Please select the curriculum by the start year of studies and competence track.
Face-to-face
- Valfri bok om coachande ledarskap (bokrapport)
- Se moodle för tilläggsinformation (not translated)
- Träningar
- Resurstillfällen
- Litteraturstudier
- Podcast
- Nordic Business Forum
- KLN (not translated)
KLN - 30%
- Inkluderar plan för coachande ledarskap (träningsansvar)
- Inkluderar plan och reflektion från faciliteringen av diskussionstillfällen inom kursen nationalekonomins grunder
Bokrapport - 20%
Podcast - 30 %
Facilitering - 20% (not translated)
Swedish
02.09.2024 - 31.12.2024
15.06.2024 - 08.09.2024
Marika Nygårdas, Helena Nordström, Kim Friman
Faculty of Business
Degree Programme in Business Administration
H-5
Gästföreläsare (not translated)
Se moodle för tilläggsinformation (not translated)
- 45 h träningar
- 15 h resurstillfällen (inkluderar NBF)
- 27 h podcast
- 48 h litteraturstudier (bokrapport + KLN) (not translated)
Face-to-face
Novias skrivanvisningar
Skrivhandbok för examensarbete
Svenska skrivregler 2017
Skrivhandböcker och nätsidor om akademiskt skrivande
Tidigare examensarbeten
Snabbguide för källhantering (Intranätet) (not translated)
Föreläsningar, skrivhandledning, -övningar och diskussion. (not translated)
Kursen bedöms som antingen GK eller UK. (not translated)
Swedish
02.09.2024 - 22.12.2024
04.09.2024 - 10.10.2024
Marika Rask
Faculty of Business
Degree Programme in Business Administration
Approved/Rejected
Kursen bedöms med GK eller UK.
Bedömningen baserar sig på kursaktivitet och inlämnat arbete. (not translated)
Den studerande kan välja mellan att gå kursen antingen under våren eller hösten 2024.
Den studerande går kursen efter att forskningsplan för examensarbetet är inlämnat och godkänt. (not translated)
Föreläsningar
Självstudier
Teori, skrivhandledning, -övningar och smågruppsarbete. (not translated)
Den studerande är godkänd (GK) i kursen om:
- arbetsinsatsen som hör till kursen kan bedömas vara tillräcklig
- språket i den studerandes textproduktion är begripligt, även om språk- och skrivfel förekommer
- layouten i den studerandes arbeten följer givna anvisningar
- källmaterial används och refereras till enligt givna anvisningar
- den studerande deltar i kursen, i smågruppsdiskussioner och ger feedback på andras texter.
Den studerande är underkänd (UK) i kursen om:
- arbetsinsatsen som hör till kursen inte kan bedömas vara tillräcklig
- språket i den studerandes arbeten är mycket svagt och språk- och skrivfel gör den studerandes text svårbegriplig
- layouten i den studerandes arbeten inte följer givna anvisningar
- källmaterial inte har använts och refererats till enligt anvisningar
- den studerande knappt har deltagit i kursen, i smågruppsdiskussioner och inte har gett feedback på andra kursdeltagares texter
- den studerandes självständiga arbetsinsats är obetydlig. (not translated)
Den studerande är godkänd (GK) i kursen om:
- arbetsinsatsen som hör till kursen kan bedömas vara tillräcklig
- språket i den studerandes textproduktion är begripligt, även om språk- och skrivfel förekommer
- layouten i den studerandes arbeten följer givna anvisningar
- källmaterial används och refereras till enligt givna anvisningar
- den studerande deltar i kursen, i smågruppsdiskussioner och ger feedback på andras texter.
Den studerande är underkänd (UK) i kursen om:
- arbetsinsatsen som hör till kursen inte kan bedömas vara tillräcklig
- språket i den studerandes arbeten är mycket svagt och språk- och skrivfel gör den studerandes text svårbegriplig
- layouten i den studerandes arbeten inte följer givna anvisningar
- källmaterial inte har använts och refererats till enligt anvisningar
- den studerande knappt har deltagit i kursen, i smågruppsdiskussioner och inte har gett feedback på andra kursdeltagares texter
- den studerandes självständiga arbetsinsats är obetydlig. (not translated)
Face-to-face
Material on Moodle
Lectures, exercises and assignments
The assessment is based on the assignments
Swedish
03.09.2024 - 15.12.2024
15.06.2024 - 09.09.2024
Linda Jönn
Faculty of Business
Degree Programme in Business Administration
H-5
Assessment is based on exercises and assignments.
Hours in class: 60 h
Own work: 75 h
Fail: The criteria for grade 1-2 are not met.
Understands in what way different IT solutions support the auxiliary books
Retrieve and utilize information from accounting information systems (AIS) and understand the significance of the correctness and reliability of the AIS reports and information
Basic understanding of the auxiliary books and their connection to the general ledger
Basic knowledge of ERP-systems
Understands well in what way different IT solutions support the auxiliary books and understand the theories on which the assignments are based
Can modify and apply the information from accounting information systems (AIS)
and assess the correctness of the AIS reports
Good understanding of the auxiliary books and their connection to the general ledger
Basic knowledge and understanding of ERP-systems
The student is able to utilize theories, concepts and methods consistently in various situations
Can modify the information of accounting information systems (AIS) reports for various purposes and target groups
and assess the correctness and reliability of the AIS reports
Excellent understanding of the auxiliary books and their connection to the general ledger
Excellent knowledge and understanding of ERP-systems
Face-to-face
Tomperi, S. Kehittyvä kirjanpitotaito, senaste versionen.
Bokföringsnämndens anvisningar
Skatteförvaltningens material
Föreläsningsmaterial samt övningar (Moodle)
Övrigt av läraren anvisat material. (not translated)
föreläsningar, övningar (not translated)
tentamen samt aktivt deltagande i övningar, inlämningsuppgifter och diskussioner
Skala 1 -5,alla delområden bör vara godkända för godkänt kursvitsord (not translated)
Swedish
17.03.2025 - 25.05.2025
02.12.2024 - 17.03.2025
Cilla Salo, Anna-Lena Berglund
Avsnitten 1-7 handhas av A-L Berglund,
avsnitt 8 av Cilla Salo (not translated)
Faculty of Business
Degree Programme in Business Administration
H-5
två deltenter (not translated)
135h = 5 sp (not translated)
1. Om bokföringsmetoder och bokföringsmaterial
2. God bokföringssed
3. Värdering och intäktsföring av omsättningstillgångar
4. Avskrivningar enligt plan samt avskrivningsdifferenser
5. Återanskaffningsreserveringar
6. Uppskrivningar
7. Finansieringsformer
8. Specialfrågor inom mervärdesbeskattningen
- omvänd skattskyldighet m.fl. (not translated)
kriterierna för 1-2 uppfylls ej (not translated)
Studerande känner till de mest centrala bokföringsprinciperna och kan förklara innebörden i begreppet god bokföringssed.
Studerande förstår hur omsättningstillgångarna värderas i bokslutet och känner till olika sätt att intäktsföra dessa.
Studerande känner till värderingen av bestående aktiva, samt principerna för hur dessa kostnadsförs.
Studerande känner till specialfrågor gällande mervärdesbeskattning vid handel inom Finland och utanför landet. (not translated)
Studerande kan förklara innebörden av de mest centrala bokföringsprinciperna och förstår vilken inverkan god bokföringssed har på det dagliga arbetet.
Studerande kan värdera omsättningstillgångarna i bokslutet och känner till olika principer för intäktsföring.
Studerande kan värdera bestående aktiva och kan periodisera dessa genom planenliga avskrivningar.
Studerande känner också till möjligheterna till avskrivningar utöver plan
Studerande kan sköta frågor gällande mervärdesbeskattning vid handel inom Finland och utanför landet ur ett bokföringsmässigt perspektiv såväl som klarar av att inlämna de rapporter myndigheterna kräver. (not translated)
Studerande kan förklara innebörden av bokföringsprinciperna och kan förklara vilken inverkan god bokföringssed har på det dagliga arbetet.
Studerande kan tolka bokföringsnämndens anvisningar.
Studerande värderar självständigt omsättningstillgångarna i bokslutet och kan tillämpa olika principer för intäktsföring i bokslutet.
Studerande kan värdera bestående aktiva och kan självständigt periodisera dessa genom planenliga avskrivningar.
Studerande kan också utnyttja möjligheterna till avskrivningar utöver plan. Begrepp såsom återanskaffningsreservering och uppskrivning är bekanta.
Studerande kan självständigt sköta specialfrågor gällande mervärdesbeskattning vid handel inom Finland och utanför landet ur ett bokföringsmässigt perspektiv såväl som klarar av att inlämna de rapporter myndigheterna kräver. (not translated)
Face-to-face
Online classes with written, oral and reading exercises during the class.
60% of the points in the final exam.
Swedish
02.09.2024 - 31.12.2024
03.08.2024 - 11.09.2024
Georgina Gonzalez-Norrgård
Degree Programme in Business Administration
H-5
Face-to-face
English
08.01.2025 - 09.03.2025
09.12.2024 - 07.01.2025
Mika Kärkkäinen
Faculty of Business
Degree Programme in Business Administration
H-5
Face-to-face
Se moolde för tilläggsinformation. Förslag:
- Klas Eklund: Vår ekonomi
- Christer Lindholm: Kun maailma ei riitä
- Christer Lindholm: Ekonomin
- Björn Wahlroos: Marknader och demokrati (not translated)
- Träningar
- Resurstillfällen
- Diskussionstillfällen på träningstid (not translated)
KLN - 100%
Studerande ska inom kursförverkligandet facilitera diskussioner inom ämnet nationalekonomi. Faciliteringsprestationen bedöms inom kursen "Ett coachande ledarskap" (not translated)
Swedish
02.09.2024 - 31.12.2024
15.06.2024 - 10.09.2024
Marika Nygårdas, Helena Nordström, Kim Friman
Faculty of Business
Degree Programme in Business Administration
H-5
Se moodle för tilläggsinformation (not translated)
25 h träning
8 h resurstillfällen
10 h förberedelser för diskussionstillfällen
38 h individuell prestation (not translated)
Face-to-face
Swedish
03.03.2025 - 04.05.2025
02.12.2024 - 03.03.2025
Företagsekonomi Vasa 1
Faculty of Business
Degree Programme in Business Administration
H-5
Face-to-face
02.09.2024 - 31.12.2024
15.06.2024 - 20.10.2024
Håkan Sourander
Faculty of Business
Degree Programme in Business Administration
H-5
Face-to-face
Key Learning Note (KLN) i form av podd eller video (max.15 min) i grupp.
Skriftlig (individuell)bokreflektion över valfri entreprenörsbiografi - deltagande i en bokcirkel på träningarna!
BootCamp. Gruppreflektion och individuell reflektion.
Nordic Business Forum.
Bedömning GK/UK. Samtliga delar bör vara godkända. (not translated)
Swedish
02.09.2024 - 31.12.2024
02.09.2024 - 30.09.2024
Timo Kerke, Laura Johansson, Maria Westerlund
Faculty of Business
Degree Programme in Business Administration
Approved/Rejected
GK/UK.
Komplettering (omtentamensmöjlighet)
-En studerande som inte fått godkänt vitsord i en studiehelhet eller kurs, erbjuds minst två (2) tillfällen för omtagning av tentamen eller komplettering av prestationer. Som omtagningar räknas också de tillfällen då den studerande uteblir från fastställda tillfällen för omtagning.
-En studerande som inte fått godkänt vitsord i en studiehelhet eller kurs, och som inte inom utsatt tid gjort nödvändiga kompletteringar eller blivit godkänd i kursen på basen av omtagning av tentamen, skall avlägga studiehelheten eller kursen på nytt.
Omtentamensdatum
- Inlämningskompletteringar bör ske under de tre följande aktiva studiemånaderna (flexibel lösning) ; 9-12, 1-4
- Uteblivna korspollineringar bör ske enligt samma princip som inlämningskompletteringar
- Försenade inlämningar bedöms -1 vitsord (den enskilda uppgiften)
Höjande av vitsord inom ett år
-En studerande har rätt att en gång försöka höja vitsordet för en studiehelhet eller kurs som bedömts med godkänt vitsord (1–5) inom 12 månader från prestationsdatumet enligt yrkeshögskolans anvisningar. (not translated)
Face-to-face
-according to the lecturer (information on Moodle)
Lectures, oral exercises, team work, work in pairs, presentations, individual tasks and written assignments.
1 ECTS joint with another course.
Grades 0-5 and in some exercises pass/fail.
According to the Common European Framework of Reference for languages (CEFR).
Swedish
07.10.2024 - 15.12.2024
15.06.2024 - 07.10.2024
Terese Herrgård-Backlund
Active participation is required.
Faculty of Business
Degree Programme in Business Administration
H-5
-oral presentation
-written assignments
-written exam
More information on Moodle.
3 x 27 h = 81 hours
Face-to-face
-according to the lecturer (information on Moodle)
Lectures, oral exercises, team work, work in pairs, presentations, individual tasks and written assignments.
1 ECTS joint with another course.
Grades 0-5 and in some exercises pass/fail.
According to the Common European Framework of Reference for languages (CEFR).
Swedish
11.11.2024 - 20.12.2024
15.06.2024 - 11.11.2024
Terese Herrgård-Backlund
Active participation is required.
Faculty of Business
Degree Programme in Business Administration
H-5
-oral presentation
-written assignments
-written exam
More information on Moodle.
3 x 27 h = 81 hours
Face-to-face
Text material and assignments are part of the course.
Lessons are based on communication, adaption of text material, individual work, pair work, group work, reports, and presentations.
The course will be evaluated on a scale from 1-5
Swedish
26.08.2024 - 31.12.2024
15.06.2024 - 13.10.2024
Cindy Forsblom
Faculty of Business
Degree Programme in Business Administration
H-5
Students will be handing in assignments during the course. There will also be oral assignments in the form of presentations.
N/A
Written and oral assignments will be completed during the course.
N/A
The course comprises a total 81 hours, 10 hours of which will be contact lessons. The students are expected to work 71 hours outside the classroom.
Different themes will be dealt with during the course.
The student has failed to meet the deadline for the written assignments and/or has not been present for the oral assignments.
The student can express himself in a simple but coherent way and write reports in a simple but often unstructured way. There are spelling mistakes and weaknesses in basic structures of a written text. The student manages to present orally but the presentation may be difficult for foreigners to understand. Limited ability to express oneself fluently in speech, the student pauses to find suitable expressions or uses words in his native language. Has problems in finding synonyms and a suitable style.
Grade 3
The student can write coherent, analytical and structured texts including his own opinions and arguments and can draw conclusions of information from different sources. Breach of style, spelling mistakes and other small mistakes exist but the student has a good command of the basic structures and can use difficult structures correctly. Oral presentations are of a routine nature but structured.
Grade 4
The student writes almost flawless English and expresses himself fluently and professionally in both speech and writing. The student writes well-structured, analytical texts with well-grounded conclusions about more demanding topics and manages to pinpoint the most important in a text and provide examples. The student can express himself orally within a wide variety of topics spontaneously and rarely needs to look for the right expression. A versatile vocabulary.
Grade 5
The language is idiomatic and flawless. The student can write scientific texts in a well-structured, interesting and correct way. Manages to vary the style and use of language depending on the target group. Can in speech use professional, balanced and idiomatic language, make corrections without the audience being disturbed by it and has a good command of insinuations and multi-faceted expressions. Oral speeches are interesting, creative and well structured.
Face-to-face
Ingår i kursen och finns på Moodle (not translated)
Föreläsningar, par- och grupparbete, muntliga och skriftliga övningar och uppgifter, textbearbetning, självstudier. (not translated)
Kursuppgifter bedöms GK/UK. Kursvitsordet baserar sig på tentamen och muntlig presentation, men kan höjas/sänkas av timaktivitet och kursuppgifter. Bedömningen baserar sig på den gemensamma europeiska referensramen för språk. (not translated)
Swedish
02.09.2024 - 31.12.2024
15.06.2024 - 30.09.2024
Johanna Wide, Sanna Nygård
Noggrannare information om uppgifter, tentamen och datum finns i Moodle och gås igenom under första kurstillfället.
Delprestationer är i kraft fram till 31.12 eller enligt särskild överenskommelse.
För uppgifter som lämnats in efter deadline ges ingen feedback. Sena inlämningar påverkar kursvitsordet. (not translated)
Faculty of Business
Degree Programme in Business Administration
H-5
För godkänd kurs krävs:
- aktivt deltagande under lektioner (75 % närvarokrav för B- och C-nivå)
- godkända muntliga och skriftliga inlämningsuppgifter
- godkänd tentamen
- de som fått resultatet A i nivåtestet i finska har inget närvarokrav förutom på examination (inlämningsuppgifter, presentation, skriftlig tentamen) (not translated)
Inlämningsuppgifter under kursens gång.
Muntlig presentation lektionstid.
Skriftlig tentamen i slutet av kursen. Omtentamen på allmän omtentamen. (not translated)
3 sp = 81 h arbete (not translated)
Språkkunskaper under B1-nivå.
Ogjorda eller underkända kursuppgifter eller tentamen. (not translated)
CEFR B1 (not translated)
CEFR B1-B2 (not translated)
CEFR B2 eller högre (not translated)
Face-to-face
Materialet finns i Moodle. (not translated)
Föreläsningar, muntliga och skriftliga övningar och uppgifter, par- och grupparbete, självstudier. (not translated)
Muntliga och skriftliga kunskaper bedöms skilt. Bedömningen baserar sig på den gemensamma europeiska referensramen för språk (CEFR). Nivå B1 motsvarar nöjaktiga kunskaper (vitsorden 1-3) och nivå B2 eller högre motsvarar goda kunskaper (vitsorden 4-5).
Timaktivitet och kursuppgifter kan påverka kursvitsordet. (not translated)
Swedish
26.08.2024 - 31.12.2024
15.06.2024 - 25.08.2024
Johanna Wide, Sanna Nygård
Noggrannare information om uppgifter, tentamen och datum publiceras i Moodle och gås igenom under första kurstillfället.
För uppgifter som lämnats in efter deadline ges ingen feedback. Sena inlämningar kan påverka kursvitsordet. (not translated)
Faculty of Business
Degree Programme in Business Administration
H-5
För godkänd kurs krävs:
- godkända muntliga och skriftliga inlämningsuppgifter
- godkänd muntlig och skriftlig tentamen
- aktivt deltagande, obligatorisk närvaro på vissa lektioner
- de som fått nivå A i nivåtestet har obligatorisk närvaro endast på vissa lektioner (mer info första lektionen) (not translated)
Muntlig och skriftlig examination under kursen.
Skritlig omtentamen på allmän omtentamen. Muntlig omtentamen enligt överenskommelse. (not translated)
3 sp = ca 81 h arbete. (not translated)
En eller flera kursuppgifter är ogjorda eller underkända.
Studerande har knappt deltagit i kursen eller har kunskaper under B1-nivå:
Klarar varken alldaglig eller branschspecifik skriftlig eller muntlig kommunikation på ett vederbörligt sätt.
Kommunikationen är så bristfällig och/eller innehåller så många fel att misstolkningar uppstår eller kommunikationen
förhindras. (not translated)
Vitsordet 1: Klarar sig nöjaktigt i förutsebara yrkesmässiga och branschspecifika språksituationer. Kan skriva en enkel sammanhängande text. Budskapet förmedlas även om felen kan försvåra kommunikationen.
Vitsordet 2: Klarar sig någorlunda i oförutsedda yrkesmässiga och branschspecifika språksituationer. Kan skriva konsekventa texter som förmedlar ett budskap. Felen leder i allmänhet inte till missförstånd även om de kan störa läsrytmen. (not translated)
Vitsordet 3 (B1): Klarar sig i allmänhet bra i yrkesmässiga och branschspecifika språksituationer. Kan vanligen uttrycka sig enligt situationens krav.
Vitsordet 4 (B2): Klarar sig bra i allmänna yrkesmässiga och branschspecifika språksituationer. Använder språket mångsidigt.
Uttrycker sig enligt situationens krav. (not translated)
B2 (eller högre):
Klarar sig mycket bra i allmänna yrkesmässiga och branschspecifika språksituationer. Använder språket smidigt och mångsidigt.
Uttrycker sig tydligt enligt situationens krav (not translated)
Face-to-face
Study material at Moodle
Svenska skrivregler (2018)
Myndigheternas skrivregler (2014)
Lecture and Individual assignments. Group assignments.
The course is evaluated on the basis of assignments performed, presentations of assignments and the recurrence hearing. All information shall be made for approved performance and the recurrence hearings shall be approved.
All submissions should be completed and approved before 1.5.2025 Late submissions may negatively impact grades
Swedish
03.09.2024 - 10.11.2024
15.06.2024 - 03.09.2024
Åsa Fagerudd
Faculty of Business
Degree Programme in Business Administration
H-5
Rehearsal hearings are held via Moodle.
Unfinished assignments are received until 1.5.2025.
81 h work for the student of which about 36 h in class.
The student does not meet the criteria for the grade 1.
Oral competence: Justifiable presentation skills characterized by partly stylistically inappropriate language, unstructured content and lack of commitment.
Written competence: Defensible written ability that shows uncertainty regarding writing rules and to express oneself in writing.
Information retrieval and reference systems: Ability to find sources of a task but the sources are superficial and elementary. Trying to use a reference system and succeed to some extent.
Reporting: Ability to set up a report showing some of the rules for the standard layout. The language is poor and there are errors, but the text of the report is understandable.
Business letter: Know the process of a written business negotiation in broad strokes and the terminology used in the field. Inadequate documentation.
Oral competence: Good presentation skills characterized by structured content, appropriate language and positive attitude.
Written competence: Good writing skills that show that the writer has mastered writing rules and has a sense of style.
Information retrieval and reference systems: Good ability to gather reliable sources of a task. Good ability to use a reference system in a working manner.
Reporting: Good ability to set up a transparent report in accordance with the standard layout rules. The language is understandable and functional.
Business letter: Good ability to draw up documents related to a written business negotiation, know the process and use the associated terminology.
Oral competence: Commendable presentation skills that are characterized by thoughtful and well-structured content, clear and versatile language and positive attitude to the subject and situation. A knowledgeable impression is given.
Written competence: Commendable writing skills that show that the writer uses a versatile, stylish and flawless written language.
Information retrieval and reference systems: A commendable ability to critically search for reliable and credible sources of a task. Commendable ability to use one or more reference systems and know the uses.
Reporting; Commendable ability to set up a well-structured and visually appealing report. The report text is well written, adapted to the subject and error-free.
Business letters: Commendable ability to make clear and clear documents related to a written business negotiation, uses and is familiar with related terminology.
Maria Westerlund
Face-to-face
01.08.2024 - 31.07.2025
02.07.2024 - 31.07.2024
Niklas Sundström, Annemari Andrésen, Håkan Sourander
Faculty of Business
Degree Programme in Business Administration
H-5
Face-to-face
Rekommenderad literatur i bolagsrätt:
Immonen, R & Nuolimaa, R: Osakeyhtiöoikeuden perusteet
Rissanen, K & Airaksinen, M & Castrén, M m.fl.: Yritysoikeus
Bärlund,J., Nybergh,F., Petrell,K. (red.).: Finlands civil- och handelsrätt: en introduktion
AktiebolagsL (624/2006)
L om öppna bolag och kommanditbolag (389/1988)
L om andelslag (421/2013)
Firmalag (128/1979)
Handelsregisterlag (129/1979) (not translated)
Närtillfällen
Verkstäder under träffar
Bearbetning av grundandet av teamets företag
Uppgifter individuellt och inom teamet
Individuellt reflektionspapper (not translated)
Vitsord 0-5
Samtliga inlämningsuppifter bör vara inlämnade och godkända
Bolagsrätt:
- Teamuppgift 20%
- Gruppuppgifter 30%
- Individuellt reflektionspapper 50% (not translated)
Swedish
02.09.2024 - 31.12.2024
15.06.2024 - 15.09.2024
Marika Nygårdas, Anna Lönngren
Faculty of Business
Degree Programme in Business Administration
H-5
Se moodle för tdtabell (not translated)
Bolagsrätt 3 sp:
- Närtillfällen och bolagsbildning under träningar: 1 sp
- Teori- och litteraturstudier: 1 sp
- Teamuppgift, gruppuppgifter och individuellt reflektionspapper: 1 sp
Handelsrätt 2sp (not translated)
Du har inte lämnat in samtliga inlämningsuppgifter eller fått dem godkända.
Du har inte lämnat in grupparbetet eller fått det godkänt
Du har inte deltagit i teamuppgiften (not translated)
Bolagsrätt:
Du har lämnat in samtliga inlämningsuppgifter och fått dem godkända.
Du har visat att du har grundkunskaper som täcker kursens lärandemål
Ditt kunnande har i viss grad utnyttjats vid etableringen av ett företag
Det sammanräknade vitsordet för de olika bedömningskriterierna berättigar till vitsordet 1-2. (not translated)
Du har lämnat in samtliga inlämningsuppgifter och fått dem godkända.
Du uppvisar fördjupade kunskaper i lärandemålen
Ditt kunnande har i utnyttjats vid etableringen av ett företag
Det sammanräknade vitsordet för de olika bedömningskriterierna berättigar till vitsordet 3-4 (not translated)
Bolagsrätt:
Du har lämnat in samtliga inlämningsuppgifter och fått dem godkända.
Du uppvisar fördjupade kunskaper i lärandemålen
Ditt kunnande har i omafattande utsträckning utnyttjats vid etableringen av ett företag
Det sammanräknade vitsordet för de olika bedömningskriterierna berättigar till vitsordet 5 (not translated)
Face-to-face
* Carlson, Mikael (2014): Att arbeta med företagsanalys: analysmetoder för att upptäcka varningssignaler och styra mot uppställda mål
* Instructions and other material connected to Bissim (posted by the course teacher)
* Other material referred to by the teacher
Lectures, exercises, business simulations and assignments
The assessment is based on the exam and the assignments
Swedish
07.10.2024 - 20.12.2024
15.06.2024 - 07.10.2024
Jörgen Strid
Faculty of Business
Degree Programme in Business Administration
H-5
Examination and assignments
Collaboration with Ashton University (GBR) on Bissim
Announced at the beginning of the course
5 cr = 135h
Hours in class: 60 h
Own work: 75 h
-company financial reports
-key ratio analysis and profitability frameworks
-financing analysis
-cash flow analysis
The criteria's for grade 1-2 are not met.
Students can read year-end reports and, based on them, interpret the company's financial position.
Students can make simpler adjustments to financial statements and a simpler key figure analysis and interpret this.
Students understand the company's capital use and sources of capital.
Students understand the content of the financial statements well and can interpret the information that the financial statements provide from many points of view.
Students can make the necessary year-end adjustments prior to a key figure analysis, as well as analyze the company from many perspectives with relevant key figures.
Students can explain and compile simpler cash flow and financing analyzes.
Students can independently interpret a financial statement and can draw reasoned conclusions regarding the company's financial position based on this.
Students can independently perform the year-end adjustments required prior to the year-end analysis and, based on relevant, well-chosen key figures, analyze the company's liquidity, equity ratio and profitability. Students understand the economic relationships and can use different governance models in their analysis of the company.
Students can prepare cash flow and financing analyzes for the company and interpret and explain the meaning of these.
Face-to-face
- Griffin, Ricky W. & Pustay, Michael W. (2020). International Business: A Managerial Perspective. 9th edition (or older). Harlow : Pearson Education.
- Articles and other material provided by the teacher.
The objective of the course is that the student understands company internationalization from theoretical and practical perspectives, barriers and supportive factors for internationalization, internationalization strategies, location choices and modes of entry. The teaching methods to meet the objective are lectures, guest lectures, group and individual assignments and an exam.
Grading system (numerical 1-5):
- 5: The student understands deeply the concept of internationalization and its parameters and can utilize it innovatively in case examples. The student can work fluently in a group and reflect insightfully on the own learning process. Active participation in lectures.
- 3-4: The student understands the concept of internationalization and can adapt it into case examples. The student can work successfully in a group and report the own learning process. Participation in lectures.
- 1-2: The student understands the concept of internationalization and has the ability to work in a group. Passive participation in lectures.
- 0: Fail in examination and no participation and submissions in assignments.
English
09.09.2024 - 20.12.2024
15.06.2024 - 09.09.2024
Henrik Virtanen
Faculty of Business
Degree Programme in Business Administration
H-5
Total workload of the course: 135 h
-Of which scheduled studies 40 h
-Of which autonomous studies: 95 h
Fail in examination and no participation and submissions in assignments.
The student understands the concept of internationalization and has the ability to work in a group. Passive participation in lectures.
The student understands the concept of internationalization and can adapt it into case examples. The student can work successfully in a group and report the own learning process. Participation in lectures.
The student understands deeply the concept of internationalization and its parameters and can utilize it innovatively in case examples. The student can work fluently in a group and reflect insightfully on the own learning process. Active participation in lectures.
Face-to-face
B. Bergman, B. Klefsjö. Quality – from Customer Needs to Customer Satisfaction. Studentlitteratur.
T. Borglund, H. De Geer, S. Sweet. CSR and Sustainable Business. Sanoma Utbildning.
- lectures
- exercises
- presentations
- individual studies
- Analytical and logical competence
- Intrapreneur and extrapreneur competence
- Expertise competence
- International competence
- Interaction and networking skills
- Quality, market and success
- Quality in development and production
- Quality management and quality systems
Knowledge in and understanding of:
- International and national directives for CSR
- Ethical aspects of corporate responsibility
- Different types of stakeholders
- Social responsibility
- Environmental responsibility
- Financial responsibility and connection to CSR in corporate strategy
- Business benefits of CSR and sustainability
- Companies as drivers for social change
- CSR reporting
English
13.01.2025 - 13.04.2025
15.06.2024 - 13.01.2025
Kajsa From, Jörgen Strid
Faculty of Business
Degree Programme in Business Administration
H-5
Pass in exercises, presentations, and examination
Will be announced at the start of the course
108 working hours
- is not aware of systems that help companies better understand their social responsibility
- lacks an understanding of how social responsibility is linked to profitability and success
- lacks an understanding of the individual's responsibility to contribute to sustainable development
- lacks an understanding that companies' operations have international dimensions
- lacks an understanding of the various aspects of a company's social responsibility: economic, environmental, social and ethical
- lacks an understanding of the importance of product quality and customer focus, as well as the link between quality and profitability
- lacks an understanding of the importance of quality issues in product development, production and process control
- lacks an understanding of the importance of quality-focused leadership and the use of quality systems
-l acks an understanding of CSR as a whole described above as a whole
- is familiar with various follow-up systems that help companies increase awareness of their social responsibility
- understands how social responsibility is linked to the profitability and success
- understands the individual's responsibility to contribute to sustainable development
- understands that the company's business has international dimensions
- understands the different aspects of a company's social responsibility: economic, environmental, social and ethical
- understands the importance of product quality, customer focus, and the connection between quality and profitability
- understands the quality issues’ role in product development, production and process control
- understands the importance of quality focused leadership and the use of quality systems
- can name and describe different measuring systems for corporate responsibility
- understands corporate social role of being successful both in the market of production factors and market performance
- understands business opportunities and constraints in the pursuit of sustainable development
- can describe how companies affect and are affected by the decisions of the social and environmental dimensions in a global economy
- can describe the connection between the company and its stakeholders
- can analyze markets and customer behavior from a quality perspective
- can analyze product development, design and production, from a quality perspective
- can describe the importance and use of quality management in different organizations
- can motivate the choice and use of different gauges for corporate responsibility
- can objectively formulate and argue their position on liability
- can discuss the complex relationship between individuals, communities and business
- can argue their position on ethical and environmental issues
- can argue in matters concerning the management of stakeholder relationships
- can apply quality related methods and tools in analyzes of and decisions about products and markets
- is able to consider and apply different quality dimensions in product development and production planning
- can apply quality aspects and quality systems to leadership issues and decisions
Face-to-face
Browaeys, M., & Price, R. 2021 or the latest version. Understanding cross-cultural management (2nd ed.). Harlow: Financial Times/Prentice Hall.
This course aims to provide the students with knowledge and understanding of cross cultural impact on international businesses, with a specific focus on cross cultural communication, negotiation and teamwork. Students are able to display and apply understanding of cultural differences when interacting with different nationalities as well as understand the challenges and opportunities of doing business in various cultures.
0 Fail in the examination and fail in the teamwork cross cultural project
1-2 The student expresses openness to engage in experiences to broaden understanding of one’s own culture and the culture of others. The student begins to identify own assumptions, judgments and/or biases about self and others. The student demonstrates some understanding of social, relationships, or other dynamics important to one’s own culture and members of other cultures.
3-4 The student seeks opportunities and knowledge to answer questions to broaden understanding of one’s own culture and the culture of others. The student articulates the influence of one’s own assumptions, judgments and/or biases during interactions with one’s own culture and the culture of others. The student articulates understanding of social, relationship, or other dynamics important to one’s own culture and members of other cultures.
5 The student consistently seeks, examines, compares, and contrasts one’s culture and the culture of others. The student integrates experiences that broaden understanding of one’s own culture and the culture of others. The student demonstrates ability to assess the impact of assumptions, judgments, and/or biases related to one’s own and other cultures. The student consistently demonstrates ability to assess the impact of incorporating multiple and diverse perspectives when working with one’s own and other cultures.
English
13.01.2025 - 27.04.2025
15.06.2024 - 13.01.2025
Rosmeriany Nahan-Suomela
Faculty of Business
Degree Programme in Business Administration
H-5
Evaluation
Collaboration with different organisations regarding DEI Project
Excursion( company visits)
Total work load of the course: 135 h. Scheduled studies 65h and autonomous studies: 70 h
0 Fail in the examination and fail in the teamwork cross cultural project
1-2 The student expresses openness to engage in experiences to broaden understanding of one’s own culture and the culture of others. The student begins to identify own assumptions, judgments and/or biases about self and others. The student demonstrates some understanding of social, relationships, or other dynamics important to one’s own culture and members of other cultures.
3-4 The student seeks opportunities and knowledge to answer questions to broaden understanding of one’s own culture and the culture of others. The student articulates the influence of one’s own assumptions, judgments and/or biases during interactions with one’s own culture and the culture of others. The student articulates understanding of social, relationship, or other dynamics important to one’s own culture and members of other cultures.
5 The student consistently seeks, examines, compares, and contrasts one’s culture and the culture of others. The student integrates experiences that broaden understanding of one’s own culture and the culture of others. The student demonstrates ability to assess the impact of assumptions, judgments, and/or biases related to one’s own and other cultures. The student consistently demonstrates ability to assess the impact of incorporating multiple and diverse perspectives when working with one’s own and other cultures.
Face-to-face
CRM for Dummies - Lars Helgeson
Dynamic Customer Strategy : Today's CRM - John F. Tanner and John F., Jr. Tanner
Handbook of CRM - Adrian Payne
Strategic Customer Management : Integrating Relationship Marketing and CRM - Adrian Payne and Pennie Frow
Customer Relationship Marketing : To inspire good customer service behaviour, we must be able to measure customer experiences meaningfully. - John Hawkins
Key Account Management : Strategies to Leverage Information,Technology, and Relationships to Deliver Value to Large Customers. - Joël Le Bon and Carl Herman
Managing Customer Experience and Relationships : A Strategic Framework - Don Peppers
Marketing 4.0 : moving from traditional to digital - Kotler, Philip m.fl.
Marketing 5. 0 : technology for humanity - Kotler, Philip m.fl. (not translated)
Närtillfällen
Träningar
Uppgifter
Workshop (not translated)
6 Närvaro - 10%
3 Individuella Uppgifter (mer omfattande) – 30% AM 1an, HS 2an, NS3an
1 Projekt (grupp) - 40% (Plan 5% dl 8.11, presentation dl 3.12 15%, rapport dl 8.12 20%)
1 Workshop (grupp) – 20%
AI dagen 15.11 – GK/UK (not translated)
Swedish
02.09.2024 - 31.12.2024
15.06.2024 - 01.09.2024
Niklas Sundström, Annemari Andrésen, Håkan Sourander
Faculty of Business
Degree Programme in Business Administration
H-5
Stark koppling till det egna företagets verksamhet (not translated)
Uppgifter efter varje resurstillfälle. (not translated)
- Inte 100% närvaro på träningar
- Bristfälligt deltagande i NBF, workshops
- Ofullständiga inlämningar i kursen. (not translated)
- Närvaro 100%
- Studerande visar grundkunskaper i lärandemålen
- Kunnandet utnyttjas i projektarbete i viss grad.
KLN:
1. Man ser att du har läst rätt teori, har förstått ämnet och har en bra struktur
2. Du använder dig av rätt terminologi och med tanke på kursens kompetenser (not translated)
- Närvaro 100%
- Studerande visar fördupade kunskaper i lärandemålen.
- Kunnandet utnyttjas i projektarbetet på ett strukturerat sätt.
KLN:
3. Du kan lyfta upp centrala frågor och teoretiska synpunkter
4. Du kan knyta teorin till praktiken och reflektera både till eget arbete samt verkstäder, projekt och praktikfall. (not translated)
Närvaro 100%
- Studerande visar fördupade kunskaper i lärandemålen.
- Kunnandet utnyttjas i projektarbetet på ett strukturerat sätt.
KLN:
5. Du kan bidra med egen tolkning och relatera till större sammanhang och ge nya vinklingar på ämnet, även med tanke på framtiden (not translated)
Face-to-face
02.09.2024 - 31.12.2024
15.06.2024 - 03.09.2024
Håkan Sourander
Faculty of Business
Degree Programme in Business Administration
H-5
Distance learning
The course material and literature are part of the course and will be presented on the Moodle platform.
Course objectives:
- Grasp the fundamental concepts of global competence and its importance in today’s world.
- Recognize key dimensions of culture and develop central intercultural communication skills.
- Develop a global mindset by exploring some cultural and global perspectives.
The course will be graded pass or failed.
English
16.10.2024 - 31.12.2024
16.09.2024 - 01.12.2024
5 - 50
Maria Engberg
N/A
Degree Programme in Business Administration
3 credits
H-5
N/A
N/A
The course comprises of different modules that will have assignments that the student is expected to completel
International students will participate in the course,
The course is 3 ECTS and the students are expected to work approximately 81 hours, reading material and writing assignments
Module 1: Introduction to Global Competence
Understanding Global Competence
Module 2: Cultural Awareness and Intercultural Communication
Basics of the Different Layers of Culture and Intercultural Communication
Module 3: Developing Empathy, Adaptability, and Openness
Empathy and Openness Towards Diverse Cultures
Module 4: Developing a Global Mindset
Global Perspectives
Module 5: Reflection and Assessment
Course Review and Personal Development
A student will be failed if he/she fails to submit all the assignments or they are of poor quality.
Face-to-face
Se Moodle (not translated)
- resurstillfällen
- självstudier
- presentationer
- KLN (not translated)
Presentationer och mellanrapporter 30%
GTM-plan 45%
KLN 25% (not translated)
Swedish
02.09.2024 - 31.12.2024
15.06.2024 - 27.10.2024
Kim Friman
Faculty of Business
Degree Programme in Business Administration
H-5
- resurstillfällen 10h
- utveckla en egen nätbutik (demo eller mockup) 60h
- verkstäder 10h
- GTM-plan och KLN 35h (not translated)
Når inte vitsord 1 eller högre (not translated)
Kan påvisa en viss inlärning för e-handel (not translated)
Kan påvisa nöjaktig eller god inlärning för e-handel (not translated)
Kan påvisa berömlig inlärning för e-handel (not translated)
Face-to-face
Tomperi, Soile: Bokföring i praktiken nyaste versionen, chapter 8 + training book
Bokslutsmodell för aktiebolag, CGR-föreningen, 2016, Chapter 1 (not 1.4), 2 and 5.
Part of Kommunekonomin - Nyckeln till ekonomisk planering.
Kommunförbundets senaste version
Lectures
Exercises
Assignments
Online Guest speaker
Assessment is based on exam and assignments.
Swedish
07.01.2025 - 16.03.2025
02.12.2024 - 07.01.2025
Cilla Salo
Faculty of Business
Degree Programme in Business Administration
H-5
Two exams 60%
Exercises & Assignments (40%)
Guest lectures
As agreed with the students at the beginning of the course.
or/and official re-examination dates 2025 on Campus.
135 h = 5 sp
30-40 h online education with lectures, exercises and exams
30-40 h preparations
30 h assignments
35 h preparations for exams
The criteria for grade 1-2 are not met.
Students can distinguish between different types of company forms and understand similarities and differences in accounting and financial statements between them.
Students understand the meaning of accruals and can prepare simpler financial statements for smaller companies in Finland.
Students are familiar with the procedure of changing company form.
Students can handle accounting and prepare financial statements for sole proprietors, partnerships, limited liability companies, cooperatives, non-profit organizations, and other business forms. They should also be familiar with the characteristics that characterize public financial management.
Students can perform simpler accruals and the financial planning for different company forms with the application of current Finnish legislation.
Students can describe the procedure for changing company form both from an administrative and business perspective.
Students can independently handle accounting and prepare financial statements for sole proprietors, partnerships, limited liability companies, cooperatives, non-profit organizations, and other business forms. They should also be very familiar with the characteristics that characterize public financial management.
Students can independently perform accruals and the financial planning for different company forms with the application of current Finnish legislation.
Students can carry out a change of company form and argue for when the various company forms are suitable from an administrative and business perspective.
Face-to-face
Tomperi, Soile: Bokföring i praktiken nyaste versionen, chapter 8 + training book
Bokslutsmodell för aktiebolag, CGR-föreningen, 2016, Chapter 1 (not 1.4), 2 and 5.
Part of Kommunekonomin - Nyckeln till ekonomisk planering. Kommunförbundets senaste version 2021
Lectures
Exercises
Guest lecture
Assessment is based on exam and assignments.
Swedish
03.09.2024 - 20.12.2024
15.06.2024 - 06.09.2024
Cilla Salo
Faculty of Business
Degree Programme in Business Administration
H-5
Two exams (30%+30% = 60%)
Exercises & Assignments (40%)
Guest lectures
Official re-examination dates 23/24.
Exam 1:
Fri 22.11.2024 at 12-13.30
Fri 13.12.2024 at 12-13.30
Exam 2:
Fri 17.1.2025 at 12-13.30
Fri 7.2.2025 at 12-13.30
60 h education with lectures, exercises and exams
10 h preparations for contact hours
30 h assignments
35 h preparations for exams
The criteria for grade 1-2 are not met.
Students can distinguish between different types of company forms and understand similarities and differences in accounting and financial statements between them.
Students understand the meaning of accruals and can prepare simpler financial statements for smaller companies in Finland.
Students are familiar with the procedure of changing company form.
Students can handle accounting and prepare financial statements for sole proprietors, partnerships, limited liability companies, cooperatives, non-profit organizations, and other business forms. They should also be familiar with the characteristics that characterize public financial management.
Students can perform simpler accruals and the financial planning for different company forms with the application of current Finnish legislation.
Students can describe the procedure for changing company form both from an administrative and business perspective.
Students can independently handle accounting and prepare financial statements for sole proprietors, partnerships, limited liability companies, cooperatives, non-profit organizations, and other business forms. They should also be very familiar with the characteristics that characterize public financial management.
Students can independently perform accruals and the financial planning for different company forms with the application of current Finnish legislation.
Students can carry out a change of company form and argue for when the various company forms are suitable from an administrative and business perspective.
Face-to-face
Bokföringslagen och -förordningen
Näringsskattelagen i tillämpliga delar
Aktiebolagslagen
Leppiniemi-Kykkänen: Kirjanpito, tilinpäätös ja tilinpäätöksen tulkinta
Lundén & Nyholm: Bokslutsanalys
Niskanen-Niskanen: Tilinpäätösanalyysi
Salmi: Mitä tilinpäätös kertoo?
Yritystutkimus ry: Yritystutkimuksen tilinpäätösanalyysi
Hansson-Arvidson-Lindquist: Företags- och räkenskapsanalys
För eventuella fortsatta studier: Kallunki-Lantto-Sahlström: Tilinpäätösanalyysi IFRS-maailmassa
Lagar och förordningar över finansieringsverksamhet
Niskanen-Niskanen: Yritysrahoitus
Kokkonen: Yrityksen analysointi ja rahoitus (not translated)
Närtillfällen
Gästföreläsning
Grupparbete
Smedja / tentamen
Key Learning Note (not translated)
Samtliga inlämningsuppifter bör vara inlämnade och godkända samt aktivitet 20%
Smedja / tent (0-5) utgör 40% av slutvitsordet
Key Learning Note 40% (not translated)
Swedish
02.09.2024 - 31.12.2024
15.06.2024 - 29.09.2024
Niklas Sundström
Faculty of Business
Degree Programme in Business Administration
H-5
Uppgifter i teamföretagen (not translated)
Du har inte lämnat in samtliga inlämningsuppgifter eller fått dem godkända.
Du uppfyller inte kraven på 50% rätt i Smedja / tentamen
Din KLN är inte godkänd (not translated)
Du har lämnat in samtliga inlämningsuppgifter och fått dem godkända.
Smedjan / tentamen enligt poäng som berättigar till vitsordet 1-2.
För KLN:
Man ser att du har läst rätt teori, har förstått ämnet och har en bra struktur
Du använder dig av rätt terminologi och med tanke på kursens kompetenser (not translated)
Du har lämnat in samtliga inlämningsuppgifter och fått dem godkända.
Smedjan / tentamen enligt poäng som berättigar till vitsordet 3-4.
För KLN:
Man ser att du har läst rätt teori, har förstått ämnet och har en bra struktur
Du använder dig av rätt terminologi och med tanke på kursens kompetenser
Du kan lyfta upp centrala frågor och teoretiska synpunkter
Du kan knyta teorin till praktiken och reflektera både till eget arbete samt verkstäder, projekt och praktikfall (not translated)
Du har lämnat in samtliga inlämningsuppgifter och fått dem godkända.
Smedjan / tentamen enligt poäng som berättigar till vitsordet 3-4.
För KLN:
Man ser att du har läst rätt teori, har förstått ämnet och har en bra struktur
Du använder dig av rätt terminologi och med tanke på kursens kompetenser
Du kan lyfta upp centrala frågor och teoretiska synpunkter
Du kan knyta teorin till praktiken och reflektera både till eget arbete samt verkstäder, projekt och praktikfall
Du kan bidra med egen tolkning och relatera till större sammanhang och ge nya vinklingar på ämnet, även med tanke på framtiden (not translated)
Face-to-face
Brealey & Myers. Principles of Corporate Finance.
Materials and internetlinks handed out during the course.
The issues dealt with in the course are naturally also to be found in many other sources.
Introduction, Themes, Working in teams, Assignments gone through during the sessions, Home work, Literature studies
Peer-to-peer combined with grading from the examinator
English
01.08.2024 - 31.10.2024
02.07.2024 - 31.07.2024
Fredrik Strandberg
Degree Programme in Business Administration
H-5
To be communicated during course kick-off.
The course is carried out in an international atmosphere where participants come from the B.Sc program, exchange students and double-degree.
The Student:
- understands the main tasks of corporate treasury functions, risk management, cash management, reporting, financial items
- knows how investment decision are made
- knows the basics the relation between risk and return and of portfolio theory
- knows the tasks within a treasury team; back, middle, and front office functions
- knows how to plan the cashflow on long and short term and calculate the need of funding
- can identify risks related to cash and how to avoid or minimize the risks
- can measure the extent and impact of financial risks
- knows the most important derivatives
- knows the principles of reporting financial items to the P&L
A Report / Reports not handed in or an unacceptable level of quality (including missed DLs) of the reports and/or presentations.
Group report handed in and presented, and the KLN handed in. Both at an approvable level of quality. Student's activity at an accetable level.
Good work input overall: Group report handed in and presented. KLN handed in. Both of high quality. Good activity in the class, eg at the discussions and presentations.
Exceptional quality overall: the written Reports, presentations, student activity.
Face-to-face
Swedish
02.09.2024 - 20.12.2024
15.06.2024 - 13.09.2024
Marika Nygårdas
Faculty of Business
Degree Programme in Business Administration
H-5
Maria Westerlund
Face-to-face
Swedish
01.01.2025 - 31.07.2025
02.12.2024 - 31.12.2024
Timo Kerke, Laura Johansson, Maria Westerlund
Faculty of Business
Degree Programme in Business Administration
Åbo, Henriksgatan 7
H-5
Face-to-face
Course book: Ausblicke 1 (Nilsson, Raab, Braun) ISBN 978-91-523-1834-8. Sanoma Utbildning 2016.
Students need to acquire the book before the course start
continuous assessment: students are being assessed throughout the course (participation in the online activities, individual assignments)
-final exam
Swedish
01.10.2024 - 31.12.2024
01.09.2024 - 16.09.2024
Åsa Fagerudd, Katja Bonäs
Degree Programme in Business Administration
H-5
Student workload: a total of 81 hours, whereof 32 hours of contact teaching in class and 45 hours of individual work.
Lack of attendance, incompleted assignments, failed final exam.
The student understands common words and simple phrases in plain, simple language
at a slow pace and in short, simple texts about everyday and familiarity
substances. The student shows his/her understanding by
explaining the content in a very simple form and by acting with acceptable results
based on messages and instructions in the content.
In oral and written presentations of various kinds
the student expresses himsef/herself simply and understandably with single words and phrases. In order to
clarify and vary their communication, the student processes, and does
occasional simple improvements to own representations.
The student comments in a very simple form some phenomena in different
contexts and areas where the language is used, and does
simple comparisons with their own experiences and knowledge.
The student understands common words and simple phrases in everyday language
at a slow pace and in short texts about everyday life. The student shows his/her understanding by
explaining the content and by acting with acceptable results
based on messages and instructions in the content.
In oral and written presentations of various kinds
the student is more fluent with words and phrases. In order to
clarify and vary their communication, the student processes, and does
occasional simple improvements to own representations.
The student comments in relatively simple form some phenomena in different
contexts and areas where the language is used, and does further
comparisons with own experiences and knowledge.
The student understands common words and phrases in clearly spoken everyday language
at a normal pace and in longer texts about everyday life. The student shows his/her understanding by:
explaining the content using fluent language and by acting with desirable results
based on messages and instructions in the content.
In oral and written presentations of various kinds
the student expresses himself/herself very clearly with varying and more complicated words and phrases. In order to
clarify and vary their communication, the student reflects further and does
improvements, if necessary, own representations.
The student comments clearly on a variety of phenomena in a variety of ways,
contexts and areas where the language is used, and does
comparisons with own experiences and knowledge.
Face-to-face
To be announced at course start.
- lectures
- excercises
- presentations
- individual studies
Grading 1-5. For a pass, excercises, presentations and examination need to be passed.
Swedish
06.01.2025 - 16.03.2025
02.12.2024 - 07.01.2025
Kajsa From
Contents:
- Definition and role of HRM
- Historical development of HRM
- The importance of HRM for organizational success
- Personnel planning and recruitment
- Recruitment strategies and methods
- The recruitment process and selection methods
- Diversity management during recruitment
- Training and development of employees
- Competence development
- Performance management and goal setting
- Feedback and assessment of performance
- Reward system and incentives
- Employment conditions
- Benefits and allowances.
- Communication within the organization
- Management of conflicts and negotiations
- Employee relations and team building
- Global HRM and multicultural aspects
- Ethical dilemmas in HRM
- Use of technology for HRM processes.
- Work with flexible schedules and remote work
Faculty of Business
Degree Programme in Business Administration
H-5
To be informed at course start.
135 working hours.
Maria Westerlund
Face-to-face
Swedish
02.09.2024 - 31.12.2024
02.09.2024 - 30.09.2024
Agneta Ekbom
Faculty of Business
Degree Programme in Business Administration
Approved/Rejected
Face-to-face
-Material från närträffarna
-Aktuella lagar och förordningar
-Övrig lämplig litteratur (not translated)
-Närträffar med teori-inslag och övningsuppgifter
-Bokföringsverkstäder
-Individuella inlämningsuppgiter
-gruppuppgifter
Detaljinformation om kursinnehållet finns i Moodle! (not translated)
-Samtliga inlämningsuppgifter bör vara inlämnade, GK/UK
-Uppgift kring inkomstbeskattning 0-5,
-Uppgift kring mervärdesskatt uppgift 0-5.
-Varje försenad inlämningsuppgift medför avdrag i vitsordet (-1/försenad inlämning). Försenade inlämningsuppifter medför inte underkänt i kursen, om inlämningarna innehållsmässigt kan godkännas.
Komplettering (omtentamensmöjlighet)
-En studerande som inte fått godkänt vitsord i en studiehelhet eller kurs, erbjuds minst två (2) tillfällen för omtagning av tentamen eller komplettering av prestationer. Som omtagningar räknas också de tillfällen då den studerande uteblir från fastställda tillfällen för omtagning.
-En studerande som inte fått godkänt vitsord i en studiehelhet eller kurs, och som inte inom utsatt tid gjort nödvändiga kompletteringar eller blivit godkänd i kursen på basen av omtagning av tentamen, skall avlägga studiehelheten eller kursen på nytt.
Omtentamensdatum
- Inlämningskompletteringar bör ske under de tre följande aktiva studiemånaderna (flexibel lösning) ; 9-12, 1-4
- Uteblivna korspollineringar bör ske enligt samma princip som inlämningskompletteringar
- Försenade inlämningar bedöms -1 vitsord (den enskilda uppgiften)
Höjande av vitsord inom ett år
-En studerande har rätt att en gång försöka höja vitsordet för en studiehelhet eller kurs som bedömts med godkänt vitsord (1–5) inom 12 månader från prestationsdatumet enligt yrkeshögskolans anvisningar. (not translated)
Swedish
02.09.2024 - 31.12.2024
15.06.2024 - 10.09.2024
Timo Kerke
Faculty of Business
Degree Programme in Business Administration
H-5
31.12.2024 (not translated)
-Du har inte lämnat in alla inlämningssuppgifter.
-Du fyller inte kraven för vitsord 1 i uppgiften inom inkomstbeskattningen.
-Du fyller inte kraven för vitsord 1 i Uppgiften inom mervärdesbeskattningen. (not translated)
-Samtliga inlämningsuppgifter inlämnade och godkända.
-Uppgiften inom inkomstbeskattningen enligt poäng som berättigar till vitsordet 1-2.
-Uppgiften inom mervärdesbeskattningen enligt poäng som berättigar till vitsordet 1-2.
Konsultuppdrag samt mervärdesskatteuppgiftens vitsord:
1. Man ser att du har läst rätt teori, har förstått ämnet och har en bra struktur
2. Du använder dig av rätt terminologi och med tanke på kursens kompetenser
3. Du har källhänvisningar och källförteckning. (not translated)
Samtliga inlämningsuppgifter inlämnade och godkända.
-Uppgiften inom inkomstbeskattningen enligt poäng som berättigar till vitsordet 3-4.
-Uppgiften inom mervärdesbeskattningen enligt poäng som berättigar till vitsordet 3-4.
Konsultuppdrag samt mervärdesskatteuppgiftens vitsord:
1. Man ser att du har läst rätt teori, har förstått ämnet och har en bra struktur
2. Du använder dig av rätt terminologi och med tanke på kursens kompetenser
3. Du kan lyfta upp centrala frågor och teoretiska synpunkter
4. Du kan knyta teorin till praktiken och reflektera till ditt eget arbete.
5. Du har källhänvisningar och källförteckning. (not translated)
-Samtliga inlämningsuppgifter inlämnade och godkända.
-Uppgiften inom inkomstbeskattningen enligt poäng som berättigar till vitsordet 5.
-Uppgiften inom mervärdesbeskattningen enligt poäng som berättigar till vitsordet 5.
Konsultuppdrag samt mervärdesskatteuppgiftens vitsord:
1. Man ser att du har läst rätt teori, har förstått ämnet och har en bra struktur
2. Du använder dig av rätt terminologi och med tanke på kursens kompetenser
3. Du kan lyfta upp centrala frågor och teoretiska synpunkter
4. Du kan knyta teorin till praktiken och reflektera till eget arbete.
5. Du kan bidra med egen tolkning och relatera till större sammanhang och ge nya vinklingar på ämnet, även med tanke på framtiden.
6. Du har källhänvisningar och källförteckning. (not translated)
Maria Westerlund
Face-to-face
Some prereading will be provided by the assigner.
A 2-day hackathon in blended groups with students from the business as well as the health and welfare program, both local and exchange students. The assignment is related to diversity, equity and inclusion work in companies and how it can be further enhanced through leadership. The students will use different collaborative methods during the days and in the end pitch their solutions to a jury.
The student will be graded 0-5 based on handed-in material (both group work and individual reflection).
English
01.10.2024 - 31.10.2025
01.09.2024 - 30.09.2024
0 - 15
Niklas Sundström, Annemari Andrésen, Håkan Sourander
Degree Programme in Business Administration
H-5
The assignment is provided by an external party, deidei.co.
In addition to the event, the students are required to write a reflection paper afterwards of appr. 3-4 pages, describing their learnings from the event.
The hackathon involves collaboration with students from different countries. The jurors also represent different nationalities.
The total work amount equals 1 ECTS, i.e. approximately 27 hours.
Not present during hackathon.
No reflection handed in.
Passive participation during event and low quality of reflection.
Active participation during event, good quality of reflection with some references to theory in the field, in addition to own insights.
Very active participation during event, high contribution to the result. High quality of reflection with several references to theory in the field, in addition to own insights.
Face-to-face
English
10.03.2025 - 30.04.2025
15.06.2024 - 10.03.2025
Mika Kärkkäinen
Faculty of Business
Degree Programme in Business Administration
H-5
Face-to-face
Swedish
20.01.2025 - 30.04.2025
15.06.2024 - 20.01.2025
Teemu Myllylä
Faculty of Business
Degree Programme in Business Administration
H-5
Fredrik Strandberg
Face-to-face
Drivhusets material and literature: Loopa
Teambuilding literature and practices
Blended Intensive Program
Pre-tasks online
On-site working week
Indivual post report, Key Learning Note
English
02.09.2024 - 15.12.2024
03.08.2024 - 01.09.2024
Fredrik Strandberg, Helena Nordström
Degree Programme in Business Administration
H-5
Tasks in authentic environment and context: contacts to target groups, clients and other stakeholders
4 partner universities
Face-to-face
Ghauri, P. N. & Cateora, P. (2021). International Marketing (5th Ed.). McGraw-Hill Education (or previous edition).
The student is able to implement and analyze marketing planning for international markets. The student will understand international marketing as a strategic process and learn how to do analyses to support international marketing. The student will be able to identify and decide upon a relevant strategy and marketing mix of products and services in an international setting.
Swedish
13.01.2025 - 30.04.2025
15.06.2024 - 08.01.2025
Henrik Virtanen
Faculty of Business
Degree Programme in Business Administration
H-5
International perspective is inherent and all encompassing in this course. International companies are used as cases. Final project includes designing an international marketing plan for a chosen company.
Total work load of the course: 135 h
-Of which scheduled studies 40 h
-Of which autonomous studies: 95 h
The student utilizes and discusses the essential theories, concepts and methods. In assignments, the student is able to retrieve and utilize information from various sources and understands the significance of the reliability. In interactive tasks and situations, the student acts and communicates in various groups.
The student utilizes and discusses the consistently the theories, methods and concepts of international marketing management in written and oral communication. In assignments, the student retrieves information from publications in the field, applies acquired information and assesses the correctness of information. In interactive tasks and situations, the student acts and communicates professionally.
The student can utilize, write and communicate about the theories, concepts and methods of international marketing management. In assignments, the student retrieves information systematically from scientific publications, modifies the information for various purposes and assesses the reliability of the information. Student clearly recognizes the development needs in the field by providing analytical insights and justified solutions by applying the principles of sustainable development. The student acts ethically and professionally, as well as communicates fluently and consistently.
Face-to-face
Study materials will be provided during the course. Recommended literature will be announced at the start of the course.
Lectures and assignments
Group work
Project plan, report, and presentation
Fact studies
- Students are familiar with the basic concepts of digital marketing and understand the significance of marketing within an organization.
- Students have a basic knowledge of various areas within digital marketing.
- Students are familiar with different ways of communicating in the market.
English
02.09.2024 - 31.10.2024
15.06.2024 - 30.08.2024
Laura Johansson
- Students are aware of current technology and can utilize digital channels to reach target audiences in the digital business environment.
- Can design their message correctly depending on the channel used.
- Understands the basics of how to measure and analyze the effectiveness of marketing in digital channels.
- Knows how to build digital marketing in a profitable way.
- Can create networks in a digital environment.
Faculty of Business
Degree Programme in Business Administration
H-5
Face-to-face
Tomperi, S. Kehittyvä kirjanpitotaito (last version)
Teaching material from Tax Administration
VAT legislation
Other material assigned by the teacher
Lecture material on:
- Intra-community supply of goods and services
- VAT on export/import
- Reverse charge
- Invoice requirements in international trade
- VAT refunds from abroad
Lectures
Exercises
Exam
Intra-community supply of goods and services
- VAT on export/import
- Reverse charge
- Invoice requirements in international trade
- VAT refunds from abroad
English
28.10.2024 - 08.12.2024
15.06.2024 - 28.10.2024
Cilla Salo
Faculty of Business
Degree Programme in Business Administration
H-5
Guest lectures
Enligt överenskommelse med studerande i början av kursstarten.
Officiella omtentamenstillfällen 24/25.
Fre 17.1.2025 kl. 12-13.30
Fre 7.2.2025 kl. 12-13.30 (not translated)
24 hours of campus based teaching
20 hours different exercises
10 hours preparation for exam
Tot. 54h ( 2 times 27h)
(0) = fails to fulfill the requirements for 1
Satisfactory (1-2)
Intra-Community Supply of Goods and Services:
• Basic understanding of the concept.
• Can identify what constitutes an intra-community supply.
• Limited knowledge of documentation requirements.
VAT on Export/Import:
• Basic understanding of VAT on exports and imports.
• Can identify when VAT is applicable.
• Limited knowledge of customs procedures.
Reverse Charge:
• Basic understanding of the reverse charge mechanism.
• Can identify when reverse charge applies.
• Limited knowledge of accounting for reverse charge.
Invoice Requirements in International Trade:
• Basic understanding of invoice requirements.
• Can identify essential invoice elements.
• Limited knowledge of international invoicing standards.
VAT Refunds from Abroad:
• Basic understanding of VAT refund processes.
• Can identify when a VAT refund is applicable.
• Limited knowledge of the documentation required.
Good (3-4)
Intra-Community Supply of Goods and Services:
• Clear understanding of intra-community supply rules.
• Can explain the VAT treatment and necessary documentation.
• Knows the conditions for zero-rating intra-community supplies.
VAT on Export/Import:
• Clear understanding of VAT treatment on exports and imports.
• Can explain the difference between zero-rated exports and VAT on imports.
• Familiar with basic customs documentation.
Reverse Charge:
• Clear understanding of reverse charge rules.
• Can explain how to account for reverse charge in VAT returns.
• Knows the sectors and transactions where reverse charge is commonly applied.
Invoice Requirements in International Trade:
• Clear understanding of international invoice requirements.
• Can explain the necessary elements for compliance.
• Familiar with electronic invoicing and its benefits.
VAT Refunds from Abroad:
• Clear understanding of the VAT refund process.
• Can explain the steps to apply for a VAT refund.
• Familiar with the documentation and deadlines involved.
Excellent (5)
Intra-Community Supply of Goods and Services:
• Comprehensive knowledge of intra-community supply regulations.
• Can apply rules to complex scenarios.
• Fully understands the implications for VAT reporting and compliance.
VAT on Export/Import:
• In-depth knowledge of VAT regulations for exports and imports.
• Can navigate complex customs procedures and documentation.
• Fully understands the impact on VAT returns and compliance.
Reverse Charge:
• Comprehensive knowledge of reverse charge regulations.
• Can apply reverse charge rules to complex transactions.
• Fully understands the implications for VAT compliance and reporting.
Invoice Requirements in International Trade:
• In-depth knowledge of international invoicing regulations.
• Can create compliant invoices for various international transactions.
• Fully understands the implications for VAT reporting and audits.
VAT Refunds from Abroad:
• Comprehensive knowledge of VAT refund regulations.
• Can navigate complex refund applications and procedures.
• Fully understands the implications for cash flow and compliance
Face-to-face
Swedish
02.09.2024 - 31.12.2024
02.09.2024 - 30.09.2024
Johanna Wide, Timo Kerke, Laura Johansson, Maria Westerlund
Faculty of Business
Degree Programme in Business Administration
Approved/Rejected
Karriärssamtal och inlärningskontrakt ger 1 sp
Johanna Wide meddelar separat vad som krävs för hennes 2 sp (akademiskt skrivande) (not translated)
Face-to-face
-Material från närträffarna
-Aktuella lagar och förordningar
-Övrig lämplig litteratur (not translated)
-Närträffar med teori-inslag och övningsuppgifter
-Bokföringsverkstäder
Kursplattformen i Moodle innehåller detaljerad information om kursinnehållet. (not translated)
-Projektplan GK/UK
-Projektrapport, 0-5
-Samtliga inlämningsuppgifter bör vara inlämnade, GK/UK
-Smedja eller motsvarande examination, vitsord 0-5
Komplettering (omtentamensmöjlighet)
-En studerande som inte fått godkänt vitsord i en studiehelhet eller kurs, erbjuds minst två (2) tillfällen för omtagning av tentamen eller komplettering av prestationer. Som omtagningar räknas också de tillfällen då den studerande uteblir från fastställda tillfällen för omtagning.
-En studerande som inte fått godkänt vitsord i en studiehelhet eller kurs, och som inte inom utsatt tid gjort nödvändiga kompletteringar eller blivit godkänd i kursen på basen av omtagning av tentamen, skall avlägga studiehelheten eller kursen på nytt.
Omtentamensdatum
- Inlämningskompletteringar bör ske under de tre följande aktiva studiemånaderna (flexibel lösning) ; 9-12, 1-4
- Uteblivna korspollineringar bör ske enligt samma princip som inlämningskompletteringar
- Försenade inlämningar bedöms -1 vitsord (den enskilda uppgiften)
Höjande av vitsord inom ett år
-En studerande har rätt att en gång försöka höja vitsordet för en studiehelhet eller kurs som bedömts med godkänt vitsord (1–5) inom 12 månader från prestationsdatumet enligt yrkeshögskolans anvisningar. (not translated)
Swedish
02.09.2024 - 31.12.2024
15.06.2024 - 20.09.2024
Timo Kerke
Faculty of Business
Degree Programme in Business Administration
H-5
31.12.2024 (not translated)
På svenska
-Projektplan och/eller projektrapport berättigar till vitsordet 0 och/eller
-Du har inte lämnat in alla inlämningsuppgifter, och/eller
-Ingen närvaro på smedjan och/eller
-Din KLN berättigar till vitsordet 0.
-Du fyller inte kraven för vitsord 1 på samtliga delar. (not translated)
-Projektplan godkänd
-Du får ett vitsord i för projektrapport, som berättigar till vitsord 1-2 , (25% av vitsordet)
-Samtliga inlämningsuppgifter inlämnade och godkända.
-Du får ett vitsord i smedjan som berättigar till vitsord 1-2, och/eller, (25% av vitsordet)
Din KLN vitsord: (50% av vitsordet)
1. Man ser att du har läst rätt teori, har förstått ämnet och har en bra struktur
2. Du använder dig av rätt terminologi och med tanke på kursens kompetenser
3. Du har källhänvisningar och källförteckning.
Vitsordet är ett medeltal av delarna. (not translated)
-Projektplan godkänd
-Du får ett vitsord i för projektrapport, som berättigar till vitsord 3-4 , (25% av vitsordet)
-Samtliga inlämningsuppgifter inlämnade och godkända.
-Du får ett vitsord i smedjan som berättigar till vitsord 3-4, och/eller, (25% av vitsordet)
Din KLN vitsord: (50% av vitsordet)
1. Man ser att du har läst rätt teori, har förstått ämnet och har en bra struktur
2. Du använder dig av rätt terminologi och med tanke på kursens kompetenser
4. Du kan knyta teorin till praktiken och reflektera till eget arbete.
5. Du har källhänvisningar och källförteckning.
Vitsordet är ett medeltal av delarna. (not translated)
-Projektplan godkänd
-Du får ett vitsord i för projektrapport, som berättigar till vitsord 5 , (25% av vitsordet)
-Samtliga inlämningsuppgifter inlämnade och godkända.
-Du får ett vitsord i smedjan som berättigar till vitsord 5, och/eller, (25% av vitsordet)
Din KLN vitsord: (50% av vitsordet)
1. Man ser att du har läst rätt teori, har förstått ämnet och har en bra struktur
2. Du använder dig av rätt terminologi och med tanke på kursens kompetenser
4. Du kan knyta teorin till praktiken och reflektera till eget arbete.
5. Du kan bidra med egen tolkning och relatera till större sammanhang och ge nya vinklingar på ämnet, även med tanke på framtiden.
6. Du har källhänvisningar och källförteckning.
Vitsordet är ett medeltal av delarna. (not translated)
Maria Westerlund
Face-to-face
02.09.2024 - 31.12.2024
15.06.2024 - 06.10.2024
Anna Lönngren
Faculty of Business
Degree Programme in Business Administration
H-5
Face-to-face
Material på Moodle
Niklas Bruun 2022: Den finska arbetsrättens grunder (not translated)
Föreläsningar, övningar (not translated)
Swedish
09.09.2024 - 08.12.2024
15.06.2024 - 09.09.2024
Mayvor Höglund
Faculty of Business
Degree Programme in Business Administration
H-5
Meddelas vid kursstart (not translated)
Face-to-face
- Williams, MGMT11, Cengage Learning
- course materials in Moodle
- articles
Lectures, assignments, group work and case studies.
Continuous assessment of in class activity, assignments and group works.
English
02.09.2024 - 20.12.2024
15.06.2024 - 06.09.2024
Kajsa From
Faculty of Business
Degree Programme in Business Administration
H-5
Date for exam and retakes to be announced at course start.
27 hours individual workload per 1 credit (a total of 5 ETCS)
Insufficient attendance (min 75%), incompleted assignments, failed exam.
Students understand the basic principles of management and leadership Students are able to identify managerial and leadership related problems Students have a basic understanding of organizational behaviour and different organizational structures and environments.
Students understand the principles of management and leadership and are able to apply them in real life situations Students are able to solve managerial and leadership related problems Students have a broad understanding of organizational behaviour and different organizational structures and environments.
Students understand the principles of management and leadership and are able to critically reflect on them as well as coherently apply them in real life situations Students are able to successfully solve managerial and leadership related problems showing skills in combining theory and practice Students have a deep understanding of organizational behaviour and different organizational structures and environments.
Face-to-face
Ledarskapsbok av Simon SInek, t ex Start with Why, Find your Why, Leaders Eat Last, Infinite Game
Ben Salem Dynehäll & Denti: TOOKIG - att leda i osäkerhet eller
Ben Salem Dynehäll, Denti & Lärk Ståhlberg: Vadå Agilt?
Verktyg för organisations- och processutveckling, tex Hyper Island Toolbox, Miro, Lemonsoft
ÖVRIGA LITTERATURTIPS:
Alvesson & Sveningsson: Organisationer, ledning och processer
Alvesson & Svenningsson: Ledarskap
Bolman & Deal: Nya perspektiv på organisation och ledarskap
Hatch: Organisationsteori
Jönsson & Strannegård: Ledarskapsboken
Aaltonen & Junkkari: Yrityksen arvot etiikka
Ljungberg & Larsson: Processbaserad verksamhetsutveckling
Bolman & Deal: Reframing organizations
Aaltonen & Pajunen & Tuominen: syty ja sytytä
Edgren & Skärvad: nätverksorganisationer
Connock & Johns: Etiskt ledarskap
Granberg & Wallenholm: Ledningsgruppen
Abrahamsson: organisationsteori
Mayo & Land: Lärande i organisationen
Chowdhury: Management 21C (artiklar av flera författare)
Bakka, Fivelsdal & Lindkvist: Organisationsteori
Czarniawska: organisationsteori på svenska (not translated)
Resurstillfällen
Träningar
Teoristudier
Nordic Business Forum
Hackathon
Övningar och inlämningsuppgifter
Slutprodukt: Teamet har utvecklat en välmotiverad organisationsmodell för den egna organisationen. (not translated)
Gruppuppgift hackathon 0-5, 20%
NBF-relaterad uppgift 10%
Teamdokumentation 20%
KLN, vitsord 0-5, 40%
Deltagande i närtillfällen 10%
Komplettering (omtentamensmöjlighet)
-En studerande som inte fått godkänt vitsord i en studiehelhet eller kurs, erbjuds minst två (2) tillfällen för omtagning av tentamen eller komplettering av prestationer. Som omtagningar räknas också de tillfällen då den studerande uteblir från fastställda tillfällen för omtagning.
-En studerande som inte fått godkänt vitsord i en studiehelhet eller kurs, och som inte inom utsatt tid gjort nödvändiga kompletteringar eller blivit godkänd i kursen på basen av omtagning av tentamen, skall avlägga studiehelheten eller kursen på nytt.
Omtentamensdatum
- Inlämningskompletteringar bör ske under de tre följande aktiva studiemånaderna (flexibel lösning) ; 9-12, 1-4
- Uteblivna korspollineringar bör ske enligt samma princip som inlämningskompletteringar
- Försenade inlämningar bedöms -1 vitsord (den enskilda uppgiften)
Höjande av vitsord inom ett år
-En studerande har rätt att en gång försöka höja vitsordet för en studiehelhet eller kurs som bedömts med godkänt vitsord (1–5) inom 12 månader från prestationsdatumet enligt yrkeshögskolans anvisningar. (not translated)
Swedish
02.09.2024 - 31.12.2024
15.06.2024 - 30.09.2024
0 - 80
Niklas Sundström, Annemari Andrésen, Håkan Sourander
Faculty of Business
Degree Programme in Business Administration
H-5
Deltagande och reflektioner kring Nordic Business Forum
Deltagande och reflektioner kring interkulturellt ledarskapshackathon (not translated)
Nordic business forum 25-26.9.2024
Interkulturellt ledarskapshackathon 3-4.10.2024
KLN deadline 20.10.2024 (not translated)
Samarbete med utländska utbytesstuderande i form av hackathon ingår (not translated)
2,5 sp resurstillfällen och träningar (inkl. NBF)
1 sp hackathon
1,5 sp självstudier + KLN (not translated)
Kvantitet: uppgifterna och projektarbetet är inte slutförda och,
Kvalitet: minimikraven för innehåll uppfylls inte.
Försenade inlämningar bedöms -1 vitsord (den enskilda uppgiften) (not translated)
Tillfredsställande 1:
Man ser att du har läst rätt teori och förstått ämnet. Du har kunnat utnyttja teorin i uppgifterna och projektarbetet. Inlämningsarbetet har en bra struktur.
Aktivt deltagande.
Synnerligen tillfredställande 2:
Du använder dig av rätt terminologi med tanke på kursens kompetenser. Du förstår teorin och dess användbarhet i uppgifterna och projektarbetet.
Aktivt deltagande. (not translated)
Goda 3:
Du förstår teorin och kan tillämpa den och olika metoder i uppgifterna och projektarbetet.
Aktivt deltagande.
Synnerligen goda 4:
Du kan knyta teorin till praktiken, reflektera och implementera olika metoder i uppgifterna och projektarbetet.
Mycket aktivt deltagande. (not translated)
Berömliga 5:
Du kan bidra med egen tillämpning, relatera till större sammanhang och ge nya lösningar.
Mycket aktivt deltagande (not translated)
Face-to-face
We do not actually use a course book, but instead pick up resources from there and from there - but if you learn best by reading a proper book from A to Ö then I recommend (from Tritonia):
- Rushton, A., Croucher, P., & Baker, P. (2017). The Handbook of Logistics and Distribution Management (6th ed.). Hampshire: Kogan Page Limited.
- Krajewski, Lee J.; Malhotra, Manoj K.; Ritzman, Larry P. (2019). Operations Management: Processes and Supply Chains. Pearson. Twelfth edition. ISBN 978-1-292-25993-2
Project-based learning, lectures, exercises, feedback-sessions and self-studies.
ERP-systems exercise work,
Course part Logistics and ERP:
By performing project works and by participating in feedback sessions (with discussion) or self-development activities and excursion or guest lecture you collect points that lead to the final grade.
.
For participation in project work, the following points are awarded:
Failed = 0p (The work is obviously deficient, parts are left unfinished)
Accepted = 1p (A good work)
Excellent = 2p (Demands that you show significant initiative, creativity, enthusiasm)
.
For participation in a feedback-session (constructive, detailed feedback) = 1p
For completion of a self-development activity (serious, analytical) = 1p
For active participation in an excursion/guest lecture (discussing, writing) = 1p
.
Points Results
24->31 = 5
22->23 = 4
20->21 = 3
17->19 = 2
15->16 = 1
.
ERP Systems Exercise work:
The submitted exercise work is assessed on a scale of 1-5 based on the following criteria:
- Contains all tasks
- Time spent on work
- Written explanations for the images
- Problem solving skills
Swedish
03.09.2024 - 20.12.2024
15.06.2024 - 06.09.2024
Biniam Tefera
You need an approved grade i both the course part Logistics and ERP (3 ECTS) AND the course part ERP-system Exercise work (2 ECTS) to get a final course grade.
Faculty of Business
Degree Programme in Business Administration
H-5
One excursion or guest lecture during the course.
Course Part Logistics and ERP (3 ECTS)
By performing weekly project works and by participating in feedback sessions (with discussion) or self-development activities and excursion or guest lecture you collect points that lead to the final grade.
The first return box closes automatically the evening before the week's lecture. The report submitted here is assessed and scored within one week. The second submission box will remain open until the course starts again next year (if you have no grade by then you start again from zero points). These "late" submissions are graded within one month.
Course grade within one week after the last project, or within one month after the last submission.
.
Course Part ERP-systems exercise work (2 ECTS)
During the course, you will also do a ERP-systems excercise work that corresponds to 2 credits of the course's 5 credits. In an EPR program you will first familiarize yourself with how to work in ERP systems and then solve a number of given problems, that emerge on a daily basis in a company. After approved submission you will receive the grade 1-5 in the course part ERP-systems
The student is expected to spend a total of 10 hours of work per week on the course in order to reach the European goals of 25-30 hours of work per credits obtained. 3 hours of local education (or equivalent amount of time spent on studying online material and doing self-development activities) and 7 hours of work on own time.
Week - Project
1 Intro to Logistics och ERP
2 Transport Method Choice
3 Push vs. Pull Production
4 Material Resource Planning
5 ERP-systems, Development and Costs
6 Materials Purchasing
7 Warehousing for Distribution
8 Warehouse Management
9 ERP-systems Choice
10 Open Source ERP
11 Excursion/Guest Lecture
12 Conclusion
The (obligatory) ERP-systems exercise work is done simultaneously with the other course work.
Insufficient knowledge and/or course effort to achieve a grade of 1
Students know the basic concepts of logistics and understands the importance for efficient use of resources
Students have basic knowledge about different logistics models
Students have basic knowledge about ERP systems
Students understands the company's purchasing process, different modes of transport, warehouse and customer service
Students have a good understanding of logistic theory and understands the importance for efficient use of resources
Students know different logistics models and understands how they can be used to achieve quality improvement and cost reduction
Students can perform basic tasks within the company's purchasing and logistics process using ERP systems
Students can plan a basic purchasing and transportation process
Students have an excellent understanding of logistic theory and understands the importance for efficient use of resources
Students can independently use different logistics models and understands how they can be used to achieve quality improvement and cost reduction
Students can perform different types of tasks within the company's purchasing and logistics process using ERP systems
Students can plan the process and understand this from a profitability and customer service perspective
Face-to-face
Kalkyler som beslutsunderlag - Andersson G.
Den nya ekonomistyrningen - Ax, Johansson, Kullvén
Neilimo-Uusi-Rauva: Johdon laskentatoimi
Jyrkkiö-Riistama: Laskentatoimi päätöksenteon apuna
Alhola-Lauslahti:Laskentatoimi ja kannattavuuden hallinta
Björn Lundén: Prissättning : Praktisk handbok
Boken om ekonomistyrning - Almqvist, Graf, Jannesson
Budget och budgetering, Kullvén
I kursen kan såväl inhemsk som internationell litteratur användas som stöd. (not translated)
Träffar med teori och övningar i Excel
Övningsuppgifter som görs i samband med träffarna och som lämnas in på Moodle (måste vara inlämnade för godkänt vitsord i kursen).
Godkända kalkyleringsuppgifter som görs på egen hand och lämnas in på Moodle (måste vara inlämnade för godkänt vitsord i kursen).
I kursen ingår två Moodle-test.
Moodle-test 2 består av frågor och uträkningar som baserar sig på täckningsbidragskalkyl, lageromsättning och prissättning.
Moodle-test 1 består av frågor och uträkningar inom budgetering.
I Moodle-testen ingår verbala frågor och uträkningar som du gör i Excel, men svaren skrivs in i Moodle.
Om man inte klarar ett Moodle-test måste man skriva Kursrapport på den delen. Omtentamen i Moodle-test finns inte. (not translated)
Vitsord baserar sig på framgång i Moodletest eller kurrapport samt inlämnade uppgifter. Om studerande blir underkänd i ett Moodletest skall hen ersätta prestationen med att skriva kursrapport för motsvarande kursavsnitt (intern eller budgetering).
De obligatoriska inlämningsuppgifterna skall vara godkända och inlämnade i tid inom deadline. Försenade inlämningar av uppgifter påverkar vitsordet negativt.
Vitsord ges enligt skalan 0-5.
Slutvitsordet består av ett viktat medeltal, där delarna väger enligt följande:
Uppgifter 30%
Moodletest Budgetering 30%
Moodletest Täckningsbidragskalkyl... 40% (not translated)
Swedish
02.09.2024 - 27.10.2024
15.06.2024 - 15.09.2024
Rolf Gammals
Faculty of Business
Degree Programme in Business Administration
H-5
Krav för godkännande:
Moodletest eller Kursrapport och alla inlämnade uppgifter samt kalkyler godkända.
Var noga med att följa både de allmänna instruktionerna för KLN och de instruktioner som ges för denna kurs.
Vitsord: 0-5. (not translated)
HT 2024 (not translated)
5 sp, c. 135 h arbete. Inkluderar när- och eventuella distanstillfällen samt arbete på egen hand med räkneuppgifter, Moodletest eller Kursrapport. (not translated)
Kursinnehåll:
Teori och räkneuppgifter i lönsamhetsskalkylering
-täckningsbidragskalkyl
-resultatdiagram (nollpunktsanalys)
-nyckeltal
-lageromsättning
-prissättning
Budgetering
- kan uppgöra och analysera resultatbudget och likviditetsbudget
- förstår budgeteringens roll i verksamhetsplaneringen (not translated)
Face-to-face
Key account management: Woodbourn & McDonald
Strategic customer management: Payne & Frow
Marketing beyond the textbook: Laurell & Parment
Key account management: Peter Cheverton
Kundresan: Margareta Boström, Stefan Friberg
CRM for dummies: Helgesson
Litteratur av Kotler
www.ama.org
Övrig litteratur inom kundrelationer/CRM
Kursmaterial i Moodle (not translated)
Föreläsningar, grupparbeten, inlämningsuppgiter och gruppdiskussioner. (not translated)
Swedish
03.09.2024 - 27.10.2024
15.06.2024 - 06.09.2024
Monika Kärkkäinen
Kursinnehåll:
- Kundresan
- Kundprofilering
- CRM
- Salesfunnel
- Stamkundsprogram
- Content marketing
- Inbound marketing (not translated)
Faculty of Business
Degree Programme in Business Administration
H-5
Datum för tentamen meddelas vid kursstart. (not translated)
27 h studier per 1 sp (totalt 5sp). (not translated)
Underkänd tentamen, bristfällig aktivitet, källhänvisningar saknas. (not translated)
Godkänd tentamen och nlärningsuppgifter med medelvitsord 1-2
1. Man ser att du har läst rätt teori, har förstått ämnet och har en bra struktur
2. Du använder dig av rätt terminologi och med tanke på kursens kompetenser (not translated)
Godkändnlä tentamen och inlämningsuppgifter med medelvitsord 3-4
1. Man ser att du har läst rätt teori, har förstått ämnet och har en bra struktur
2. Du använder dig av rätt terminologi och med tanke på kursens kompetenser
3. Du kan lyfta upp centrala frågor och teoretiska synpunkter
4. Du kan knyta teorin till praktiken och reflektera till egna erfarenheter (not translated)
Godkänd tentamen och inlärmningsuppgifter med medelvitsord 4-5
1. Man ser att du har läst rätt teori, har förstått ämnet och har en bra struktur
2. Du använder dig av rätt terminologi och med tanke på kursens kompetenser
3. Du kan lyfta upp centrala frågor och teoretiska synpunkter
4. Du kan knyta teorin till praktiken och reflektera till egna erfarenheter
5. Du kan bidra med egen tolkning och relatera till större sammanhang och ge nya vinklingar på ämnet, även med tanke på framtiden (not translated)
Face-to-face
- Bryman & Bell: Företagsekonomiska forskningsmetoder
- Christensen m.fl: Marknadsundersökning - en handbok
- Malhotra m. fl.: Marketing Research (not translated)
Närtillfällen, samt uppgifter enskilt eller i grupp. (not translated)
Swedish
02.09.2024 - 20.12.2024
15.06.2024 - 06.09.2024
Ray Pörn, Monika Kärkkäinen
Faculty of Business
Degree Programme in Business Administration
H-5
Inom kursen görs en undersökning som kan ske på uppdrag av näringslivet. (not translated)
Marknadsanalys 2 sp
Statistik 3 sp (not translated)
Frånvaro från närtillfällena. Oinlämnade uppgifter (not translated)
Låg närvaro och/eller aktivitet på närtillfällena. Låg kvalitet på undersökning, rapport och övriga inlämninguppgifter samt presentationer. (not translated)
Närvarande och aktiv på närtillfällena. Bra kvalitet på undersökning, rapport och övriga inlämningsuppgifter samt presentationer. (not translated)
Närvarande och mycket aktiv på närtillfällena. Hög kvalitet på undersökning, rapport och övriga inlämningsuppgifter samt presentationer. (not translated)
Face-to-face
Studiematerialet publiceras i moodle. (not translated)
Distansundervisning. Föreläsningar och diskussioner i Teams. Inlämningsuppgifter (Moodle) och presentation. (not translated)
Swedish
01.11.2024 - 31.12.2024
15.06.2024 - 31.10.2024
Anna Lönngren
Faculty of Business
Degree Programme in Business Administration
H-5
Kursen examineras i moodle. Hösten 2024. (not translated)
Face-to-face
"Introduction to Leadership" av Peter G. Northouse
"Ledarskap och organisation" av Maria Berggren
"Leading Change" av John P. Kotter
"Drive: The Surprising Truth About What Motivates Us" av Daniel H. Pink
"Leadership: Theory and Practice" av Peter G. Northouse (not translated)
Reurstillfällen, verkstäder, projektarbete och självstudier (not translated)
Aktivt deltagande i resurstillfällen och workshops (20%)
Individuella reflektionsuppgifter och självanalyser (20%)
Projektarbete: Utvecklingsplan för personlig ledarstil (30%)
Slutprodukt: Ledarskapsmanifest (30%) (not translated)
Swedish
01.09.2024 - 30.12.2024
02.08.2024 - 31.10.2024
Kim Friman
Degree Programme in Business Administration
H-5
Resurstillfällen och simuleringsverkstäder 20h
Individuella reflektionsuppgifter och självanalyser 30h
Projektarbete: Utvecklingsplan för personlig ledarstil 60h
Ledarskapsmanifest 25h (not translated)
Face-to-face
- Resurstillfällen
- Träningar (not translated)
Forskningsplan - 100% (not translated)
Swedish
02.09.2024 - 31.12.2024
15.06.2024 - 17.10.2024
Marika Nygårdas, Helena Nordström, Kim Friman
Faculty of Business
Degree Programme in Business Administration
H-5
Kursen har två officiella deadlines för inlämnandet av en forskningsplan för examensarbe med utexaminering våren 2025
- 15.12.2024
- 12.1.2025
Det sista inlämningsdatumet medför utexaminering hösten 2025 eller senare.
- 13.4.2025 (not translated)
Face-to-face
Skatteförvaltningens beslut år 2024
Övrig lagstiftning i ämnet
Inkomstsregistret
FPA-ansökningar
Palkka.fi
Tolkning av kollektivavtal
Annat lönematerial enligt examinatorns anvisningar (not translated)
Föreläsningar, övningar
Skriftligt arbete och presentation (20%)
Gästföreläsning
Individuell löneräkningsuppgift i Netvisor löneprogram (40%)
Tentamen (40%) (not translated)
Numerisk bedömning (0-5).
Skriftligt arbete 20%
Löneräkning i löneräkningsprogram som inlämningsuppgift (40%)
Skriftlig tentamen (40%) (not translated)
Swedish
03.09.2024 - 20.12.2024
15.06.2024 - 06.09.2024
Cilla Salo
Faculty of Business
Degree Programme in Business Administration
H-5
Gästföreläsning(ar) (not translated)
Datum för sluttentamen enligt överenskommelse i början av kursen.
Omtentamina hålls på de officiella omtentamenstillfällena 2025
Fre 17.1.2025 kl. 12-14
Fre 7.2.2025 kl. 12-14 (not translated)
60h närstudier
60h självständigt arbete med löneuppgifter
15h förberedelse inför sluttentamen
totalt 135h (not translated)
Kriterierna för vitsord 1 uppnås ej. (not translated)
• Studeranden har färdigheter att sköta löneadministration och lönebokföring med adb
• Studerande känner till kollektivavtal som ska tillämpas
• Studerande känner till huvuddragen i övrig lagstiftning för löneräkning (not translated)
• Studeranden har goda färdigheter att sköta löneadministration och lönebokföring med adb
• Studerande kan beakta rätt kollektivavtal och klarar av att tillämpa det kollektivavtal som gäller i specifika situationer
• Studerande kan tillämpa huvuddragen i övrig lagstiftning för löneräkning (not translated)
• Studeranden har utmärkta färdigheter att sköta löneadministration och lönebokföring med adb
• Studerande kan självständigt ta reda på det kollektivavtal som används för löneräkning och tillämpa det i olika situationer
• Studerande kan självständigt ta redan på och tillämpa huvuddragen i övrig lagstiftning som krävs för att sköta löneräkning (not translated)
Face-to-face
Arbetslagstiftning
Tjänste- och arbetskollektivavtal
Stenbacka, J. & Söderström, T. - Palkanlaskenta. Helsinki: WSOY
Oppimateriaalit Oy.
Eskola, A. Palkka Työsuhteen ja palkanlaskennan perusteet. Keuruu: Otavan
Kirjapaino Oy.
palkka.fi
Övrig litteratur inom ämnet (not translated)
Föreläsningar med teori och övningar
Räkneövningar i löneräkning som lämnas in på Moodle
Skrifliga inlämningsuppgifter.
Löneräkning i Lemonsoft.
Moodletest (not translated)
Moodletestet och de obligatoriska inlämningsuppgifterna skall vara godkända. Vitsord ges enligt skalan 0-5. (not translated)
Swedish
14.10.2024 - 08.12.2024
15.06.2024 - 27.10.2024
Rolf Gammals
Innehåll:
Grunder i löneräkning
Lön
Förskottsinnehållning och andra avdrag från lönen
Socialskyddsavgift och socialförsäkringspremier
Kostnadsersättningar
Arbetstid
Semester
Lagar, förordningar och avtal som påverkar lönen
Lemonsoft löneräkning och Palkka.fi (not translated)
Faculty of Business
Degree Programme in Business Administration
H-5
Föreläsningar ingår i kursen, obligatoriska Moodletest och övningsuppgifterna som lämnas in på Moodle. (not translated)
Alla uppgifter skall vara inlämnade på kursens Moodle-sida inom utsatt tid före deadline, då kursen tar slut.
Moodletest i slutet av kursen. (not translated)
Face-to-face
Swedish
26.08.2024 - 31.12.2024
02.09.2024 - 30.09.2024
Timo Kerke, Laura Johansson, Maria Westerlund
Faculty of Business
Degree Programme in Business Administration
Approved/Rejected
Face-to-face
Att leda och arbeta i projekt-en praktisk handbok om att lyckas i projekt. 4:e uppl. Monica Lööw
Material on Moodle
Lectures, exercises, project work and assignments
Assessment is based on exam and assignments.
Swedish
07.01.2025 - 30.04.2025
15.06.2024 - 07.01.2025
Linda Jönn, Kajsa From
Faculty of Business
Degree Programme in Business Administration
H-5
Written exam, project work and presentations
The project work is done in collaboration with a company or association
Kurstent: våren 2024 (not translated)
34 hours of local teaching with lectures and exercises
31 hours of project work
16 h preparation for tent
The criteria for grade 1-2 are not met.
Students have basic knowledge of concepts used in project management
Students have a general picture of the tools that can be used in project planning and management
Students have a general picture of project process
Students have good knowledge of concepts in project management and can write basic reports
Students can use project planning and management tools for basic projects
Students have a basic understanding of the project process and the different parts of the project and can carry out a project from planning to follow-up.
Students have advanced knowledge about concepts in project management and can write more advanced reports
Students can use project planning and management tools for more advanced projects
Students are well aware of the different parts of the project and can independently carry out a project from planning to follow-up
Face-to-face
Wallace, Walter L., Xia, Yusen L. & Render, Barry 2015. Delivering customer value through procurement and strategic sourcing : a professional guide to creating a sustainable supply network. Pearson.
Lectures, visitor, group work, peer evaluation and presentations.
English
16.09.2024 - 30.11.2024
15.06.2024 - 17.09.2024
Teemu Myllylä
Faculty of Business
Degree Programme in Business Administration
H-5
Visiting Lecturer
No Exam. Grade given based on the performance and quality of course assignments.
Total work load of the course: 81 h - of which scheduled studies: 31 h - of which autonomous studies: 50 h
Face-to-face
For further information please visit Moodle
A combination of lectures, workshops and trainings during which the student gets the opportunity to practice sales skills and management. Lectures will cover theories regarding Sales Skills, Sales Management, Sales Processes and MEDDPICC.
During workshops and trainings the idea is to learn how to plan and execute sales activities by identifying pains and opportunities among customers for the creation of a value proposition.
Understanding customers’ decision making processes, and with that, managing different sales situations, such as cold calling, objection handling and deal negotiations. Setting and managing targets and metrics for the sales team.
Workshops will include preparations and role play for sales execution in real-life via an assignment from the client, Byrån. Primary focus will be in B2B sales.
Sales execution 40%
Workshops and assignments 20%
Key Learning Note 40%
Late submission lowers the grade with -1
Swedish
02.09.2024 - 31.12.2024
15.06.2024 - 06.09.2024
Kim Friman
Faculty of Business
Degree Programme in Business Administration
H-5
Lectures 20h
Workshops 20h
Sales Case – Byrån 60h
Self studies & Key Learning Note 35h
Does not achieve grade 1 or higher
Basic understanding of sales skills and management combined with poor performance in sales execution
Good understanding of sales skills and management combined with moderate or good performance in sales execution
Excellent understanding of sales skills and management combined with good or excellent performance in sales execution
Face-to-face
See Moodle
Lectures, exercises, written assignments
The exam and approved project work, all parts approved for a passing grade.
Swedish
06.01.2025 - 16.03.2025
15.06.2024 - 06.01.2025
Cilla Salo, Jörgen Strid
Faculty of Business
Degree Programme in Business Administration
H-5
Guest lectures, project work
Agreed with the student at the first course session
135 h of which;
60 hours of campus based teaching
30h project work
30 h exercises
15 h of preparation and exam
Does not meet the assessment criteria for steps 1 on the grading scale
Students;
understands the concept of a concern and can identify its structures
Students know the standards and principles that affect accounting from an
international perspective
Students know the basics of business valuation.
Students know the various company arrangements
Students know the criteria for when a group financial statement should be prepared, and can prepare basic
consolidated financial statements
Students know the principles when preparing an IFRS financial statement and can explain the difference
between a FAS and IFRS financial statements
Students understand the aspect of valuation and know some applied valuation methods.
Students can explain the various business arrangements from an accounting point of view
Students can prepare consolidated financial statements independently
Students are well aware of the principles when preparing an IFRS financial statement and are able to explain the difference between a FAS and IFRS financial statements in a justified way
Students can perform basic company valuations and know the process at
due diligence before an acquisitions
Students can explain the rules around business arrangements.
Students can independently reflect on and choose among different corporate arrangements in the business report.
Maria Westerlund
Face-to-face
Strategi:
Blue Ocean Strategy av W. Chan Kim och Renée Mauborgne
Good Strategy Bad Strategy av Richard Rumelt
Competitive Strategy av Michael E. Porter
The Lean Startup av Eric Ries
Thinking, Fast and Slow av Daniel Kahneman
Organisationskultur:
Organizational Culture and Leadership av Edgar H. Schein
The Culture Code av Daniel Coyle
Corporate Culture and Performance av John P. Kotter och James L. Heskett
The Fifth Discipline av Peter M. Senge
Dare to Lead av Brené Brown
Organisationsmetaforer av Gareth Morgan (not translated)
8 närtillfällen med föreläsningar, gästföreläsning, gruppuppgifter och presentationer
LinkedIn learning
Litteraturstudier (not translated)
Aktivt deltagande i närtillfällena 20%
Analys av företag (enskilt eller i par) 40%
KLN 40%
Komplettering (omtentamensmöjlighet)
-En studerande som inte fått godkänt vitsord i en studiehelhet eller kurs, erbjuds minst två (2) tillfällen för omtagning av tentamen eller komplettering av prestationer. Som omtagningar räknas också de tillfällen då den studerande uteblir från fastställda tillfällen för omtagning.
-En studerande som inte fått godkänt vitsord i en studiehelhet eller kurs, och som inte inom utsatt tid gjort nödvändiga kompletteringar eller blivit godkänd i kursen på basen av omtagning av tentamen, skall avlägga studiehelheten eller kursen på nytt.
Omtentamensdatum
- Inlämningskompletteringar bör ske under de tre följande aktiva studiemånaderna (flexibel lösning) ; 9-12, 1-4
- Försenade inlämningar bedöms -1 vitsord (den enskilda uppgiften)
Höjande av vitsord inom ett år
-En studerande har rätt att en gång försöka höja vitsordet för en studiehelhet eller kurs som bedömts med godkänt vitsord (1–5) inom 12 månader från prestationsdatumet enligt yrkeshögskolans anvisningar. (not translated)
Swedish
07.01.2025 - 30.04.2025
08.12.2024 - 06.01.2025
0 - 30
Annemari Andrésen
Faculty of Business
Degree Programme in Business Administration
H-5
Gästföreläsning, studier av olika organisationer & great place to work (not translated)
KLN deadline 7.4.2025 (not translated)
135 h fördelat på
Litteraturstudier
LinkedIn learning
Företagsanalys
KLN (not translated)
Oinlämnade eller underkända inlämningsuppgifter
Frånvaro från 2 tillfällen eller mer (not translated)
Inlämningsuppgifterna är av låg kvalitet och baserade på enstaka källor
Låg aktivitet under närtillfällena (not translated)
Inlämningsuppgifterna motsvarar kraven innehållsmässigt och är baserade på ett antal relevanta källor
Aktiviteten under närtillfällena är på god nivå (not translated)
Inlämningsuppgifterna är högklassiga och är baserade på ett flertal relevanta källor, såväl böcker som artiklar och primärdata
Hög närvaro och aktivitet under närtillfällena (not translated)
Face-to-face
English
10.03.2025 - 30.04.2025
15.06.2024 - 10.03.2025
Monika Kärkkäinen
Faculty of Business
Degree Programme in Business Administration
H-5
Face-to-face
Recommended course materials:
- Seyoum, Belay (Author)-2013 : Export-Import Theory, Practices, and Procedures. International Business Press
- ICC Chamber of Commerce (Author)-Incoterms®2020
- Electronic materials(webpages)-will be informed later
- course materials in Moodle
To give the student the knowledge and ability of handling international trade issues such as export and import management. She/he gets familiar with the following issues: export or import process, incoterms, documents, transportation and customs.
- Practically manage transactions related to export and import in a company
- To know the meaning of Incoterms
- Have the ability to prepare documents that are needed in foreign trade
- Have readiness to implement instructions needed in forwarding and customs clearance
Teaching methods:
Lectures, group works and -discussions.
Course Assessments:
Exam (40 p) - compulsory - 60% of course grade
Grading
Grade 1(20-24), 2(25-28), 3(29-32), 4(33-36), 5(37-40)
Group work/assignments (1-5)- 40% of course grade
Swedish
03.09.2024 - 20.12.2024
15.06.2024 - 06.09.2024
Kajsa From
Faculty of Business
Degree Programme in Business Administration
H-5
Exam date will be announced at cours start.
Retakes according to the Novia calendar for official retake exams.
135 h of which 60 h lectures, assignments and literature studies in addition.
Face-to-face
Swedish
06.01.2025 - 30.03.2025
15.06.2024 - 06.01.2025
Företagsekonomi Vasa 1
Faculty of Business
Degree Programme in Business Administration
H-5
There is no implementations attached to this degree programme.