Hoppa till innehåll

Trender och hälsoteknologi inom vårdarbetePoäng (3 sp)

Kod: USS20FV03

Poäng

3 op

Studieperiodens (kursens) lärandemål

Studerande:

Kan betydelsen av ett kontinuerligt och digitalt lärande samt visar ett samhälleligt engagemang

Känner igen och kan analysera vårdbranschens trender och framtida utmaningar

Följer aktivt innovationer och hälsoteknologin inom vårdbranschen

Studieperiodens (kursens) innehåll

Kontinuerligt lärande

Digitalt lärande och digital patienthandledning

Samhälleliga påverkningsmöjligheter och debatt

Hälsoteknologiska innovationer (t.ex. AI, robotisering)

Förkunskapskrav

Rekommenderas att 180 sp är avlagda

Anmälningstid

15.06.2024 - 04.09.2024

Tajmning

05.09.2024 - 13.10.2024

Antal studiepoäng

3 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning till sjukskötare
  • Utbildning till hälsovårdare
Lärare
  • Minna Syrjäläinen-Lindberg
  • Daniel Nenonen
Lärare

Minna Syrjäläinen-Lindberg

Grupper
  • USS21D-Å
    Sjukskötare (YH), h21, dagstudier, Åbo

Lärandemål

Studerande:

Kan betydelsen av ett kontinuerligt och digitalt lärande samt visar ett samhälleligt engagemang

Känner igen och kan analysera vårdbranschens trender och framtida utmaningar

Följer aktivt innovationer och hälsoteknologin inom vårdbranschen

Innehåll

Kontinuerligt lärande

Digitalt lärande och digital patienthandledning

Samhälleliga påverkningsmöjligheter och debatt

Hälsoteknologiska innovationer (t.ex. AI, robotisering)

Tid och plats

Hösten 2024

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Social- och hälsovårdsministeriet. Information som stöd för välfärden och de reformerade tjänsterna. Utnyttja social- och hälsovårdsinformation-strategi fram till 2020.
Social- och hälsovårdsministeriet. Ett socialt hållbart Finland 2020. Stragei för social- och hälsovårdspolitiken.
Terveys 2050. Neljä skenaariota ihmislähtöisestä terveydestä ja valinnanvapaudesta. DEMOS. Helsinki.
Sairaanhoitajaliitto: Sairaanhoitajien uudet työnkuvat - laatua tulevaisuuteen ja sotepalveluihin.
Kangasniemi, M. m.fl. 2018. Optimoitu sote-ammattilaisten koulutus- ja
osaamisuudistus.
Hoitotyön vuosikirja 2016. Teknologia soisaali- ja terveydenhuollossa. Sairaanhoitajat
Vehko, T. et al, 2019. E-health and e-welfare if Finland. THL Report 7/2019
Vehko, T. et al. 2019 Miten tietojärjestelmät palvelevat terveydenhuollon ammattilaisten työtä? Vaikutukset työhön ja hyvinvointiin.
http/innokylä.fi
https://soteuudistus.fi/sv/vad-ar-ett-valfardsomrade
Övriga aktuella artiklar och publikationer

Undervisningsmetoder

Självstudier
Interaktiva föreläsningar
Seminarium
Tehys nätkurs https://www.soteosaajaksi.fi/sv/hemsida/
Deltagande i konferens

Praktik- och arbetslivssamarbete

Fackföreningar och olika regionala samarbetspartner

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Individuell rapport XXX
Seminarium
Konferens 2.10.2024
Tehys kurs vecka 38

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Självstudier
Interaktiva föreläsningar
Seminarium
Tehys nätkurs https://www.soteosaajaksi.fi/sv/hemsida/
Deltagande i konferens

Studerandes tidsanvändning och belastning

Föreläsningar 14 h
Konferens 8 h
Tehy 13 t
Seminarium 3 h
Rapport och självstudier 43 h

Tilläggsuppgifter för studerande

Kursansvarig lärare Minna Syrjäläinen-Lindberg

Vitsordsskala

H-5

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

1) Rapporten skala 1 - 5
2) Seminarium uk - gk
3) Tehys test uk - gk

Underkänd (0)

Kriterierna för vitsord 1 inte uppfylls. Underkänd rapport kompletteras enligt examinators anvisningar och lämnas in enligt överenskommelse.

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande besvarar frågeställningen kortfattat och vagt, med mindre förmåga till analys och reflektion. Sambandet mellan individcentrerad och samhällsrelaterad vård blir otydlig. Mindre del av källorna är vetenskapligt förankrade, relevanta och nya.Den tekniska utformningen är nöjaktig.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande besvarar frågeställningen på en god nivå, utnyttjar teoretisk och praktisk kunskap i frågor som rör vårdbranschens framtid nationellt och internationellt.Texten är reflekterande och kritiska synpunkter finns. Stora delar av källorna är vetenskapligt förankrade, relevanta och nya. Den tekniska utformningen är god. Uppgiften lämnas in i rätt form inom utsatt tid.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Studerande kan på en djupgående nivå och mångsidigt besvara frågeställningen, har förmåga att relatera svaret till en samhällelig och global nivå. Studerande kan på ett berömligt sätt föra en diskussion mellan teoretisk och praktisk kunskap. Reflektionen är vetenskapligt analytisk. Källorna är vetenskapligt förankrade, relevanta och nya. Den tekniska utformningen är berömlig. Uppgiften lämnas in i rätt form inom utsatt tid

Förkunskapskrav

Rekommenderas att 180 sp är avlagda

Anmälningstid

14.06.2024 - 28.08.2024

Tajmning

14.06.2024 - 15.11.2024

Antal studiepoäng

3 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning till sjukskötare
Lärare
  • Minna Syrjäläinen-Lindberg
  • Daniel Nenonen
Lärare

Minna Syrjäläinen-Lindberg

Grupper
  • USS21F-Å
    Sjukskötare (YH), h21, flerform, Åbo

Lärandemål

Studerande:

Kan betydelsen av ett kontinuerligt och digitalt lärande samt visar ett samhälleligt engagemang

Känner igen och kan analysera vårdbranschens trender och framtida utmaningar

Följer aktivt innovationer och hälsoteknologin inom vårdbranschen

Innehåll

Kontinuerligt lärande

Digitalt lärande och digital patienthandledning

Samhälleliga påverkningsmöjligheter och debatt

Hälsoteknologiska innovationer (t.ex. AI, robotisering)

Tid och plats

Hösten 2024

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Social- och hälsovårdsministeriet. Information som stöd för välfärden och de reformerade tjänsterna. Utnyttja social- och hälsovårdsinformation-strategi fram till 2020.
Social- och hälsovårdsministeriet. Ett socialt hållbart Finland 2020. Stragei för social- och hälsovårdspolitiken.
Terveys 2050. Neljä skenaariota ihmislähtöisestä terveydestä ja valinnanvapaudesta. DEMOS. Helsinki.
Sairaanhoitajaliitto: Sairaanhoitajien uudet työnkuvat - laatua tulevaisuuteen ja sotepalveluihin.
Kangasniemi, M. m.fl. 2018. Optimoitu sote-ammattilaisten koulutus- ja
osaamisuudistus.
Hoitotyön vuosikirja 2016. Teknologia soisaali- ja terveydenhuollossa. Sairaanhoitajat
Vehko, T. et al, 2019. E-health and e-welfare if Finland. THL Report 7/2019
Vehko, T. et al. 2019 Miten tietojärjestelmät palvelevat terveydenhuollon ammattilaisten työtä? Vaikutukset työhön ja hyvinvointiin.
http/innokylä.fi
https://soteuudistus.fi/sv/vad-ar-ett-valfardsomrade
Övriga aktuella artiklar och publikationer

Undervisningsmetoder

Självstudier
Interaktiva föreläsningar
Seminarium
Tehys nätkurs https://www.soteosaajaksi.fi/sv/hemsida/
Deltagande i konferens (frivilligt)

Praktik- och arbetslivssamarbete

Fackföreningar och olika regionala samarbetspartner

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Individuell rapport inlämning senast 3.11.2024
Seminarium
Konferens 2.10.2024
Tehys kurs före Praktiken, fördjupat vårdarbete

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Självstudier
Interaktiva föreläsningar
Seminarium
Tehys nätkurs https://www.soteosaajaksi.fi/sv/hemsida/
Deltagande i konferens rivilligt

Studerandes tidsanvändning och belastning

Föreläsningar 12 h
Konferens 8 h
Tehy 8 t
Seminarium 2 h
Resten självstudier

Tilläggsuppgifter för studerande

Kursansvarig lärare Minna Syrjäläinen-Lindberg

Vitsordsskala

H-5

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

1) Rapporten skala 1 - 5
2) Seminarium uk - gk
3) Tehys test uk - gk

Underkänd (0)

Kriterierna för vitsord 1 inte uppfylls. Underkänd rapport kompletteras enligt examinators anvisningar och lämnas in enligt överenskommelse.

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande besvarar frågeställningen kortfattat och vagt, med mindre förmåga till analys och reflektion. Sambandet mellan individcentrerad och samhällsrelaterad vård blir otydlig. Mindre del av källorna är vetenskapligt förankrade, relevanta och nya.Den tekniska utformningen är nöjaktig.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande besvarar frågeställningen på en god nivå, utnyttjar teoretisk och praktisk kunskap i frågor som rör vårdbranschens framtid nationellt och internationellt.Texten är reflekterande och kritiska synpunkter finns. Stora delar av källorna är vetenskapligt förankrade, relevanta och nya. Den tekniska utformningen är god. Uppgiften lämnas in i rätt form inom utsatt tid.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Studerande kan på en djupgående nivå och mångsidigt besvara frågeställningen, har förmåga att relatera svaret till en samhällelig och global nivå. Studerande kan på ett berömligt sätt föra en diskussion mellan teoretisk och praktisk kunskap. Reflektionen är vetenskapligt analytisk. Källorna är vetenskapligt förankrade, relevanta och nya. Den tekniska utformningen är berömlig. Uppgiften lämnas in i rätt form inom utsatt tid

Förkunskapskrav

Rekommenderas att 180 sp är avlagda

Anmälningstid

15.06.2023 - 23.08.2023

Tajmning

24.08.2023 - 30.11.2023

Antal studiepoäng

3 op

Andel virtuell undervisning

1 op

Prestationssätt

67 % Kontaktundervisning, 33 % Virtuell undervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk
  • Svenska
Antal studerande (min. - max.)

0 - 30

Utbildning
  • Utbildning till sjukskötare
  • Utbildning till hälsovårdare
Lärare
  • Minna Syrjäläinen-Lindberg
  • Michaela Jalava
  • Daniel Nenonen
Lärare

Minna Syrjäläinen-Lindberg

Grupper
  • USS20D-Å
    Sjukskötare (YH), h20, dagstudier, Åbo

Lärandemål

Studerande:

Kan betydelsen av ett kontinuerligt och digitalt lärande samt visar ett samhälleligt engagemang

Känner igen och kan analysera vårdbranschens trender och framtida utmaningar

Följer aktivt innovationer och hälsoteknologin inom vårdbranschen

Innehåll

Kontinuerligt lärande

Digitalt lärande och digital patienthandledning

Samhälleliga påverkningsmöjligheter och debatt

Hälsoteknologiska innovationer (t.ex. AI, robotisering)

Tid och plats

Hösten 2023

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Social- och hälsovårdsministeriet. Information som stöd för välfärden och de reformerade tjänsterna. Utnyttja social- och hälsovårdsinformation-strategi fram till 2020.
Social- och hälsovårdsministeriet. Ett socialt hållbart Finland 2020. Stragei för social- och hälsovårdspolitiken.
Terveys 2050. Neljä skenaariota ihmislähtöisestä terveydestä ja valinnanvapaudesta. DEMOS. Helsinki.
Sairaanhoitajaliitto: Sairaanhoitajien uudet työnkuvat - laatua tulevaisuuteen ja sotepalveluihin.
Kangasniemi, M. m.fl. 2018. Optimoitu sote-ammattilaisten koulutus- ja
osaamisuudistus.
Hoitotyön vuosikirja 2016. Teknologia soisaali- ja terveydenhuollossa. Sairaanhoitajat
Vehko, T. et al, 2019. E-health and e-welfare if Finland. THL Report 7/2019
Vehko, T. et al. 2019 Miten tietojärjestelmät palvelevat terveydenhuollon ammattilaisten työtä? Vaikutukset työhön ja hyvinvointiin.
http/innokylä.fi
https://soteuudistus.fi/sv/vad-ar-ett-valfardsomrade
Övriga aktuella artiklar och publikationer

Undervisningsmetoder

Självstudier
Interaktiva föreläsningar
Tehys nätkurs https://www.soteosaajaksi.fi/sv/hemsida/
Planering, förverkligande och utvärdering av konferens

Praktik- och arbetslivssamarbete

Fackföreningar och olika regionala samarbetspartner

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Förberedelsena inför konferensen 24.8 - 3.10.2023
Konferens 4.10.2023
Tehys kurs dl 15.10.2023

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Självstudier
Interaktiva föreläsningar
Tehys nätkurs https://www.soteosaajaksi.fi/sv/hemsida/
Planering, förverkligande och utvärdering av konferens

Studerandes tidsanvändning och belastning

Föreläsningar 18 h
Konferens 59 h
Tehy 4 t

Tilläggsuppgifter för studerande

Kursansvarig lärare Minna Syrjäläinen-Lindberg

Vitsordsskala

H-5

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Konferensplanering väger 50 % av kursvitsord (med siffra)
Deltagande i konferensen väger 30 % av kursvitsord (siffta)
Tehys test uk - gk

Underkänd (0)

Uppnår inte kriterier för 1

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Deltagande i konferensplanering
Studerande har tagit lite ansvar av konferensplaneringen
Studerande gör sina uppgifter
Deltagande under konferensdagen

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Aktivt deltagande i konferensplanering
Studerande har tagit ansvar av konferensplaneringen
Studerande visar intresse
Aktivt medverkande under konferensdagen

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Aktivt deltagande i konferensplanering
Studerande har tagit ansvar av konferensplaneringen enligt överenskommelsen
Studerande är engagerad
Aktivt medverkande under konferensdagen

Förkunskapskrav

Rekommenderas att 180 sp är avlagda