Ämnesdidaktisk teori och praktik med fokus på barn och unga: Undervisningsövning 1 (5 sp)
Kod: DI17PD06-3003
Förverkligandets information
Anmälningstid
15.06.2022 - 28.08.2022
Tajmning
29.08.2022 - 22.12.2022
Antal studiepoäng
5 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för konst och kultur
Verksamhetspunkt
Jakobstad, Köpmansgatan 10
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning i musik och scenkonst
Lärare
- Gabriele Alisch
Lärare
Gabriele Alisch
Grupper
-
UMS21DSP-JScenkonstpedagog (YH), ht21, dagstudier
Lärandemål
Studerande skall efter avlagd kurs:
Kunskap och förståelse
- Ha kunskap i ledarskap
- Ha kunskap i gruppdynamiska processer
- Kunna föra diskussion kring dramapedagogikens komplexitet
- Ha utvecklat förmåga att göra pedagogisk-didaktiska reflektioner och analyser
Färdighet och förmåga
- Kunna självständigt planera, genomföra och utvärdera ett dramaförlopp
- Kunna välja ut ändamålsenligt material
- Kunna omsätta pedagogisk teori till konkret handling
- Kunna utveckla dramaundervisning enligt beställarens önskemål
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- Kunna anpassa sig till uppdragsgivarens regler och förhållningssätt
- Kunna argumentera för dramapedagogikens specifika pedagogiska principer
Innehåll
Dramapedagogiska didaktiska principer och arbetssätt
Planering, genomförande och utvärdering av lärandemål och resultat
Handledning, lärarpersonlighet och ledarskap
Etiska och moraliska aspekter
Tid och plats
Jakobstad och omnejden, 29.8.2022-22.12.2022
Studiematerial och rekommenderad litteratur
-K.Orlenius (2001), Värdegrunden, finns den? Stockholm, Runa förlag
-J.Gren (2007), Etik i pedagogisk vardagsarbete, Spanien, Graphycems, Navarra
-Bowell.P, S.Heap.B (2001), Planning Processdrama, London, Fultonpublishers
-A.Owens, K.Barber (2006) Dramakompassen, Helsingfors, Draamatyö
-Dramapedagogiska artiklar
Undervisningsmetoder
-Introduktion i Dramapedagogiska didaktiska principer, arbetssätt samt ethiska och moraliska aspekter via föreläsningar och diskussioner
-Planering, genomförande och utvärdering av lärandemål och resultat i via ledning av en teatergrupp
-Handledning av läraren
Praktik- och arbetslivssamarbete
Studerande undervisar enskild eller i par en grupp i teater och drama under en hel termin en gång per vecka
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
under hela kursen
Studerandes tidsanvändning och belastning
140 timmar
Bedömningskriterier, godkänt/underkänt
Den Studerande
-deltar aktivt i undervisningen
-utför givna uppgifter självständigt och visar prov på eget initiativ
-returnerar givna uppgifter i tid
-behärskar studieavsnittets innehåll
- skaffar självständigt information
Tilläggsuppgifter för studerande
Studerande skall efter avlagd kurs:
Kunskap och förståelse
- Ha kunskap i ledarskap
- Ha kunskap i gruppdynamiska processer
- Kunna föra diskussion kring dramapedagogikens komplexitet
- Ha utvecklat förmåga att göra pedagogisk-didaktiska reflektioner och analyser
Färdighet och förmåga
- Kunna självständigt planera, genomföra och utvärdera ett dramaförlopp
- Kunna välja ut ändamålsenligt material
- Kunna omsätta pedagogisk teori till konkret handling
- Kunna utveckla dramaundervisning enligt beställarens önskemål
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- Kunna anpassa sig till uppdragsgivarens regler och förhållningssätt
- Kunna argumentera för dramapedagogikens specifika pedagogiska principer
Förkunskapskrav
Ämnespedagogik med fokus på drama
Studieperiodens (kursens) innehåll
Vitsordsskala
Godkänd/Underkänd
Bedömningskriterier, godkänt/underkänt
Godkänt motsvarar minst vitsordet 3
Den Studerande
-deltar aktivt i undervisningen
-utför givna uppgifter självständigt och visar prov på eget initiativ
-returnerar givna uppgifter i tid
-behärskar studieavsnittets innehåll
- skaffar självständigt information
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Godkänt motsvarar minst vitsordet 3
Förkunskapskrav
Ämnespedagogik med fokus på drama