Gabriele Alisch
-K.Orlenius (2001), Värdegrunden, finns den? Stockholm, Runa förlag
-J.Gren (2007), Etik i pedagogisk vardagsarbete, Spanien, Graphycems, Navarra
-Bowell.P, S.Heap.B (2001), Planning Processdrama, London, Fultonpublishers
-A.Owens, K.Barber (2006) Dramakompassen, Helsingfors, Draamatyö
-Dramapedagogiska artiklar
-Introduktion i Dramapedagogiska didaktiska principer, arbetssätt samt ethiska och moraliska aspekter via föreläsningar och diskussioner
-Planering, genomförande och utvärdering av lärandemål och resultat i via ledning av en teatergrupp
-Handledning av läraren
Godkänt motsvarar minst vitsordet 3
Svenska
29.08.2022 - 22.12.2022
15.06.2022 - 28.08.2022
Institutionen för konst och kultur
Gabriele Alisch
Studerande skall efter avlagd kurs:
Kunskap och förståelse
- Ha kunskap i ledarskap
- Ha kunskap i gruppdynamiska processer
- Kunna föra diskussion kring dramapedagogikens komplexitet
- Ha utvecklat förmåga att göra pedagogisk-didaktiska reflektioner och analyser
Färdighet och förmåga
- Kunna självständigt planera, genomföra och utvärdera ett dramaförlopp
- Kunna välja ut ändamålsenligt material
- Kunna omsätta pedagogisk teori till konkret handling
- Kunna utveckla dramaundervisning enligt beställarens önskemål
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- Kunna anpassa sig till uppdragsgivarens regler och förhållningssätt
- Kunna argumentera för dramapedagogikens specifika pedagogiska principer
Förkunskapskrav
Ämnespedagogik med fokus på drama
Studieperiodens (kursens) innehåll
Utbildning i musik och scenkonst
Jakobstad, Köpmansgatan 10
Godkänd/Underkänd
Studerande undervisar enskild eller i par en grupp i teater och drama under en hel termin en gång per vecka
under hela kursen
Jakobstad och omnejden, 29.8.2022-22.12.2022
140 timmar
Den Studerande
-deltar aktivt i undervisningen
-utför givna uppgifter självständigt och visar prov på eget initiativ
-returnerar givna uppgifter i tid
-behärskar studieavsnittets innehåll
- skaffar självständigt information