Hoppa till innehåll

Ämnesdidaktisk teori och praktik med fokus på barn och unga: Undervisningsövning 1 (5 sp)

Kod: DI17PD06-3003

Förverkligandets information


Anmälningstid

15.06.2022 - 28.08.2022

Tajmning

29.08.2022 - 22.12.2022

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för konst och kultur

Verksamhetspunkt

Jakobstad, Köpmansgatan 10

Undervisningsspråk

  • Svenska

Utbildning

  • Utbildning i musik och scenkonst

Lärare

  • Gabriele Alisch

Lärare

Gabriele Alisch

Grupper

  • UMS21DSP-J
    Scenkonstpedagog (YH), ht21, dagstudier

Lärandemål

Studerande skall efter avlagd kurs:

Kunskap och förståelse
- Ha kunskap i ledarskap
- Ha kunskap i gruppdynamiska processer
- Kunna föra diskussion kring dramapedagogikens komplexitet
- Ha utvecklat förmåga att göra pedagogisk-didaktiska reflektioner och analyser

Färdighet och förmåga
- Kunna självständigt planera, genomföra och utvärdera ett dramaförlopp
- Kunna välja ut ändamålsenligt material
- Kunna omsätta pedagogisk teori till konkret handling
- Kunna utveckla dramaundervisning enligt beställarens önskemål

Värderingsförmåga och förhållningssätt
- Kunna anpassa sig till uppdragsgivarens regler och förhållningssätt
- Kunna argumentera för dramapedagogikens specifika pedagogiska principer

Innehåll

Dramapedagogiska didaktiska principer och arbetssätt
Planering, genomförande och utvärdering av lärandemål och resultat
Handledning, lärarpersonlighet och ledarskap
Etiska och moraliska aspekter

Tid och plats

Jakobstad och omnejden, 29.8.2022-22.12.2022

Studiematerial och rekommenderad litteratur

-K.Orlenius (2001), Värdegrunden, finns den? Stockholm, Runa förlag
-J.Gren (2007), Etik i pedagogisk vardagsarbete, Spanien, Graphycems, Navarra
-Bowell.P, S.Heap.B (2001), Planning Processdrama, London, Fultonpublishers
-A.Owens, K.Barber (2006) Dramakompassen, Helsingfors, Draamatyö
-Dramapedagogiska artiklar

Undervisningsmetoder

-Introduktion i Dramapedagogiska didaktiska principer, arbetssätt samt ethiska och moraliska aspekter via föreläsningar och diskussioner
-Planering, genomförande och utvärdering av lärandemål och resultat i via ledning av en teatergrupp
-Handledning av läraren

Praktik- och arbetslivssamarbete

Studerande undervisar enskild eller i par en grupp i teater och drama under en hel termin en gång per vecka

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

under hela kursen

Studerandes tidsanvändning och belastning

140 timmar

Bedömningskriterier, godkänt/underkänt

Den Studerande
-deltar aktivt i undervisningen
-utför givna uppgifter självständigt och visar prov på eget initiativ
-returnerar givna uppgifter i tid
-behärskar studieavsnittets innehåll
- skaffar självständigt information

Tilläggsuppgifter för studerande

Studerande skall efter avlagd kurs:

Kunskap och förståelse
- Ha kunskap i ledarskap
- Ha kunskap i gruppdynamiska processer
- Kunna föra diskussion kring dramapedagogikens komplexitet
- Ha utvecklat förmåga att göra pedagogisk-didaktiska reflektioner och analyser

Färdighet och förmåga
- Kunna självständigt planera, genomföra och utvärdera ett dramaförlopp
- Kunna välja ut ändamålsenligt material
- Kunna omsätta pedagogisk teori till konkret handling
- Kunna utveckla dramaundervisning enligt beställarens önskemål

Värderingsförmåga och förhållningssätt
- Kunna anpassa sig till uppdragsgivarens regler och förhållningssätt
- Kunna argumentera för dramapedagogikens specifika pedagogiska principer
Förkunskapskrav
Ämnespedagogik med fokus på drama
Studieperiodens (kursens) innehåll

Vitsordsskala

Godkänd/Underkänd

Bedömningskriterier, godkänt/underkänt

Godkänt motsvarar minst vitsordet 3
Den Studerande
-deltar aktivt i undervisningen
-utför givna uppgifter självständigt och visar prov på eget initiativ
-returnerar givna uppgifter i tid
-behärskar studieavsnittets innehåll
- skaffar självständigt information

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Godkänt motsvarar minst vitsordet 3

Förkunskapskrav

Ämnespedagogik med fokus på drama