Grunder i småbarnspedagogikPoäng (5 sp)
Kod: VAL21030
Poäng
5 op
Studieperiodens (kursens) lärandemål
Studerande
- kan arbeta enligt småbarnspedagogikens värdegrund, läroplansgrunder och rekommendationer
- kan i samarbete med övrig personal planera, genomföra, dokumentera, utvärdera och utveckla verksamheten och lärmiljön
- kan främja och stöda barnets och familjens delaktighet och påverkningsmöjligheter
- kan främja barnets och familjernas likabehandling, jämlikhet och trygghet och kan verka för en miljö som respekterar mångfald
- uppvisar en sensitiv barnsyn och kan stöda vårdnadshavarna i fostringsarbetet
Studieperiodens (kursens) innehåll
- lagstiftning som gäller småbarnspedagogik
- läroplansgrunder och rekommendationer
- pedagogisk dokumentation, barncentrerad utvärdering och kvalitets- och utvecklingsarbete
- barns och familjers delaktighet och möjligheter till påverkan
- dialogiskt fostringssamarbete
- kulturell mångfald som resurs
- fostrings- och lärmiljöns betydelse för barnets utveckling, lärande och välbefinnande
- förebyggande av och ingripande i mobbning
- normkritisk pedagogik
Förkunskapskrav
Inga
Anmälningstid
15.06.2025 - 01.09.2025
Tajmning
01.09.2025 - 22.12.2025
Antal studiepoäng
5 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till socionom
Lärare
- Susanne Davidsson
Lärare
Susanne Davidsson
Lärandemål
Studerande
- kan arbeta enligt småbarnspedagogikens värdegrund, läroplansgrunder och rekommendationer
- kan i samarbete med övrig personal planera, genomföra, dokumentera, utvärdera och utveckla verksamheten och lärmiljön
- kan främja och stöda barnets och familjens delaktighet och påverkningsmöjligheter
- kan främja barnets och familjernas likabehandling, jämlikhet och trygghet och kan verka för en miljö som respekterar mångfald
- uppvisar en sensitiv barnsyn och kan stöda vårdnadshavarna i fostringsarbetet
Innehåll
- lagstiftning som gäller småbarnspedagogik
- läroplansgrunder och rekommendationer
- pedagogisk dokumentation, barncentrerad utvärdering och kvalitets- och utvecklingsarbete
- barns och familjers delaktighet och möjligheter till påverkan
- dialogiskt fostringssamarbete
- kulturell mångfald som resurs
- fostrings- och lärmiljöns betydelse för barnets utveckling, lärande och välbefinnande
- förebyggande av och ingripande i mobbning
- normkritisk pedagogik
Tid och plats
Åbo, Campus Gripen, Tavastgatan 13
Närstudier enligt förverkligandets schema i Peppi.
Undervisningen är inplanerad enligt följande:
Både flerform och dagsstuderande deltar:
10.9 kl 14.15-17 Online Kursintroduktion & introduktion till ämnesområdet
29.9 kl 9-12 Online Lagstiftning och styrdokument inom småbarnspedagogiken, Grupparbete Lärområden inom småbarnspedagogik /Grunderna för planen för småbarnspedagogik
29.9 kl 13-16 Online - interprofessionellt samarbete inom småbarnspedagogiken(YA, ÅA, Novia)
5.11 kl 9.15-16.15 Tema: Fostrings- och lärmiljöns betydelse inom småbarnspedagogiken & Tema: Mobbningsförebyggande arbete inom småbarnspedagogiken
12.11 kl 13-15 SOAMK vaka tapahtuma online
14.11 kl 8.15-12 Kurstentamen i klass GR-235
24.11 kl 14-16 Online med studerande från Vasa; Tema: Socionomens inom småbarnspedagogik; kompetenser uppgiftsbeskrivning och arbetsmöjligheter
10.12 kl 8.30-17 i Gripen Examination Temaseminarier
Undervisning: dagsstuderande
6.10 kl 13-16 Gästföreläsning Förbundet Hem och Skola: Johanna Söderberg
13.10 kl 9.15-16 Självstudiedag inför evenemang för daghemsbarn. Kursansvarig på plats i Gripen för handledning
20.10 kl 8.30-16 Förberedelser och evenemang för daghemsbarn från daghemmet Kastanjen kl 9.30-11.30; kl 14-16 Tema: Ekvalita, jämställdhet, likabehandling, antirasim mm
24.10 kl 9.15-12 Resursstarka barn material mm
Eventuellt studiebesök planeras in med gruppen & eventuell handledningstid online för examinationen med temaseminarier planeras in med gruppen.
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Material om socionomen inom småbarnspedagogik att läsa inför den 29.9:
Helminen, J. (2021). Varhaiskasvatuksen sosionomi – osallistavan työn ja verkostotyön asiantuntija. Julkaisussa V., Lund & P., Väliaho (toim.). Uudet tuulet – varhaiskasvatus matkalle tulevaisuuteen (s. 16–22). (Laurea-julkaisut 162). Laurea-ammattikorkeakoulu. https://www.theseus.fi/handle/10024/424508
Makkonen, H, Nikula, K Nevanen, S & Holmikari, J. (2025). Asettuminen avoimeen dialogiin – tilan antaminen uudelle ammattiryhmälle ja moniammatillisuuden rakentumiselle. I: TYÖELÄMÄN TUTKIMUS ARBETSLIVSFORSKNING 23 (1) 2025. https://doi.org/10.37455/tt.148667
Talentia. 2022. Sosionomit varhaiskasvatuksessa. Opas työntekijöille ja työnantajille.
https://talentia.lukusali.fi/#/reader/e3226696-9654-11ed-b7db-00155d64030a
Material om socionomen inom småbarnspedagogik att bekanta sig med under kursens gång:
Lag om småbarnspedagogik 540/2018
Laurea julkaisut. 2023. Ammattina varhaiskasvatuksen sosionomi.
Rintakorpi, K., & Holmikari, J. (2021). Sosiaalipedagogisen osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen varhaiskasvatuksessa. Julkaisussa Sosiaalipedagoginen aikakauskirja, vuosikirja 2021. (Puheenvuorot). Vol 22, s. 241–251.
Rintakorpi, K, Holmikari, J, Jalasmäki, K & Kukkonen, S. (toim.). 2023. Ammattina varhaiskasvatuksen sosionomi. Laurea ammattikorkeakoulu.
Talentia. Varhaiskasvatuksen sosionomi.
Talk by Students. (u.å.). Varhaiskasvatuksen sosionomi rikastuttaa sosiaalipedagogisella osaamisellaan varhaiskasvatuksen arkea. Hämtad från:
https://talkbystudents.turkuamk.fi/sosiaali-ja-kasvatusala/varhaiskasvatuksen-sosionomi-rikastuttaa-sosiaalipedagogisella-osaamisellaan-varhaiskasvatuksen-arkea/
Obligatorisk kurslitteratur (finns länkar på Moodle till nätpublikationerna eller inskannat material):
Arvola, O, Liljeroth, P & Reunamo, J. 2023. Is physical activity a pathway to culturally and
linguistically diverse children’s participation in early childhood education and care? Ingår i: Journal of Early Childhood Education Research. Vol. 12 Issue 1. Sidorna 150-168.
Davidsson & Juslin 2021. Resursstarka barn - stöd till socialt utsatta barn inom
småbarnspedagogiken. Yrkeshögskolan Novia. Novia publikation och produktion, serie L: läromedel,1/2021.
Holm, P, Aledin, S.2019. Pedagogisk dokumentation. Vad, hur och varför?. En handbok för pedagoger.
Lundström, S, Donner, P, Heikkilä, M. 2022. Children excluding other children from play through passive resistance by ignoring and neglecting. Ingår i: Journal of Early Childhood Education Research. Vol. 11 Issue.2. Sidorna 223-242.
Mansikka, J-E, Londén, M, Holm, G, Saloranta, M & Nordström, A. 2024. Language as a medium for inclusion and exclusion: Supporting multilingualism in a Swedish minority language ECEC setting in Finland. Journal of Early Childhood Education Research. Volym 13, Nr 1, 2024. Sidorna 319–342.
Utbildningsstyrelsen. 2022. Grunderna för planen för småbarnspedagogik.
Obs! Det fungerar bra att använda översättningsfunktion t.ex. word translate eller dylikt
för att kunna ta del av den finskspråkiga litteraturen. Ta kontakt med kursansvarig vid behov.
Tips på referenslitteratur för Examination 1 (temarapport) finns på kursens Moodlesida.
Obs! Studerande från Åland - det fungerar bra att använda översättningsfunktion t ex word translate
för att kunna ta del av den finskspråkiga litteraturen. Ta kontakt med kursansvarig vid behov.
Tips på referenslitteratur för Examination 2 finns på kursens moodlesida.
Undervisningsmetoder
Undervisning (se mer info på kursens moodlesida).
obs! Kursen inleds genom att studerande läser material om socionomen inom småbarnspedagogik. Se materialet i sektionen studiematerial och rekommenderad litteratur.
Undervisningen är obligatorisk och eventuell frånvaro kompenseras skriftligt enligt anvisningar som finns på moodle.
Studiebesök
Simulering, workshops och övningar, aktiviteter för daghemsbarn
Handledning: Eventuella frågor besvaras av kursansvarig på moodle i handledningsforumet.
Praktik- och arbetslivssamarbete
Gästföreläsare från Förbundet Hem och Skola i Finland.
SOAMK vaka tapahtuma online - TEMA meddelas senare.
Gästfäreläsare från Ekvalita https://ekvalita.fi/sv/
Studerande ordnar verksamhet för barn på daghemmet Kastanjen.
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Anhållan om validering lämnas in på kursens sida i Moodle senast den 4.9.2025. Instruktioner för anhållan om validering hittas på moodlesidan Socionom, Åbo -Information
https://moodlecourses.novia.fi/course/view.php?id=3142
Studerandes tidsanvändning och belastning
1. Skriftlig temarapport i grupp och seminarium 1,5 sp 40,5 h
2. Individuell skriftlig tentamen 2 sp 54 h
3. Deltagande i undervisningen 1,5 sp 40,5 h
Tilläggsuppgifter för studerande
Kursansvarig lärare: Sussy Davidsson, susanne.davidsson@novia.fi
Kursen förverkligas i Åbo. (Gäller för de studerande som ska ha tilläggsbehörighet som socionom
inom småbarnspedagogik i gruppen USO24D-Å och USO25F-Å).
AI: Det är inte tillåtet för studerande att använda artificiell intelligens för att skapa innehållet i
examinationerna. Artificiell intelligens får dock användas för idéer, planering och granskning av
språkdräkt. Studerande anger i text i slutet på examinationen hur och var AI använts.
Vitsordsskala
H-5
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Bedömningsmetoder och -grunder
1. Skriftlig temarapport i grupp och seminarium 1,5 sp
En rapport skrivs i grupp utgående från givna temaområden inom småbarnspedagogiken. Rapportens temaområden och grupperna gås igenom vid kursstart.
.
Gruppen sammanställer en skriftlig rapport som ska innehålla en sammanfattning av relevant teori kring det presenterade temat samt idéer, praktiska råd och tips kring hur man kan arbeta i praktiken med temat inom småbarnspedagogiken. I rapporten bör användas minst två vetenskapliga artiklar som har relevans för temat. I rapporten ska ingå bra källor, nätsidor mm som man senare kan ha nytta av i arbetslivet. Syftet med temarapporten är att den ska kunna fungera som ett verktyg i arbetslivet för kursdeltagarna.
Rapportens längd: ca 12 sidor. Rapporten ska följa YH Novias skrivanvisningar. Rapporten avslutas med en självutvärderande del (gruppen skriver en gemensam del) där studeranden bedömer sin egen insats utgående från examinationens bedömningskriterier.
Rapporten (obs! utan den självutvärderande delen) inlämnas i forumet på moodle senast den 3.12 kl 16.00 så att alla kursdeltagare har tillgång till materialet.
Examinator: Sussy Davidsson
2. Individuell skriftlig tentamen 2 sp
Kurstentamen infaller den 14.11 på Campus Gripen. Tenten fokuserar på innehållet i den obligatoriska tentlitteraturen.
Tentamensdatumet kan ännu preciseras för flerformsstuderande efter att gruppen inlett studierna i augusti 2025.
Examinator: Sussy Davidsson
.
3. Deltagande i undervisningen och läsning av förhandsmaterial 1,5 sp
Deltagandet i undervisningen är obligatoriskt. Frånvaro kompenseras med kompensationsuppgifter
som finns på moodle. Studerande läser material inför tillfället den 29.9.
Examinator: Sussy Davidsson
Bedömningskriterier:
1. Skriftlig temarapport i grupp och seminarium 1,5 sp
- förmåga att sammanfatta teori och att presentera en logisk helhet
- förmåga att presentera hur man i praktiken inom småbarnspedagogiken kan tillämpa det som teorin
angivit om temat
- förmåga att leda en diskussion
- förmåga till självutvärdering
- förmåga att följa Novias skrivanvisningar
Bedömning enligt skala 0-5. Vid validering bedömning enligt skala godkänd/underkänd.
Feed-back på examinationen sätts in på kursens moodlesida.
Examinator: Sussy Davidsson
.
2. Individuell skriftlig tentamen 2 sp
- innehållsmässig sakkunskap och förmåga att sammanfatta teori
- professionellt och etiskt förhållningssätt
Bedömning enligt skala 0-5. Vid validering bedömning enligt skala godkänd/underkänd.
Sammanfattad feedback på tentamen sätts in på kursens moodlesida.
Examinator: Sussy Davidsson
.
3. Deltagande i undervisningen 1,5 sp
- aktivt och professionellt deltagande i gruppaktiviteter och diskussioner
Bedömning enligt skala Godkänd/Underkänd.
Examinator: Sussy Davidsson
Förkunskapskrav
Inga
Anmälningstid
15.06.2025 - 01.09.2025
Tajmning
25.08.2025 - 30.11.2025
Antal studiepoäng
5 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Verksamhetspunkt
Vasa, Wolffskavägen 31
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till socionom
Lärare
- Susanne Davidsson
- Alexandra Båsk
Lärare
Susanne Davidsson
Lärandemål
Studerande
- kan arbeta enligt småbarnspedagogikens värdegrund, läroplansgrunder och rekommendationer
- kan i samarbete med övrig personal planera, genomföra, dokumentera, utvärdera och utveckla verksamheten och lärmiljön
- kan främja och stöda barnets och familjens delaktighet och påverkningsmöjligheter
- kan främja barnets och familjernas likabehandling, jämlikhet och trygghet och kan verka för en miljö som respekterar mångfald
- uppvisar en sensitiv barnsyn och kan stöda vårdnadshavarna i fostringsarbetet
Innehåll
- lagstiftning som gäller småbarnspedagogik
- läroplansgrunder och rekommendationer
- pedagogisk dokumentation, barncentrerad utvärdering och kvalitets- och utvecklingsarbete
- barns och familjers delaktighet och möjligheter till påverkan
- dialogiskt fostringssamarbete
- kulturell mångfald som resurs
- fostrings- och lärmiljöns betydelse för barnets utveckling, lärande och välbefinnande
- förebyggande av och ingripande i mobbning
- normkritisk pedagogik
Tid och plats
Novia i Vasa, Alere
Wolffskavägen 31, Vasa
Närstudier enligt förverkligandets schema i Peppi.
Undervisningen är inplanerad enligt följande för USO24D-V som läser tilläggsbehörigheten som socionom inom småbarnspedagogik.
8.9, kl.8.15-11.45. Tema: Kursintroduktion & introduktion till ämnesområdet, Lagstiftning och styrdokument inom småbarnspedagogiken, Grupparbete Lärområden inom småbarnspedagogik /Grunderna för planen för småbarnspedagogik.
19.9, kl. 12.30-15.00. Tema: Fostrings- och lärmiljöns betydelse inom småbarnspedagogiken.
29.9, kl 13-16. Online tillfälle - interprofessionellt samarbete inom småbarnspedagogiken (YA, ÅA, Novia).
7.10, kl. 12.30-16.15. Tema: Pedagogisk dokumentation. Resursstarka barn. Planering/handledning inför evenemang för daghemsbarn vid daghemmet Solbackens daghem.
23.10, kl. 8.15-11.45. Tema: Mobbningsförebyggande arbete inom småbarnspedagogiken och simulering.
6.11, kl. 13-16. Gästföreläsning Förbundet Hem och Skola: Johanna Söderberg.
12.11, kl. 13-15. SOAMK vaka tapahtuma, online.
20.11, kl. 8.15-12. Kurstentamen i klass.
24.11, kl. 14-16. Online med studerande från Åbo; Tema: Socionomens inom småbarnspedagogik; kompetenser uppgiftsbeskrivning och arbetsmöjligheter.
25.11, kl. 9.15-12. Examination Temaseminarier.
26.11, kl. 13-16. Examination Temaseminarier och kursavslut.
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Material om socionomen inom småbarnspedagogik att läsa inför den 29.9:
Helminen, J. (2021). Varhaiskasvatuksen sosionomi – osallistavan työn ja verkostotyön asiantuntija. Julkaisussa V., Lund & P., Väliaho (toim.). Uudet tuulet – varhaiskasvatus matkalle tulevaisuuteen (s. 16–22). (Laurea-julkaisut 162). Laurea-ammattikorkeakoulu.
Makkonen, H, Nikula, K Nevanen, S & Holmikari, J. (2025). Asettuminen avoimeen dialogiin – tilan antaminen uudelle ammattiryhmälle ja moniammatillisuuden rakentumiselle. I: TYÖELÄMÄN TUTKIMUS ARBETSLIVSFORSKNING 23 (1) 2025. https://doi.org/10.37455/tt.148667
Talentia. 2022. Sosionomit varhaiskasvatuksessa. Opas työntekijöille ja työnantajille.
Material om socionomen inom småbarnspedagogik att bekanta sig med under kursens gång:
Lag om småbarnspedagogik 540/2018
Laurea julkaisut. 2023. Ammattina varhaiskasvatuksen sosionomi.
Rintakorpi, K., & Holmikari, J. (2021). Sosiaalipedagogisen osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen varhaiskasvatuksessa. Julkaisussa Sosiaalipedagoginen aikakauskirja, vuosikirja 2021. (Puheenvuorot). Vol 22, s. 241–251.
Rintakorpi, K, Holmikari, J, Jalasmäki, K & Kukkonen, S. (toim.). 2023. Ammattina varhaiskasvatuksen sosionomi. Laurea ammattikorkeakoulu.
Talentia. Varhaiskasvatuksen sosionomi.
Talk by Students. (u.å.). Varhaiskasvatuksen sosionomi rikastuttaa sosiaalipedagogisella osaamisellaan varhaiskasvatuksen arkea. Hämtad från:
https://talkbystudents.turkuamk.fi/sosiaali-ja-kasvatusala/varhaiskasvatuksen-sosionomi-rikastuttaa-sosiaalipedagogisella-osaamisellaan-varhaiskasvatuksen-arkea/
Studiematerial och rekommenderad litteratur:
Obligatorisk kurslitteratur (finns länkar på Moodle till nätpublikationerna eller inskannat material):
Arvola, O, Liljeroth, P & Reunamo, J. 2023. Is physical activity a pathway to culturally and
linguistically diverse children’s participation in early childhood education and care? Ingår i: Journal of Early Childhood Education Research. Vol. 12 Issue 1. Sidorna 150-168.
Davidsson & Juslin 2021. Resursstarka barn - stöd till socialt utsatta barn inom
småbarnspedagogiken. Yrkeshögskolan Novia. Novia publikation och produktion, serie L: läromedel,1/2021.
Holm, P, Aledin, S.2019. Pedagogisk dokumentation. Vad, hur och varför?. En handbok för
pedagoger.
Lundström, S, Donner, P, Heikkilä, M. 2022. Children excluding other children from play through passive resistance by ignoring and neglecting. Ingår i: Journal of Early Childhood Education Research. Vol. 11 Issue.2. Sidorna 223-242.
Mansikka, J-E, Londén, M, Holm, G, Saloranta, M & Nordström, A. 2024. Language as a medium for inclusion and exclusion: Supporting multilingualism in a Swedish minority language ECEC setting in Finland. Journal of Early Childhood Education Research. Volym 13, Nr 1, 2024. Sidorna 319–342.
Utbildningsstyrelsen. 2022. Grunderna för planen för småbarnspedagogik.
Obs! Det fungerar bra att använda översättningsfunktion t.ex. word translate
för att kunna ta del av den finskspråkiga litteraturen. Ta kontakt med kursansvarig vid behov.
Tips på referenslitteratur för Examination 1 (temarapport) finns på kursens Moodlesida.
Undervisningsmetoder
Undervisning (se mer info på kursens Moodlesida).
Undervisningen är obligatorisk och eventuell frånvaro kompenseras skriftligt enligt anvisningar som finns på Moodle.
Besök till daghem där studerande får göra praktiska tillämpningar,
simulering, gästföreläsare och övningar.
Handledning: Eventuella frågor besvaras av kursansvarig på Moodle i handledningsforumet.
Praktik- och arbetslivssamarbete
Gästföreläsare från Förbundet Hem och Skola i Finland.
SOAMK vaka tapahtuma online - TEMA meddelas senare.
Studerande ordnar verksamhet för barn på Solbackens daghem i Smedsby (Korsholm).
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
1. Skriftlig temarapport i grupp och seminarium 1,5 sp
Alla gruppers material inlämnas på moodle senast den 18.11. Temaseminarierna hålls den 25-26.11. Tidtabell för temaseminarierna sätts in på Moodle.
.
2. Individuell skriftlig tentamen 2 sp
Kurstentamen infaller den 20.11, kl.8.15-11 på Alere. Studerande med
tillgänglighetsplan kan skriva till kl.12.
.
3. Deltagande i undervisningen samt självstudier och praktisk tillämpning 1,5 sp
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Anhållan om validering lämnas in på kursens sida i Moodle senast den 3.9. 2025. Instruktioner för anhållan om validering hittas på kursens Moodlesida.
Studerandes tidsanvändning och belastning
1. Skriftlig temarapport i grupp och seminarium 1,5 sp = 40,5 h
2. Individuell skriftlig tentamen 2 sp = 54 h
3. Deltagande i undervisningen, självstudier och praktisk tillämpning på daghemmet 1,5 sp = 40,5 h
Tilläggsuppgifter för studerande
Kursansvarig lärare: Alexandra Båsk, alexandra.bask@novia.fi
Kursen förverkligas i Vasa.
AI: Det är inte tillåtet för studerande att använda artificiell intelligens för att skapa innehållet i
examinationerna. Artificiell intelligens får dock användas för idéer, planering och granskning av
språkdräkt. Studerande anger i text i slutet på examinationen hur och var AI använts.
Vitsordsskala
H-5
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Bedömningsmetoder och -grunder
1. Skriftlig temarapport i grupp och seminarium 1,5 sp.
En rapport skrivs i grupp utgående från givna temaområden inom småbarnspedagogiken. Rapportens temaområden och grupperna gås igenom vid kursstart.
Gruppen sammanställer en skriftlig rapport som ska innehålla en sammanfattning av relevant teori kring det presenterade temat samt idéer, praktiska råd och tips kring hur man kan arbeta i praktiken med temat inom småbarnspedagogiken. I rapporten bör användas minst två vetenskapliga artiklar som har relevans för temat. I rapporten ska ingå bra källor, nätsidor m.m. som man senare kan ha nytta av i arbetslivet. Syftet med temarapporten är att den ska kunna fungera som ett verktyg i arbetslivet för kursdeltagarna. Rapportens längd: ca. 12 sidor. Rapporten ska följa YH Novias skrivanvisningar. Rapporten avslutas med en självutvärderande del (gruppen skriver en gemensam del) där studeranden bedömer sin egen insats utgående från examinationens bedömningskriterier.
Rapporten (Obs! utan den självutvärderande delen) inlämnas i forumet på Moodle så att alla
kursdeltagare har tillgång till materialet.
Examinator: Alexandra Båsk
2. Individuell skriftlig tentamen 2 sp.
Kurstentamen infaller den 20.11, kl. 8.15-11(12) vid Alere. Tenten fokuserar på innehållet i den
obligatoriska tentlitteraturen.
Examinator: Alexandra Båsk
3. Deltagande i undervisningen, praktisk tillämpning på daghemmet och läs förhansmaterial om socionomen inom småbarnspedagogik inför den 29.9 = 1,5 sp.
Deltagandet i undervisningen är obligatoriskt. Frånvaro kompenseras med kompensationsuppgifter som finns på Moodle.
Examinator: Alexandra Båsk
Bedömningskriterier:
1. Skriftlig temarapport i grupp och seminarium 1,5 sp
- förmåga att sammanfatta teori och att presentera en logisk helhet
- förmåga att presentera hur man i praktiken inom småbarnspedagogiken kan tillämpa det som teorin angivit om temat
- förmåga att leda en diskussion
- förmåga till självutvärdering
- förmåga att följa Novias skrivanvisningar
Bedömning enligt skala 0-5. Vid validering bedömning enligt skala godkänd/underkänd.
Feed-back på examinationen sätts in på kursens moodlesida.
Examinator: Alexandra Båsk
.
2. Individuell skriftlig tentamen 2 sp.
- innehållsmässig sakkunskap och förmåga att sammanfatta teori
- professionellt och etiskt förhållningssätt
Bedömning enligt skala 0-5. Vid validering bedömning enligt skala godkänd/underkänd.
Sammanfattad feedback på tentamen sätts in på kursens moodlesida.
Examinator: Alexandra Båsk
.
3. Deltagande i undervisningen 1,5 sp
- aktivt och professionellt deltagande i gruppaktiviteter och diskussioner. Självstudier och praktisk tillämpning vid daghemmet.
Bedömning enligt skala Godkänd/Underkänd.
Examinator: Alexandra Båsk
Förkunskapskrav
Inga
Anmälningstid
15.06.2024 - 07.10.2024
Tajmning
07.10.2024 - 29.11.2024
Antal studiepoäng
5 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till socionom
Lärare
- Susanne Davidsson
Lärare
Susanne Davidsson
Lärandemål
Studerande
- kan arbeta enligt småbarnspedagogikens värdegrund, läroplansgrunder och rekommendationer
- kan i samarbete med övrig personal planera, genomföra, dokumentera, utvärdera och utveckla verksamheten och lärmiljön
- kan främja och stöda barnets och familjens delaktighet och påverkningsmöjligheter
- kan främja barnets och familjernas likabehandling, jämlikhet och trygghet och kan verka för en miljö som respekterar mångfald
- uppvisar en sensitiv barnsyn och kan stöda vårdnadshavarna i fostringsarbetet
Innehåll
- lagstiftning som gäller småbarnspedagogik
- läroplansgrunder och rekommendationer
- pedagogisk dokumentation, barncentrerad utvärdering och kvalitets- och utvecklingsarbete
- barns och familjers delaktighet och möjligheter till påverkan
- dialogiskt fostringssamarbete
- kulturell mångfald som resurs
- fostrings- och lärmiljöns betydelse för barnets utveckling, lärande och välbefinnande
- förebyggande av och ingripande i mobbning
- normkritisk pedagogik
Tid och plats
Åbo, Campus Gripen, Tavastgatan 13
Närstudier enligt förverkligandets schema i Peppi.
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Obligatorisk kurslitteratur(finns länkar på moodle till nätpublikationerna eller inskannat material):
Arvola, O, Liljeroth, P & Reunamo, J. 2023. Is physical activity a pathway to culturally and linguistically diverse children’s participation in early childhood education and care? Ingår i: Journal of Early Childhood Education Research. Vol. 12 Issue 1. Sidorna 150-168.
.
Davidsson & Juslin 2021. Resursstarka barn - stöd till socialt utsatta barn inom småbarnspedagogiken. Yrkeshögskolan Novia. Novia publikation och produktion, serie L: läromedel, 1/2021.
.
Holm, P, Aledin, S.2019. Pedagogisk dokumentation. Vad, hur och varför?. En handbok för pedagoger.
.
Lundström, S, Donner, P, Heikkilä, M. 2022. Children excluding other children from play through passive resistance by ignoring and neglecting. Ingår i: Journal of Early Childhood Education Research. Vol. 11 Issue.2. Sidorna 223-242.
.
Mansikka, J-E, Londén, M, Holm, G, Saloranta, M & Nordström, A. 2024. Language as a medium for inclusion and exclusion: Supporting multilingualism in a Swedish minority language ECEC setting in Finland. Journal of Early Childhood Education Research. Volym 13, Nr 1, 2024. Sidorna 319–342.
Rintakorpi, K, Holmikari, J, Jalasmäki, H & Kukkonen, S. 2023. Varhaiskasvatuksen sosionomin osaaminen ja työnkuva. Sidorna 9-17. Ingår i verket: Rintakorpi, K, Holmikari, J, Jalasmäki H & Kukkonen, S (toim.). Ammattina varhaiskasvatuksen sosionomi. Laurea julkaisut 204.
.
Talentia. 2022. Sosionomit varhaiskasvatuksessa. Opas työntekijöille ja työnantajille.
.
Utbildningsstyrelsen. 2022. Grunderna för planen för småbarnspedagogik.
Obs! Studerande från Åland - det fungerar bra att använda översättningsfunktion t ex word translate för att kunna ta del av den finskspråkiga litteraturen. Ta kontakt med kursansvarig vid behov.
Tips på referenslitteratur för Examination 2 finns på kursens moodlesida.
Undervisningsmetoder
Undervisning (se mer info på kursens moodlesida).
Undervisningen är obligatorisk och eventuell frånvaro kompenseras skriftligt enligt anvisningar som finns på moodle.
Studiebesök
Simulering, workshops och övningar
Handledning: Eventuella frågor besvaras av kursansvarig på moodle i handledningsforumet.
Praktik- och arbetslivssamarbete
Gästföreläsare från Förbundet Hem och Skola i Finland.
Gästföreläsare från DIVA - Föräldrar för diversitet rf.
Studiebesök till daghem.
Studerande ordnar verksamhet för barn på daghemmet Kastanjen.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
1. Skriftlig temarapport i grupp och seminarium 1,5 sp
Alla gruppers material inlämnas på moodle senast den 20.11.2024. Temaseminarierna hålls den 28.11. Tidtabell för temaseminarierna sätts in på moodle.
.
2. Individuell skriftlig tentamen 2 sp
Kurstentamen infaller den 11.11.2024 kl 12.15-15.00 på Campus Gripen. Studerande med tillgänglighetsplan kan skriva till kl 16.00.
.
3. Deltagande i undervisningen 1,5 sp
Internationella kontakter
Eventuell gästföreläsning online eller på Campus av lärare från Nordplus nätverket Resursstarka barn i Norden
https://ksv659.wixsite.com/nordplus
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Anhållan om validering lämnas in på kursens sida i Moodle senast den 30.9.2024. Instruktioner för anhållan om validering hittas på moodlesidan Socionom, Åbo -Information https://moodlecourses.novia.fi/course/view.php?id=3142
Studerandes tidsanvändning och belastning
1. Skriftlig temarapport i grupp och seminarium 1,5 sp 40,5 h
2. Individuell skriftlig tentamen 2 sp 54 h
3. Deltagande i undervisningen 1,5 sp 40,5 h
Tilläggsuppgifter för studerande
Kursansvarig lärare: Sussy Davidsson, susanne.davidsson@novia.fi
Kursen förverkligas i Åbo. (Gäller för de studerande som ska ha tilläggsbehörighet som socionom inom småbarnspedagogik i gruppen USO23D-Å)
AI: Det är inte tillåtet för studerande att använda artificiell intelligens för att skapa innehållet i examinationerna. Artificiell intelligens får dock användas för idéer, planering och granskning av språkdräkt. Studerande anger i text i slutet på examinationen hur och var AI använts.
Vitsordsskala
H-5
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
1. Skriftlig temarapport i grupp och seminarium 1, 5 sp
En rapport skrivs i grupp utgående från givna temaområden inom småbarnspedagogiken. Rapportens temaområden och grupperna gås igenom vid kursstart.
.
Gruppen sammanställer en skriftlig rapport som ska innehålla en sammanfattning av relevant teori kring det presenterade temat samt idéer, praktiska råd och tips kring hur man kan arbeta i praktiken med temat inom småbarnspedagogiken. I rapporten bör användas minst två vetenskapliga artiklar som har relevans för temat. I rapporten ska ingå bra källor, nätsidor mm som man senare kan ha nytta av i arbetslivet. Syftet med temarapporten är att den ska kunna fungera som ett verktyg i arbetslivet för kursdeltagarna. Rapportens längd: ca 12 sidor. Rapporten ska följa YH Novias skrivanvisningar. Rapporten avslutas med en självutvärderande del (gruppen skriver en gemensam del) där studeranden bedömer sin egen insats utgående från examinationens bedömningskriterier. Rapporten (obs! utan den självutvärderande delen) inlämnas i forumet på moodle så att alla kursdeltagare har tillgång till materialet.
Examinator: Sussy Davidsson
2. Individuell skriftlig tentamen 2 sp
Kurstentamen infaller den 11.11 på Campus Gripen. Tenten fokuserar på innehållet i den obligatoriska tentlitteraturen.
Examinator: Sussy Davidsson
.
3. Deltagande i undervisningen 1,5 sp
Deltagandet i undervisningen är obligatoriskt. Frånvaro kompenseras med kompensationsuppgifter som finns på moodle.
Examinator: Sussy Davidsson
Bedömningskriterier:
1. Skriftlig temarapport i grupp och seminarium 1,5 sp
- förmåga att sammanfatta teori och att presentera en logisk helhet
- förmåga att presentera hur man i praktiken inom småbarnspedagogiken kan tillämpa det som teorin angivit om temat
- förmåga att leda en diskussion
- förmåga till självutvärdering
- förmåga att följa Novias skrivanvisningar
Bedömning enligt skala 0-5. Vid validering bedömning enligt skala godkänd/underkänd.
Feed-back på examinationen sätts in på kursens moodlesida.
Examinator: Sussy Davidsson
.
2. Individuell skriftlig tentamen 2 sp
- innehållsmässig sakkunskap och förmåga att sammanfatta teori
- professionellt och etiskt förhållningssätt
Bedömning enligt skala 0-5. Vid validering bedömning enligt skala godkänd/underkänd.
Sammanfattad feedback på tentamen sätts in på kursens moodlesida.
Examinator: Sussy Davidsson
.
3. Deltagande i undervisningen 1,5 sp
- aktivt och professionellt deltagande i gruppaktiviteter och diskussioner
Bedömning enligt skala Godkänd/Underkänd.
Examinator: Sussy Davidsson
Förkunskapskrav
Inga
Anmälningstid
15.06.2024 - 30.09.2024
Tajmning
01.08.2024 - 31.12.2024
Antal studiepoäng
5 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Verksamhetspunkt
Vasa, Wolffskavägen 31
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till socionom
Lärare
- Vasa Socionom
- Carita Blomström
Lärare
Carita Blomström
Lärandemål
Studerande
- kan arbeta enligt småbarnspedagogikens värdegrund, läroplansgrunder och rekommendationer
- kan i samarbete med övrig personal planera, genomföra, dokumentera, utvärdera och utveckla verksamheten och lärmiljön
- kan främja och stöda barnets och familjens delaktighet och påverkningsmöjligheter
- kan främja barnets och familjernas likabehandling, jämlikhet och trygghet och kan verka för en miljö som respekterar mångfald
- uppvisar en sensitiv barnsyn och kan stöda vårdnadshavarna i fostringsarbetet
Innehåll
- lagstiftning som gäller småbarnspedagogik
- läroplansgrunder och rekommendationer
- pedagogisk dokumentation, barncentrerad utvärdering och kvalitets- och utvecklingsarbete
- barns och familjers delaktighet och möjligheter till påverkan
- dialogiskt fostringssamarbete
- kulturell mångfald som resurs
- fostrings- och lärmiljöns betydelse för barnets utveckling, lärande och välbefinnande
- förebyggande av och ingripande i mobbning
- normkritisk pedagogik
Tid och plats
Kursen förverkligas i Vasa.
Närstudier enligt förverkligandets schema i Peppi.
25.09.2024 08.30 - 16.30
23.10.2024 08.30 - 16.30
24.10.2024 08.30 - 11.00
07.11.2024 12.30 - 15.00
13.11.2024 09.00 - 16.00
21.11.2024 12.00 - 14.30
11.12.2024 08.30 - 16.30 Seminarium
12.12.2024 12.00 - 16.00 Tentamen
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Obligatorisk kurslitteratur(finns länkar på moodle till nätpublikationerna eller inskannat material):
Arvola, O, Liljeroth, P & Reunamo, J. 2023. Is physical activity a pathway to culturally and linguistically diverse children’s participation in early childhood education and care? Ingår i: Journal of Early Childhood Education Research. Vol. 12 Issue 1. Sidorna 150-168.
Davidsson & Juslin 2021. Resursstarka barn - stöd till socialt utsatta barn inom småbarnspedagogiken. Yrkeshögskolan Novia. Novia publikation och produktion, serie L: läromedel, 1/2021.
Holm, P, Aledin, S.2019. Pedagogisk dokumentation. Vad, hur och varför?. En handbok för pedagoger.
Lundström, S, Donner, P, Heikkilä, M. 2022. Children excluding other children from play through passive resistance by ignoring and neglecting. Ingår i: Journal of Early Childhood Education Research. Vol. 11 Issue.2. Sidorna 223-242.
Mansikka, J-E, Londén, M, Holm, G, Saloranta, M & Nordström, A. 2024. Language as a medium for inclusion and exclusion: Supporting multilingualism in a Swedish minority language ECEC setting in Finland. Journal of Early Childhood Education Research. Volym 13, Nr 1, 2024. Sidorna 319–342.
Rintakorpi, K, Holmikari, J, Jalasmäki, H & Kukkonen, S. 2023. Varhaiskasvatuksen sosionomin osaaminen ja työnkuva. Sidorna 9-17. Ingår i verket: Rintakorpi, K, Holmikari, J, Jalasmäki H & Kukkonen, S (toim.). Ammattina varhaiskasvatuksen sosionomi. Laurea julkaisut 204.
Talentia. 2022. Sosionomit varhaiskasvatuksessa. Opas työntekijöille ja työnantajille.
Utbildningsstyrelsen. 2022. Grunderna för planen för småbarnspedagogik.
Obs! Det fungerar bra att använda översättningsfunktion t ex word translate för att översätta litteraturen vid behov.
Tips på referenslitteratur för Examination 2 finns på kursens moodlesida.
Undervisningsmetoder
Undervisning (se mer info på kursens moodlesida).
Undervisningen är obligatorisk och eventuell frånvaro kompenseras skriftligt enligt anvisningar som finns på moodle.
Studiebesök
Simulering, workshops och övningar
Praktik- och arbetslivssamarbete
Gästföreläsare från Förbundet Hem och Skola i Finland.
Gästföreläsare från småbarnspedagogik.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
1. Skriftlig temarapport i grupp och seminarium 1,5 sp
2. Individuell skriftlig tentamen 2 sp
Kurstentamen sker på Campus Alere 12.12.2024 12.00 - 16.00 . Studerande med tillgänglighetsplan kan skriva en timme längre.
3. Deltagande i undervisningen 1,5 sp
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Anhållan om validering lämnas in på kursens sida i Moodle senast den 13.9.2024. Instruktioner för anhållan om validering hittas på Moodle.
Studerandes tidsanvändning och belastning
1. Skriftlig temarapport i grupp och seminarium 1,5 sp 40,5 h
2. Individuell skriftlig tentamen 2 sp 54 h
3. Deltagande i undervisningen 1,5 sp 40,5 h
Tilläggsuppgifter för studerande
Kursansvarig lärare: Carita Blomström carita.blomstrom@novia.fi
Kursen förverkligas i Vasa. (Gäller för de studerande som ska ha tilläggsbehörighet som socionom inom småbarnspedagogik i grupperna USO23D-V och USO24F-V.
AI: Det är inte tillåtet för studerande att använda artificiell intelligens för att skapa innehållet i examinationerna. Artificiell intelligens får dock användas för idéer, planering och granskning av språkdräkt. Studerande anger i text i slutet på examinationen hur och var AI använts.
Vitsordsskala
H-5
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
1. Skriftlig temarapport i grupp och seminarium 1, 5 sp
En rapport skrivs i grupp utgående från givna temaområden inom småbarnspedagogiken. Rapportens temaområden och grupperna gås igenom vid kursstart.
Gruppen sammanställer en skriftlig rapport som ska innehålla en sammanfattning av relevant teori kring det presenterade temat samt idéer, praktiska råd och tips kring hur man kan arbeta i praktiken med temat inom småbarnspedagogiken. I rapporten bör användas minst två vetenskapliga artiklar som har relevans för temat. I rapporten ska ingå bra källor, nätsidor mm som man senare kan ha nytta av i arbetslivet. Syftet med temarapporten är att den ska kunna fungera som ett verktyg i arbetslivet för kursdeltagarna. Rapportens längd: ca 12 sidor. Rapporten ska följa YH Novias skrivanvisningar. Rapporten avslutas med en självutvärderande del (gruppen skriver en gemensam del) där studeranden bedömer sin egen insats utgående från examinationens bedömningskriterier. Rapporten (obs! utan den självutvärderande delen) inlämnas i forumet på moodle så att alla kursdeltagare har tillgång till materialet.
Examinator: Carita Blomström
2. Individuell skriftlig tentamen 2 sp. Tenten fokuserar på innehållet i den obligatoriska tentlitteraturen.
Examinator: Carita Blomström
3. Deltagande i undervisningen 1,5 sp
Deltagandet i undervisningen är obligatoriskt. Frånvaro kompenseras med kompensationsuppgifter som finns på moodle.
Examinator: Carita Blomström
Bedömningskriterier:
1. Skriftlig temarapport i grupp och seminarium 1,5 sp
- förmåga att sammanfatta teori och att presentera en logisk helhet
- förmåga att presentera hur man i praktiken inom småbarnspedagogiken kan tillämpa det som teorin angivit om temat
- förmåga att leda en diskussion
- förmåga till självutvärdering
- förmåga att följa Novias skrivanvisningar
Bedömning enligt skala 0-5. Vid validering bedömning enligt skala godkänd/underkänd.
Feed-back på examinationen sätts in på kursens moodlesida.
Examinator: Carita Blomström
2. Individuell skriftlig tentamen 2 sp
- innehållsmässig sakkunskap och förmåga att sammanfatta teori
- professionellt och etiskt förhållningssätt
Bedömning enligt skala 0-5. Vid validering bedömning enligt skala godkänd/underkänd.
Examinator: Carita Blomström
3. Deltagande i undervisningen 1,5 sp
- aktivt och professionellt deltagande i gruppaktiviteter och diskussioner
Bedömning enligt skala Godkänd/Underkänd.
Examinator: Carita Blomström
Förkunskapskrav
Inga
Anmälningstid
15.06.2023 - 29.09.2023
Tajmning
29.09.2023 - 18.12.2023
Antal studiepoäng
5 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till socionom
Lärare
- Susanne Davidsson
Lärare
Susanne Davidsson
Lärandemål
Studerande
- kan arbeta enligt småbarnspedagogikens värdegrund, läroplansgrunder och rekommendationer
- kan i samarbete med övrig personal planera, genomföra, dokumentera, utvärdera och utveckla verksamheten och lärmiljön
- kan främja och stöda barnets och familjens delaktighet och påverkningsmöjligheter
- kan främja barnets och familjernas likabehandling, jämlikhet och trygghet och kan verka för en miljö som respekterar mångfald
- uppvisar en sensitiv barnsyn och kan stöda vårdnadshavarna i fostringsarbetet
Innehåll
- lagstiftning som gäller småbarnspedagogik
- läroplansgrunder och rekommendationer
- pedagogisk dokumentation, barncentrerad utvärdering och kvalitets- och utvecklingsarbete
- barns och familjers delaktighet och möjligheter till påverkan
- dialogiskt fostringssamarbete
- kulturell mångfald som resurs
- fostrings- och lärmiljöns betydelse för barnets utveckling, lärande och välbefinnande
- förebyggande av och ingripande i mobbning
- normkritisk pedagogik
Tid och plats
Närstudier enligt följande:
29.9 kl 9.15-16
30.9 kl 9-15
27.10 kl 8.15-15 (valfritt deltagande för studerande i flerformsgruppen)
28.10 kl 9-15
8.11 kl 8.30-12 Tentamen
24.11 kl 8.15-16
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Obligatorisk tentamenslitteratur:
Arvola, O, Liljeroth, P & Reunamo, J. 2023. Is physical activity a pathway to culturally and linguistically diverse children’s participation in early childhood education and care? Ingår i: Journal of Early Childhood Education Research. Vol. 12 Issue 1. Sidorna 150-168. (finns länk till materialet på moodle)
Davidsson & Juslin 2021. Resursstarka barn - stöd till socialt utsatta barn inom småbarnspedagogiken. Yrkeshögskolan Novia. Novia publikation och produktion, serie L: läromedel, 1/2021. (finns länk till materialet på moodle)
.
Holm, P, Aledin, S.2019. Pedagogisk dokumentation. Vad, hur och varför?. En handbok för pedagoger. (finns länk till materialet på moodle)
.
Lundström, S, Donner, P, Heikkilä, M. 2022. Children excluding other children from play through passive resistance by ignoring and neglecting. Ingår i: Journal of Early Childhood Education Research. Vol. 11 Issue.2. Sidorna 223-242. (finns länk till materialet på moodle)
Talentia. 2022. Sosionomit varhaiskasvatuksessa. Opas työntekijöille ja työnantajille. (finns länk till materialet på moodle)
.
Utbildningsstyrelsen. 2022. Grunderna för planen för småbarnspedagogik. (finns länk till materialet på moodle)
.
Rintakorpi, K, Holmikari, J, Jalasmäki, H & Kukkonen, S. 2023. Varhaiskasvatuksen sosionomin osaaminen ja työnkuva. Sidorna 9-17. Ingår i verket: Rintakorpi, K, Holmikari, J, Jalasmäki H & Kukkonen, S (toim.). Ammattina varhaiskasvatuksen sosionomi. Laurea julkaisut 204. (finns länk till materialet på moodle)
.
Tips på referenslitteratur för temarapport och seminarium finns på kursens moodlesida.
Undervisningsmetoder
Undervisning (se mer info på kursens moodlesida).
Undervisningen är obligatorisk och eventuell frånvaro kompenseras skriftligt enligt anvisningar som finns på moodle.
Studiebesök
Handledning: Eventuella frågor besvaras av kursansvarig på moodle i handledningsforumet.
Praktik- och arbetslivssamarbete
Gästföreläsare från Förbundet Hem och Skola i Finland.
Studiebesök till daghemmet Lyckobo, Åbo.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
1. Skriftlig temarapport i grupp och seminarium 2 sp
Alla gruppers material inlämnas på moodle senast den 20.11.2023. Tidpunkterna för temaseminarierna sätts in på moodle.
.
2. Individuell skriftlig tentamen 2 sp
Kurstentamen infaller den 8.11.2023 på Campus Gripen.
.
3. Deltagande i undervisningen 1 sp
Studerandes tidsanvändning och belastning
1. Skriftlig temarapport i grupp och seminarium 2 sp 54 h
2. Individuell skriftlig tentamen 2 sp 54 h
3. Deltagande i undervisningen 1 sp 27 h
Tilläggsuppgifter för studerande
Kursen går för grupperna USO22D-Å och USO23F-Å. Kursen ingår i de behörighetsgivande studierna inom småbarnspedagogik.
Vitsordsskala
H-5
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
1. Skriftlig temarapport i grupp och seminarium 2 sp
En rapport skrivs i grupp utgående från givna temaområden inom småbarnspedagogiken. Rapportens temaområden och grupperna gås igenom vid kursstart.
.
Gruppen sammanställer en skriftlig rapport som ska innehålla en sammanfattning av relevant teori kring det presenterade temat samt idéer, praktiska råd och tips kring hur man kan arbeta i praktiken med temat inom småbarnspedagogiken. I rapporten bör användas minst två vetenskapliga artiklar som har relevans för temat. I rapporten ska ingå bra källor, nätsidor mm som man senare kan ha nytta av i arbetslivet. Syftet med temarapporten är att den ska kunna fungera som ett verktyg i arbetslivet för kursdeltagarna. Rapportens längd: ca 15 sidor. Rapporten ska följa YH Novias skrivanvisningar. Rapporten avslutas med en självutvärderande del (gruppen skriver en gemensam del) där studeranden bedömer sin egen insats utgående från examinationens bedömningskriterier. Rapporten (obs! utan den självutvärderande delen) inlämnas i forumet på moodle så att alla kursdeltagare har tillgång till materialet.
Examinator: Susanne Davidsson
.
2. Individuell skriftlig tentamen 2 sp
Kurstentamen infaller den 8.11.2023 kl 8.30-12 på Campus Gripen. Tenten fokuserar på innehållet i den obligatoriska tentlitteraturen.
Examinator: Sussy Davidsson
.
3. Deltagande i undervisningen 1 sp
Deltagandet i undervisningen är obligatoriskt. Frånvaro kompenseras med kompensationsuppgifter som finns på moodle.
Examinator: Sussy Davidsson
Bedömningskriterier:
1. Skriftlig temarapport i grupp och seminarium 2 sp
- förmåga att sammanfatta teori och att presentera en logisk helhet
- förmåga att presentera hur man i praktiken inom småbarnspedagogiken kan tillämpa det som teorin angivit om temat
- förmåga att leda en diskussion
- förmåga till självutvärdering
- förmåga att följa Novias skrivanvisningar
Bedömning enligt skala 0-5. Vid validering bedömning enligt skala godkänd/underkänd.
Feed-back på examinationen sätts in på kursens moodlesida.
Examinator: Sussy Davidsson
.
2. Individuell skriftlig tentamen 2 sp
- innehållsmässig sakkunskap och förmåga att sammanfatta teori
- professionellt och etiskt förhållningssätt
Bedömning enligt skala 0-5. Vid validering bedömning enligt skala godkänd/underkänd.
Sammanfattad feedback på tentamen sätts in på kursens moodlesida.
Examinator: Sussy Davidsson
.
3. Deltagande i undervisningen 1 sp
- aktivt och professionellt deltagande i gruppaktiviteter och diskussioner
Bedömning enligt skala Godkänd/Underkänd.
Examinator: Sussy Davidsson
Förkunskapskrav
Inga