”VågaSe”: personcentrerad omsorg i mötet med människor med minnessjukdomPoäng (5 sp)
Kod: VAL23029
Poäng
5 sp
Studieperiodens (kursens) lärandemål
Studerande:
- känner till principerna för personcentrerad omsorg i mötet med människor med minnessjukdom
- kan tillämpa kommunikationsfärdigheter för att skapa och upprätthålla meningsfulla relationer med personer med minnessjukdom
- kan använda sig av aktiviteter och inventioner för att främja välbefinnandet och aktivera personer med minnessjukdom
- har utvecklat medvetenhet om kulturella skillnader och hur de kan påverka omsorgen och interaktionen
- kan reflektera över den egna kulturella medvetenheten
Studieperiodens (kursens) innehåll
- vanligaste minnessjukdomarna
- personcentrerad omsorg
- anpassad kommunikation
- identifiering och bedömning av psykiska behov
- anpassade aktiviteter och inventioner som främjar välbefinnandet
- kulturell kompetens och kulturutveckling
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav
Anmälningstid
02.12.2024 - 20.01.2025
Tajmning
20.01.2025 - 17.03.2025
Antal studiepoäng
5 sp
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning inom social- och hälsovård
Lärare
- Janina Dahla
Lärare
Janina Dahla
Lärandemål
Studerande:
- känner till principerna för personcentrerad omsorg i mötet med människor med minnessjukdom
- kan tillämpa kommunikationsfärdigheter för att skapa och upprätthålla meningsfulla relationer med personer med minnessjukdom
- kan använda sig av aktiviteter och inventioner för att främja välbefinnandet och aktivera personer med minnessjukdom
- har utvecklat medvetenhet om kulturella skillnader och hur de kan påverka omsorgen och interaktionen
- kan reflektera över den egna kulturella medvetenheten
Innehåll
- vanligaste minnessjukdomarna
- personcentrerad omsorg
- anpassad kommunikation
- identifiering och bedömning av psykiska behov
- anpassade aktiviteter och inventioner som främjar välbefinnandet
- kulturell kompetens och kulturutveckling
Tid och plats
Tid 20.1 -17.3,25 Distans via teams
Måndagar kl. 16.30-18.30
( 20.1, 27.1, 3.2, 10.2, 24.2, 3.3 och 17.3)
Länk till varje digitala närvarotillfälle läggs in på kursens Moodle sida (inbjudan till Teams-möte)
Kursinnehåll med utförligare information finns insatt på Moodle
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Litteratur publiceras på kursens Moodle-plattform, litteraturen finns som stöd för vidare fördjupning
Undervisningsmetoder
Obligatoriskt deltagande i den schemalagda distansundervisningen i Teams, självstudier, praktiska övningar,workshops även studiebesök kan bli aktuellt .Inlämningsuppgifter, diskussionsuppgifter under kursen utgör underlag till examinationen ,elektronisk inlärningsportfolio
Mera ingående information finns tillgänglig på kursen Moodle sida vid kursstart.
Praktik- och arbetslivssamarbete
Studerande förväntas att under kursens gång ha förmåga att självständigt ta kontakt med arbetslivsrepresentater.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Deltagande i närstudier via teams, måndagar kl.16.30 -18.30 (paus inberäknad)
Den elektroniska inlärningsportfolion lämnas in på Moodle senast den 15.3.
Håller posterpresentation den 17.3 under närstudietillfället.
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Kursen slutförs under utsatt tid
Studerandes tidsanvändning och belastning
1. Kursen innehåller schemalagd distansundervisning, förhandsuppgifter , reflektions uppgifter och praktiska övningar och studiebesök 3 sp 81 h
Kursen inleds den 20.1,25, kursdeltagarna träffas i regel en gång i veckan. (enligt schema) Deltagande i närstudierna sker via teams .
2. Elektronisk inlärningsportfolio och posterpresentation 2 sp 54 h
Elektronisk inlärningsportfolio - Studerande utgår från kursens lärandemål. Behandlar alla tema. Inlämning deadline 15.3.25 Mera ingående instruktioner finns på studieplattformen Moodle.
Källor anges, portfolion behöver inte för övrigt följa Novias skrivanvisningar. Posterpresentation innehåller en sammanfattning av studerandes inlärningsportfolio och presenteras den 17.3.25
Tilläggsuppgifter för studerande
Minnessjukdomen medför förändringar för personer med minnessjukdom men också för deras närstående. Det är inte endast äldre personer som insjuknar i någon minnessjukdom utan även yngre kan drabbas av någon minnessjukdom.
Målet med kursen är att du skall ha en möjlighet att kunna fördjupa din förståelse och kunnande samt utveckla en förmåga att reflektera över och förbättra din egen praxis eller förståelse av vad det innebär att möta och stöda människor med minnessjukdom och deras anhöriga.
Du kommer också att få möjlighet att identifiera och reflektera över dina egna förmågor och utvecklingsmöjligheter i mötet med denna målgrupp.
Kursen innehåller ingen större tentamen.
Kursansvarig lärare Janina Dahla (janina.dahla@novia.fi)
Eventuell frånvaro kompenseras skriftligt enligt anvisningar som finns på moodle.
Handledning: Eventuella frågor besvaras av kursansvarig på moodle i kursens handledningsforum.
AI: Det är inte tillåtet för studerande att använda artificiell intelligens för att skapa innehållet i examinationerna. Artificiell intelligens får dock användas för idéer, planering och granskning av språkdräkt. Studerande anger i text i slutet på examinationen hur och var AI använts.
Vitsordsskala
H-5
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
1.Deltagande i undervisningen och reflektionsuppgifter. 3sp (GK/UK)
Godkänd: Studerande har aktivt deltagit i alla obligatoriska närsstudietillfällen. Godkända övningsuppgifter och referat.
Underkänd: Studerande har inte deltagit i alla obligatiorriska närstudietillfällen. Underkända övningsuppgifter.
2. Elektronisk inlärningsportfolio och posterpresentation 2 sp (0-5)
- inlärningsportfolions struktur, kreativa utformning och läsbarhet
- innehållsmässig sakkunskap
- reflekterar kring alla teman
- förmåga till kritiskt granskning och sjävutvärdering
- posterpresentation, studerande påvisar sakkunskap vid muntlig presentationen
Bedömning enligt skala 0-5. Sammanfattad feedback sätts in på moodle då uppgiften är utförd inom utsatt tid.
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav
Anmälningstid
22.05.2024 - 06.09.2024
Tajmning
10.09.2024 - 05.11.2024
Antal studiepoäng
5 sp
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning inom social- och hälsovård
Lärare
- Janina Dahla
Lärare
Janina Dahla
Lärandemål
Studerande:
- känner till principerna för personcentrerad omsorg i mötet med människor med minnessjukdom
- kan tillämpa kommunikationsfärdigheter för att skapa och upprätthålla meningsfulla relationer med personer med minnessjukdom
- kan använda sig av aktiviteter och inventioner för att främja välbefinnandet och aktivera personer med minnessjukdom
- har utvecklat medvetenhet om kulturella skillnader och hur de kan påverka omsorgen och interaktionen
- kan reflektera över den egna kulturella medvetenheten
Innehåll
- vanligaste minnessjukdomarna
- personcentrerad omsorg
- anpassad kommunikation
- identifiering och bedömning av psykiska behov
- anpassade aktiviteter och inventioner som främjar välbefinnandet
- kulturell kompetens och kulturutveckling
Tid och plats
Länk till varje digitala närvarotillfälle läggs in på kursens Moodle sida (inbjudan till Teams-möte)
Distans undervisning i Teams Tisdagar under tiden 10.9 - 5.11.24.
10.9.24 kl.17.15-19.30 Kursstart. Introduktion Introduktion, erfarenheter och tankar , de vanligaste minnessjukdomarna .
17.9.24 kl. 17.15-19.30 Identifiering och bedömning / behov
24.9.24 kl. 17.15-19.30 Personcentrerad omsorg, bemötande och kommunikation
1.10.24. kl. 17.15-19.30 Minnessjukdoma i arbetsförålder
8.10.24. kl. 17.15-19.30 Att arbeta med tvång och begränsningar. Beteendemässiga och psykiska symtom vid demenssjukdom
22.10.24. kl. 17.15-19.30 Anpassade aktiviteter och inventioner som främjar välbefinnandet (posterpresentationsschema)
29.10.24. kl. 17.15-19.30 Minnessjukdomar i arbetsför ålder
5.11.24 Kursavslutning och Posterpresentation och sammanfattning. Dela insikter och kunnande.
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Lista på rekommenderad litteratur publiceras på kursens Moodle-plattform
Undervisningsmetoder
Obligatoriskt deltagande i den schemalagda distansundervisningen i Teams, självstudier, praktiska övningar,workshops även studiebesök kan bli aktuellt .Inlämningsuppgifter, diskussionsuppgifter under kursen utgör underlag till examinationen ,elektronisk inlärningsportfolio
Mera ingående information finns tillgänglig på kursen Moodle sida vid kursstart.
Praktik- och arbetslivssamarbete
Studerande förväntas att under kursens gång ha förmåga att självständigt ta kontakt med arbetslivsrepresentanter.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Den elektroniska inlärningsportfolion lämnas in på Moodle senast den 4.11.24 kl.16
5.11.24 Under närstudien håller studerande en kort Posterpresentation - sammanfattning av studerandes inlärningsportfolio
Studerandes tidsanvändning och belastning
1. Kursen innehåller schemalagd distansundervisning, förhandsuppgifter , reflektions uppgifter och praktiska övningar och studiebesök 3 sp 81 h
Kursen inleds den10.9.24, kursdeltagarna träffas i regel en gång i veckan på tisdagar mellan kl.17.15-19.30 Deltagande i närstudierna sker via teams.
2. Elektronisk inlärningsportfolio och posterpresentation 2 sp 54 h
Elektronisk inlärningsportfolio - Studerande utgår från kursens lärandemål. Behandlar alla tema. Inlämning deadline 4.11.24. Mera ingående instruktioner finns på studieplattformen Moodle.
Källor anges, portfolion behöver inte för övrigt följa Novias skrivanvisningar. Posterpresentation innehåller en sammanfattning av studerandes inlärningsportfolio
Tilläggsuppgifter för studerande
Minnessjukdomen medför förändringar för personer med minnessjukdom men också för deras närstående. Det kan vara bra att tänka på att det inte endast är äldre personer som insjuknar i någon minnessjukdom. Delta i kursen om du känner att du är nyfiken på temat och vill fördjupa din förståelse, kunnande och vara med och påverka välmående för personer med minnessjukdom och närstående.
Kursen innehåller ingen större tentamen.
Kursansvarig lärare Janina Dahla (janina.dahla@novia.fi)
Kursens moodlesida uppdateras fram till kursstart.
Eventuell frånvaro kompenseras skriftligt enligt anvisningar som finns på moodle.
Handledning: Eventuella frågor besvaras av kursansvarig på moodle i kursens handledningsforum.
Vitsordsskala
H-5
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
1.Deltagande i undervisningen och reflektionsuppgifter. 3sp (GK/UK)
Godkänd: Studerande har aktivt deltagit i alla obligatosiska närsstudietillfällen. Godkända övningsuppgifter och referat.
Underkänd: Studerande har inte deltagit i alla obligatiosriska närstudietillfällen. Underkända övningsuppgifter.
2. Elektronisk inlärningsportfolio och posterpresentation 2 sp (0-5)
- inlärningsportfolions struktur, kreativa utformning och läsbarhet
- innehållsmässig sakkunskap
- reflekterar kring alla teman
- förmåga till kritiskt granskning och sjävutvärdering
- posterpresentation, studerande påvisar sakkunskap vid muntlig presentationen
Bedömning enligt skala 0-5. Sammanfattad feedback sätts in på moodle då uppgiften är utförd inom utsatt tid.
.
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Vitsord 1. studerandes eget kritiskt tänkande synsi begränsad utsträckning. arbetet är en sammanfattning som mer eller mindre direkt återger materialet. svaren består av oproblematiserade beskrivningar
Vitsord 2 i uppgiften syns den studerandes eget kritiskt tänkande i begränsad utsträckning. arbetet är en sammanfattning som mer eller mindre återger materialet
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Vitsord 3 studerande har strävat till att förklara centrala aspekter med egna ord. Arbetet visar att studerande har satt sig in i ämnet och egna insikter framkommer. Temat behandlas tydligt och studerande hänvisar klart till källor. Studerande har strävat till att reflektera kring temat och analyserat det på en djupare nivå genom att stödja sig på källor och kursinnehåll.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Studerande visar att hen har förståelse för både detaljer och sammanhang.
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav
Anmälningstid
02.07.2023 - 26.09.2023
Tajmning
26.09.2023 - 21.11.2023
Antal studiepoäng
5 sp
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning inom social- och hälsovård
Lärare
- Janina Dahla
Lärare
Janina Dahla
Lärandemål
Studerande:
- känner till principerna för personcentrerad omsorg i mötet med människor med minnessjukdom
- kan tillämpa kommunikationsfärdigheter för att skapa och upprätthålla meningsfulla relationer med personer med minnessjukdom
- kan använda sig av aktiviteter och inventioner för att främja välbefinnandet och aktivera personer med minnessjukdom
- har utvecklat medvetenhet om kulturella skillnader och hur de kan påverka omsorgen och interaktionen
- kan reflektera över den egna kulturella medvetenheten
Innehåll
- vanligaste minnessjukdomarna
- personcentrerad omsorg
- anpassad kommunikation
- identifiering och bedömning av psykiska behov
- anpassade aktiviteter och inventioner som främjar välbefinnandet
- kulturell kompetens och kulturutveckling
Tid och plats
Länk till varje digitala närvarotillfälle läggs in på kursens Moodle sida (inbjudan till Teams-möte)
Distans undervisning i Teams:
Tisdag 26.9. 2023 kl.17.00-18.30 Introduktion och kursstart
Tisdag 3.10 2023 kl.17.00 -19.15
Tisdag 10.10. 2023 kl.17-19.15
Tisdag 17.10. 2023 kl.17-19.15
Tisdag 7.11. 2023 kl. 17.15-19.15
Tisdag 21.11.2023 17.15-19.15
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Lista på rekommenderad litteratur publiceras på kursens Moodle-plattform
Undervisningsmetoder
Obligatoriskt deltagande i den schemalagda distansundervisningen i Teams, självstudier, praktiska övningar,workshops även studiebesök kan bli aktuellt .Inlämningsuppgifter, diskussionsuppgifter under kursen utgör underlag till examinationen ,elektronisk inlärningsportfolio
Mera ingående information finns tillgänglig på kursen Moodle sida vid kursstart.
Praktik- och arbetslivssamarbete
Studerande förväntas att under kursens gång ha förmåga att självständigt ta kontakt med arbetslivsrepresentanter.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Den elektroniska inlärningsportfolion inlämnas i Moodle senast den 17.11.23
21.11. 23 Under närstudien håller studerande en Posterpresentation - sammanfattning av studerandes inlärningsportfolio
Studerandes tidsanvändning och belastning
1. Kursen innehåller 17h schemalagd distansundervisning, samt reflektions uppgifter och praktiska övningar 2 sp 54 h
2. Elektronisk inlärningsportfolio och posterpresentation 3 sp 81 h
Den elektroniska inlärningsportfolion inlämnas i Moodle senast den 17.11.23
21.11. 23 Posterpresentation innehåller en sammanfattning av studerandes inlärningsportfolio
Studerande utgår från kursens lärandemål och gör en portfolio kring varje temaområde. De behandlade temana kopplas till lärandemålen. Inkludera bilder, länkar och material i portfolion. Tänk på att portfolion skall fungera som en materialbank för dig i arbetslivet.
Studerande väljer i vilket format portfolion görs. Källor skall anges, portfolion behöver inte för övrigt följa Novias skrivanvisningar. Studeranden läser den angivna obligatoriska litteraturen (med koppling till temat) och skriver kommenterade referat av dem. Referaten inkluderas i portfolion.
Tilläggsuppgifter för studerande
Är du intresserad av kvalitetsarbete och vill jobba med utvecklingsfrågor? Vill du utvecklas i din professionella roll och fördjupa din förståelse för människor med minnessjukdom och närståendes livssituation?Det är inte bara äldre som insjuknar i någon minnessjukdom. Delta då i den här kursen så kan vi tillsammans jobba med frågor som vi kan stöta på i vardagen,som professionella eller närstående.
Kursen innehåller ingen större tentamen,kräver aktivt deltagande under närvarodagarna.
Kursansvarig lärare Janina Dahla (janina.dahla@novia.fi)
Kursens moodlesida uppdateras fram till kursstart.
Eventuell frånvaro kompenseras skriftligt enligt anvisningar som finns på moodle.
Handledning: Eventuella frågor besvaras av kursansvarig på moodle i kursens handledningsforum.
Vitsordsskala
H-5
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
1.Deltagande i undervisningen och reflektionsuppgifter. 2sp (GK/UK)
Godkänd: Studerande har aktivt deltagit i alla obligatosiska närsstudietillfällen. Godkända övningsuppgifter.
Underkänd: Studerande har inte deltagit i alla obligatiosriska närstudietillfällen. Underkända övningsuppgifter.
2. Elektronisk inlärningsportfolio och posterpresentation 3 sp (0-5)
- inlärningsportfolions struktur, kreativa utformning och läsbarhet
- innehållsmässig sakkunskap, reflektion och förmåga att sammanfatta teori och anpassa teori till praxis
- förmåga till kritiskt granskning och sjävutvärdering
- posterpresentation, presentation och sammanfattning av studerandes inlärningsportfolio
Bedömning enligt skala 0-5. Sammanfattad feedback sätts in på moodle.
Vid validering bedöms kursen Godkänd/Underkänd
.
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav