Please select the curriculum by the start year of studies and competence track.
34% Face-to-face, 66% Distance learning
Newest scientific articles in your chosen field
Individual written exercise work, tutoring and seminars
Swedish
30.08.2021 - 05.12.2021
11.06.2021 - 30.09.2021
Katarina Vironen
Faculty of Health and Welfare
Degree Programme in Radiography and Radiotherapy
Vasa, Wolffskavägen 31
2 credits
H-5
The course is linked to the chosen alternative internship
3sp= 3X27h
Carina Gädda
Face-to-face
Swedish
22.11.2021 - 03.04.2022
11.06.2021 - 31.12.2021
Carina Gädda
Faculty of Health and Welfare
Degree Programme in Radiography and Radiotherapy
Vasa, Wolffskavägen 31
H-5
Carina Gädda
Face-to-face
Praktik (not translated)
God praktik och praktikrapport (not translated)
Swedish
22.11.2021 - 03.04.2022
11.06.2021 - 31.12.2021
Carina Gädda
Faculty of Health and Welfare
Degree Programme in Radiography and Radiotherapy
Vasa, Wolffskavägen 31
H-5
Face-to-face
Föreläsningar (not translated)
30.08.2021 - 07.11.2021
11.06.2021 - 30.09.2021
Carina Gädda, Katarina Vironen
Faculty of Health and Welfare
Degree Programme in Radiography and Radiotherapy
Vasa, Wolffskavägen 31
H-5
Face-to-face
Swedish
30.08.2021 - 12.10.2021
11.06.2021 - 30.09.2021
Katarina Vironen, Carina Gädda
Faculty of Health and Welfare
Degree Programme in Radiography and Radiotherapy
Vasa, Wolffskavägen 31
H-5
Carina Gädda
Face-to-face
English
19.04.2022 - 05.06.2022
19.03.2022 - 18.04.2022
Terese Herrgård-Backlund
Degree Programme in Radiography and Radiotherapy
H-5
Terese Herrgård-Backlund
Face-to-face
-according to the lecturer (information on Moodle)
Lectures, oral exercises, team work, work in pairs, presentations, individual tasks and written assignments.
Grades 0-5 and in some exercises pass/fail.
According to the Common European Framework of Reference for languages (CEFR).
English
10.01.2022 - 01.04.2022
15.11.2021 - 09.01.2022
Terese Herrgård-Backlund
Faculty of Health and Welfare
Degree Programme in Radiography and Radiotherapy, Degree Programme in Biomedical Laboratory Scientist
Vasa, Wolffskavägen 31
H-5
Performed presentation, approved tasks (portfolio)
-
More information on Moodle.
-
3 x 27 h = 81 hours
Face-to-face
Swedish
06.09.2021 - 07.11.2021
11.06.2021 - 30.09.2021
Carina Gädda
Faculty of Health and Welfare
Degree Programme in Radiography and Radiotherapy
Vasa, Wolffskavägen 31
H-5
67% Face-to-face, 33% Distance learning
Penttinen, Ulla. Immunologi och patologi. Kurskompendium på moodle
Braun & Anderson. Patofysiologi. Studentlitteratur (Toppenbra bok!)
Bränden. Immunförsvaret och viruset. Celanders förlag 2021 (om sars-cov-2 och immunförsvaret)
Truedsson. Klinisk immunologi. Kapitel 2. Studentlitteratur.
Brauner et al. Medicinsk mikrobiologi. Kapitel 2, sid 27-109 handlar om immunologi.
Brehmer-Andersson. Allmän patologi. Studentlitteratur 2011
Seidal. Klinisk patologi. Studentlitteratur 2006
Mäkinen et al. Patologia. Duodecim 2012 finns på Terveysportti
Karttunen, Soini, Vuopala. Tautioppi. Edita 2005.
Agger, Andersen, Leslie, Aasted. Immunologi. Studentlitteratur.2007. ISBN: 9789144034355
Erlanson-Albertsson. Cellbiologi. Studentlitteratur
Immunologibok på internet http://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK27123/
Immune responses to viruses:
https://www.immunology.org/public-information/bitesized-immunology/pathogens-and-disease/immune-responses-viruses
The Immune System
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27784777 (not translated)
Föreläsningar
Diskussioner
Litteraturstudier
Skriftligt arbete (not translated)
Swedish
30.08.2021 - 20.12.2021
11.06.2021 - 30.09.2021
0 - 30
Ulla Penttinen
Faculty of Health and Welfare
Degree Programme in Radiography and Radiotherapy, Degree Programme in Biomedical Laboratory Scientist
Vasa, Wolffskavägen 31
1 credits
H-5
Tentamen (not translated)
Skriftlig tentamen på Alere ca 1-2 veckor efter föreläsningarnas slut
Omtentamen i december 2021 och januari 2022 (not translated)
3 sp innebär 3 x 27 h arbete för studerande, 81 h arbete (not translated)
Distance learning
Nordeng och Spigset (2018) Farmakologi och farmakologisk omvårdnad
SHM.2021. Handbok i säker läkemedelsbehandling https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/handle/10024/162848
Läkemedelsräkning och -behandling:
Envall, S., Pulli, A. & Salonen, A-M. 2006. Läkemedelsräkning. Sarijärven Offset Oy, Saarijärvi.
Läkemedelsberäkningskommendium
Rekommenderad litteratur:
Björkman, E. & Hagberg, M. 2005. Läkemedelsberäkning för sjuksköterskor. Studentlitteratur, Lund.
Björkman, A-M. 2009. Läkemedelsberäkning och läkemedelshantering. Studentlitteratur, Lund.
Artlkar/material enl föreläsarens anvisningar
armacology distributed by the teacher
Online lectures and seminars
tasks and tests online
Task passed not approved
test 0-5 scale
Swedish
13.09.2021 - 30.11.2021
11.06.2021 - 30.09.2021
Sirkku Säätelä
Faculty of Health and Welfare
Degree Programme in Radiography and Radiotherapy, Degree Programme in Biomedical Laboratory Scientist
Vasa, Wolffskavägen 31
5 credits
5 credits
H-5
Katarina Vironen
34% Face-to-face, 66% Distance learning
According to lecturer's instructions
Lecturers
Discussions
Individual work
Patientsafety portal
Swedish
28.03.2022 - 08.05.2022
15.11.2021 - 27.03.2022
10 - 14
Katarina Vironen
Faculty of Health and Welfare
Degree Programme in Radiography and Radiotherapy
Vasa, Wolffskavägen 31
2 credits
H-5
The evaluation of the course through the individual werg/ patientsafety portal has to be approved
27hx3
Carina Gädda
Face-to-face
Föreläsningar
Kursen går delvis virtuellt via Moodle (not translated)
Swedish
22.11.2021 - 01.05.2022
02.07.2021 - 31.12.2021
Carina Gädda, Katarina Vironen
Faculty of Health and Welfare
Degree Programme in Radiography and Radiotherapy
Vasa, Wolffskavägen 31
H-5
6 sp x 27 h= 162 h (not translated)
Ulla Penttinen
Face-to-face
enligt kursen BV04 (not translated)
Repetition av immunologi och patologi
Föreläsning, diskussion och självstudier (not translated)
GK/0 (not translated)
01.08.2021 - 31.07.2022
02.07.2021 - 31.12.2021
Ulla Penttinen
Kursen kan med fördel användas för att repetera immunologi och patologi (not translated)
Degree Programme in Nursing, Degree Programme in Public Health Nursing, Degree Programme in Midwifery, Degree Programme in Radiography and Radiotherapy, Degree Programme in Biomedical Laboratory Science
Vasa, Wolffskavägen 31
Approved/Rejected
Uppsats inlämnas hösten 2021
Studerande kan få extra tenttillfälle i BV04 hösten 2021 (not translated)
27 h (not translated)
Godkänd uppsats (not translated)
Katarina Vironen
20% Face-to-face, 80% Distance learning
Lectures in subjects that support professional development
Individual work/ teamwork
Conferences
Studyvisits
Seminars
Swedish
28.03.2022 - 29.05.2022
15.11.2021 - 27.03.2022
10 - 14
Katarina Vironen
Faculty of Health and Welfare
Degree Programme in Radiography and Radiotherapy
Vasa, Wolffskavägen 31
4 credits
Approved/Rejected
There are possibilities to achive the coursegoals in alternative ways
The examination is ongoing during the course, the assignements are scored
Margareta Antus
Face-to-face
Swedish
20.09.2021 - 30.11.2021
11.06.2021 - 30.09.2021
Camilla Mattjus, Carina Gädda
Faculty of Health and Welfare
Degree Programme in Radiography and Radiotherapy, Degree Programme in Biomedical Laboratory Scientist
Vasa, Wolffskavägen 31
H-5
Ulla Penttinen
Face-to-face
Individual tutorial and group discussion
Swedish
30.08.2021 - 15.12.2021
11.06.2021 - 30.09.2021
Katarina Vironen, Anita Kvist, Ulla Penttinen
Individual tutoring is ongoing the whole semster and after clinical practice w 15 we also have group tutoring
Faculty of Health and Welfare
Degree Programme in Radiography and Radiotherapy
Vasa, Wolffskavägen 31
H-5
67% Face-to-face, 33% Distance learning
Anttila K, Kaila-Mattila T, Kan S, Puska E-L & Vihunen R. 2004. Vård och välbefinnande. Utbildningsstyrelsen. Tammerfors
Iivanainen A & Syväoja, P 2012. ,Hoida ja Kirjaa. SanomaPro (valda delar)
www.kaypahoito.fi
ww.vardhandboken.se
Närundervisning
Individuella arbeten
Kliniska övningar på KTC ( obligatorisk närvaro)
Självstudier (not translated)
The examination is assessed 0-5
Clinical exercises are assessed UK / GK
Can receive feedback and shows willingness to develop practical skills
Can ask questions that are relevant to one's own learning
Can perform the practical tasks both under supervision and independently
Can follow directives and instructions and takes responsibility for tasks
Can make decisions concerning practical tasks
Knows the values and takes into account the principles of professional ethics
Can collaborate with others in the student group
Swedish
19.09.2022 - 04.12.2022
02.07.2022 - 31.07.2022
Yvonne Sjöberg-Ehn
Faculty of Health and Welfare
Degree Programme in Radiography and Radiotherapy, Degree Programme in Biomedical Laboratory Scientist
Vasa, Wolffskavägen 31
1 credits
H-5
Examination
Mandatory attendance 100% during practical exercises
Approved exercises in training classes
Camilla Ribacka
67% Face-to-face, 33% Distance learning
Course literature:
Henriksson och Rasmusson (2018) Fysiologi med relevant anatomi. Studentlitteratur, Stockholm.
Annan rekommenderad litteratur:
Christensen R. (2012) Anatomi och fysiologi för sjuksköterskor. Pearson.
Aldskogius och Rydqvist (2018) Den friska människan. Liber, Stockholm
Sand, Sjaastad, Haug och Bjålie (2007). Människokroppen. Liber, Stockholm eller dess äldre upplaga av Bjålie, Haug, Sand och Sjaastad (1998) Människokroppen. Liber, Stockholm
Lectures, tasks and discussions.
Selfstudies.
The course is graded 0-5
Swedish
26.09.2022 - 13.11.2022
27.08.2022 - 25.09.2022
Camilla Ribacka
Mera information på kursens Moodle (not translated)
Faculty of Health and Welfare
Degree Programme in Radiography and Radiotherapy, Degree Programme in Biomedical Laboratory Scientist
1 credits
H-5
Course examination
Re-examination
Lectures and examination 22 h, self studies and digital teaching methods 59 h
Inadequate knowledge of fundamental Anatomy and Physiology
Weak knowledge of fundamental Anatomy and Physiology
Good knowledge of fundamental Anatomy and Physiology
Excellent knowledge of fundamental Anatomy and Physiology
Katarina Vironen
Face-to-face
Kommunikation
Novias anvisningar för examensarbeten.
Material på Moodle. (not translated)
Kommunikation:
- Föreläsningar om vetenskapligt skrivande
- Föreläsningar om muntlig framställning
- Grupparbete i vetenskapligt skrivande
- Övningar i muntlig presentation
- Muntliga presentationer som videobandas och analyseras (not translated)
Kommunikation
Studerande
- kan kommunicera både muntligt och skriftligt på ett strukturerat och språkligt välfungerande sätt, i enlighet med arbetslivets och samhällslivets krav.
känner till arbetsprocessen för vetenskapligt skrivande och kan använda referenssystem.
- är medveten om olika vägar att söka information och kan rapportera enligt reglerna för standarduppställning.
Studeranden med finska som skolbildningsspråk ska uppvisa sådana kunskaper i svenska som enligt lagen (424/2003) krävs av offentligt anställda. Detta innebär att dessa studerande bör visa nöjaktig (vitsord 1-3) eller god (vitsord 4-5) förmåga att använda svenska i tal och skrift. Muntlig och skriftlig förmåga bedöms separat.
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav (not translated)
Swedish
29.08.2022 - 30.10.2022
02.07.2022 - 31.07.2022
Bioanalytik 1, Katarina Vironen, Anita Kvist
Faculty of Health and Welfare
Degree Programme in Radiography and Radiotherapy, Degree Programme in Biomedical Laboratory Scientist
Vasa, Wolffskavägen 31
H-5
Kommunikation: Bedömt grupparbete och bedömd muntlig presentationen i slutet av kursen. (not translated)
Kommunikation:Underkänd
Studerande innehar en grundläggande kompetens i ämnet / Studerande visar inte tillräcklig kompetens i ämnet. (not translated)
Kommunikation: Bedömningskriterier - tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet (not translated)
Kommunikation:
Bedömningskriterier - goda-synnerligen goda (3-4)
• Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
• Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter (not translated)
Kommunikation: Bedömningskriterier - berömliga (5)
• Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket (not translated)
Rika Levy-Malmberg
67% Face-to-face, 33% Distance learning
Course literature :
Henricson, M. (red.) (2012, 2017). Vetenskaplig teori och metod - från idé till examination inom omvårdnad. Lund: Studentlitteratur.
Referenslitteratur:
• Alligood & Marriner Tomey (2018). Nursing theorists and their work, 9th ed. St. Louis, Missouri: Elsevier.
• Backman, Y., Gardelli, T., Gardelli, V. & Persson, A., 2012. Vetenskapliga tankeverktyg: till grund för akademiska studier. Lund: Studentlitteratur.
• Dahlberg, K., 2014. Att undersöka Hälsa & Vårdande. Natur & Kultur (Kvalitativ metod).
• Denscombe, M., 2016. Forskningshandboken: för småskaliga forskningsprojekt inom samhällsvetenskaperna. Lund: Studentlitteratur.
• Ejvegård, R., 2009. Vetenskaplig metod. Lund: Studentlitteratur.
• Friberg, F. (red.), 2017. Dags för uppsats – vägledning för litteraturbaserade examensarbeten. Lund: Studentlitteratur.
• Forsberg, C. & Wengström, Y., 2013. Att göra systematiska litteraturstudier. Värdering, analys och presentation av omvårdnadsforskning. Stockholm: Natur & Kultur.
• Granskär, M. & Höglund-Nielsen, B., 2012. Tillämpad kvalitativ forskning inom hälso- och sjukvård. Lund: Studentlitteratur.
• Jacobsen, D.I., 2012. Förståelse, beskrivning och förklaring: introduktion till samhällsvetenskaplig metod för hälsovård och socialt arbete. Lund: Studentlitteratur.
• Kristensson, J, 2014. Handbok i uppsatsskrivande och forskningsmetodik för studenter inom hälso- och vårdvetenskap. Natur och Kultur.
• Malterud, K., 2014. Kvalitativa metoder i medicinsk forskning: en introduktion. Lund: Studentlitteratur.
• Nehls, E., (2021). Nybörjarens guide till vetenskapligt tänkande. Lund: Studentlitteratur
• Nyberg, R. & Tidström, A., 2012. Skriv vetenskapliga uppsatser, examensarbeten och avhandlingar. Lund: Studentlitteratur.
• Olsson, H. & Sörensen, S., 2021 (även 2011). Forskningsprocessen. Kvalitativa och kvantitativa perspektiv. Stockholm: Liber.
• Parker, M.E., (2019). Nursing Theories and Nursing Practice. F.A. Davis Company.
• Patel, R. & Davidson, B., 2011. Forskningsmetodikens grunder: att planera, genomföra och rapportera en undersökning. Lund: Studentlitteratur.
• Smith, M., 2019. Nursing Theories and Nursing Practice. F.A. Davis Company.
• Tjora, A. & Torhell, S-E., 2012. Från nyfikenhet till systematisk kunskap: kvalitativ forskning i praktiken. Lund: Studentlitteratur.
• Trost, J. & Hultåker, O., 2016. Enkätboken 5 upl. Lund: Studentlitteratur.
Lectures group discussion and assignments
0-5
Swedish
19.09.2022 - 09.10.2022
02.07.2022 - 31.07.2022
Rika Levy-Malmberg
Faculty of Health and Welfare
Degree Programme in Radiography and Radiotherapy, Degree Programme in Biomedical Laboratory Scientist
Vasa, Wolffskavägen 31
1 credits
H-5
Group assignment and home test, the test on Moothe
Based on the test on Moodle and group assignment graded as 0-5
The course is 3 cr. 1 cr=27 hours; 3 cr= 81 hours,
The students does not understand and can not apply the methods of qualitative research
Notable weakness are found in students understanding and application on the research aims and questions or the data collection stage
The student predominantly demonstrates a good understanding and can apply qualitative concepts into the different research phases
The students demonstrates a complete understanding for qualitative concepts of research and make only insignificant errors when applying and planing research
Rika Levy-Malmberg
75% Face-to-face, 25% Distance learning
Quantitative methods: following literature is recommended Holme, I.M. & Solvang, B.K. (1992). Forskningsmetodik. Kvalitativa och kvantitativa metoder. Lund: Studentlitteratur. Widjeskog, Ö. 1995 (eller nyare upplaga). Statistik. En introduktion. Åbo: W-statistik, as well as other literature suggested by the examiner.
Qualitative methods:
Course literature :
Henricson, M. (red.) (2012, 2017). Vetenskaplig teori och metod - från idé till examination inom omvårdnad. Lund: Studentlitteratur.
Referenslitteratur:
• Alligood & Marriner Tomey (2018). Nursing theorists and their work, 9th ed. St. Louis, Missouri: Elsevier.
• Backman, Y., Gardelli, T., Gardelli, V. & Persson, A., 2012. Vetenskapliga tankeverktyg: till grund för akademiska studier. Lund: Studentlitteratur.
• Dahlberg, K., 2014. Att undersöka Hälsa & Vårdande. Natur & Kultur (Kvalitativ metod).
• Denscombe, M., 2016. Forskningshandboken: för småskaliga forskningsprojekt inom samhällsvetenskaperna. Lund: Studentlitteratur.
• Ejvegård, R., 2009. Vetenskaplig metod. Lund: Studentlitteratur.
• Friberg, F. (red.), 2017. Dags för uppsats – vägledning för litteraturbaserade examensarbeten. Lund: Studentlitteratur.
• Forsberg, C. & Wengström, Y., 2013. Att göra systematiska litteraturstudier. Värdering, analys och presentation av omvårdnadsforskning. Stockholm: Natur & Kultur.
• Granskär, M. & Höglund-Nielsen, B., 2012. Tillämpad kvalitativ forskning inom hälso- och sjukvård. Lund: Studentlitteratur.
• Jacobsen, D.I., 2012. Förståelse, beskrivning och förklaring: introduktion till samhällsvetenskaplig metod för hälsovård och socialt arbete. Lund: Studentlitteratur.
• Kristensson, J, 2014. Handbok i uppsatsskrivande och forskningsmetodik för studenter inom hälso- och vårdvetenskap. Natur och Kultur.
• Malterud, K., 2014. Kvalitativa metoder i medicinsk forskning: en introduktion. Lund: Studentlitteratur.
• Nehls, E., (2021). Nybörjarens guide till vetenskapligt tänkande. Lund: Studentlitteratur
• Nyberg, R. & Tidström, A., 2012. Skriv vetenskapliga uppsatser, examensarbeten och avhandlingar. Lund: Studentlitteratur.
• Olsson, H. & Sörensen, S., 2021 (även 2011). Forskningsprocessen. Kvalitativa och kvantitativa perspektiv. Stockholm: Liber.
• Parker, M.E., (2019). Nursing Theories and Nursing Practice. F.A. Davis Company.
• Patel, R. & Davidson, B., 2011. Forskningsmetodikens grunder: att planera, genomföra och rapportera en undersökning. Lund: Studentlitteratur.
• Smith, M., 2019. Nursing Theories and Nursing Practice. F.A. Davis Company.
• Tjora, A. & Torhell, S-E., 2012. Från nyfikenhet till systematisk kunskap: kvalitativ forskning i praktiken. Lund: Studentlitteratur.
• Trost, J. & Hultåker, O., 2016. Enkätboken 5 upl. Lund: Studentlitteratur.
Quantitative methods: lectures, exercises in computer class, as well as written presentation
qualitative methods: lectures and group discussion and assignment
Quantitative methods: based on the written assignment, the student's ability to understand and apply fundamental statistical concepts, and to perform a statistical analysis, is evaluated.
qualitative method: based on a home exam, the student's ability to understand and apply fundamental concepts and understanding the research process and analysis approaches, is evaluated
Swedish
19.09.2022 - 09.10.2022
02.07.2022 - 31.07.2022
Ralf Lillbacka, Rika Levy-Malmberg
Faculty of Health and Welfare
Degree Programme in Radiography and Radiotherapy, Degree Programme in Biomedical Laboratory Scientist
Vasa, Wolffskavägen 31
1 credits
H-5
Quantitative methods: written assignment (graded according to the scale 1-5)
qualitative methods: written assignment and presentation (graded according to the scale 1-5)
Quantitative method: the assignment has to be submitted within a month after the end of this part of the course
qualitative method: group written assignment and presentation within a seminar
Quantitative research methodology is 2 cr which is equivalent to 54 hours work of which 12 are scheduled lectures and seminars and the rest is the students' own work. assignment is submitted on a agreed date after the lectures.
qualitative methods is 2 cr which is equivalent to 54 hours
Quantitative methods: the student does not understand and cannot apply statistical concepts and cannot perform an adequate statistical analysis.
Qualitative methods: the student does not understand and cannot apply the research process and analysis methods.
Quantitative methods: notable weaknesses are found in the student's understanding and application of statistical concepts, or the statistical analysis is not adequately performed.
qualitative methods: notable weaknesses are found in the student's understanding and application of analysis methods and is not adequately preform content analysis
Quantitative methods: the student predominantly demonstrates a good understanding of and can apply statistical concepts, and only minor errors are found in the statistical analysis.
Qualitative methods: the student predominantly demonstrates a good understanding of and can apply concepts analysis , and only minor errors are found in the analysis process.
Quantitative methods: the student demonstrates a complete understanding of statistical concepts and makes only insignificant errors when applying them, and performs a statistical analysis without errors.
Qualitative methods: the student demonstrates a complete understanding and makes only insignificant errors when applying the methods.