Välj läroplan enligt när du har inlett dina studier samt vilken studiestig du följer.
Kontaktundervisning
Enligt lärarnas anvisningar
Intensivkurs
- förberedande uppgifter
- föreläsningar
- workshops
- seminarier
01.08.2023 - 12.11.2023
02.07.2023 - 31.07.2023
Katarina Vironen
Utbildning till röntgenskötare
Godkänd/Underkänd
Intensivkursen pågick 11-15.9.2023
Nätverket NordRadiografi är ett samarbete mellan Novia, Umeå universitet, Luleå tekniska universitet och Universitet i Tromsö/ Röntgenskötarutbildningarna. Studerande samverkade och samarbetade med alla studerande från de nordiska länderna.
3x 27t = 81t:
Intensivkursen 50t
Förberedande uppgift 20t
Avslutande uppgift, rapportering 11t
Carina Gädda
67% Kontaktundervisning, 33% Virtuell undervisning
Relevanta vetenskapliga artiklar
För det valda fördjupningsämnet relevant litteratur
Föreläsningar
Självständiga studier med handledning
Diskussioner
Godkänt individuellt skriftligt arbete
Svenska
28.08.2023 - 15.12.2023
15.06.2023 - 11.09.2023
Carina Gädda
Institutionen för hälsa och välfärd
Utbildning till röntgenskötare
1 sp
H-5
Skriftligt arbete
Hösten 2023
3 sp motsvarar 81 h eget arbete
Otillräcklig omfattning på det skriftliga arbete.
Saknas tillräckligt antal vetenskapliga källor
Studerande följer inte skrivanvisningarna
Carina Gädda
85% Kontaktundervisning, 15% Virtuell undervisning
Radiologi. Blomqvist, Lennart,red ; Zackrisson, Sophia, red, ; Abul-Kasim, Kasim, kirjooittaja
Studentlitteratur AB [2022] Upplaga 2.
Akut radiologi. Koskinen, Seppo K., red; Blanco Sequeiros, Roberto
Liber [2017] Första upplagan
Studiematerial på Moodle
Övrigt material anges av föreläsaren
Föreläsningar, diskussioner, demonstrationer och övningsuppgifter.
Självstudier
Svenska
28.08.2023 - 10.11.2023
15.06.2023 - 03.09.2023
0 - 15
Carina Gädda, Katarina Vironen, Radiografi och strålbehandling 1
Tilläggsuppgifter på Moodle
Introduktioner till kursen och till seminarium har obligatoriska närvaro, närvaro vid alla andra lektioner rekommenderas.
Använd Novias skrivanvisningar i alla arbeten.
Institutionen för hälsa och välfärd
Utbildning till röntgenskötare
2 sp
H-5
Tentamen
Kurstentamen
Deltent 1
Deltent 2
Kursen omfattar 13 sp vilket motsvarar 351 h för studerande
Carina Gädda
67% Kontaktundervisning, 33% Virtuell undervisning
Enligt föreläsarens rekommendation
Berglund. E & Jönsson. B-A. Medicinsk fysik.
Föreläsningar och grupparbete
Kursvitsord enligt skalan 0-5 baserat på resultat i tentamen. Räknetester bedöms godkänt/underkänt. För godkänt vitsord i kursen krävs godkända vitsord i alla delar.
Svenska
18.09.2023 - 08.11.2023
15.06.2023 - 30.09.2023
0 - 15
Carina Gädda, Radiografi och strålbehandling 1
Mera information på kursens Moodle
Institutionen för hälsa och välfärd
Utbildning till röntgenskötare
1 sp
H-5
Tentamen
Kurstentamen 03.11.2023, omtentamen fredagen den 8.12.2023 och fredagen den 19.01. 2024
Föreläsningar, självstudier och digitala undervisningsformer 81 h
Otillräcklig kunskap inom området
Räknetestet är inte godkänt
Svaga kunskaper inom området
Goda kunskaper inom området
Utmärkta kunskaper inom området
Kontaktundervisning
Patologi och bilddiagnostik: Enligt föreläsarens anvisningar
Patologi och bilddiagnostik: föreläsning, workshops, demonstration
Patologi och bilddiagnostik: godkända inlämningsuppgifter
Svenska
01.04.2024 - 31.12.2024
01.12.2023 - 31.07.2024
Katarina Vironen, Carina Gädda, Radiografi och strålbehandling 1
Obligatorisk närvaro vid lektionerna i workshops och seminarie
Institutionen för hälsa och välfärd
Utbildning till röntgenskötare
H-5
Patologi och bilddiagnostik: godkända inlämningsuppgifter
Kursen fortsätter ht-24
Patologi och bilddiagnostik 1,5sp= 27t x 1,5= 40,5t
Camilla Ribacka
Kontaktundervisning
Eget arbete
Seminarium
Examensarbete bedöms med vitsordet 0-5
Mognadsprov bedöms GK/UK
Svenska
04.09.2023 - 15.12.2023
15.06.2023 - 03.09.2023
Camilla Ribacka, Katarina Vironen, Anita Kvist
Institutionen för hälsa och välfärd
Utbildning till röntgenskötare
H-5
Examensarbete
Godkänt mognadsprov
Hösten 2023, vecka
Teoretisk grund:
Den teoretiska bakgrunden och utgångspunkten för studien är irrelevant och källkritik saknas.
Metod:
Metodvalet beskrivs inte eller beskrivningen är bristfällig och irrelevant.
Samstämmigheten med metodbeskrivningen och hur studien har genomförts är mycket bristfällig/felaktig.
Den etiska diskussionen är inte relevant/saknas.
Studien/undersökningen är inte tillräckligt omfattande för ett EA.
Slutsatserna ologiska och följer inte på en analys av ett datamaterial Presentationen av resultatet är bristfällig/felaktig/ inte baserad på en analys av datamaterial.
Resultat:
Presentationen av resultatet är bristfällig/felaktig/ inte baserad på en analys av datamaterial.
Den logiska strukturen saknas och resultatdiskussionen är okritisk och intetsägande
Inledningen inte relaterad till innehållet, syftet är oklart och frågeställningen/arna följer inte syftet.
Presentation:
Sammanfattningen av arbetet är bristfällig (abstrakt).
Inledningen inte relaterad till innehållet, syftet är oklart och frågeställningen/arna följer inte syftet.
Slarvig layout och källförteckningen är bristfällig/felaktig.
Presentationen är ostrukturerad, oförberedd och inte relevant, opponeringen är inte relevant utan baseras på ett subjektivt tyckande.
Omoget, osjälvständigt och problemfyllt arbetssätt.
Teoretisk grund:
Den teoretiska bakgrunden och utgångspunkten är uppbyggd av företrädesvis irrelevant litteratur och förblir mycket allmänt och/eller kortfattat beskriven
Ett osjälvständigt refererande skrivsätt används.
En viss källkritik kan uppfattas.
Den teoretiska bakgrunden och utgångspunkten är uppbyggd av företrädesvis relevant litteratur men förblir mycket allmänt och/eller kortfattat beskriven. Källorna är få, endast delvis relevanta och utgör en svag teoretisk ram för arbetet.
Förmågan att presentera en översikt av relevant forskning är svag.
Källkritiken är bristfällig.
Metod:
Metodbeskrivningen, metoddiskussionen och den etiska diskussionen är rudimentär och ofullständig. Resultat- och metoddiskussionen, innefattande en kritisk granskning av undersökningen/studien, är inte relevant med avseende på arbetet. Slutsatserna är outvecklade och triviala.
Delar av metodbeskrivningen, metoddiskussionen och/eller den etiska diskussionen är bristfällig. Resultat-, metoddiskussionen/den kritiska granskningen är mycket ytlig.
Slutsatserna är triviala.
Resultat:
Resultatdiskussionen är huvudsakligen refererande, samt är ofullständig med avseende på vad som är relevant för arbetets syfte.
Presentationens logiska stringens är svag.
Återkopplingen till syftet är synnerligen svag i slutledningen.
Resultatdiskussionen är huvudsakligen refererande och vissa aspekter som är centrala med avseende på arbetets syfte behandlas ofullständigt eller inte alls.
Presentationen är till vissa delar inte stringent. Återkopplingen till syftet är svag i slutledningen.
Presentation:
Sammanfattningen av arbetet är bristfällig (abstrakt).
Inledningen är kort, intetsägande och leder inte in läsaren på ämnet.
Syftet är otydligt/inte relevant och frågeställningarna relaterar inte till syftet/eller blir felaktiga.
Det finns felaktigheter i källförteckning och referenser.
Presentationen är svag och osammanhängande, opponeringen visar oförmåga att kritiskt granska en text.
Delvis omoget, problemfyllt och osjälvständigt arbetssätt.
Sammanfattningen av studien/undersökningen delvis bristfällig.
Inledningen ger en delvis missvisande/otydlig bild av ämnet.
Syftet är otydligt beskrivet eller är oändamålsenligt för ett examensarbete. Frågeställningarnas logiska koppling till syftet är synnerligen svag.
Det finns vissa felaktigheter i källförteckning och referenser.
Presentationen är relativt osystematisk, opponeringen är enbart refererande.
Arbetsprocessen har präglats av vissa problem och ett osjälvständigt arbetssätt
Teoretisk grund:
Det finns en grundläggande förmåga att syntetisera och den teoretiska bakgrunden och utgångspunkterna bilda en fungerande teoretisk helhet.
Litteraturen är relevant med avseende på temat och den teoretiska utgångspunkten lämplig.
En god källkritik.
Studien/undersökningen utgår från en god teoretisk helhet baserad på omfattande och relevant litteratur, samt en klar och adekvat teoretisk utgångspunkt.
Källkritiken är god.
Metod:
Metodbeskrivningen ger en heltäckande bild av studiens genomförande, dock utan ingående diskussion av olika metodval.
Undersökningen/studien har en omfattning motsvarande ett EA och är väl genomförd.
Den etiska diskussionen är kortfattad men redovisar de relevanta etiska frågorna.
Den kritiska granskningen är omfattande men inte reflekterande.
Slutsatserna är rimliga och återknyter till syftet men påvisar ingen förmåga att reflektera utöver detta.
Metodbeskrivningen ger en heltäckande bild av studiens genomförande och visar på medvetenhet om för- och nackdelar ifråga om metodvalet.
Den etiska diskussionen är omfattande och uttömmande ifråga om relevanta etiska frågor. Slutsatserna är omfattande och välgrundade.
Resultat:
Resultatredovisningen är systematisk men resonemanget trevande och företrädesvis refererande.
Återkopplingen till syftet i slutledningen är klar, men kortfattad och outvecklad, avsaknad av reflektion.
Resultatredovisningen är korrekt, systematisk och visar på förmåga till ett självständigt resonemang.
Återkopplingen till syftet i slutledningen är tydlig och omfattande och påvisar styrkor och svagheter i genomförandet.
Presentation:
Bra sammanfattning av undersökningen (Abstrakt).
Inledningen ger en tillräckligt god bild för att läsaren ska förstå temat och syftet med studien/undersökningen. Syftet och frågeställningarna är logiskt kopplade till varandra.
Layout, källförteckning och referenser följer standard. Presentation och opponering följer anvisningarna.
Arbetsprocessen har varit smidig och till stor del självständig.
Mycket bra sammanfattning av undersökningen.
Inledningen ger en klar bakgrundsbild av hur arbetet förhåller sig till tidigare forskning och därmed till syftet. Syftet och frågeställningarna är logiskt kopplade till varandra. Källförteckning och referenser följer standard. Presentationen är systematisk och skribenten visar förmåga att utveckla och förtydliga sitt tema. Opponeringen är kritiskt och konstruktivt samt visar på en god förmåga att sätta sig in det opponerade arbetets tema. Arbetsprocessen är mogen och till största del självständig.
Teoretisk grund:
Bakgrunden och utgångspunkten är mycket välgrundad och välskriven samt visar en förmåga att förstå temat ur olika perspektiv. Ett reflekterade förhållningssätt beträffande temat är synligt i arbetet. Den teoretiska utgångs-punkten är väl vald och skribenten förmår att kritiskt utvärdera dess förtjänster och begränsningar.
Källorna är omfattande och relevanta, samt visar på en påfallande förmåga till källkritik.
Metod:
Metodbeskrivningen ger en heltäckande bild av studiens genomförande och visar på medvetenhet om för- och nackdelar ifråga om metodvalet, samt visar förmåga att överväga olika alternativ.
Den etiska diskussionen är omfattande och uttömmande ifråga om relevanta etiska frågor.
Slutsatserna är omfattande och välgrundade; skribenten förmår också kritiskt värdera dessa och visa på nya perspektiv och frågor för fortsatt forskning.
Resultat:
Resultatredovisningen är välstrukturerad, innovativ och visar på förmåga till ett självständigt resonemang.
Återkopplingen till syftet i slutledningen är tydlig och omfattande. Styrkor och svagheter i genomförandet av studien/undersökningen diskuteras. Arbetet avslutas med en intresseväckande avslutning, välgrundad syntes och utvecklingsmöjligheter.
Presentation:
Utmärkt sammanfattning av undersökningen (Abstrakt).
Inledningen förmår problematisera tidigare forskning och kunskap i ämnet och sätter därför syftet i en vetenskapligt intressant kontext. Syftet och frågeställningarna är logiskt kopplade till varandra. Källförteckning och referenser följer standard.
Presentationen är systematisk och skribenten visar förmåga att utveckla och förtydliga sitt tema. Opponeringen är kritiskt och konstruktivt samt visar även på en god förmåga att problematisera och kritiskt reflektera över skribentens tema.
Arbetsprocessen är smidig, mogen och självständig.
Arbetet har det lilla extra som ger lyskraft.
Carina Gädda
50% Kontaktundervisning, 50% Virtuell undervisning
Kurslitteratur:
Nordeng och Spigset (2009) Farmakologi och farmakologisk omvårdnad
Föreläsningsmaterial på Moodle
Föreläsningar, diskussioner och övningsuppgifter.
Självstudier
Svenska
15.09.2023 - 10.11.2023
15.06.2023 - 14.09.2023
0 - 25
Carina Gädda, Maria Berg
Institutionen för hälsa och välfärd
Utbildning till röntgenskötare, Utbildning till bioanalytiker
1 sp
H-5
Tentamen
Kursexamination xx.2023
Omtentamen: första tillfället x.x.2023 och andra tillfället: x.x.2024
Föreläsningar och examination x h, självstudier och digitala undervisningsformer x h
Carina Gädda
Kontaktundervisning
Se Moodle för närmare information:
Om eventuella hälsogranskningar, prov och vaccinationer
Om praktikuppgifter
Handledd praktik inom olika fördjupningsområden
Skriftliga praktikuppuppgifter inom olika kontext
Godkänd praktik
Godkänd praktikuppgift
Deltagande i praktikseminarium
Svenska
04.09.2023 - 29.10.2023
15.06.2023 - 10.09.2023
0 - 10
Carina Gädda
Studerande har möjlighet att få validerad en del av praktiken genom sommarjobb inom lämplig modalitet sommaren 2023
Institutionen för hälsa och välfärd
Utbildning till röntgenskötare
Godkänd/Underkänd
Godkänd praktik
Godkända praktikuppgifter
Deltagande i praktikseminarium (OBLIGATORISKT)
Praktik 40h/vecka
Obligatorisk närvaro 100 %
Godkända uppgifter och seminarie
Studerande kan avlägga praktikperioden utomlands
1 sp = 27 h
1 vecka = 40 h varav 38 h per vecka obligatorisk närvaro på praktikplatsen
2 h / vecka för praktikuppgifter på egen hand.
Obligatorisk närvaro på praktikinfon före praktiken och praktikseminariet efter avslutad praktik
Kan ta emot feedback och visar vilja att utveckla yrkesskickligheten
följer arbetslistan och håller överenskomna tider
Kan ställa frågor som är relevanta för att lära sig ett arbetsmoment
Arbetar för det mesta planmässigt och har en grundläggande noggrannhet i viktiga arbetsmoment
Kan utföra arbetsuppgifter under handledning
Har grundläggande kunskaper och kan ställa frågor som är relevanta för att lära sig ett arbetsmoment
Kan följa direktiv och anvisningar och tar ansvar för uppgifter
Kan fatta beslut som rör arbetsuppgifter på grundläggande nivå
Känner till värdegrunden och beaktar de yrkesetiska principerna
Kan kommunicera och bemöta patienter/klienter/kunder
Kan samarbeta med andra inom arbetsteamet
Jannica Andtfolk
Kontaktundervisning
INREMEDICIN och KIRURGISK VÅRD
Stubberud, D-G., Gronseth, R., Almås, H. (red). 2020. Klinisk Omvårdnad 1. Tredje upplagan. Liber AB, Stockholm.
Kapitel 4 omvårdnad vid lungsjukdomar.
Kapitel 7. Omvårdnad vid hjärtsjukdomar.
Kapitel 8. Omvårdnad vid cirkulationssvikt.
Kapitel 13. Omvårdnad vid sjukdomar i mag-tarmkanalen
Kapitel: omvårdnad vid sjukdomar i gallvägar, bukspottskörtel och lever
Almås H., Stubberud D-G & Grønseth R. (2021) Klinisk omvårdnad (red.). Del 2. Liber, Stockholm.
Kapitel 17. Omvårdnad vid diabetes mellitus
Kapitel 21. Omvårdnad vid skador och sjukdomar i rörelseapparaten
Kapitel 25. Klinisk omvårdnad vid stroke
Föreläsningsmaterial på moodle och annat som anges under lektionerna
AKUT och INTENSIVVÅRD
Wikström, J. 2018. Akutsjukvård. Omvårdnad och behandling vid akut sjukdom och skada. Studentlitteratur, AB, Lund.
Föreläsningsmaterial på moodle.
Aktuell forskning inom akut och intensivvård.
Hybridundervisning
Föreläsningar
Demonstrationer
Videor
Grupparebten
Individuella arbeten
Praktiska övningar (OBLIGATORISKA)
Svenska
04.09.2023 - 29.10.2023
15.06.2023 - 03.09.2023
Jannica Andtfolk, Yvonne Sjöberg-Ehn
Institutionen för hälsa och välfärd
Utbildning till röntgenskötare, Utbildning till bioanalytiker
H-5
Förkunskapskrav
Klinisk grundvård
Klinisk grundvårdspraktik
AKUTVÅRD, INTENSIVVÅRD & INREMEDICIN OCH KIRURGISK VÅRD
Skriftlig tentamen, 1 gången i klass,
övriga gånger på allmänna omtentamenstillfällen.
1 sp 27h. totalt 3sp 81h
INREMEDICIN OCH KIRURGISK VÅRD
Teori 4h + 4h + 3h+ 4h + 3h = 18h
Studier på egen hand 17 h
AKUTVÅRD
Teori 4 h
NEWS test (nätbaserad) 1 h
INTENSIVVÅRD
Teori 4h
Lyssna på podd + inlämningsuppgift 3 h
PRAKTISKA ÖVNINGAR
Iv-kanylering övningar 4 h/ studerande (ändast rtg studeranden)
Gemensam tentamen: 2 h
27h för eget arbete och tentamens läsning
Tentamen
kan räkna upp och beskriva endast med litteraturens ord (utantill läsning),
har ytlig kunskap i ämnet och förståelsen är bristfällig men visar en viss förståelse av ämnet
Övningsarbete
Den studerande har delvis följt anvisningarna. Den studerande visar begränsad till bristfällig substanskunskap.
Tentamen
kan redogöra för ämnet utan att använda endast litteraturens ord
förstår det mesta av ämnet
har en del egna synpunkter och kan relatera en del av kunskapen till en liknande situation
kan motivera en del av sina påståenden och ståndpunkter
kan ge en del egna exempel
Övningsarbete
Den studerande har följt anvisningarna till största delen för det skriftliga arbetet och visar att hen behärskar det mesta av substansen. Tillämpningen är delvis begränsad.
Hen kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället om det så krävs.
Tentamen
har fördjupad kunskap i ämnet
kan analysera och tolka ämnesfakta
behärskar ämnet mångsidigt
kommer med egna goda exempel
Övningsarbete
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hen behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället om det så krävs. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt).
Pia Nygårdas
Kontaktundervisning
Farmakologi:
Föreläsningskompendium.
Nordeng och Spigset (2018) Farmakologi och farmakologisk omvårdnad
SHM.2021. Handbok i säker läkemedelsbehandling https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/handle/10024/162848
Läkemedelsräkning och -behandling:
Envall, S., Pulli, A. & Salonen, A-M. 2006. Läkemedelsräkning. Sarijärven Offset Oy, Saarijärvi.
Läkemedelsberäkningskommendium
Rekommenderad litteratur:
Björkman, E. & Hagberg, M. 2005. Läkemedelsberäkning för sjuksköterskor. Studentlitteratur, Lund.
Björkman, A-M. 2009. Läkemedelsberäkning och läkemedelshantering. Studentlitteratur, Lund.
Artlkar/material enl föreläsarens anvisningar
Föreläsningar och seminarier
Uppgifter test och räknetent
Uppgifter GK UK
Räknetent 0-5
Svenska
04.09.2023 - 22.10.2023
15.06.2023 - 05.09.2023
Maria Berg, Pia Nygårdas
Institutionen för hälsa och välfärd
Utbildning till röntgenskötare, Utbildning till bioanalytiker
H-5
Carina Gädda
Kontaktundervisning
Litteratur enligt anvisningar på Moodle
Socialpsykologi (0,7sp) På svenska ): Socialpsykologi- en introduktion (2017), Helkama, K., Myllyniemi, R., Liebkind, K., Ruusuvuori, J., Lönnqvist, J-E., Jasinskaja-Lahti, I., och Lipponen, J.
Föreläsningar
Problemlösning
Självstudier
Individuellt arbete
Grupparbete
Socialpsykologi 0,7 sp (u/gk)
Geriatrik 2 sp (0-5)
Mångkulturellt arbete 1,3 sp (0-5)
Pediatrik 1,5 sp (0-5)
Vårdpedagogik 0,5 sp
Välfärdsteknologi och AI 1 sp
Engelska
01.01.2024 - 30.04.2024
01.12.2023 - 31.12.2023
Carina Gädda
Obligatorisk närvaro vid lektionerna i workshops och seminarie.
I den här kursen fungerar Moodle som en plattform där allt material finns: , föreläsningsmaterial, förteckning över kursens målsättningar och innehåll, kurslitteratur, instruktioner för uppgifter och så vidare.
Kursmaterialet är dels på svenska,finska och engelska
Muntlig eller skriftlig feedback
Institutionen för hälsa och välfärd
Utbildning till röntgenskötare
H-5
Kursen examineras genom mindre skriftliga uppgifter/grupparbeten
Samtliga uppgifter inlämnas senast vid kursavslut.
Skriftlig tentamen 7.5.2024
Omtentamen 24.5, 13.9
1 sp = 27 h
7 sp = 189 h
Tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Studerande har ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Har bristfällig kunskap i substansen och är inte insatt samt har bristfällig kunskap i andras skriftliga arbeten.
Bedömningskriterier - goda-synnerligen goda (3-4)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Studerande kan redogöra för litteraturen, reflekterar och motiverar sina åsikter
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Studerande har följt anvisningarna för skriftligt arbete och behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad. Har otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten.
Bedömningskriterier - berömliga (5)
På svenska
Kriterier för utvärdering av tentamen
Studerande visar fördjupad kunskap och mognad inom ämnet
Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Studerande har följt anvisningarna för skriftligt arbete och visar att hon behärskar substansen. Är påläst i de övriga deltagarnas skriftliga arbeten, kan ställa relevanta frågor samt leda en seminariediskussion. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på utmärkta kunskaper. (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)
Kontaktundervisning
Svenska
01.04.2024 - 02.06.2024
02.07.2023 - 31.07.2023
Utbildning till röntgenskötare
H-5
Katarina Vironen
Kontaktundervisning
Svenska
01.04.2024 - 31.05.2024
01.01.2024 - 05.04.2024
Katarina Vironen
Institutionen för hälsa och välfärd
Utbildning till röntgenskötare
H-5
Katarina Vironen
Kontaktundervisning
Klinisk praktik, övningsuppgift, seminarie
Svenska
01.11.2023 - 31.03.2024
15.06.2023 - 12.11.2023
Katarina Vironen
Institutionen för hälsa och välfärd
Utbildning till röntgenskötare
Godkänd/Underkänd
Praktiken sker inom nativröntgen, genomlysning, mammografi, datortomografi eller MRI
27h/ sp
Katarina Vironen
Kontaktundervisning
Klinisk praktik, övningsuppgift, seminarie
Svenska
01.11.2023 - 31.03.2024
15.06.2023 - 31.03.2024
Katarina Vironen, Carina Gädda
Institutionen för hälsa och välfärd
Utbildning till röntgenskötare
Godkänd/Underkänd
Praktk på isotopmedicinsk avdelning
27h/sp
Katarina Vironen
Virtuell undervisning
Anvisningar på kursen Moodle-sida
On-line
Seminarier
Skriftlig tent
Svenska
28.08.2023 - 24.11.2023
15.06.2023 - 31.08.2023
0 - 15
Carina Gädda, Katarina Vironen
Kursen är nationell, deltagare från alla röntgenskötarutbildningar i Finland
Institutionen för hälsa och välfärd
Utbildning till röntgenskötare
5 sp
Godkänd/Underkänd
31.10.2023
7.11.2023
4.11.2023
5 sp x 27h
Anna-Lena Nieminen
50% Kontaktundervisning, 50% Virtuell undervisning
VÅRDVETENSKAP
Arman, M., Dahlberg, K. & Ekebergh, M., red. 2015. Teoretiska grunder för vårdande. Stockholm: Liber.
kapitel 1-3, 5
Erikssson, K. m.fl. 2012. Hoitotiede, Helsinki: Sanoma pro OY.
Eriksson, K. 2018. Vårdvetenskap. Vetenskapen om vårdandet - om dettidlösa i tiden. (Samlingsverk.) Stockhom: Liber AB.
Rehnsfeldt, A. & Arman, M. (red.). 2020. Klinisk vårdvetenskap. Vårdande på teoretisk grund. Stockholm: Liber Ab.
Wiklund, L. 2003. Vårdvetenskap i klinisk praxis. Stockholm: Natur och kultur.
VÅRDETIK
Sandman.L. & Kjellström.S. 2013. Etikboken. Etik för vårdande yrken. Lund: Studentlitteratur.
Arman, M., Dahlberg, K. & Ekebergh, M., red. 2015. Teoretiska grunder för vårdande. Stockholm: Liber.
kapitel 4.
Föreläsning, grupparbeten och självstudier.
Svenska
02.10.2023 - 03.11.2023
15.06.2023 - 03.10.2023
6 - 30
Anna-Lena Nieminen
Obligatorisk närvaro på introduktionsföreläsning och seminarier
Institutionen för hälsa och välfärd
Utbildning till röntgenskötare, Utbildning till bioanalytiker
1 sp
H-5
Godkänt grupparbete
2 sp
1 sp = 27 timmar
Kontaktundervisning
Svenska
21.10.2024 - 17.11.2024
02.07.2024 - 31.07.2024
Camilla Ribacka
Institutionen för hälsa och välfärd
Utbildning till röntgenskötare
H-5
Kontaktundervisning
Svenska
01.01.2025 - 30.05.2025
02.12.2024 - 31.12.2024
Carina Gädda, Camilla Ribacka
Institutionen för hälsa och välfärd
Utbildning till röntgenskötare
H-5
Katarina Vironen
80% Kontaktundervisning, 20% Virtuell undervisning
Kan vara ett eller flera av dessa:
Föreläsningar
Konferenser
Studiebesök
Seminarier
Egna övningsarbeten
Skriftlig rapport, artikel
Svenska
01.04.2025 - 31.05.2025
02.12.2024 - 31.12.2024
Katarina Vironen
Kursen kan byggas upp på olika sätt för studerande, enligt behov och tidigare erfarenheter.
Institutionen för hälsa och välfärd
Utbildning till röntgenskötare
1 sp
Godkänd/Underkänd
1sp= 27h, 5x 27= 135h
Kan ta emot feedback och visar vilja att utveckla yrkesskickligheten
Följer arbetslistan och håller överenskomna tider
Kan ställa frågor som är relevanta för att lära sig ett arbetsmoment
Arbetar för det mesta planmässigt och har en grundläggande noggrannhet i viktiga arbetsmoment
Kan utföra arbetsuppgifter under handledning
Har grundläggande kunskaper och kan ställa frågor som är relevanta för att lära sig ett arbetsmoment kan följa direktiv och anvisningar och tar ansvar för uppgifter
Kan fatta beslut som rör arbetsuppgifter på grundläggande nivå
Känner till värdegrunden och beaktar de yrkesetiska principerna
Kan kommunicera och bemöta patienter/klienter/kunder
Kan samarbeta med andra inom arbetsteamet
Carina Gädda
Kontaktundervisning
Kommunikation
Novias anvisningar för examensarbeten.
Material på Moodle.
Kommunikation:
- Föreläsningar om vetenskapligt skrivande
- Föreläsningar om muntlig framställning
- Grupparbete i vetenskapligt skrivande
- Övningar i muntlig presentation
- Muntliga presentationer som videobandas och analyseras
Introduktion till högskolestudier 1sp: Föreläsningar, presentationer, virtuell test( i bibliotek/ informationstjänster samt test i grundkunskaperna i introduktionsdelen
Kommunikation
Studerande
- kan kommunicera både muntligt och skriftligt på ett strukturerat och språkligt välfungerande sätt, i enlighet med arbetslivets och samhällslivets krav.
känner till arbetsprocessen för vetenskapligt skrivande och kan använda referenssystem.
- är medveten om olika vägar att söka information och kan rapportera enligt reglerna för standarduppställning.
Studeranden med finska som skolbildningsspråk ska uppvisa sådana kunskaper i svenska som enligt lagen (424/2003) krävs av offentligt anställda. Detta innebär att dessa studerande bör visa nöjaktig (vitsord 1-3) eller god (vitsord 4-5) förmåga att använda svenska i tal och skrift. Muntlig och skriftlig förmåga bedöms separat.
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav
Svenska
02.09.2024 - 17.11.2024
02.07.2024 - 29.09.2024
Mikaela Engvall, Katarina Vironen, Språkservice 1, Carina Gädda
Institutionen för hälsa och välfärd
Utbildning till röntgenskötare, Utbildning till bioanalytiker
H-5
Kommunikation: Bedömt grupparbete och bedömd muntlig presentationen i slutet av kursen.
Introduktion: On-line tent i informationssökning samt i inroduktionskursens material
Kommunikation:Underkänd
Studerande innehar en grundläggande kompetens i ämnet / Studerande visar inte tillräcklig kompetens i ämnet.
Kommunikation: Bedömningskriterier - tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet
Kommunikation:
Bedömningskriterier - goda-synnerligen goda (3-4)
• Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
• Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter
Kommunikation: Bedömningskriterier - berömliga (5)
• Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket
Yvonne Sjöberg-Ehn
67% Kontaktundervisning, 33% Virtuell undervisning
Terveysportti
Vårdhandboken
Moodle material
Övrig aktuell litteratur eller forskning enligt lärares anvisningar
Självstudier
Närundervisning på Campus
Individuella arbeten
praktiska övningar på KTC - Obligatorisk närvaro
Examinationen bedöms 0-5
Skriftliga övningsuppgifter bedöms UK/GK
Kliniska övningar bedöms UK/GK
Svenska
16.09.2024 - 01.12.2024
02.07.2024 - 31.07.2024
Yvonne Sjöberg-Ehn
Institutionen för hälsa och välfärd
Utbildning till röntgenskötare, Utbildning till bioanalytiker
1 sp
H-5
Examination
Obligatorisk närvaro 100 % vid praktiska övningar
Godkända övningar i träningsklasser
Godkända inlämningsuppgifter.
Hösten 2024
27h/sp
Carina Gädda
Kontaktundervisning
Svenska
14.04.2025 - 25.05.2025
02.12.2024 - 31.12.2024
Carina Gädda
Institutionen för hälsa och välfärd
Utbildning till röntgenskötare
H-5