Hoppa till innehåll

Digital Business and Management h24: Planning 2024

Kod: HYH24-DBM

Examen:
Högre yrkeshögskoleexamen i företagsekonomi

Examensbenämning:
Tradenom (högre YH)

Poäng:
90 sp

Tid:
2 år (90 sp)

Start av semester:
Höst 2024

Undervisningsspråk:
englanti

Beskrivning

Det högre YH-progtammet inom Digital Business and Management är avsett för personer med tidigare examen på kandidatnivå, tex tradenomexamen, samt 2 års arbetserfarenhet.

Utbildningsprogrammet möter de ständigt växande kompetenskraven och behoven inom ledning, företag och arbetsliv. Programmet kombinerar ledarskap, affärsverksamhet och kommunikationsfärdigheter. Syftet är att studerande kan möta kraven den nya digitala världen ställer på framtidens experter. Olika yrkesmässiga och kulturella bakgrunder hos studerande möjliggör en dynamisk och interaktiv lärmiljö.
Examensprogrammet ger allmäna och programspecifika kompetenser. Kompetenserna omfattar kunskap, färdigheter och attityder.

Programmets struktur:
Ledarskap 21 ECTS
Akademiskt skrivande 2 ECTS
Forskningsmetodik 5 ECTS
Digitala verktyg inom affärsvälrden 12 ECTS
Affärskommunikation 10 ECTS
Affärsstyrning 10 ECTS
Examensarbete 30 ECTS
Kurserna genomförs både som närstudier och distansstudier. Såväl lärare osm studerande har olika bakgrund både vad gäller nationalitet samt även yrkesmässigt, vilket möjliggör en multiprofessionell och internationell lärmiljö.

Eamensarbete är en viktig del av studierna. Det är ett arbetslivbaserat utvecklingsprojekt och en kombination av teori, praxis och skapande av ny kunskap. Det består av tillämpad forskning och betonar utvecklingen av det egna arbetet, organisationen eller arbetsgemenskapen. Det är också möjligt att gå med i forsknings-och utvecklingsprogram och göra examensarbetet inom ett projekt. Att utföra examensarbetet kräver expertis, självständigt arbete och kompetens att utnyttja forskningsinformation på ett analytiskt och kritiskt sätt.

Den generiska kompetensen inom programmet är kunskap, färdigheter och attityder, men också lärande, etiska och arbetsgemenskap kompetenser inklusive olika aspekter av internationalisering
En av de centrala kompetenserna är innovationskompetens inklusive individuell, interpersonell och nätverkskompetens med följande dimensioner: kritiskt tänkande, initiativ, kreativitet, teamwork och nätverkande.

Examensprogrammets specifika kompetenser innebär att studerande förstår hur ledarskap, affärsverksamhet och kommunikation möjliggör en helhetssyn vid utveckling av affärs-och samhällsfrågor. Studerande kommer att öva problemlösning, innovativitet och kreativitet genom företagsledning och kommunikation beaktande den digitala världens krav. Studerande tränar i team och nätverk bestående av människor med olika erfarenheter och kulturell bakgrund och skapar samtidigt professionella nätverk nationellt och internationellt.

Lärandemål

The student is able to
- perceive the possibilities that business, management and communication enable a holistic view in the context of developing business and society
- develop one's approach to problem solving, innovativeness and creativeness through business, management and communication by taking into consideration on meeting demands of the new digital world.
- practice and share expertise in teams and networks from different experiences and cultural backgrounds
- create and manage personal and professional growths

Välj mellan tajmning, struktur eller strukturerande vyn

Visa tajmningar för studier efter läsår, termin eller period

Kod Kursnamn Poäng (sp) 2024-2025 2025-2026 Höst 2024 Vår 2025 Höst 2025 Vår 2026 1. / 2024 2. / 2024 3. / 2025 4. / 2025 5. / 2025 1. / 2025 2. / 2025 3. / 2026 4. / 2026 5. / 2026
ADV-1006
Advanced Professional Studies

(Välj alla)

60
MBA22DBM01 Self-Leadership and Personal Development 5 5 5 2.5 2.5
MBA22DBM02 Organizational Development 3 3 3 1.5 1.5
MBA22DBM03 Sustainable Leadership 5 5 5 1.7 1.7 1.7
MBA22DBM04 Financial Analysis 3 3 3 1.5 1.5
MBA22DBM05 Financial Decision Making 5 5 5 1.7 1.7 1.7
MBA22DBM06 Academic Reading and Writing 2 2 2 1 1
MBA22DBM07 Research Methodology 5 5 5 2.5 2.5
MBA22DBM09 360° of Strategic Business Communication 5 5 5 2.5 2.5
MBA22DBM10 Exploring the World of Digital Marketing Communication 5 5 5 2.5 2.5
MBA22DBM11 Digital Project Management in Practice 5 5 5 1.7 1.7 1.7
MBADBM12 Management in the Era of Digital Transformation 5 5 5 1.7 1.7 1.7
MBADBM0811 Digital Tools in Business: Communication 2 2 2 1 1
MBADBM0812 Digital Tools in Business: Data Analytics and Business Intelligence 4 4 4 1.3 1.3 1.3
MBADBM0821 Digital Tools in Business: Marketing and Graphic Design Tools 4 4 4 2 2
MBADBM0822 Digital Tools in Business: Process Automation 2 2 2 0.7 0.7 0.7
MASTERS-1004
MASTER'S THESIS

(Välj alla)

30 30 30 10 10 10
MBA20BU06 Master Thesis 30
ELS-1006
Elective Studies

(Välj poäng: 0)

0
Totalt 90 29 31 15 14 19 12 7.5 7.5 4.7 4.7 4.7 9.5 9.5 4.1 4.1 4.1

Antalet studiepoäng kan variera från läsår till läsår och termin till termin beroende på hur valfria och alternativa studier har tajmats.