

Tajmning

01.09.2022 - 31.12.2025

Antal studiepoäng

5 op

Andel virtuell undervisning

5 op

Prestationssätt

Virtuell undervisning

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning till socionom
Lärare
  • Pia Liljeroth
  • Susanne Davidsson
  • Sofia Saloranta
  • Eva Juslin
  • Johanna Wikgren-Roelofs
Lärare

Susanne Davidsson

Grupper
  • USO22FE-Å
    Socionom (YH), h22, e-socionom, Åbo

Lärandemål

Studerande:
- känner till den egna utbildningens krav och resurser.
- förstår den egna utbildningens koppling till agendan för hållbar utveckling, ansvarsfullhet och kolneutrallitet.
- kan under handledning planera, följa upp och utvärdera egna studier och studiegång.
- kan under studietiden definiera egen kompetens och utvecklingsbehov i växelverkan med utbildningen och arbetslivet.
- känner till grunderna i ett vetenskapligt förhållningssätt och kan söka samt granska vetenskaplig information.
- kan fungera hållbart och ansvarsfullt i professionella sammanhang.
- har ett utvecklingsinriktat, interprofessionellt förankrat och professionellt förhållningssätt.

Innehåll

- studier och resurser för digitala studier
- hållbarhet, ansvarsfullhet och kolneutralitet inom det sociala området
- individuell studieplanering och vägledning
- vetenskapligt arbetssätt
- professionellt förhållningssätt
- professionell utveckling
- hållbarhet och ansvarsfullhet inom det sociala området

Tid och plats

Kursen pågår under hela studietiden.

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Läroplan Socionom YH, e-socionom https://studieguide.novia.fi/index.php/sv/13624/sv/13654/FF22E-%C3%85-USO/year/2022
Moodle: Socionom Åbo - Information
Novias skrivanvisningar https://intra.novia.fi/studier/examensstuderande-yh/examensarbete/skrivanvisningar/
ETENE. Den etiska grunden för social- och hälsovården.
Fackorganisationen för högutbildade inom socialbranschen Talentia rf
Agenda 2030 https://kestavakehitys.fi/sv/agenda20301
Övrigt material meddelas under kursens gång

Undervisningsmetoder

Introduktion till studierna under närstudiedagar (obligatorisk närvaro)
Förberedda handledningssamtal enskilt och i grupp med handledande lärare
Karriärvägledning med handledande lärare
Arbete med portfolio

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Den färdiga portfolion inlämnas tre veckor innan studerande gör anhållan om examensbetyg som sista inlämnade examination.

Bedömningskriterier, godkänt/underkänt

Studerande
- har förmåga att beskriva, reflektera kring och sammanfatta den egna professionella tillväxten och kompetensutvecklingen
- följer yrkesområdets etiska principer och kan beakta hållbar utveckling i sin yrkesutövning

Tilläggsuppgifter för studerande

Kursen kan inte tillgodoräknas.
Kursen kan uppdateras under kursens gång.
Handledande lärare: (Eva Juslin, eva.juslin@novia.fi, Susanne Davidsson, susanne.davidsson@novia.fi, Johanna Wikgren-Roelofs, johanna.wikgren-roelofs@novia.fi)

Vitsordsskala

Godkänd/Underkänd

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

1. Förberedelse inför närstudiedagarna 1 sp
Studerande utför de uppgifter som finns beskrivna i informationsbrevet som sänts ut i augusti 2022.

2. Karriärvägledning 2 sp
Handledande samtal i professionell tillväxt med handledande lärare. Samtalen hålls individuellt eller i grupp.

3. Digital portfolio 2 sp
Studeranden utgår från kursens lärandemål och bygger fortlöpande upp en portfolio som behandlar den egna professionella tillväxten under hela utbildningstiden. Portfolions första del är en inledning där studerande definierar och reflekterar kring de individuella inlärnings- och utvecklingsbehov utgående från kompetenserna från Socionom YH. Studerande tematiserar innehållet i portfolion. I portfolion ingår också reflektioner kring de handledande samtalen. Portfolion avslutas med en sammanfattande analys av den professionella tillväxten och framtida utvecklingsbehov. Portfolion görs i digitalt format och laddas upp under kursen i Moodle.

Förkunskapskrav

Inga

Anmälningstid

01.09.2021 - 01.12.2024

Tajmning

01.09.2021 - 31.12.2024

Antal studiepoäng

5 op

Andel virtuell undervisning

5 op

Prestationssätt

Virtuell undervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Verksamhetspunkt

Åbo, Henriksgatan 7

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning till socionom
Lärare
  • Pia Liljeroth
  • Susanne Davidsson
  • Sofia Saloranta
  • Eva Juslin
  • Johanna Wikgren-Roelofs
Lärare

Susanne Davidsson

Grupper
  • USO21FE-Å
    Socionom (YH), h21, e-socionom, Åbo

Lärandemål

Studerande:
- känner till den egna utbildningens krav och resurser.
- förstår den egna utbildningens koppling till agendan för hållbar utveckling, ansvarsfullhet och kolneutrallitet.
- kan under handledning planera, följa upp och utvärdera egna studier och studiegång.
- kan under studietiden definiera egen kompetens och utvecklingsbehov i växelverkan med utbildningen och arbetslivet.
- känner till grunderna i ett vetenskapligt förhållningssätt och kan söka samt granska vetenskaplig information.
- kan fungera hållbart och ansvarsfullt i professionella sammanhang.
- har ett utvecklingsinriktat, interprofessionellt förankrat och professionellt förhållningssätt.

Innehåll

- studier och resurser för digitala studier
- hållbarhet, ansvarsfullhet och kolneutralitet inom det sociala området
- individuell studieplanering och vägledning
- vetenskapligt arbetssätt
- professionellt förhållningssätt
- professionell utveckling
- hållbarhet och ansvarsfullhet inom det sociala området

Tid och plats

Kursen pågår under hela studietiden.

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Läroplan Socionom YH, e-socionom
Moodle: Socionom Åbo - Information
Novias skrivanvisningar https://intra.novia.fi/studier/examensstuderande-yh/examensarbete/skrivanvisningar/
ETENE. Den etiska grunden för social- och hälsovården.
Fackorganisationen för högutbildade inom socialbranschen Talentia rf
Agenda 2030 https://kestavakehitys.fi/sv/agenda20301
Övrigt material meddelas under kursens gång

Undervisningsmetoder

Introduktion till studierna under närstudiedagar (obligatorisk närvaro)
Förberedda handledningssamtal enskilt och i grupp med handledande lärare
Karriärvägledning
Arbete med portfolio

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Den färdiga portfolion inlämnas tre veckor innan studerande gör anhållan om examensbetyg som sista inlämnade examination.

Bedömningskriterier, godkänt/underkänt

Studerande
- har förmåga att beskriva, reflektera kring och sammanfatta den egna professionella tillväxten och kompetensutvecklingen
- följer yrkesområdets etiska principer

Tilläggsuppgifter för studerande

Kursen kan inte tillgodoräknas.
Kursen kan uppdateras under kursens gång.
Handledande lärare: (Eva Juslin, eva.juslin@novia.fi, Susanne Davidsson, susanne.davidsson@novia.fi, Johanna Wikgren-Roelofs, johanna.wikgren-roelofs@novia.fi)

Vitsordsskala

Godkänd/Underkänd

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

1. Förberedelse inför närstudiedagarna 1 sp
Studerande utför de uppgifter som finns beskrivna i informationsbrevet som sänts ut i augusti 2020.

2. Karriärvägledning 2 sp
Handledande samtal i professionell tillväxt med handledande lärare. Samtalen hålls individuellt eller i grupp.

3. Digital portfolio 2 sp
Studeranden utgår från kursens lärandemål och bygger fortlöpande upp en portfolio som behandlar den egna professionella tillväxten under hela utbildningstiden. Portfolions första del är en inledning där studerande definierar och reflekterar kring de individuella inlärnings- och utvecklingsbehov utgående från kompetenserna från Socionom YH. Studerande tematiserar innehållet i portfolion. I portfolion ingår också reflektioner kring de handledande samtalen. Portfolion avslutas med en sammanfattande analys av den professionella tillväxten och framtida utvecklingsbehov. Portfolion görs i digitalt format och laddas upp under kursen i Moodle.

Studerande
- har förmåga att beskriva, reflektera kring och sammanfatta den egna professionella tillväxten och kompetensutvecklingen
- följer yrkesområdets etiska principer och kan beakta hållbar utveckling i sin yrkesutövning

Förkunskapskrav

Inga