Marknadsanalys och statistikPoäng (5 sp)
Kod: FEK22FFO02
Poäng
5 sp
Studieperiodens (kursens) lärandemål
Studerande:
- behärskar processen och verktygen för att praktiskt kunna genomföra en marknadsanalys 
- kan presentera resultatet av en marknadsanalys 
- känner till vanliga grundbegrepp inom statistik och sannolikhetslära och behärskar enkla beräkningar 
- kan läsa och ta fram data ur statistik och utnyttja den i marknadsanalys
- känner till grunderna om diskreta och kontinuerliga fördelningar samt deras praktiska användning 
- känner till grunderna i statistiska skattningar samt begrepp som osäkerhet och konfidensintervall
Studieperiodens (kursens) innehåll
- marknadsanalys
- sannolikhetslära 
- fördelningar 
- skattningar och hypotesprövning 
- projekt inom marknadsanalys 
- presentation och åtgärdsplan på basen av projektet
Förkunskapskrav
Ekonomisk matematik 5 sp
Anmälningstid
02.12.2025 - 29.03.2026
Tajmning
02.03.2026 - 26.04.2026
Antal studiepoäng
5 sp
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för företagsekonomi
Undervisningsspråk
- Svenska
 
Utbildning
- Utbildning i informationsbehandling
 
Lärare
- Jere Niemi
 - Rolf Gammals
 
Grupper
- 
                        INF25F-ÅTradenom (YH), informationsbehandling, 2025
 - 
                        ÖH25INF-LED-ÅÖppna YH, Tradenom, Informationsbehandling, ledstudier
 
Lärandemål
Studerande:
- behärskar processen och verktygen för att praktiskt kunna genomföra en marknadsanalys 
- kan presentera resultatet av en marknadsanalys 
- känner till vanliga grundbegrepp inom statistik och sannolikhetslära och behärskar enkla beräkningar 
- kan läsa och ta fram data ur statistik och utnyttja den i marknadsanalys
- känner till grunderna om diskreta och kontinuerliga fördelningar samt deras praktiska användning 
- känner till grunderna i statistiska skattningar samt begrepp som osäkerhet och konfidensintervall
Innehåll
- marknadsanalys
- sannolikhetslära 
- fördelningar 
- skattningar och hypotesprövning 
- projekt inom marknadsanalys 
- presentation och åtgärdsplan på basen av projektet
Tid och plats
Teams 2.3 - 26.4
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Material publicerat på kursens Moodlesida.
Kursbok: Lars Christensen-Nina Engdahl-Carin Grääs-Lars Haglund: Marknadsundersökning - en handbok (Studentlitteratur)
Förslag på litteratur:
Christer Johansson: Marknadsundersökningar på riktigt
Per Frankelius: Omvärldsanalys
Linda Genf-Johanna Laurent: Omvärldsanalys i praktiken
Leila Lotti: Tehokas markkina-analyysi och andra verk av samma författare
Naresh K. Malhotra-David F. Birks-Peter Wills: Marketing Research, an applied approach
Undervisningsmetoder
På svenska
Marknadsanalys:
- föreläsningar på Teams
- övningar
- projekt (marknadsanalys för ett verkligt företag/organisation)
Statistik:
- Föreläsningar på Teams
- övningar
Praktik- och arbetslivssamarbete
Marknadsanalysen görs för ett verkligt företag/organisation.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Marknadsanalys(rapport) och videopresentation lämnas in vid kursens avslut, 26.4.
Uppgifterna i statistik ska vara inlämnade senast 12.4.
Vitsordsskala
H-5
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Marknadsanalys: Rapporten står för kursens utvärdering. I rapporten måste kursen statistikinnehåll synas.
Statistik: För att få vitsord i kursen måste samtliga statistikuppgifter vara inlämnade och godkända samt Moodletestet i statistik genomfört och godkänt. 
Slutvitsordet baseras på rapporten, men både statistikuppgifterna och Moodletestet måste vara godkända för att betyg ska ges.
Förkunskapskrav
Ekonomisk matematik 5 sp
Anmälningstid
15.06.2025 - 08.09.2025
Tajmning
08.09.2025 - 19.12.2025
Antal studiepoäng
5 sp
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för företagsekonomi
Undervisningsspråk
- Svenska
 
Lärare
- Johan Back
 - Sofia Frilund
 
Lärare
Anna-Lena Berglund
Grupper
- 
                        FEK23D-VTradenom (YH), h23, dagstudier, Vasa
 
Lärandemål
Studerande:
- behärskar processen och verktygen för att praktiskt kunna genomföra en marknadsanalys 
- kan presentera resultatet av en marknadsanalys 
- känner till vanliga grundbegrepp inom statistik och sannolikhetslära och behärskar enkla beräkningar 
- kan läsa och ta fram data ur statistik och utnyttja den i marknadsanalys
- känner till grunderna om diskreta och kontinuerliga fördelningar samt deras praktiska användning 
- känner till grunderna i statistiska skattningar samt begrepp som osäkerhet och konfidensintervall
Innehåll
- marknadsanalys
- sannolikhetslära 
- fördelningar 
- skattningar och hypotesprövning 
- projekt inom marknadsanalys 
- presentation och åtgärdsplan på basen av projektet
Studiematerial och rekommenderad litteratur
- Bryman & Bell: Företagsekonomiska forskningsmetoder
- Christensen m.fl: Marknadsundersökning - en handbok
- Malhotra m. fl.: Marketing Research
Undervisningsmetoder
Närtillfällen, samt uppgifter enskilt eller i grupp.
Praktik- och arbetslivssamarbete
Inom kursen görs en undersökning som kan ske på uppdrag av näringslivet.
Studerandes tidsanvändning och belastning
Marknadsanalys 2 sp
Statistik 3 sp
Vitsordsskala
H-5
Underkänd (0)
Frånvaro från närtillfällena. Oinlämnade uppgifter
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Låg närvaro och/eller aktivitet på närtillfällena. Låg kvalitet på undersökning, rapport och övriga inlämninguppgifter samt presentationer.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Närvarande och aktiv på närtillfällena. Bra kvalitet på undersökning, rapport och övriga inlämningsuppgifter samt presentationer.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Närvarande och mycket aktiv på närtillfällena. Hög kvalitet på undersökning, rapport och övriga inlämningsuppgifter samt presentationer.
Förkunskapskrav
Ekonomisk matematik 5 sp
Anmälningstid
07.12.2024 - 17.03.2025
Tajmning
17.03.2025 - 25.05.2025
Antal studiepoäng
5 sp
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för företagsekonomi
Undervisningsspråk
- Svenska
 
Utbildning
- Utbildning i företagsekonomi
 
Lärare
- Monika Kärkkäinen
 - Rolf Gammals
 
Grupper
- 
                        ÖH23FEK-FLEXÖppna YH, Flexibelt till tradenom
 
Lärandemål
Studerande:
- behärskar processen och verktygen för att praktiskt kunna genomföra en marknadsanalys 
- kan presentera resultatet av en marknadsanalys 
- känner till vanliga grundbegrepp inom statistik och sannolikhetslära och behärskar enkla beräkningar 
- kan läsa och ta fram data ur statistik och utnyttja den i marknadsanalys
- känner till grunderna om diskreta och kontinuerliga fördelningar samt deras praktiska användning 
- känner till grunderna i statistiska skattningar samt begrepp som osäkerhet och konfidensintervall
Innehåll
- marknadsanalys
- sannolikhetslära 
- fördelningar 
- skattningar och hypotesprövning 
- projekt inom marknadsanalys 
- presentation och åtgärdsplan på basen av projektet
Studiematerial och rekommenderad litteratur
- Bryman & Bell: Företagsekonomiska forskningsmetoder
- Christensen m.fl: Marknadsundersökning - en handbok
- Malhotra m. fl.: Marketing Research
Undervisningsmetoder
Marknadsanalys:
- föreläsningar på Teams/webex
- övningar
- projekt (marknadsanalys för ett verkligt företag/organisation)
Studieperiodens (kursens) lärandemål
Studerande:
- behärskar processen och verktygen för att praktiskt kunna genomföra en marknadsanalys
- kan presentera resultatet av en marknadsanalys
- känner till vanliga grundbegrepp inom statistik och sannolikhetslära och behärskar enkla beräkningar
- kan läsa och ta fram data ur statistik och utnyttja den i marknadsanalys
- känner till grunderna om diskreta och kontinuerliga fördelningar samt deras praktiska användning
- känner till grunderna i statistiska skattningar samt begrepp som osäkerhet och konfidensintervall
Praktik- och arbetslivssamarbete
Inom kursen görs en undersökning som kan ske på uppdrag av näringslivet.
Vitsordsskala
H-5
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Marknadsanalys: Rapporten står för 100% av kursens utvärdering.
Statistik: För att få vitsord i kursen måste samtliga statistikuppgifter vara inlämnade och godkända samt Moodletestet i statistik genomfört och godkänt. Slutvitsordet baseras på rapporten, men både statistikuppgifterna och Moodletestet måste vara godkända för att betyg ska ges.
Underkänd (0)
Oinlämnade uppgifter.
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Låg kvalitet på undersökning, rapport och övriga inlämninguppgifter samt presentationer.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Bra kvalitet på undersökning, rapport och övriga inlämningsuppgifter samt presentationer.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Hög kvalitet på undersökning, rapport och övriga inlämningsuppgifter samt presentationer.
Förkunskapskrav
Ekonomisk matematik 5 sp
Anmälningstid
30.11.2024 - 16.02.2025
Tajmning
17.02.2025 - 25.04.2025
Antal studiepoäng
5 sp
Andel virtuell undervisning
5 sp
Prestationssätt
Virtuell undervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för företagsekonomi
Undervisningsspråk
- Svenska
 
Utbildning
- Utbildning i informationsbehandling
 
Lärare
- Helena Nordström
 - Rolf Gammals
 
Lärare
Rolf Gammals
Grupper
- 
                        INF23F-ÅTradenom (YH), informationsbehandling, 2023
 - 
                        INF24F-ÅTradenom (YH), informationsbehandling, 2024
 
Lärandemål
Studerande:
- behärskar processen och verktygen för att praktiskt kunna genomföra en marknadsanalys 
- kan presentera resultatet av en marknadsanalys 
- känner till vanliga grundbegrepp inom statistik och sannolikhetslära och behärskar enkla beräkningar 
- kan läsa och ta fram data ur statistik och utnyttja den i marknadsanalys
- känner till grunderna om diskreta och kontinuerliga fördelningar samt deras praktiska användning 
- känner till grunderna i statistiska skattningar samt begrepp som osäkerhet och konfidensintervall
Innehåll
- marknadsanalys
- sannolikhetslära 
- fördelningar 
- skattningar och hypotesprövning 
- projekt inom marknadsanalys 
- presentation och åtgärdsplan på basen av projektet
Tid och plats
Teams 17.2 - 20.4.
Studiematerial och rekommenderad litteratur
kommuniceras senare, vid kursstart
Undervisningsmetoder
Marknadsanalys:
- inspelade föreläsningar
- övningar
- projekt (marknadsanalys för ett verkligt företag/organisation)
Statistik:
- inspelade föreläsningar
- övningar
Praktik- och arbetslivssamarbete
Marknadsanalysen görs för ett verkligt företag/organisation
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Marknadsanalys rapport inlämnas per 1.5.2025
Periodisering av innehållet
Marknadsanalys: se kursinfo (teori vv. 8-12; projekt vv. 13-18)
Vitsordsskala
H-5
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Marknadsanalys: Rapporten står för 100% av kursens utvärdering
Statistik: För att få vitsord i kursen måste samtliga statistikuppgifter vara inlämnade och godkända samt Moodletestet i statistik genomfört och godkänt. Slutvitsordet baseras på rapporten, men både statistikuppgifterna och Moodletestet måste vara godkända för att betyg ska ges.
Förkunskapskrav
Ekonomisk matematik 5 sp
Anmälningstid
15.06.2024 - 06.09.2024
Tajmning
02.09.2024 - 20.12.2024
Antal studiepoäng
5 sp
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för företagsekonomi
Undervisningsspråk
- Svenska
 
Utbildning
- Utbildning i företagsekonomi
 
Lärare
- Ray Pörn
 - Anna-Lena Berglund
 - Monika Kärkkäinen
 
Grupper
- 
                        FEK22D-VTradenom (YH), h22, dagstudier, Vasa
 
Lärandemål
Studerande:
- behärskar processen och verktygen för att praktiskt kunna genomföra en marknadsanalys 
- kan presentera resultatet av en marknadsanalys 
- känner till vanliga grundbegrepp inom statistik och sannolikhetslära och behärskar enkla beräkningar 
- kan läsa och ta fram data ur statistik och utnyttja den i marknadsanalys
- känner till grunderna om diskreta och kontinuerliga fördelningar samt deras praktiska användning 
- känner till grunderna i statistiska skattningar samt begrepp som osäkerhet och konfidensintervall
Innehåll
- marknadsanalys
- sannolikhetslära 
- fördelningar 
- skattningar och hypotesprövning 
- projekt inom marknadsanalys 
- presentation och åtgärdsplan på basen av projektet
Studiematerial och rekommenderad litteratur
- Bryman & Bell: Företagsekonomiska forskningsmetoder
- Christensen m.fl: Marknadsundersökning - en handbok
- Malhotra m. fl.: Marketing Research
Undervisningsmetoder
Närtillfällen, samt uppgifter enskilt eller i grupp.
Praktik- och arbetslivssamarbete
Inom kursen görs en undersökning som kan ske på uppdrag av näringslivet.
Studerandes tidsanvändning och belastning
Marknadsanalys 2 sp
Statistik 3 sp
Vitsordsskala
H-5
Underkänd (0)
Frånvaro från närtillfällena. Oinlämnade uppgifter
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Låg närvaro och/eller aktivitet på närtillfällena. Låg kvalitet på undersökning, rapport och övriga inlämninguppgifter samt presentationer.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Närvarande och aktiv på närtillfällena. Bra kvalitet på undersökning, rapport och övriga inlämningsuppgifter samt presentationer.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Närvarande och mycket aktiv på närtillfällena. Hög kvalitet på undersökning, rapport och övriga inlämningsuppgifter samt presentationer.
Förkunskapskrav
Ekonomisk matematik 5 sp