Trender och hälsoteknologi inom vårdarbetePoäng (3 sp)
Kod: USS20FV03
Poäng
3 op
Studieperiodens (kursens) lärandemål
Studerande:
Kan betydelsen av ett kontinuerligt och digitalt lärande samt visar ett samhälleligt engagemang
Känner igen och kan analysera vårdbranschens trender och framtida utmaningar
Följer aktivt innovationer och hälsoteknologin inom vårdbranschen
Studieperiodens (kursens) innehåll
Kontinuerligt lärande
Digitalt lärande och digital patienthandledning
Samhälleliga påverkningsmöjligheter och debatt
Hälsoteknologiska innovationer (t.ex. AI, robotisering)
Förkunskapskrav
Rekommenderas att 180 sp är avlagda
Anmälningstid
15.06.2024 - 04.09.2024
Tajmning
05.09.2024 - 13.10.2024
Antal studiepoäng
3 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till sjukskötare
- Utbildning till hälsovårdare
Lärare
- Minna Syrjäläinen-Lindberg
- Daniel Nenonen
Lärare
Minna Syrjäläinen-Lindberg
Grupper
-
USS21D-ÅSjukskötare (YH), h21, dagstudier, Åbo
Lärandemål
Studerande:
Kan betydelsen av ett kontinuerligt och digitalt lärande samt visar ett samhälleligt engagemang
Känner igen och kan analysera vårdbranschens trender och framtida utmaningar
Följer aktivt innovationer och hälsoteknologin inom vårdbranschen
Innehåll
Kontinuerligt lärande
Digitalt lärande och digital patienthandledning
Samhälleliga påverkningsmöjligheter och debatt
Hälsoteknologiska innovationer (t.ex. AI, robotisering)
Tid och plats
Hösten 2024
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Social- och hälsovårdsministeriet. Information som stöd för välfärden och de reformerade tjänsterna. Utnyttja social- och hälsovårdsinformation-strategi fram till 2020.
Social- och hälsovårdsministeriet. Ett socialt hållbart Finland 2020. Stragei för social- och hälsovårdspolitiken.
Terveys 2050. Neljä skenaariota ihmislähtöisestä terveydestä ja valinnanvapaudesta. DEMOS. Helsinki.
Sairaanhoitajaliitto: Sairaanhoitajien uudet työnkuvat - laatua tulevaisuuteen ja sotepalveluihin.
Kangasniemi, M. m.fl. 2018. Optimoitu sote-ammattilaisten koulutus- ja
osaamisuudistus.
Hoitotyön vuosikirja 2016. Teknologia soisaali- ja terveydenhuollossa. Sairaanhoitajat
Vehko, T. et al, 2019. E-health and e-welfare if Finland. THL Report 7/2019
Vehko, T. et al. 2019 Miten tietojärjestelmät palvelevat terveydenhuollon ammattilaisten työtä? Vaikutukset työhön ja hyvinvointiin.
http/innokylä.fi
https://soteuudistus.fi/sv/vad-ar-ett-valfardsomrade
Övriga aktuella artiklar och publikationer
Undervisningsmetoder
Självstudier
Interaktiva föreläsningar
Seminarium
Tehys nätkurs https://www.soteosaajaksi.fi/sv/hemsida/
Deltagande i konferens
Praktik- och arbetslivssamarbete
Fackföreningar och olika regionala samarbetspartner
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Individuell rapport XXX
Seminarium
Konferens 2.10.2024
Tehys kurs vecka 38
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Självstudier
Interaktiva föreläsningar
Seminarium
Tehys nätkurs https://www.soteosaajaksi.fi/sv/hemsida/
Deltagande i konferens
Studerandes tidsanvändning och belastning
Föreläsningar 14 h
Konferens 8 h
Tehy 13 t
Seminarium 3 h
Rapport och självstudier 43 h
Tilläggsuppgifter för studerande
Kursansvarig lärare Minna Syrjäläinen-Lindberg
Vitsordsskala
H-5
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
1) Rapporten skala 1 - 5
2) Seminarium uk - gk
3) Tehys test uk - gk
Underkänd (0)
Kriterierna för vitsord 1 inte uppfylls. Underkänd rapport kompletteras enligt examinators anvisningar och lämnas in enligt överenskommelse.
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Studerande besvarar frågeställningen kortfattat och vagt, med mindre förmåga till analys och reflektion. Sambandet mellan individcentrerad och samhällsrelaterad vård blir otydlig. Mindre del av källorna är vetenskapligt förankrade, relevanta och nya.Den tekniska utformningen är nöjaktig.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande besvarar frågeställningen på en god nivå, utnyttjar teoretisk och praktisk kunskap i frågor som rör vårdbranschens framtid nationellt och internationellt.Texten är reflekterande och kritiska synpunkter finns. Stora delar av källorna är vetenskapligt förankrade, relevanta och nya. Den tekniska utformningen är god. Uppgiften lämnas in i rätt form inom utsatt tid.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Studerande kan på en djupgående nivå och mångsidigt besvara frågeställningen, har förmåga att relatera svaret till en samhällelig och global nivå. Studerande kan på ett berömligt sätt föra en diskussion mellan teoretisk och praktisk kunskap. Reflektionen är vetenskapligt analytisk. Källorna är vetenskapligt förankrade, relevanta och nya. Den tekniska utformningen är berömlig. Uppgiften lämnas in i rätt form inom utsatt tid
Förkunskapskrav
Rekommenderas att 180 sp är avlagda
Anmälningstid
14.06.2024 - 28.08.2024
Tajmning
14.06.2024 - 15.11.2024
Antal studiepoäng
3 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till sjukskötare
Lärare
- Minna Syrjäläinen-Lindberg
- Daniel Nenonen
Lärare
Minna Syrjäläinen-Lindberg
Grupper
-
USS21F-ÅSjukskötare (YH), h21, flerform, Åbo
Lärandemål
Studerande:
Kan betydelsen av ett kontinuerligt och digitalt lärande samt visar ett samhälleligt engagemang
Känner igen och kan analysera vårdbranschens trender och framtida utmaningar
Följer aktivt innovationer och hälsoteknologin inom vårdbranschen
Innehåll
Kontinuerligt lärande
Digitalt lärande och digital patienthandledning
Samhälleliga påverkningsmöjligheter och debatt
Hälsoteknologiska innovationer (t.ex. AI, robotisering)
Tid och plats
Hösten 2024
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Social- och hälsovårdsministeriet. Information som stöd för välfärden och de reformerade tjänsterna. Utnyttja social- och hälsovårdsinformation-strategi fram till 2020.
Social- och hälsovårdsministeriet. Ett socialt hållbart Finland 2020. Stragei för social- och hälsovårdspolitiken.
Terveys 2050. Neljä skenaariota ihmislähtöisestä terveydestä ja valinnanvapaudesta. DEMOS. Helsinki.
Sairaanhoitajaliitto: Sairaanhoitajien uudet työnkuvat - laatua tulevaisuuteen ja sotepalveluihin.
Kangasniemi, M. m.fl. 2018. Optimoitu sote-ammattilaisten koulutus- ja
osaamisuudistus.
Hoitotyön vuosikirja 2016. Teknologia soisaali- ja terveydenhuollossa. Sairaanhoitajat
Vehko, T. et al, 2019. E-health and e-welfare if Finland. THL Report 7/2019
Vehko, T. et al. 2019 Miten tietojärjestelmät palvelevat terveydenhuollon ammattilaisten työtä? Vaikutukset työhön ja hyvinvointiin.
http/innokylä.fi
https://soteuudistus.fi/sv/vad-ar-ett-valfardsomrade
Övriga aktuella artiklar och publikationer
Undervisningsmetoder
Självstudier
Interaktiva föreläsningar
Seminarium
Tehys nätkurs https://www.soteosaajaksi.fi/sv/hemsida/
Deltagande i konferens (frivilligt)
Praktik- och arbetslivssamarbete
Fackföreningar och olika regionala samarbetspartner
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Individuell rapport inlämning senast 3.11.2024
Seminarium
Konferens 2.10.2024
Tehys kurs före Praktiken, fördjupat vårdarbete
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Självstudier
Interaktiva föreläsningar
Seminarium
Tehys nätkurs https://www.soteosaajaksi.fi/sv/hemsida/
Deltagande i konferens rivilligt
Studerandes tidsanvändning och belastning
Föreläsningar 12 h
Konferens 8 h
Tehy 8 t
Seminarium 2 h
Resten självstudier
Tilläggsuppgifter för studerande
Kursansvarig lärare Minna Syrjäläinen-Lindberg
Vitsordsskala
H-5
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
1) Rapporten skala 1 - 5
2) Seminarium uk - gk
3) Tehys test uk - gk
Underkänd (0)
Kriterierna för vitsord 1 inte uppfylls. Underkänd rapport kompletteras enligt examinators anvisningar och lämnas in enligt överenskommelse.
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Studerande besvarar frågeställningen kortfattat och vagt, med mindre förmåga till analys och reflektion. Sambandet mellan individcentrerad och samhällsrelaterad vård blir otydlig. Mindre del av källorna är vetenskapligt förankrade, relevanta och nya.Den tekniska utformningen är nöjaktig.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande besvarar frågeställningen på en god nivå, utnyttjar teoretisk och praktisk kunskap i frågor som rör vårdbranschens framtid nationellt och internationellt.Texten är reflekterande och kritiska synpunkter finns. Stora delar av källorna är vetenskapligt förankrade, relevanta och nya. Den tekniska utformningen är god. Uppgiften lämnas in i rätt form inom utsatt tid.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Studerande kan på en djupgående nivå och mångsidigt besvara frågeställningen, har förmåga att relatera svaret till en samhällelig och global nivå. Studerande kan på ett berömligt sätt föra en diskussion mellan teoretisk och praktisk kunskap. Reflektionen är vetenskapligt analytisk. Källorna är vetenskapligt förankrade, relevanta och nya. Den tekniska utformningen är berömlig. Uppgiften lämnas in i rätt form inom utsatt tid
Förkunskapskrav
Rekommenderas att 180 sp är avlagda
Anmälningstid
15.06.2023 - 23.08.2023
Tajmning
24.08.2023 - 30.11.2023
Antal studiepoäng
3 op
Andel virtuell undervisning
1 op
Prestationssätt
67 % Kontaktundervisning, 33 % Virtuell undervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Antal studerande (min. - max.)
0 - 30
Utbildning
- Utbildning till sjukskötare
- Utbildning till hälsovårdare
Lärare
- Minna Syrjäläinen-Lindberg
- Michaela Jalava
- Daniel Nenonen
Lärare
Minna Syrjäläinen-Lindberg
Grupper
-
USS20D-ÅSjukskötare (YH), h20, dagstudier, Åbo
Lärandemål
Studerande:
Kan betydelsen av ett kontinuerligt och digitalt lärande samt visar ett samhälleligt engagemang
Känner igen och kan analysera vårdbranschens trender och framtida utmaningar
Följer aktivt innovationer och hälsoteknologin inom vårdbranschen
Innehåll
Kontinuerligt lärande
Digitalt lärande och digital patienthandledning
Samhälleliga påverkningsmöjligheter och debatt
Hälsoteknologiska innovationer (t.ex. AI, robotisering)
Tid och plats
Hösten 2023
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Social- och hälsovårdsministeriet. Information som stöd för välfärden och de reformerade tjänsterna. Utnyttja social- och hälsovårdsinformation-strategi fram till 2020.
Social- och hälsovårdsministeriet. Ett socialt hållbart Finland 2020. Stragei för social- och hälsovårdspolitiken.
Terveys 2050. Neljä skenaariota ihmislähtöisestä terveydestä ja valinnanvapaudesta. DEMOS. Helsinki.
Sairaanhoitajaliitto: Sairaanhoitajien uudet työnkuvat - laatua tulevaisuuteen ja sotepalveluihin.
Kangasniemi, M. m.fl. 2018. Optimoitu sote-ammattilaisten koulutus- ja
osaamisuudistus.
Hoitotyön vuosikirja 2016. Teknologia soisaali- ja terveydenhuollossa. Sairaanhoitajat
Vehko, T. et al, 2019. E-health and e-welfare if Finland. THL Report 7/2019
Vehko, T. et al. 2019 Miten tietojärjestelmät palvelevat terveydenhuollon ammattilaisten työtä? Vaikutukset työhön ja hyvinvointiin.
http/innokylä.fi
https://soteuudistus.fi/sv/vad-ar-ett-valfardsomrade
Övriga aktuella artiklar och publikationer
Undervisningsmetoder
Självstudier
Interaktiva föreläsningar
Tehys nätkurs https://www.soteosaajaksi.fi/sv/hemsida/
Planering, förverkligande och utvärdering av konferens
Praktik- och arbetslivssamarbete
Fackföreningar och olika regionala samarbetspartner
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Förberedelsena inför konferensen 24.8 - 3.10.2023
Konferens 4.10.2023
Tehys kurs dl 15.10.2023
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Självstudier
Interaktiva föreläsningar
Tehys nätkurs https://www.soteosaajaksi.fi/sv/hemsida/
Planering, förverkligande och utvärdering av konferens
Studerandes tidsanvändning och belastning
Föreläsningar 18 h
Konferens 59 h
Tehy 4 t
Tilläggsuppgifter för studerande
Kursansvarig lärare Minna Syrjäläinen-Lindberg
Vitsordsskala
H-5
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Konferensplanering väger 50 % av kursvitsord (med siffra)
Deltagande i konferensen väger 30 % av kursvitsord (siffta)
Tehys test uk - gk
Underkänd (0)
Uppnår inte kriterier för 1
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Deltagande i konferensplanering
Studerande har tagit lite ansvar av konferensplaneringen
Studerande gör sina uppgifter
Deltagande under konferensdagen
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Aktivt deltagande i konferensplanering
Studerande har tagit ansvar av konferensplaneringen
Studerande visar intresse
Aktivt medverkande under konferensdagen
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Aktivt deltagande i konferensplanering
Studerande har tagit ansvar av konferensplaneringen enligt överenskommelsen
Studerande är engagerad
Aktivt medverkande under konferensdagen
Förkunskapskrav
Rekommenderas att 180 sp är avlagda